Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 26 lutego 2016 r.w sprawie audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach
Na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu
(Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1)
zakres i tryb przeprowadzania audytów wstępnych, odnowieniowych oraz dodatkowych agencji
zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach;
2)
wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu;
agencji zatrudnienia - rozumie się przez to agencję zatrudnienia, o której mowa w
ustawie o promocji zatrudnienia, prowadzącą pośrednictwo pracy na statkach, o którym
mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.
§ 3.
1.
Audyt wstępny oraz odnowieniowy przeprowadzane są na wniosek agencji zatrudnienia,
nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.
2.
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest z urzędu, w przypadku uzasadnionego podejrzenia,
o którym mowa w art. 18 ust. 5 ustawy.
§ 4.
1.
Audyt wstępny oraz odnowieniowy obejmują weryfikację:
1)
dokumentów agencji zatrudnienia, w tym:
a)
certyfikatu o dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia,
wydanego zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia,
b)
dowodu posiadania ubezpieczenia bądź innego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności
za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu nieskuteczności pośrednictwa pracy lub
niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę,
o którym mowa w art. 23 ustawy,
c)
wykazu osób, które podjęły pracę na statku za pośrednictwem agencji zatrudnienia,
d)
upoważnień do podpisywania w imieniu armatora marynarskich umów o pracę;
2)
procedur dotyczących pośrednictwa pracy marynarzy i postępowania ze skargami ze strony
marynarzy;
3)
dokumentów marynarzy kierowanych do pracy przez agencję zatrudnienia:
a)
potwierdzających minimalne wymagania umożliwiające podjęcie pracy na statku, w szczególności:
-
książeczki żeglarskiej,
-
świadectwa zdrowia wystawionego przez uprawnionego lekarza,
b)
umów, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;
4)
umów o świadczenie usług pośrednictwa pracy zawieranych pomiędzy agencją zatrudnienia
a armatorami;
5)
marynarskich umów o pracę, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;
6)
dokumentów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy;
7)
stosowanych układów zbiorowych, jeżeli nie są częścią umowy o pracę;
8)
stosowania niedozwolonych opłat za pośrednictwo pracy;
9)
dopełnienia obowiązków informacyjnych, w szczególności:
a)
w zakresie uprawnień pracowniczych,
b)
w zakresie, o którym mowa w art. 24 ustawy;
10)
zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych marynarzy, w szczególności w zakresie
spełniania wymagań wynikających z przepisów ustawy oraz Normy A.1.4 Konwencji o pracy
na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie
dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845).
2.
Audyt dodatkowy przeprowadzany jest w razie potrzeby dodatkowej weryfikacji jednego
lub kilku elementów, o których mowa w ust. 1.
§ 5.
1.
Ustalenia z audytu są dokumentowane w formie raportu.
2.
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
czas i miejsce przeprowadzanego audytu;
2)
imiona i nazwiska audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia;
3)
wyniki audytu, w tym stwierdzone niezgodności;
4)
wykaz załączników stanowiących składową część raportu;
5)
wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez przedstawiciela agencji zastrzeżeń do
treści raportu;
6)
datę oraz podpisy audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia.
3.
Raport sporządza się w postaci papierowej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z
których jeden otrzymuje agencja zatrudnienia, a drugi - dyrektor urzędu morskiego,
albo w postaci elektronicznej.
4.
W przypadku sporządzenia raportu w postaci elektronicznej - raport ten opatruje się
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego
certyfikatu i przekazuje agencji zatrudnienia oraz dyrektorowi urzędu morskiego.
§ 6.
Wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach określa
załącznik do rozporządzenia.
§ 7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r.
poz. 357, 1066, 1217, 1240, 1268, 1567, 1582, 1607, 1767, 1814, 1830 i 2199.
Załącznik
-
Dokument uprawniający do kierowania marynarzy do pracy na statkach (wzór)