Na podstawie art. 13l ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
(Dz. U. z 2016 r. poz. 1440) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb, sposób i zakres kontroli prawidłowości uiszczenia
opłaty elektronicznej, w tym kontroli używanego w pojeździe urządzenia, o którym mowa
w art. 13i ust. 3 lub art. 16l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, wykorzystywanego na potrzeby pobierania opłaty elektronicznej.
§ 2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych;
2)
opłacie elektronicznej - rozumie się przez to opłatę, o której mowa w art. 13 ust.
1 pkt 3 ustawy;
3)
pojeździe - rozumie się przez to pojazd samochodowy, o którym mowa w art. 13 ust.
1 pkt 3 ustawy;
4)
kontrolującym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13l ust. 1 ustawy;
5)
kontrolowanym - rozumie się przez to podmiot, o którym mowa w art. 13k ust. 4 i 5
ustawy;
6)
urządzeniu - rozumie się przez to urządzenie, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy,
lub urządzenie, o którym mowa w art. 16l ust. 1 ustawy, wykorzystywane na potrzeby
pobierania opłaty elektronicznej;
7)
naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej - rozumie się przez to naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3, art. 13i ust. 4a lub ust. 4b ustawy.
2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
dane kontrolowanego:
a)
imię i nazwisko albo firmę,
b)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL nazwę i numer dokumentu
potwierdzającego tożsamość - w przypadku osoby fizycznej,
c)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON - w przypadku
osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
d)
adres miejsca zamieszkania lub siedziby albo adres do korespondencji;
2)
kontrola stacjonarna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej za
pomocą stacjonarnych albo przenośnych przyrządów automatycznie ujawniających i rejestrujących
informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
3)
kontrola mobilna - kontrolę prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej dokonywaną
bezpośrednio przez kontrolującego;
4)
klasa EURO - klasę pojazdu EURO w zależności od emisji spalin, określoną w przepisach
Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin pojazdów.
§ 3.
1.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej polega na sprawdzeniu, czy
kontrolowany nie naruszył obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.
2.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej może być dokonywana przez:
1)
sprawdzenie, czy:
a)
pojazd podlega opłacie elektronicznej,
b)
pojazd jest wyposażony w urządzenie,
c)
opłata elektroniczna została uiszczona w prawidłowej wysokości,
d)
urządzenie jest używane zgodnie z jego przeznaczeniem,
e)
do urządzenia zostały wprowadzone prawidłowe dane o:
-
kategorii pojazdu, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
-
liczbie osi pojazdu, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy
zróżnicowano stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi;
2)
weryfikację:
a)
danych identyfikacyjnych urządzenia,
b)
danych kontrolowanego,
c)
danych dotyczących pojazdu, w tym jego numeru rejestracyjnego, dopuszczalnej masy
całkowitej, liczby osi oraz klasy EURO.
3.
Kontrola prawidłowości uiszczenia opłaty elektronicznej jest przeprowadzana jako kontrola
stacjonarna lub kontrola mobilna.
4.
W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, o
którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy, kontrolujący sprawdza, czy naruszenie to
nie jest wynikiem naruszenia przez kierującego pojazdem obowiązku, o którym mowa w
art. 13i ust. 4a ustawy.
5.
W przypadku stwierdzenia, że urządzenie jest używane niezgodnie z jego przeznaczeniem,
kontrolujący sprawdza, czy skutkuje to uiszczeniem opłaty elektronicznej w niepełnej
wysokości.
§ 4.
W wyniku przeprowadzenia kontroli stacjonarnej rejestracji mogą podlegać:
1)
obrazy pojazdu będącego przedmiotem kontroli;
2)
dane identyfikacyjne urządzenia;
3)
numer rejestracyjny pojazdu, o którym mowa w pkt 1;
4)
dane umożliwiające ustalenie:
a)
kategorii, o której mowa w art. 13ha ust. 3 ustawy,
b)
liczby osi, jeżeli w przepisach wydanych na podstawie art. 13ha ust. 6 ustawy zróżnicowano
stawki opłaty elektronicznej ze względu na liczbę osi
- pojazdu, o którym mowa w pkt 1;
5)
czas i data przeprowadzonej kontroli;
6)
identyfikator przyrządu kontrolnego, który zarejestrował obraz pojazdu, o którym mowa
w pkt 1.
§ 5.
Do prowadzenia kontroli mobilnej mogą być wykorzystywane przyrządy ujawniające i rejestrujące
informacje o naruszeniu obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej zainstalowane w
pojazdach używanych przez kontrolującego i obsługiwane bezpośrednio przez kontrolującego.
Przepisy § 4 pkt 2-6 stosuje się odpowiednio.
§ 6.
1.
Z czynności przeprowadzonych w ramach kontroli mobilnej kontrolujący sporządza protokół
kontroli.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
oznaczenie kontrolującego;
2)
czas, miejsce i datę przeprowadzenia kontroli;
3)
dane kontrolowanego;
4)
dane pojazdu, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2 lit. c;
5)
opis okoliczności uzasadniających przeprowadzenie kontroli;
6)
opis rodzaju naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
7)
czas, miejsce i datę popełnienia naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej;
8)
ewentualne uwagi zgłoszone do przebiegu kontroli przez kontrolowanego;
9)
podpis kontrolującego;
10)
podpis kontrolowanego albo adnotację o przyczynach braku jego podpisu.
Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada
2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa
(Dz. U. poz. 1907 i 2094).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury
i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie kontroli prawidłowości uiszczenia opłaty
elektronicznej (Dz. U. poz. 1030), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy o drogach
publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym
(Dz. U. poz. 770).