|
|
|
1)
sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za
bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi
sprawdzić:
|
|
|
|
a)
poziom oleju w silniku,
|
|
|
|
b)
poziom płynu chłodzącego,
|
|
|
|
c)
poziom płynu hamulcowego,
|
|
|
|
d)
obecność płynu w spryskiwaczach,
|
|
|
|
e)
działanie sygnału dźwiękowego,
|
|
1
|
1
|
f)
działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
|
|
|
|
g)
działanie świateł mijania,
|
|
|
|
h)
działanie świateł drogowych,
|
|
|
|
i)
działanie świateł hamowania „STOP”,
|
|
|
|
j)
działanie świateł cofania,
|
|
|
|
k)
działanie świateł kierunkowskazów,
|
|
|
|
l)
działanie świateł awaryjnych,
|
|
|
|
m)
działanie świateł przeciwmgłowych tylnych -jeżeli występuje.
|
|
|
|
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
|
|
|
|
-
na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
|
|
|
|
-
osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów
lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
|
|
|
|
-
w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba
egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
|
|
|
|
-
losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez
ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element
spośród elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spośród elementów określonych
w lit. f-m. W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem
komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba
egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych
elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
|
|
|
|
2)
właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli
pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
|
|
|
|
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
|
|
|
|
-
w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar
przestrzeni za pojazdem,
|
|
|
|
-
w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar
|
|
|
|
przestrzeni za pojazdem,
|
|
|
|
-
w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar
przestrzeni za pojazdem,
|
|
|
|
-
zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;
|
|
|
|
3)
dodatkowo dla kategorii AM, A2, A1, A:
|
|
|
|
a)
wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 1
lit. f oraz pkt 3,
|
|
|
|
b)
sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku, gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
|
|
|
|
c)
zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
|
|
|
|
d)
podparcie pojazdu na podpórce;
|
|
|
|
Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 3:
|
|
|
|
-
zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku
przy unieruchomionym silniku,
|
|
|
|
-
nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
|
|
|
|
-
maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
|
|
|
|
4)
dodatkowo dla kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E, T:
|
|
|
|
a)
sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych),
elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
|
|
|
|
b)
sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy
obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 15 minut.
|
|
|
|
Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 4 lit. b:
|
|
|
|
-
podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
|
|
|
|
-
cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie
sprzęgnięcia,
|
|
|
|
-
regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
|
|
|
|
-
dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz
zabezpieczenie przed rozłączeniem,
|
|
|
|
-
podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu
wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy,
zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest wyposażona w hamulec postojowy;
|
|
|
|
5)
dodatkowo dla kategorii D1, D1+E, D, D+E, sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych,
wymaganego wyposażenia: liczby miejsc, liczby wyjść, koła zapasowego, liczby gaśnic,
apteczki.
|
|
|
|
W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i
ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo
lub nie zostały wykonane w ogóle.
|
|
|
|
1)
uruchomienie silnika pojazdu;
|
|
|
|
2)
włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
|
|
|
|
3)
upewnienie się o możliwości jazdy:
|
|
|
|
a)
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
|
|
|
|
b)
ocena sytuacji wokół pojazdu;
|
|
|
|
2)
płynne ruszenie:
|
|
2
|
2
|
a)
zwolnienie hamulca postojowego - w przypadku gdy jest uruchomiony,
|
|
|
|
b)
łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
|
|
|
|
3)
dla prawa jazdy kategorii B1, B, C1, C, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i
tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu
zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka
|
|
|
|
4)
dla prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E, T:
|
|
|
|
a)
płynna jazda do przodu pasem ruchu,
|
|
|
|
b)
cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do
przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
|
|
|
|
5)
nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku
kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole
zatrzymania pojazdu);
|
|
|
|
6)
nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
|
|
|
|
7)
zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
|
|
|
|
a)
w przypadku kategorii B1 i B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
|
|
|
|
b)
w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej
pas.
|
|
|
|
W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C+E, D1+E, D, D+E,
T dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania
zadania.
|
|
|
|
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
|
|
|
|
Sposób wykonania zadania:
|
|
|
|
a)
możliwa jedna korekta toru jazdy,
|
|
|
|
b)
pojazd nie może:
|
|
3
|
3,4
|
-
wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
|
|
|
|
-
naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających
stanowisko,
|
|
|
|
-
potrącić pachołków lub tyczek,
|
|
|
|
c)
pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
|
|
|
|
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania:
|
|
4
|
5
|
a)
możliwa jedna korekta toru jazdy,
|
|
b)
pojazd nie może:
|
|
|
|
-
naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
|
|
|
|
-
najechać na krawężnik,
|
|
|
|
c)
pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
|
|
|
|
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien
zgasnąć.
|
|
5
|
6
|
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu
zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go - nie
dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A.
|
|
|
|
1)
upewnienie się o możliwości jazdy:
|
|
|
|
a)
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
|
|
|
|
b)
ocena sytuacji wokół pojazdu,
|
|
6
|
7
|
c)
płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
|
|
|
|
2)
2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
|
|
|
|
Sposób wykonania zadania:
|
|
|
|
a)
niepodpieranie się nogami,
|
|
|
|
b)
niepotrącanie pachołków.
|
|
|
|
1)
upewnienie się o możliwości jazdy:
|
|
|
|
a)
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
|
|
|
|
b)
ocena sytuacji wokół pojazdu,
|
|
|
|
c)
płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
|
|
7
|
8
|
2)
2-krotny przejazd przez bramkę początkową slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez
bramkę końcową.
|
|
|
|
Sposób wykonania zadania:
|
|
|
|
a)
średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h, - nie dotyczy
kategorii AM
|
|
|
|
b)
przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu - nie dotyczy kategorii AM.
|
|
|
|
c)
niepodpieranie się nogami,
|
|
|
|
d)
niepotrącanie pachołków.
|
|
|
|
1)
upewnienie się o możliwości jazdy:
|
|
|
|
a)
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
|
|
|
|
b)
ocena sytuacji wokół pojazdu,
|
|
|
|
c)
płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
|
|
|
|
2)
2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda.
|
|
|
|
Sposób wykonania zadania:
|
|
8
|
9
|
a)
prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu (wyłącznie od strony najazdu) nie
może być mniejsza niż 50 km/h,
|
|
|
|
b)
przeszkodę omija się raz z prawej raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność
wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
|
|
|
|
c)
niepodpieranie się nogami,
|
|
|
|
d)
nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
|
|
|
|
e)
niepotrącanie pachołków.
|
|
|
|
1)
upewnienie się o możliwości jazdy:
|
|
|
|
a)
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
|
|
|
|
b)
ocena sytuacji wokół pojazdu,
|
|
|
|
c)
płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
|
|
9
|
10
|
2)
5- krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
|
|
|
|
Sposób wykonania zadania:
|
|
|
|
a)
niepodpieranie się nogami,
|
|
|
|
b)
nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
|
|
|
|
c)
niepotrącanie pachołków.
|