Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansówz dnia 5 października 2016 r.w sprawie dokumentów związanych z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia sporządzanych w postaci elektronicznej 1)Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej   (Dz. U. poz. 1844 oraz z 2016 r. poz. 615) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowy sposób tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, przy zastosowaniu podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej, dokumentów związanych z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia.

§ 2.

Przepisy rozporządzenia stosuje się do dokumentów związanych z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia, sporządzanych w postaci elektronicznej, z wyjątkiem dokumentów:

1)

zapisywanych na informatycznych nośnikach danych, związanych z operacjami dokonywanymi przy użyciu kart płatniczych, kart służących wyłącznie do dokonywania wypłaty gotówki oraz instrumentów pieniądza elektronicznego;

2)

oznaczonych kategorią archiwalną A i podlegających trwałemu przechowywaniu na mocy odrębnych przepisów.

§ 3.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

dokumencie - oznacza to dokument w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352 i 1579);

2)

informatycznym nośniku danych - oznacza to nośnik danych w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy, o której mowa w pkt 1;

3)

integralności dokumentu - oznacza to właściwość polegającą na braku zniekształcenia, uszkodzenia lub zmiany dokumentu podczas odczytu, zapisu lub magazynowania, od chwili jego utworzenia;

4)

podpisaniu - oznacza to czynność polegającą na złożeniu podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej.

§ 4.

Utworzenie dokumentu polega na zapisaniu sekwencji danych tworzących jego treść na informatycznym nośniku danych i podpisaniu tych danych.

§ 5.

1.

Utrwalenie dokumentu polega na jego zapisaniu na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający zachowanie jego integralności i możliwość odczytania wszystkich informacji zawartych w tym dokumencie aż do zakończenia okresu przechowywania dokumentu.

2.

W przypadku stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej należy zapewnić ich odpowiednią konserwację przez zastosowanie procedur i technologii umożliwiających przedłużenie wiarygodności kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej poza techniczny okres ważności.

§ 6.

1.

Dokument uważa się za zabezpieczony, jeżeli w okresie jego przechowywania spełnione są łącznie następujące warunki:

1)

zapewniona jest jego dostępność wyłącznie dla osób uprawnionych w określonym miejscu i czasie;

2)

jest chroniony przed przypadkowym lub nieuprawnionym zniszczeniem;

3)

zastosowane są aktualnie dostępne metody i środki ochrony integralności dokumentu.

2.

Przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów wymaga w szczególności:

1)

systematycznego dokonywania analizy zagrożeń;

2)

opracowania i stosowania procedur zabezpieczania dokumentów i systemów ich przetwarzania, w tym procedur dostępu;

3)

stosowania systemów zabezpieczeń ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia kompletności i szczelności tych systemów;

4)

opracowania sposobów działania w celu eliminacji naruszania bezpieczeństwa oraz bieżącego kontrolowania funkcjonowania wszystkich organizacyjnych i techniczno-informatycznych sposobów zabezpieczenia, a także okresowego dokonywania oceny tych sposobów.
1)
Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 października 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania dokumentów związanych z zawieraniem i wykonywaniem umów ubezpieczenia (Dz. U. poz. 1889), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 484 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Dz. U. poz. 1844 oraz z 2016 r. poz. 615).