Art. 16a.
Przy Prezesie UTK działa Rzecznik Praw Pasażera Kolei, zwany dalej „Rzecznikiem”,
prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów w sprawach dotyczących
zobowiązań umownych, w tym sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego, wobec pasażera,
wynikających z umów przewozu osób, rzeczy lub zwierząt w transporcie kolejowym oraz
w sprawach dotyczących usług świadczonych na rzecz pasażerów przez przewoźnika kolejowego,
zarządcę infrastruktury kolejowej, właściciela dworca bądź zarządzającego dworcem,
zwanych dalej „sporami pasażerskimi”.
Art. 16c.
Rzecznik jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego
rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Art. 16g.
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1)
organizację instytucji Rzecznika,
2)
sposób i formy prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów
pasażerskich, w tym sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania oraz wymiany
informacji między stronami postępowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej
lub przesyłką pocztową,
3)
szczegółową treść wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania
sporów pasażerskich i niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku,
4)
wysokość progów finansowych wartości przedmiotu sporu, których przekroczenie uprawnia
Rzecznika do odmowy rozpatrzenia sporu pasażerskiego,
5)
szczegółowe kwalifikacje osób prowadzących postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania
sporów pasażerskich oraz minimalny czas, na jaki jest udzielane upoważnienie
- mając na uwadze konieczność zapewnienia łatwego dostępu do postępowania, sprawnego
rozwiązywania sporów oraz bezstronnego i niezależnego prowadzenia postępowania.