Charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji dla poszczególnych obszarów
kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego -poziomy 6 i 7 (rozwinięcie opisów zawartych
w części I)
Obszar kształcenia w zakresie nauk humanistycznych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową
i metodologiczną oraz kierunki ich rozwoju
|
zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów w działalności kulturalnej
i medialnej
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych,
ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju
|
w pogłębionym stopniu zastosowania praktyczne wiedzy właściwej dla kierunku studiów
w działalności kulturalnej i medialnej
|
|
P6S_WG
|
teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_WG
|
metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_WG
|
zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji,
teorii i szkół badawczych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku
studiów
|
|
P6S_WK
|
zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej
przedsiębiorczości
|
P7S_WK
|
zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej
przedsiębiorczości
|
|
P6S_WG/K
|
zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej
właściwej dla kierunku studiów
|
budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej
właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich odbiorców
|
P7S_WG/K
|
w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu
działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów
|
w pogłębionym stopniu budowę oraz funkcje systemów i instytucji właściwych dla zakresu
działalności zawodowej właściwej dla kierunku studiów, a także cechy i potrzeby ich
odbiorców
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania
z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_UW
|
formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania,
syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin nauki
właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_UW
|
rozpoznać wytwory kultury właściwe dla kierunku studiów oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich
znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno--kulturowym
|
prowadzić podstawowe badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców
kultury i mediów
|
P7S_UW
|
przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury właściwych
dla studiowanych nauk z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia
i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
|
prowadzić pogłębione badania społeczne niezbędne dla opracowania diagnoz potrzeb odbiorców
kultury i mediów
|
|
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
|
|
P6S_KR
|
uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form
|
P7S_KR
|
uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk społecznych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla
kierunku studiów
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla kierunku studiów oraz kierunki ich
rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
|
|
P6S_WG
|
charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do
innych nauk
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk
oraz ich relacje do innych nauk
|
|
P6S_WG
|
cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego struktury społeczne
oraz zasady ich funkcjonowania
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy kultury i podmiotu konstytuującego
struktury społeczne oraz zasady ich funkcjonowania
|
|
P6S_WK
|
zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz formy rozwoju indywidualnej
przedsiębiorczości
|
P7S_WK
|
zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej
przedsiębiorczości
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem
wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_UW
|
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz
relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku
studiów
|
|
P6S_UW
|
analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych
metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
prognozować praktyczne skutki konkretnych procesów i zjawisk społecznych z wykorzystaniem
standardowych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_UW
|
analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych
metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki z wykorzystaniem
zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_UW
|
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi w celu rozwiązania zadania z zakresu
dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_UW
|
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów
z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów, w odniesieniu do wybranych
kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
|
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów
z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk ścisłych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych
dla kierunku studiów
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku
studiów - potrafi samodzielnie odtworzyć podstawowe twierdzenia i prawa oraz ich dowody,
a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych, poznania
świata i rozwoju ludzkości
|
w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych i ich zastosowań właściwych
dla kierunku studiów, a także znaczenie tych teorii dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych,
poznania świata i rozwoju ludzkości
|
|
P6S_WG
|
praktyczne przykłady implementacji metod stosowanych do rozwiązywania typowych problemów
właściwych dla danego kierunku studiów
|
P7S_WG
|
aktualne kierunki rozwoju i najnowsze odkrycia w zakresie dyscyplin naukowych właściwych
dla kierunku studiów
|
najnowsze techniki doświadczalne, obserwacyjne i numeryczne oraz metody budowy modeli
matematycznych przydatnych w zastosowaniach w zakresie kierunku studiów
|
|
P6S_WK
|
podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną
oraz wdrożeniową
|
P7S_WK
|
uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz
wdrożeniową
|
uwarunkowania etyczne i prawne, związane z praktycznymi zastosowaniami zdobytej wiedzy
oraz wdrożeniami
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania z wykorzystaniem poznanych twierdzeń
i metod, w tym symulacji komputerowych i metod numerycznych
|
analizować problemy specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej oraz znajdować
ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe
i metody numeryczne
|
P7S_UW
|
planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia lub obserwacje dotyczące zagadnień
poznawczych właściwych dla danego kierunku studiów
|
analizować problemy, w tym specyficzne dla przyszłej aktywności zawodowej, oraz znajdować
ich rozwiązania w oparciu o poznane twierdzenia i metody, w tym symulacje komputerowe
i metody numeryczne
|
|
P6S_UW
|
planować i przeprowadzać podstawowe eksperymenty, interpretować ich wyniki i wyciągać
wnioski
|
P7S_UW
|
w sposób krytyczny ocenić wyniki eksperymentów, obserwacji i obliczeń teoretycznych,
a także przedyskutować błędy pomiarowe i możliwości optymalizacji stosowanych procedur
|
|
|
|
P7S_UW
|
zastosować zdobytą wiedzę w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
do pokrewnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych
|
odnieść zdobytą wiedzę do zastosowań praktycznych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych
dla kierunku studiów
|
metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych
dla kierunku studiów, a także pojęcia mające bezpośrednie odniesienie do praktycznych
zastosowań wiedzy przyrodniczej
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku
studiów -stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych
opartego na danych empirycznych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
|
w pogłębionym stopniu teorie w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku
studiów -stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych
opartego na danych empirycznych, w tym stosowanych w działalności społeczno-gospodarczej
|
|
P6S_WG
|
związki między osiągnięciami wybranej dyscypliny nauk przyrodniczych a możliwościami
ich wykorzystania w życiu społeczno-gospodarczym, z uwzględnieniem zrównoważonego
użytkowania różnorodności biologicznej
|
P7S_WG
|
aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej
dla kierunku studiów
|
aktualnie dyskutowane w literaturze naukowej problemy z dyscypliny naukowej właściwej
dla kierunku studiów i potencjalne kierunki praktycznego wykorzystania osiągnięć badawczych
|
|
P6S_WG
|
podstawowe technologie wykorzystujące osiągnięcia naukowe w dyscyplinach właściwych
dla kierunku studiów
|
P7S_WG
|
zasady planowania badań oraz procesów technologicznych opartych na osiągnięciach dyscyplin
naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_WK
|
podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną
oraz wdrożeniową
|
P7SWK
|
podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne, związane z działalnością naukową, dydaktyczną
oraz wdrożeniową
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych
właściwych dla kierunku studiów
|
zastosować podstawowe techniki, narzędzia badawcze i technologie oraz wykorzystać
literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
i dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej na naukach przyrodniczych
|
P7S_UW
|
zastosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze oraz biegle wykorzystać literaturę
naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
zastosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i procesy technologiczne oraz
biegle wykorzystać literaturę naukową w zakresie dyscyplin naukowych właściwych dla
kierunku studiów i opartej na tych dziedzinach działalności społeczno--gospodarczej
|
|
P6S_UW
|
przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać
wnioski
|
przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać
wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno--gospodarczej opartej
na naukach przyrodniczych
|
P7S_UW
|
planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać
wnioski
|
planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać
wnioski z danych typowych dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej opartej
na naukach przyrodniczych
|
|
P6S_UW
|
analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody,
w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne
|
analizować zjawiska i dane typowe dla dziedzin działalności społeczno-gospodarczej
opartej na naukach przyrodniczych
|
P7S_UW
|
analizować problemy oraz znajdować ich rozwiązania w oparciu o poznane prawa i metody,
w tym symulacje komputerowe i metody statystyczne
|
analizować zjawiska i dane typowe dla działalności społeczno-gospodarczej opartej
na naukach przyrodniczych i proponować rozwiązania o charakterze praktycznym
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk technicznych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
|
P7S_WG
|
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
|
|
P6S_WK
|
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
|
P7S_WK
|
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować
uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
|
P7S_UW
|
planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami
badawczymi
|
|
P6S_UW
|
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań
inżynierskich
|
P7S_UW
|
przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych,
a także prostych problemów badawczych: - wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
kierunku studiów, - ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii), - zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne, - dokonać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań
inżynierskich
|
|
P6S_UW
|
dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych
i ocenić te rozwiązania
|
P7S_UW
|
dokonać krytycznej analizy istniejących rozwiązań technicznych oraz zaproponować ich
ulepszenia (usprawnienia)
|
|
P6S_UW
|
zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją - oraz wykonać typowe dla kierunku studiów
proste urządzenie, obiekt, system lub zrealizować proces, używając odpowiednio dobranych
metod, technik, narzędzi i materiałów
|
P7S_UW
|
zaprojektować - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne
- złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem studiów, oraz
zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik
i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki
i narzędzia
|
|
P6S-UW
|
|
rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i
norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla kierunku studiów, wykorzystując
doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
|
|
|
|
P6S_UW
|
|
wykorzystać zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską
doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych
dla kierunku studiów
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze
fizycznej
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
fizykochemiczne i biologiczne podstawy nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
P7S_WG
|
aktualny kierunek rozwoju teoretycznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze
fizycznej w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
|
P6S_WG
|
budowę i funkcje organizmu człowieka, a także metody oceny stanu zdrowia oraz objawy
i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych w zakresie właściwym dla programu
kształcenia
|
P7S_WG
|
szczegółową budowę i funkcje organizmu człowieka, przyczyny zaburzeń, zmian chorobowych
i dysfunkcji społecznych oraz metody ich oceny w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
|
P6S_WK
|
w stopniu zaawansowanym wybrane pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem
i jego ochroną, w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
P7S_WK
|
zasady analizy procesów psychospołecznych ważnych dla zdrowia i jego ochrony lub kultury
fizycznej oraz stylu życia i wybranych modeli zachowań prozdrowotnych, kreacyjnych
i rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka, w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
|
P6S_WK
|
teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych,
a także zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia
|
P7S_WK
|
zasady praktyki opartej na argumentach naukowych
|
|
P6S_WK
|
mechanizm działania i skutki uboczne zabiegów fizycznych i aktywności ruchowej związanych
z zawodem właściwym dla kierunku studiów
|
P7S_WK
|
uwarunkowania kulturowe potrzeb i problemów jednostek i grup społecznych oraz prawne
i ekonomiczno-gospodarcze możliwości realizacji tych potrzeb w wybranym obszarze działalności
zawodowej
|
|
P6S_WK
|
prawne, organizacyjne i etyczne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej związanej
z programem kształcenia
|
P7S_WK
|
zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w zakresie dziedzin nauki i
dyscyplin naukowych właściwych dla programu kształcenia
|
|
P6S_WK
|
miejsce zawodu związanego z kierunkiem studiów w systemie organizacji ochrony zdrowia
na poziomie krajowym
|
|
|
|
P6S_WK
|
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w obszarze
właściwym dla programu kształcenia
|
|
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
posługiwać się sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie właściwym dla programu
kształcenia
|
P7S_UW
|
posługiwać się zaawansowanym technicznie sprzętem i aparaturą stosowanymi w zakresie
właściwym dla programu kształcenia
|
|
P6S_UK
|
komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym z programem
kształcenia
|
P7S_UK
|
stosować zaawansowane techniki efektywnego komunikowania się i negocjacji z jednostkami
lub grupami społecznymi oraz wykorzystania wychowawczych aspektów promocji zdrowia
i aktywności fizycznej w profilaktyce wykluczenia i patologii społecznych
|
|
P6S_UW
|
identyfikować problemy pacjenta, klienta oraz grupy społecznej i podjąć odpowiednie
działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne oraz edukacyjne
w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
P7S_UW
|
w zaawansowanym stopniu realizować zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe lub z
zakresu estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi i kierować
takimi zajęciami
|
|
P6S_UW
|
korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskania i przechowywania danych, a także
pozyskiwać i interpretować dane liczbowe związane z zawodem właściwym dla programu
kształcenia
|
P7S_UW
|
posługiwać się wyspecjalizowanymi narzędziami i technikami informatycznymi w celu
pozyskiwania danych, a także analizować i krytycznie oceniać te dane
|
|
P6S _UW
|
identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce
|
P7S_UW
|
identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce
|
|
P6S_UO
|
planować, realizować oraz dokumentować działania związane z zawodem właściwym dla
programu kształcenia, z uwzględnieniem obowiązujących norm oraz dostępnych warunków
|
P7S_UO
|
wykorzystać wychowawcze aspekty promocji zdrowia i aktywności fizycznej w profilaktyce
wykluczenia społecznego i patologii społecznych
|
|
P6S_UW
|
wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności
fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) właściwych dla programu
kształcenia
|
P7S_UW
|
wykazać się specjalistycznymi umiejętnościami ruchowymi z zakresu wybranych form aktywności
fizycznej, a także tworzyć różne formy takiej aktywności lub je modyfikować w zależności
od warunków środowiskowych, w zakresie właściwym dla programu kształcenia
|
|
|
|
P7S_UK
|
pełnić rolę przywódczą w zespole realizującym zadania zawodowe, jak również współdziałać
w planowaniu i realizacji zadań badawczych
|
|
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
|
|
P6S_KK
|
zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
|
P7S_KK
|
zasięgnięcia opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
|
|
P6S_KR
|
okazywania szacunku wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troski o ich dobro
|
P7S_KR
|
okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu i właściwie pojętą solidarność
zawodową
|
|
P6S_UO
|
współpracy w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad
pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu
|
P7S_UO
|
troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników
|
|
P6S_KK
|
rozwiązywania problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz określania
priorytetów służących realizacji określonych zadań
|
P7S_KK
|
rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz
określania priorytetów służących realizacji określonych zadań
|
|
P6S_UK
|
formułowania opinii dotyczących pacjentów, klientów, grup społecznych w kontekście
związanym z wykonywaniem zawodu
|
P7S_UK
|
formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej
|
|
P6S_KR
|
dbania o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla
działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów
|
P7S_KR
|
demonstrowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki
|
profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
P6S_WG
|
metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin naukowych właściwych
dla kierunku studiów
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu metodologię badań oraz podstawowe teorie w zakresie dyscyplin
naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_WG
|
rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności
biologicznej oraz jego zagrożenia
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu rolę i znaczenie środowiska przyrodniczego i zrównoważonego
użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożenia
|
|
P6S_WG
|
stan i czynniki determinujące funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu stan i kompleksowe działanie czynników determinujących funkcjonowanie
i rozwój obszarów wiejskich
|
|
P6S_WG
|
zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych i technologii typowych
dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolnospożywczego, w zakresie danego
kierunku studiów
|
P7S_WG
|
w pogłębionym stopniu zasady utrzymania urządzeń, obiektów, systemów technicznych
i technologii typowych dla obszarów rolniczych, leśnych i przetwórstwa rolno-spożywczego,
w zakresie danego kierunku studiów
|
|
P6S_WK
|
podstawowe uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną
oraz wdrożeniową
|
P7S_WK
|
uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz
wdrożeniową
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
P6S_UW
|
stosować standardowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych
właściwych dla kierunku studiów
|
P7S_UW
|
stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dyscyplin naukowych
właściwych dla kierunku studiów
|
stosować zaawansowane techniki, narzędzia badawcze i technologie w zakresie dyscyplin
naukowych właściwych dla kierunku studiów
|
|
P6S_UW
|
pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste eksperymenty i pomiary, interpretować
uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
|
pod kierunkiem opiekuna przeprowadzać proste zadanie inżynierskie lub projektowe,
interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
|
P7S_UW
|
samodzielnie planować i przeprowadzać eksperymenty i pomiary, interpretować uzyskane
wyniki i wyciągać wnioski
|
|
P6S_UW
|
dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk oraz podejmować standardowe
działania (w tym stosować techniki i technologie) zgodne z kierunkiem studiów, służące
rozwiązaniu problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska
naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykonywać techniczne zadania inżynierskie
|
dokonywać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk, wykonywać techniczne zadania
inżynierskie oraz stosować typowe techniki i je optymalizować, a także podejmować
standardowe działania zgodne z kierunkiem studiów, służące rozwiązaniu problemów w
zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów
naturalnych
|
P7S_UW
|
dokonywać samodzielnej, wszechstronnej analizy zjawisk wpływających na produkcję,
jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych
oraz dokonywać wyboru i modyfikacji działań (w tym technik i technologii) zgodnych
z kierunkiem studiów, dostosowanych do zasobów przyrody, w celu poprawy jakości życia
człowieka
|
samodzielnie i wszechstronnie analizować problemy wpływające na produkcję i jakość
żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych,
a także stosować specjalistyczne techniki zgodne z kierunkiem studiów i je optymalizować,
dostosowując je do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obszar kształcenia w zakresie sztuki
|
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 6
|
Kod składnika opisu
|
Poziom 7
|
|
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny
|
profil ogólnoakademicki i profil praktyczny
|
|
Wiedza: absolwent zna i rozumie
|
|
1) wiedza o realizacji prac artystycznych
|
|
P6S_WG
|
podstawowe zasady dotyczące realizacji prac artystycznych związanych z kierunkiem
studiów i specjalnością oraz zasady dotyczące środków ekspresji i umiejętności warsztatowych
pokrewnych dyscyplin artystycznych
|
P7S_WG
|
szczegółowe zasady dotyczące obszaru sztuki niezbędne do formułowania i rozwiązywania
złożonych zagadnień w zakresie dyscyplin artystycznych właściwych dla kierunku studiów
|
|
2) rozumienie kontekstu dziedzin sztuki
|
|
P6S_WG
|
podstawowe linie rozwojowe w historii poszczególnych dyscyplin artystycznych, reprezentacyjne
dzieła z ich spuścizny oraz publikacje związane z tymi zagadnieniami
|
P7S_WG
|
kontekst historyczny i kulturowy odnośnych dziedzin sztuki i ich związków z innymi
dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób odpowiadający
kierunkowi studiów i specjalności
|
|
P6S_WG
|
style w sztuce oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane
|
P7S_WG
|
wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność
wypowiedzi artystycznej
|
|
|
|
P7S_WG
|
zasady tworzenia prac artystycznych i kreowania działań artystycznych o wysokim stopniu
oryginalności na podstawie wiedzy o stylach w sztuce i związanych z nimi tradycjach
twórczych i odtwórczych
|
|
P6S_WG
|
trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwe
dla kierunku studiów
|
P7S_WK
|
trendy rozwojowe z zakresu odnośnych dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych właściwych
dla kierunku studiów
|
|
P6S_WG
|
problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu
całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością
|
P7S_WG
|
problematykę związaną z technologiami stosowanymi w dyscyplinie artystycznej (w ujęciu
całościowym) i rozwojem technologicznym związanym ze specjalnością
|
|
P6S_WG
|
powiązania i zależności między teoretycznymi i praktycznymi elementami programu kształcenia
|
P7S_WG
|
wzajemne relacje między teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów oraz
wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego artystycznego rozwoju
|
|
P6S_WG
|
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z
zakresu prawa autorskiego, a także posiada podstawową wiedzę dotyczącą finansowych,
marketingowych i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności
|
P7S_WG
|
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz podstawowe pojęcia i zasady z
zakresu prawa autorskiego, a także posiada szeroką wiedzę dotyczącą finansowych, marketingowych
i prawnych aspektów zawodu artysty danej specjalności
|
|
Umiejętności: absolwent potrafi
|
|
1) umiejętności ekspresji artystycznej
|
|
P6S_UW
|
tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami
potrzebnymi do ich wyrażenia
|
P7S_UW
|
wykorzystywać wysoce rozwiniętą osobowość artystyczną do tworzenia, realizowania i
wyrażania własnych oryginalnych koncepcji artystycznych
|
|
2) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki muzyczne)
|
|
P6S_UW
|
biegle słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny, zapamiętywać go i operować nim wykonywać reprezentatywny repertuar związany z kierunkiem studiów i specjalnością
oraz w podstawowym zakresie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne,
a także przekazać dzieło muzyczne w pełni -jego materiał dźwiękowy, formę i zawarte
w nim idee
|
P7S_UW
|
budować obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym z kierunkiem studiów
i specjalnością, oraz swobodnie interpretować utwory reprezentujące różne style muzyczne
i jednocześnie doskonalić się w jednym wybranym stylu
|
|
3) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki plastyczne)
|
|
P6S_UW
|
świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego w wybranych obszarach
działalności plastycznej świadomie posługiwać się właściwą techniką i technologią w trakcie realizacji prac
artystycznych podejmować samodzielne decyzje dotyczące realizacji i projektowania własnych prac
artystycznych
|
P7S_UW
|
podejmować samodzielnie decyzje dotyczące projektowania i realizacji prac artystycznych wykorzystywać wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę
i niezależność wypowiedzi artystycznej oraz projektować efekty prac artystycznych
w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
|
|
4) umiejętności realizacji prac artystycznych (sztuki teatralne i filmowe)
|
|
P6S_UW
|
zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki
i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz
stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na
język filmowy i teatralny
|
P7S_UW
|
zrozumieć istotę konstrukcji tekstu scenariusza oraz samodzielnie oceniać tekst literacki
i możliwości jego adaptacji dla teatru i filmu zrozumieć technologie realizacji widowisk teatralnych, telewizyjnych i filmowych oraz
stosować zasady i techniki adaptacji utworów literackich i ich przekształcania na
język filmowy i teatralny
|
|
5) umiejętności kreacji artystycznej
|
|
|
|
P6S_UW
|
realizować własne działania artystyczne oparte na zróżnicowanych stylistycznie koncepcjach
wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
|
|
|
|
6) umiejętności improwizacyjne (sztuki muzyczne, sztuki teatralne i filmowe)
|
|
P7S_UW
|
kształtować i tworzyć prezentacje w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu
dramatu / scenariusza / tekstu muzycznego
|
|
7) umiejętności pracy w zespole
|
|
P6S_UO
|
współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
|
P7S_UO
|
współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podjąć wiodącą rolę w takich
zespołach
|
|
8) umiejętności warsztatowe
|
|
P6S_UW P6S_UU
|
korzystać z umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji
artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające
ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
|
P7S_UW P7S_UU
|
korzystać z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych
projektów artystycznych oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności,
umożliwiające ciągły ich rozwój przez samodzielną pracę
|
|
9) umiejętności werbalne
|
|
P6S_UK
|
przygotowywać typowe prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych
związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych,
właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego
Systemu Opisu Kształcenia Językowego
|
P7S_UK
|
przygotować rozbudowane prace pisemne i wystąpienia ustne, dotyczące zagadnień szczegółowych
związanych z kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć
teoretycznych, a także różnych źródeł wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych,
właściwych dla kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
|
|
10) umiejętności w zakresie publicznych prezentacji
|
|
P6S_UK
|
stosować formy zachowań związane z publicznymi prezentacjami własnych dokonań
|
P7S_UK
|
w sposób odpowiedzialny podchodzić do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami
artystycznymi, wykazując się umiejętnością nawiązania kontaktu z publicznością
|
|
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
|
|
1) niezależność
|
|
P6S_UU P6S_KR
|
uczenia się przez całe życie samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się umiejętnością zbierania,
analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej
argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
|
P7S_UU P7S_KR
|
uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych
osób samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób
nowych i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych
informacji
|
|
2) uwarunkowania psychologiczne
|
|
P6S_KK
|
efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego
myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, elastycznego myślenia,
adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz kontrolowania swoich
zachowań w warunkach związanych z publicznymi prezentacjami
|
P7S_KK
|
wykorzystywania w różnych sytuacjach mechanizmów psychologicznych wspomagających podejmowane
działania
|
|
3) krytycyzm
|
|
P6S_KK
|
samooceny i konstruktywnej krytyki w stosunku do działań innych osób
|
P7S_KK
|
krytycznej oceny odbieranych treści, samooceny oraz konstruktywnej krytyki w stosunku
do działań innych osób
|
|
4) komunikacja społeczna
|
|
P6S _KO P6S_KR
|
wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych
z własną pracą i jej etosem efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania
zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
|
P7S_KO P7S_KR
|
wypełniania roli społecznej absolwenta uczelni artystycznej podjęcia refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych
z własną pracą i jej etosem efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie oraz prezentowania
skomplikowanych zadań w przystępnej formie - z zastosowaniem technologii informacyjnych
|
|
|
|
|
|
|
|