Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższegoz dnia 20 września 2016 r.w sprawie ogólnych kryteriów oceny programowej 1)Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).

Treść rozporządzenia

§ 1.

Ogólnymi kryteriami oceny programowej są kryteria dotyczące:

1)

programu kształcenia:

a)

realizacja koncepcji kształcenia,

b)

opis zakładanych efektów kształcenia uwzględniający charakterystyki efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6 i 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji, określone w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji   (Dz. U. z 2016 r. poz. 64 i 1010) oraz przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 tej ustawy,

c)

realizacja programu kształcenia, z uwzględnieniem specyfiki profilu i poziomu kształcenia,

d)

skuteczność osiągania zakładanych efektów kształcenia;

2)

standardów kształcenia - dostosowanie programu kształcenia do wymagań przewidzianych w standardach kształcenia dla kierunków studiów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 9b i art. 9c ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym;

3)

kwalifikacji nauczycieli akademickich oraz innych osób prowadzących zajęcia ze studentami - adekwatność doboru kadry do programu kształcenia;

4)

współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w procesie kształcenia - udział przedstawicieli pracodawców w opracowywaniu programów kształcenia i realizacji procesu kształcenia;

5)

skuteczności wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia - działania podejmowane na rzecz doskonalenia jakości kształcenia, w tym doskonalenie programu kształcenia oraz wykorzystywanie wniosków z wyników monitoringu karier zawodowych absolwentów i analiz potrzeb rynku pracy;

6)

funkcjonowania potwierdzania efektów uczenia się - warunki odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia tych efektów;

7)

umiędzynarodowienia procesu kształcenia:

a)

prowadzenie współpracy międzynarodowej,

b)

przygotowanie do uczenia się w językach obcych;

8)

infrastruktury wykorzystywanej do realizacji efektów kształcenia - dostosowanie infrastruktury dydaktyczno-naukowej do potrzeb i celów kształcenia;

9)

wsparcia studentów w procesie uczenia się - sposób zapewnienia studentom opieki naukowej i dydaktycznej oraz działania projakościowe motywujące studentów do osiągania efektów kształcenia.

§ 2.

Dokonując oceny programowej, Polska Komisja Akredytacyjna uwzględnia akredytacje i certyfikaty uzyskane w wyniku oceny przeprowadzonej przez międzynarodowe i krajowe komisje dokonujące ocen w wybranych obszarach kształcenia oraz przez agencje akredytacyjne zarejestrowane w Europejskim Rejestrze Agencji Akredytacyjnych lub agencje, z którymi zawarła umowy o uznawalności ocen.
1)
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 1896).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 742 i 1544, z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 768, 821, 1004, 1146 i 1198, z 2015 r. poz. 357, 860, 1187, 1240, 1268 i 1923 oraz z 2016 r. poz. 64, 907, 908, 1010 i 1311.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie podstawowych kryteriów i zakresu oceny programowej oraz oceny instytucjonalnej (Dz. U. poz. 1356), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1311).