Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwościz dnia 10 października 2016 r.w sprawie sposobu realizacji zadań związanych ze współpracą prokuratury z organizacjami
międzynarodowymi lub ponadnarodowymi działającymi na podstawie umów międzynarodowych
Treść rozporządzenia
Na podstawie art. 36 § 5 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Prawo o prokuraturze
(Dz. U. poz. 177 i 1579) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa sposób realizacji zadań związanych ze współpracą prokuratury
z organizacjami międzynarodowymi lub ponadnarodowymi działającymi na podstawie umów
międzynarodowych, w zakresie działań podejmowanych w celu zwalczania przestępczości.
§ 2.
Nazwy własne użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
Eurojust - organ Unii Europejskiej powołany na mocy decyzji Rady 2002/187/WSiSW z dnia 28 lutego 2002 r. ustanawiającej Eurojust w celu
zintensyfikowania walki z poważną przestępczością
(Dz. Urz. UE L 63 z 06.03.2002, str. 1), w brzmieniu nadanym decyzją 2009/426/WSiSW z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie wzmocnienia Eurojustu i
w sprawie zmiany decyzji 2002/187/WSiSW ustanawiającej Eurojust w celu zintensyfikowania
walki z poważną przestępczością
(Dz. Urz. UE L 138 z 04.06.2009, str. 14), zwanej dalej „decyzją”;
2)
Europol - organizację powołaną na mocy decyzji Rady z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającej Europejski Urząd Policji (Europol)
(Dz. Urz. UE L 121 z 15.05.2009, str. 37);
3)
Europejska Sieć Sądowa - sieć sądowych punktów kontaktowych utworzoną na mocy decyzji Rady 2008/976/WSiSW z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie Europejskiej Sieci
Sądowej
(Dz. Urz. UE L 348 z 24.12.2008, str. 130);
4)
OLAF - urząd powołany na mocy decyzji Komisji powołującej OLAF 1999/352/WE (EWWiS, Euroatom) z dnia 28 kwietnia
1999 r. ustanawiającej Europejski Urząd do spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
(Dz. Urz. UE L 136 z 31.05.1999, str. 20).
§ 3.
Wjednostkach organizacyjnych prokuratury na potrzeby współpracy i wymiany informacji
pomiędzy właściwymi organami krajowymi Rzeczypospolitej Polskiej i państw członkowskich
tworzy się punkty kontaktowe, jeżeli wiążący Rzeczpospolitą Polską akt prawa międzynarodowego
wymaga utworzenia takiego punktu lub ich sieci.
§ 4.
Punkt kontaktowy służy usprawnieniu współpracy między jednostkami organizacyjnymi
prokuratury a właściwymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej, w szczególności
poprzez wymianę informacji w zakresie objętym zadaniami punktu lub ich sieci.
§ 5.
WProkuraturze Krajowej wyznacza się korespondentów, jeżeli wiążący Rzeczpospolitą
Polską akt prawa międzynarodowego wymaga ich wyznaczenia.
§ 6.
Zadania korespondentów wyznacza się zgodnie z celem, wskazanym w akcie prawa międzynarodowego,
z którego wynika potrzeba ich wyznaczenia.
§ 7.
Zadania punktu kontaktowego i korespondenta wykonuje wyznaczona w tym celu osoba zatrudniona
w powszechnej jednostce organizacyjnej prokuratury. Zadania te należy określić w zarządzeniu
o utworzeniu punktu kontaktowego lub o wyznaczeniu korespondenta.
§ 8.
1.
Przedstawiciel krajowy w Eurojuście, zwany dalej „przedstawicielem krajowym”, jest
wyznaczany przez Prokuratora Generalnego na wniosek Prokuratora Krajowego spośród
prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.
2.
Jeżeli przedstawiciel krajowy jest przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym Eurojustu,
nie może on zostać odwołany z delegacji przed zakończeniem pełnienia tej funkcji;
w innym przypadku Prokurator Generalny informuje o odwołaniu Radę Unii Europejskiej,
wskazując przyczyny odwołania.
§ 9.
1.
Przedstawiciel krajowy korzysta ze wsparcia zastępcy przedstawiciela krajowego i asystenta.
2.
Zastępca przedstawiciela krajowego jest wyznaczany przez Prokuratora Generalnego na
wniosek Prokuratora Krajowego spośród prokuratorów powszechnych jednostek organizacyjnych
prokuratury. Asystent jest wyznaczany przez Prokuratora Generalnego na wniosek Prokuratora
Krajowego spośród osób zatrudnionych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury.
3.
Zastępca przedstawiciela krajowego może działać w imieniu przedstawiciela krajowego
lub go zastępować; asystent może działać w imieniu przedstawiciela krajowego lub go
zastępować, jeżeli jest prokuratorem.
§ 10.
1.
Przedstawiciel krajowy ma swoje stałe miejsce pracy w siedzibie Eurojustu.
2.
Miejsce wykonywania obowiązków zastępcy przedstawiciela krajowego i asystenta określa
Prokurator Generalny.
§ 11.
Wsprawach należących do kompetencji Eurojustu, w których Rzeczpospolita Polska posiada
jurysdykcję lub jest państwem bezpośrednio zaangażowanym, przedstawiciel krajowy w
szczególności:
1)
z inicjatywy właściwego organu krajowego pomaga w ustaleniu organu właściwego w innym
państwie członkowskim do wykonania wniosków o pomoc prawną, europejskich nakazów aresztowania
oraz innych orzeczeń podlegających wzajemnemu uznawaniu, a także koordynuje, monitoruje
i ułatwia ich wykonanie, w tym pośrednicząc w kontaktach między właściwymi organami
państw członkowskich Unii Europejskiej;
2)
koordynuje wykonywanie innych działań prowadzonych lub nadzorowanych przez właściwe
organy krajowe z działaniami właściwych organów innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
3)
przekazuje właściwym organom krajowym informacje, wnioski, opinie i inne wystąpienia
Eurojustu;
4)
przekazuje Eurojustowi wystąpienia organów krajowych prowadzących lub nadzorujących
postępowanie karne o udzielenie informacji;
5)
współpracuje z Europejską Siecią Sądową;
6)
może uczestniczyć w tworzeniu i pracach wspólnych zespołów śledczych jako przedstawiciel
Eurojustu;
7)
pełni funkcję przedstawiciela dyżurnej jednostki koordynacyjnej Eurojustu.
§ 12.
Przedstawiciel krajowy może w konkretnej sprawie uzyskiwać za pośrednictwem Prokuratury
Krajowej, w granicach przewidzianych przepisami prawa, dane uzyskane w toku postępowań
karnych oraz dane zgromadzone w rejestrach i bazach danych zawierających informacje
istotne dla postępowań karnych.
§ 13.
Przedstawiciel krajowy wymienia z przedstawicielami krajowymi innych państw członkowskich
Unii Europejskiej informacje konieczne do wykonywania zadań Eurojustu.
§ 14.
Prokuratorzy regionalni oraz naczelnicy wydziałów zamiejscowych Departamentu do Spraw
Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej niezwłocznie przekazują
do Prokuratury Krajowej aktualizowane na bieżąco informacje o:
1)
każdym wszczętym przez podległe jednostki organizacyjne postępowaniu przygotowawczym
o przestępstwo bezpośrednio dotyczące co najmniej trzech państw członkowskich Unii
Europejskiej, w którym wnioski o udzielenie międzynarodowej pomocy prawnej lub o wykonanie
orzeczenia podlegającego wzajemnemu uznawaniu zostały przekazane do co najmniej dwóch
państw członkowskich Unii Europejskiej, jeżeli:
a)
przedmiotem postępowania jest czyn zagrożony karą pozbawienia wolności, której górna
granica wynosi co najmniej 5 lat, będący przestępstwem:
-
fałszowania oraz obrotu fałszywymi pieniędzmi lub innymi środkami płatniczymi,
-
handlu ludźmi,
-
łapownictwa i płatnej protekcji,
-
na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej,
-
nielegalnego obrotu bronią palną, amunicją lub ich istotnymi częściami,
-
nielegalnego wytwarzania, przetwarzania, przemytu środków odurzających, prekursorów,
środków zastępczych lub substancji psychotropowych lub obrotu nimi,
-
o charakterze terrorystycznym,
-
finansowania przestępstwa o charakterze terrorystycznym,
-
przeciwko ochronie danych gromadzonych, przechowywanych, przetwarzanych lub przekazywanych
w systemie informatycznym,
-
przeciwko wolności seksualnej lub obyczajności na szkodę małoletniego,
-
udziału w zorganizowanej grupie albo związku mającym na celu popełnienie przestępstwa
lub przestępstwa skarbowego,
-
wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych
lub nieujawnionych źródeł,
b)
z materiału dowodowego wynika, że przestępstwo może spowodować poważne skutki transgraniczne,
skutki dla Unii Europejskiej lub dotyczyć innych państw członkowskich Unii Europejskiej
niż te, które są bezpośrednio zaangażowane;
2)
sprawach, w których może wystąpić kolizja jurysdykcji;
3)
sprawach, w których powtarzają się trudności z wykonywaniem wniosków o udzielenie
międzynarodowej pomocy prawnej, wykonaniem europejskiego nakazu aresztowania lub innego
orzeczenia podlegającego wzajemnemu uznawaniu;
4)
utworzeniu wspólnego zespołu śledczego.
§ 15.
Przekazując informacje, o których mowa w § 14, prokurator regionalny oraz naczelnik
wydziału zamiejscowego Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji
Prokuratury Krajowej wskazuje:
1)
w przypadku określonym w § 14 pkt 1:
a)
przedmiot postępowania,
b)
imię, nazwisko, datę urodzenia, zajęcie, miejsce zamieszkania podejrzanego i jego
numer PESEL, o ile go posiada,
c)
imię, nazwisko, datę urodzenia, zajęcie, miejsce zamieszkania pokrzywdzonego i jego
numer PESEL, o ile go posiada,
d)
zaangażowane państwa członkowskie,
e)
krótki opis przestępstwa i jego kwalifikację prawną,
f)
informacje o skierowanych wnioskach o międzynarodową pomoc prawną, ich zakresie i
o stanie ich realizacji,
g)
w przypadku postępowań o przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub finansowania
przestępstwa o charakterze terrorystycznym - dodatkowo informacje o treści prawomocnego
orzeczenia kończącego postępowanie karne oraz o ewentualnych powiązaniach z innymi
postępowaniami karnymi;
2)
w przypadku określonym w § 14 pkt 2:
a)
państwa członkowskie, pomiędzy którymi może wystąpić kolizja jurysdykcji,
b)
przedmiot postępowania,
c)
imię, nazwisko, datę urodzenia, zajęcie, miejsce zamieszkania podejrzanego i jego
numer PESEL, o ile go posiada,
d)
imię, nazwisko, datę urodzenia, zajęcie, miejsce zamieszkania pokrzywdzonego i jego
numer PESEL, o ile go posiada,
e)
krótki opis przestępstwa i jego kwalifikację prawną.
§ 16.
1.
Prokuratura Krajowa przekazuje przedstawicielowi krajowemu Eurojustu informacje określone
w § 14.
2.
Informacje mogą zostać przekazane drogą elektroniczną poprzez wprowadzenie do zautomatyzowanego
Systemu Zarządzania Sprawami.
3.
Zautomatyzowany System Zarządzania Sprawami, o którym mowa w ust. 2, jest to system
składający się z akt tymczasowych i indeksu, utworzony na mocy art. 16 decyzji.
4.
Prokurator regionalny oraz naczelnik wydziału zamiejscowego Departamentu do Spraw
Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej może zastrzec, że informacje
określone w § 14 nie podlegają dalszemu przekazaniu z uwagi na fakt, że mogłoby to
naruszać bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej lub zagrażać bezpieczeństwu osoby.
W takim przypadku pozostawia się te informacje bez dalszego biegu.
§ 17.
Właściwy prokurator informuje przedstawiciela krajowego o sposobie załatwienia wniosku
lub wystąpienia, o których mowa w § 11 pkt 3. Odmawiając uwzględnienia, należy wskazać
przyczyny odmowy, chyba że mogłoby to naruszać bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej
lub zagrażać bezpieczeństwu osoby.
§ 18.
Krajowy korespondent Eurojustu odpowiada za działanie krajowego systemu koordynacyjnego
Eurojustu.
§ 19.
Krajowy system koordynacyjny Eurojustu usprawnia wykonywanie zadań Eurojustu w Rzeczypospolitej
Polskiej, w szczególności poprzez:
1)
ułatwianie właściwym organom krajowym określenia, czy w konkretnej sprawie należy
skorzystać z pomocy Eurojustu, czy Europejskiej Sieci Sądowej;
2)
ułatwianie przedstawicielowi krajowemu określenia organów właściwych w Rzeczypospolitej
Polskiej do wykonania wniosków o międzynarodową pomoc prawną, europejskich nakazów
aresztowania oraz innych orzeczeń podlegających wzajemnemu uznawaniu w innym państwie
członkowskim Unii Europejskiej;
3)
utrzymywanie kontaktów roboczych z krajową jednostką Europolu;
4)
koordynację działań sieci wspólnych zespołów śledczych, sieci do spraw zbrodni ludobójstwa,
przestępstw przeciwko ludzkości oraz przestępstw wojennych, sieci do spraw zwalczania
korupcji oraz utworzonych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury punktów
kontaktowych dla współpracy pomiędzy biurami odzyskiwania mienia w państwach członkowskich
w dziedzinie wykrywania i identyfikacji korzyści pochodzących z przestępstwa lub innego
mienia związanego z przestępstwem, korespondenta Eurojustu do spraw terroryzmu, punktów
kontaktowych Europejskiej Sieci Sądowej i korespondenta tej Sieci.
§ 20.
Prokuratura Krajowa pełni funkcję organu wyznaczonego do przekazywania przedstawicielowi
krajowemu wniosków o uzupełnienie, uaktualnienie, sprostowanie lub o usunięcie przekazanych
Eurojustowi danych osobowych dotyczących wnioskodawcy.
§ 21.
1.
Przedstawiciel krajowy zakłada i prowadzi dla każdej sprawy akta tymczasowe w postaci
papierowej lub elektronicznej.
2.
Przedstawiciel krajowy oznacza wybrane informacje w aktach tymczasowych prowadzonych
w postaci elektronicznej lub wprowadza je do systemu w sposób umożliwiający ich późniejsze
automatyczne wyszukiwanie za pomocą indeksu.
§ 22.
1.
Przedstawiciel krajowy może udostępnić indeks albo akta tymczasowe w całości lub w
części przedstawicielom krajowym innych państw członkowskich Unii Europejskiej, upoważnionym
pracownikom Eurojustu lub osobom wchodzącym w skład krajowego systemu koordynacyjnego
Eurojustu.
2.
Przedstawiciel krajowy informuje upoważnionego pracownika Eurojustu do spraw ochrony
danych osobowych o założeniu akt tymczasowych i udostępnia mu je na żądanie.
§ 23.
Wsprawach o przestępstwa na szkodę interesów finansowych Unii Europejskiej Prokurator
Krajowy, prokuratorzy regionalni i okręgowi mogą zwracać się do OLAF-u o udzielenie
informacji, udostępnienie materiałów albo o podjęcie działań koordynacyjnych niezbędnych
dla potrzeb prowadzonego postępowania. Wystąpienia dotyczyć mogą również uzyskania
informacji z zakresu funkcjonowania instytucji Unii Europejskiej.
§ 24.
Powszechne jednostki organizacyjne prokuratury umożliwiają realizację zadań OLAF-u
poprzez udzielanie informacji na kierowane przez OLAF zapytania oraz poprzez udostępnianie,
w granicach przewidzianych przepisami prawa, materiałów z prowadzonych postępowań.
§ 25.
1.
Jeżeli przepisy nie stanowią inaczej, prokuratorzy regionalni i okręgowi oraz Dyrektor
Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu i naczelnicy oddziałowych
komisji ścigania zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu porozumiewają się bezpośrednio
z instytucjami Unii Europejskiej, w tym w szczególności z Eurojustem, Europejską Siecią
Sądową oraz z OLAF-em.
2.
W sprawach zawiłych, jeżeli wymagają tego okoliczności sprawy, prokuratorzy regionalni
i okręgowi oraz Dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu
i naczelnicy oddziałowych komisji ścigania zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu mogą
porozumiewać się z instytucjami Unii Europejskiej za pośrednictwem Prokuratury Krajowej.
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości
z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie sposobu realizacji zadań związanych ze współpracą
powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury z organizacjami międzynarodowymi
lub ponadnarodowymi działającymi na podstawie umów międzynarodowych (Dz. U. poz. 530),
które traci moc na podstawie art. 73 pkt 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo o prokuraturze (Dz. U. poz. 178) z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia.