Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 19 października 2016 r.w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej zawartej w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze” 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego   (Dz. U. poz. 1358 oraz z 2016 r. poz. 1203) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy technicznej, zawartej w Programie Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, zwanym dalej „programem operacyjnym”, w tym:

1)

katalog beneficjentów;

2)

tryb i termin składania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność;

3)

szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie oraz wnioski o płatność;

4)

szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;

5)

koszty kwalifikowalne w ramach pomocy technicznej.

§ 2.

Pomoc techniczną przyznaje się na realizację operacji mających na celu:

1)

efektywne zarządzanie programem operacyjnym, wraz z jego przygotowaniem i wdrażaniem działań objętych programem operacyjnym;

2)

przeprowadzanie kontroli, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 lub art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej „ustawą”;

3)

właściwe monitorowanie i ewaluację programu operacyjnego.

§ 3.

Pomoc techniczną przyznaje się następującym podmiotom:

1)

Ministerstwu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;

2)

Ministerstwu Finansów;

3)

Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej „instytucją pośredniczącą”;

4)

samorządom województw.

§ 4.

1.

Pomoc techniczną przyznaje się w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych na realizację operacji:

1)

w wysokości do 100% tych kosztów;

2)

od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie;

3)

zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, w przypadku gdy przepisy te mają zastosowanie.

2.

Koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji w ramach pomocy technicznej określa załącznik do rozporządzenia.

§ 5.

Okres realizacji operacji nie może być dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie.

§ 6.

1.

Pomoc techniczna przysługuje według kolejności złożenia wniosków o dofinansowanie.

2.

Wniosek o dofinansowanie składa się do dnia 31 marca 2023 r.

3.

Wniosek o dofinansowanie składa się, począwszy od następnego dnia roboczego następującego po dniu, w którym wzór tego wniosku został udostępniony zgodnie z art. 13 ust. 6 pkt 3 lit. a ustawy.

4.

Wniosek o dofinansowanie składa się, w formie pisemnej, w postaci papierowej, w siedzibie instytucji pośredniczącej, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego, zwanego dalej „operatorem wyznaczonym”.

5.

Złożenie wniosku o dofinansowanie w siedzibie instytucji pośredniczącej potwierdza się na piśmie, wskazując datę i godzinę wpływu wniosku oraz opatrując pieczęcią instytucji pośredniczącej i podpisem osoby przyjmującej wniosek.

6.

W przypadku wniosku o dofinansowanie, który został złożony przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego, dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego.

§ 7.

1.

Poza informacjami, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, wniosek o dofinansowanie zawiera dane niezbędne do przyznania pomocy technicznej:

1)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany;

2)

numer identyfikacyjny wnioskodawcy z Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON);

3)

zestawienie rzeczowo-finansowe;

4)

oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą techniczną;

5)

informację o załącznikach dołączanych do wniosku.

2.

Do wniosku o dofinansowanie dołącza się dokument elektroniczny zawierający treść wniosku, zapisany, w sposób umożliwiający edycję danych, na informatycznym nośniku danych.

§ 8.

1.

W przypadku gdy wniosek o dofinansowanie nie został wypełniony we wszystkich pozycjach lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, instytucja pośrednicząca wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

2.

W przypadku gdy wnioskodawca pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

3.

W przypadku gdy wnioskodawca pomimo ponownego wezwania do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, o którym mowa w ust. 2, nie dokonał ich w terminie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej; przepisy art. 19 ust. 2 i 3 ustawy stosuje się odpowiednio.

4.

W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.

5.

Wniosek o dofinansowanie nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, z wyłączeniem:

1)

zmian wynikających z wezwań instytucji pośredniczącej;

2)

jednej zmiany, która nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o dofinansowanie lub nie spowoduje zwiększenia kwoty pomocy technicznej.

6.

Wnioskodawca przekazuje instytucji pośredniczącej informacje o zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem o dofinansowanie niezwłocznie po ich zaistnieniu.

§ 9.

1.

Wezwanie przez instytucję pośredniczącą wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o dofinansowanie do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.

2.

Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy technicznej, termin rozpatrywania wniosku o dofinansowanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym instytucja pośrednicząca informuje wnioskodawcę na piśmie.

§ 10.

Instytucja pośrednicząca, na prośbę wnioskodawcy wyrażoną w formie pisemnej, w postaci papierowej, wyraża zgodę na przedłużenie terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej, jednak nie więcej niż o 21 dni od dnia doręczenia zgody instytucji pośredniczącej, pod warunkiem, że wnioskodawca uprawdopodobni wystąpienie okoliczności uzasadniających wydłużenie terminu wykonania tych czynności.

§ 11.

1.

W razie uchybienia terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej instytucja pośrednicząca, na prośbę wnioskodawcy, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wnioskodawca:

1)

w terminie 14 dni od ostatniego dnia wyznaczonego do wykonania czynności wniósł pisemną prośbę o przywrócenie terminu;

2)

jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu dopełnił czynności, dla których termin był określony;

3)

uprawdopodobnił, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy.

2.

Przywrócenie terminu do złożenia prośby o przywrócenie terminu jest niedopuszczalne.

§ 12.

1.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie instytucja pośrednicząca, w terminie 14 dni od dnia rozpatrzenia tego wniosku, informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, w postaci papierowej, o wysokości przyznanej pomocy technicznej i przesyła mu podpisany przez instytucję pośredniczącą projekt umowy o dofinansowanie oraz wzywa go do zawarcia umowy o dofinansowanie, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma.

2.

Umowę o dofinansowanie zawiera się:

1)

w siedzibie instytucji pośredniczącej albo

2)

przez odesłanie instytucji pośredniczącej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma, o którym mowa w ust. 1, podpisanej przez wnioskodawcę umowy o dofinansowanie.

3.

W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie albo odmówił jej podpisania, albo nie odesłał instytucji pośredniczącej podpisanej umowy o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej, chyba że wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie w innym terminie uzgodnionym z instytucją pośredniczącą, nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy o dofinansowanie.

4.

W przypadku nieprzyznania pomocy technicznej w związku z niedopełnieniem warunków, o których mowa w ust. 3, przepisy art. 19 ust. 2 i 3 ustawy stosuje się odpowiednio.

§ 13.

1.

Poza postanowieniami, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umowa o dofinansowanie zawiera:

1)

wskazanie terminu i warunki składania wniosku o płatność;

2)

szczegółowe warunki i sposób pomniejszenia wysokości przyznanej pomocy technicznej;

3)

warunki zwrotu pomocy technicznej w przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych;

4)

tryb postępowania w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku których nie jest wymagany zwrot pomocy technicznej;

5)

zobowiązania beneficjenta dotyczące:

a)

osiągnięcia celu operacji i zachowania tego celu przez 5 lat,

b)

ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat w zakresie:
  •   -  
    przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania,
  •   -  
    sposobu lub miejsca prowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną,

c)

umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat,

d)

przechowywania przez 5 lat dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną,

e)

informowania przez 5 lat instytucję pośredniczącą o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.

2.

Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 5, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.

§ 14.

1.

Beneficjent prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową oraz dokumentację finansowo-księgową, w sposób umożliwiający identyfikację poszczególnych operacji księgowych, zgodnie z przepisami o rachunkowości.

2.

W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych nie zostało uwzględnione w wyodrębnionej ewidencji księgowej oraz w dokumentacji finansowo-księgowej, o których mowa w ust. 1, koszty te podlegają zwrotowi w wysokości określonej w § 4 ust. 1 pkt 1, pomniejszonej o 10%.

§ 15.

1.

Wniosek o płatność składa się, w formie pisemnej, w postaci papierowej, w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego; przepisy § 6 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.

2.

Wniosek o płatność dotyczy zwrotu kosztów kwalifikowalnych poniesionych na realizację operacji albo jej części.

3.

Środki finansowe z tytułu pomocy technicznej są wypłacane, jeżeli beneficjent:

1)

zrealizował operację albo jej część;

2)

udokumentował zrealizowanie operacji albo jej części, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.

4.

Płatność obejmuje koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji w wysokości określonej w umowie o dofinansowanie.

5.

Wykonanie zakresu rzeczowego operacji zgodnie z umową o dofinansowanie, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych na realizację operacji, oraz złożenie wniosku o płatność końcową nastąpi nie później niż do dnia 28 lutego 2024 r.

§ 16.

Do wniosku o płatność dołącza się:

1)

poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika instytucji pośredniczącej lub pracownika beneficjenta kopie:

a)

faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty,

b)

dokumentów związanych z przeprowadzonym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;

2)

zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;

3)

oświadczenie beneficjenta lub inny dokument zawierający informację o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe - w przypadku pierwszego wniosku o płatność;

4)

dokument elektroniczny zawierający treść wniosku, zapisany, w sposób umożliwiający edycję danych, na informatycznym nośniku danych.

§ 17.

1.

W przypadku gdy wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, w postaci papierowej, do złożenia wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

2.

W przypadku gdy wniosek o płatność nie został złożony w terminie, o którym mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca nie wypłaca pomocy technicznej.

3.

W przypadku gdy wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, instytucja pośrednicząca wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

4.

W przypadku gdy beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.

5.

W przypadku gdy beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca:

1)

rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, jeżeli cel operacji został osiągnięty lub może zostać osiągnięty do dnia złożenia wniosku o płatność końcową, i w tym zakresie wypłaca pomoc techniczną, albo

2)

nie wypłaca pomocy technicznej, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.

6.

W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.

7.

Instytucja pośrednicząca rozpatruje wniosek o płatność w terminie 60 dni od dnia złożenia tego wniosku.

8.

W przypadku nierozpatrzenia wniosku o płatność w terminie, o którym mowa w ust. 7, instytucja pośrednicząca zawiadamia beneficjenta o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia wniosku o płatność, nie dłuższy jednak niż 14 dni.

9.

Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 9-11 stosuje się odpowiednio.

§ 18.

Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy technicznej następuje po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, w terminie 30 dni od dnia jego rozpatrzenia.

§ 19.

1.

W przypadku gdy wnioskodawcą jest instytucja pośrednicząca:

1)

pomoc techniczną przyznaje instytucja zarządzająca, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, zwana dalej „instytucją zarządzającą”;

2)

umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji zarządzającej;

3)

wniosek o płatność składa się do instytucji zarządzającej.

2.

Do przyznawania pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 5-18 stosuje się odpowiednio.

§ 20.

1.

Pomoc techniczna wypłacona beneficjentowi podlega zwrotowi, jeżeli beneficjent:

1)

zaprzestał realizacji operacji albo zmienił cel realizacji operacji w okresie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej lub

2)

uniemożliwia przeprowadzenie kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez okres 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej, lub

3)

naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób, który miał albo mógłby mieć wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

2.

Ustalenie kwoty pomocy technicznej podlegającej zwrotowi następuje z uwzględnieniem rodzaju stwierdzonego uchybienia, o którym mowa w ust. 1, i postanowień umowy o dofinansowanie, o której mowa w § 13.

3.

Dochodzenie zwrotu pomocy technicznej wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia wypłaty tej pomocy następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

§ 21.

1.

Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej i wypłaty środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.

2.

Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem złożono pismo w siedzibie instytucji właściwej do przyznania pomocy technicznej lub nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.

§ 22.

1.

W przypadku przyznania pomocy technicznej, środki finansowe wydatkowane na realizację programu operacyjnego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uznaje się za wydatkowane zgodnie z przepisami tego rozporządzenia.

2.

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty związane z realizacją operacji poniesione przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż od dnia:

1)

1 stycznia 2015 r. - w przypadku:

a)

Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej,

b)

Ministerstwa Finansów;

2)

1 stycznia 2016 r. - w przypadku:

a)

instytucji pośredniczącej,

b)

samorządów województw.

§ 23.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Załącznik   -   Koszty kwalifikowalne poniesione na realizację operacji w ramach pomocy technicznej

1.

Koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań określonych w art. 59 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.1)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 270 z 15.10.2015, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.2016, str. 140.) oraz zadań określonych w art. 78 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1, z późn. zm.2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 229 z 03.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 14 z 21.01.2016, str. 43 oraz Dz. Urz. UE L 169 z 28.06.2016, str. 18.), obejmujące koszty:

1)

wynagrodzeń brutto i dodatkowych wynagrodzeń rocznych brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne płaconymi przez pracodawcę oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz wypłat z funduszu nagród, premii, nagród, dodatków zadaniowych i dodatków motywacyjnych, jeżeli wynikają z regulaminu wynagradzania instytucji;

2)

podnoszenia kwalifikacji pracowników, w tym udziału w studiach co najmniej drugiego stopnia, studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach, stażach i innych formach kształcenia;

3)

organizacji staży i wyjazdów studyjnych;

4)

delegacji służbowych, w tym przejazdów, diet, zakwaterowania i opłat parkingowych.

2.

Koszty organizacyjne i administracyjne związane z realizacją programu operacyjnego:

1)

związane z powołaniem i funkcjonowaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, takie jak koszty:

a)

organizacji posiedzeń,

b)

obsługi techniczno-administracyjnej,

c)

uczestnictwa przewodniczącego, członków oraz zaproszonych ekspertów w tych posiedzeniach, zakwaterowania i przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego;

2)

tłumaczeń;

3)

przygotowania dokumentacji dotyczącej operacji w ramach pomocy technicznej;

4)

organizacji, obsługi techniczno-administracyjnej oraz udziału w konferencjach, szkoleniach oraz spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych, w tym dotyczących budowy i funkcjonowania krajowej sieci obszarów rybackich i obszarów akwakultury, zakwaterowania i przejazdów;

5)

operacji na rachunkach bankowych oraz wydawania zaświadczeń, które dołącza się do wniosku o dofinansowanie;

6)

przesyłek pocztowych.

3.

Koszty działań z zakresu promocji i informacji programu operacyjnego:

1)

przygotowania i realizacji kampanii informacyjnych i promocyjnych:

a)

przygotowania, modyfikacji i uaktualniania planu działań promocyjnych i informacyjnych oraz strategii komunikacji,

b)

zakupu, opracowania, druku, powielania, publikacji oraz dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych;

2)

uruchomienia i utrzymania infolinii, serwisów oraz punktów informacyjnych;

3)

związane z budową, modyfikacją, rozwojem, utrzymaniem i promocją portali i stron internetowych, w tym hostingu i utrzymania domen;

4)

publikacji prasowych i publikacji w mediach elektronicznych;

5)

nabycia praw autorskich;

6)

organizacji i obsługi szkoleń, warsztatów, seminariów i konferencji, zakwaterowania oraz przejazdów;

7)

przeprowadzania badań opinii publicznej.

4.

Inne niż wymienione w ust. 1-3 koszty związane z realizacją programu operacyjnego, takie jak koszty:

1)

zamknięcia pomocy w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” lub programu operacyjnego;

2)

przygotowania do przyszłego okresu programowania, organizacji i obsługi techniczno-administracyjnej konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych, zakwaterowania oraz przejazdów;

3)

przygotowania analiz, badań, ocen i sprawozdań, z udziałem ekspertów zewnętrznych, zakwaterowania oraz przejazdów, w celu opracowania optymalnego systemu wdrażania i zarządzania programem operacyjnym;

4)

oceny operacji w ramach pomocy technicznej;

5)

prowadzenia audytów lub kontroli w zakresie programu operacyjnego;

6)

adaptacji, remontów, budowy i rozbudowy pomieszczeń biurowych i konferencyjnych, w tym prac projektowych, ponoszonych w okresie realizacji programu operacyjnego proporcjonalnie do ich wykorzystania na potrzeby realizacji zadań z zakresu programu operacyjnego;

7)

najmu i utrzymania pomieszczeń biurowych proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego albo proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;

8)

opłat za zużytą energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego albo proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;

9)

najmu pomieszczeń innych niż wymienione w pkt 7, sal konferencyjnych, sprzętu multimedialnego i nagłośnienia;

10)

przygotowania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego;

11)

zakupu, instalacji, rozbudowy i utrzymania systemów informatycznych służących zarządzaniu, wdrażaniu, kontroli, monitorowaniu i ocenie programu operacyjnego;

12)

zakupu, leasingu oraz eksploatacji i serwisu sprzętu informatycznego, teleinformatycznego, audiowizualnego oraz urządzeń telekomunikacyjnych;

13)

zakupu materiałów i wyposażenia, środków czystości oraz artykułów spożywczych dla pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego;

14)

zakupu i instalacji oprogramowania i licencji;

15)

zakupu usług telekomunikacyjnych;

16)

najmu, leasingu lub użytkowania środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, kontroli, monitorowania i oceny programu operacyjnego, wraz z ich ubezpieczeniem i niezbędnymi naprawami;

17)

konserwacji i serwisu sprzętu oraz wyposażenia zakupionego w ramach pomocy technicznej;

18)

ubezpieczenia sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;

19)

umów zlecenia lub umów o dzieło zawieranych w celu przygotowania i realizacji programu operacyjnego.
1)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 270 z 15.10.2015, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.2016, str. 140.
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 229 z 03.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 14 z 21.01.2016, str. 43 oraz Dz. Urz. UE L 169 z 28.06.2016, str. 18.