2)
zapewnić klientom na wypadek swojej niewypłacalności: pokrycie kosztów powrotu z imprezy
turystycznej do miejsca wyjazdu lub planowanego powrotu z imprezy turystycznej, obejmujących
w szczególności koszty transportu, zakwaterowania, transferów, w tym także koszty
poniesione przez klientów, w wypadku gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny,
wbrew obowiązkowi, nie zapewnia tego powrotu, a także zapewnić klientom zwrot wpłat
wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną, w wypadku gdy z przyczyn dotyczących
organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają w ich
imieniu, impreza turystyczna nie została lub nie zostanie zrealizowana, a także zapewnić
klientom zwrot części wpłat wniesionych tytułem zapłaty za imprezę turystyczną odpowiadającą
części imprezy turystycznej, która nie została lub nie zostanie zrealizowana z przyczyn
dotyczących organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego oraz osób, które działają
w ich imieniu, przez:
a)
zawarcie umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej lub
b)
zawarcie umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, lub
c)
przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy, jeżeli wykonuje usługi
turystyczne wyłącznie na terenie kraju i złoży właściwemu marszałkowi województwa
oświadczenie o przyjmowaniu wpłat na rachunek powierniczy, oraz
d)
dokonywanie terminowych wpłat składki w należnej wysokości do Turystycznego Funduszu
Gwarancyjnego, o którym mowa w rozdziale 2a;