Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwaz dnia 27 października 2016 r.w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej 1)Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych   (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowy tryb, sposób i zakres kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia, o którym mowa w art. 13i ust. 3 lub art. 16l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, wykorzystywanego na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej.

§ 2.

1.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;

2)

opłacie elektronicznej - rozumie się przez to opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;

3)

pojeździe - rozumie się przez to pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy;

4)

kontrolującym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13l ust. 1 ustawy;

5)

kontrolowanym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13k ust. 4 i 5 ustawy;

6)

urządzeniu - rozumie się przez to urządzenie, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy, lub urządzenie, o którym mowa w art. 16l ust. 1 ustawy, wykorzystywane na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej;

7)

naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej - rozumie się przez to naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, art. 13i ust. 4a lub ust. 4b ustawy.

2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

dane kontrolowanego:

a)

imię i nazwisko albo firmę,

b)

numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość - w przypadku osoby fizycznej,

c)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON - w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

d)

adres miejsca zamieszkania lub siedziby albo adres do korespondencji;

2)

kontrola stacjonarna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej za pomocą stacjonarnych albo przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;

3)

kontrola mobilna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej dokonywaną bezpośrednio przez kontrolującego;

4)

klasa EURO - klasę pojazdu EURO w zależności od emisji spalin, określoną w przepisach Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin pojazdów.

§ 3.

1.

Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej polega na sprawdzeniu, czy kontrolowany nie naruszył obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.

2.

Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej może być dokonywana przez:

1)

sprawdzenie, czy:

a)

pojazd podlega opłacie elektronicznej,

b)

pojazd jest wyposażony w urządzenie,

c)

opłata elektroniczna została uiszczona w prawidłowej wysokości,

d)

urządzenie jest używane zgodnie z jego przeznaczeniem,

e)

do urządzenia zostały wprowadzone prawidłowe dane o:
  •   -  
    kategorii pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
  •   -  
    liczbie osi pojazdu, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi;

2)

weryfikację:

a)

danych identyfikacyjnych urządzenia,

b)

danych kontrolowanego,

c)

danych dotyczących pojazdu, w tym jego numeru rejestracyjnego, dopuszczalnej masy całkowitej, liczby osi oraz klasy EURO.

3.

Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej jest przeprowadzana jako kontrola stacjonarna lub kontrola mobilna.

4.

W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, kontrolujący sprawdza, czy naruszenie to nie jest wynikiem naruszenia przez kierującego pojazdem obowiązku, o którym mowa w art. 13i ust. 4a ustawy.

5.

W przypadku stwierdzenia, że urządzenie jest używane niezgodnie z jego przeznaczeniem, kontrolujący sprawdza, czy skutkuje to uiszczeniem opłaty elektronicznej w niepełnej wysokości.

§ 4.

W wyniku przeprowadzenia kontroli stacjonarnej rejestracji mogą podlegać:

1)

obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli;

2)

dane identyfikacyjne urządzenia;

3)

numer rejestracyjny pojazdu, o którym mowa w pkt 1;

4)

dane umożliwiające ustalenie:

a)

kategorii, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,

b)

liczby osi, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi
- pojazdu, o którym mowa w pkt 1;

5)

czas i data przeprowadzonej kontroli;

6)

identyfikator przyrządu kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa w pkt 1.

§ 5.

Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające i rejestrujące informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w pojazdach używanych przez kontrolującego i obsługiwane bezpośrednio przez kontrolującego. Przepisy § 4 pkt 2-6 stosuje się odpowiednio.

§ 6.

1.

Z czynności przeprowadzonych w ramach kontroli mobilnej kontrolujący sporządza protokół kontroli.

2.

Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

oznaczenie kontrolującego;

2)

czas, miejsce i datę przeprowadzenia kontroli;

3)

dane kontrolowanego;

4)

dane pojazdu, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. c;

5)

opis okoliczności uzasadniających przeprowadzenie kontroli;

6)

opis rodzaju naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;

7)

czas, miejsce i datę popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;

8)

ewentualne uwagi zgłoszone do przebiegu kontroli przez kontrolowanego;

9)

podpis kontrolującego;

10)

podpis kontrolowanego albo adnotację o przyczynach braku jego podpisu.
1)
Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej (Dz. U. poz. 1030), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. poz. 770).