Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 26 lutego 2016 r.w sprawie audytów agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 18 ust. 7 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu   (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

zakres i tryb przeprowadzania audytów wstępnych, odnowieniowych oraz dodatkowych agencji zatrudnienia świadczących usługi pośrednictwa pracy na statkach;

2)

wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu;

2)

ustawie o promocji zatrudnienia - rozumie się przez to ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy   (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 357, 1066, 1217, 1240, 1268, 1567, 1582, 1607, 1767, 1814, 1830 i 2199.);

3)

agencji zatrudnienia - rozumie się przez to agencję zatrudnienia, o której mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, prowadzącą pośrednictwo pracy na statkach, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

§ 3.

1.

Audyt wstępny oraz odnowieniowy przeprowadzane są na wniosek agencji zatrudnienia, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku.

2.

Audyt dodatkowy przeprowadzany jest z urzędu, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, o którym mowa w art. 18 ust. 5 ustawy.

§ 4.

1.

Audyt wstępny oraz odnowieniowy obejmują weryfikację:

1)

dokumentów agencji zatrudnienia, w tym:

a)

certyfikatu o dokonaniu wpisu do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, wydanego zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia,

b)

dowodu posiadania ubezpieczenia bądź innego zabezpieczenia finansowego odpowiedzialności za szkody poniesione przez marynarzy z tytułu nieskuteczności pośrednictwa pracy lub niewypełnienia przez armatora zobowiązań wynikających z marynarskiej umowy o pracę, o którym mowa w art. 23 ustawy,

c)

wykazu osób, które podjęły pracę na statku za pośrednictwem agencji zatrudnienia,

d)

upoważnień do podpisywania w imieniu armatora marynarskich umów o pracę;

2)

procedur dotyczących pośrednictwa pracy marynarzy i postępowania ze skargami ze strony marynarzy;

3)

dokumentów marynarzy kierowanych do pracy przez agencję zatrudnienia:

a)

potwierdzających minimalne wymagania umożliwiające podjęcie pracy na statku, w szczególności:
  •   -  
    książeczki żeglarskiej,
  •   -  
    świadectwa zdrowia wystawionego przez uprawnionego lekarza,

b)

umów, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy;

4)

umów o świadczenie usług pośrednictwa pracy zawieranych pomiędzy agencją zatrudnienia a armatorami;

5)

marynarskich umów o pracę, o których mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;

6)

dokumentów, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy;

7)

stosowanych układów zbiorowych, jeżeli nie są częścią umowy o pracę;

8)

stosowania niedozwolonych opłat za pośrednictwo pracy;

9)

dopełnienia obowiązków informacyjnych, w szczególności:

a)

w zakresie uprawnień pracowniczych,

b)

w zakresie, o którym mowa w art. 24 ustawy;

10)

zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych marynarzy, w szczególności w zakresie spełniania wymagań wynikających z przepisów ustawy oraz Normy A.1.4 Konwencji o pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 23 lutego 2006 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 845).

2.

Audyt dodatkowy przeprowadzany jest w razie potrzeby dodatkowej weryfikacji jednego lub kilku elementów, o których mowa w ust. 1.

§ 5.

1.

Ustalenia z audytu są dokumentowane w formie raportu.

2.

Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

czas i miejsce przeprowadzanego audytu;

2)

imiona i nazwiska audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia;

3)

wyniki audytu, w tym stwierdzone niezgodności;

4)

wykaz załączników stanowiących składową część raportu;

5)

wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez przedstawiciela agencji zastrzeżeń do treści raportu;

6)

datę oraz podpisy audytorów oraz przedstawicieli agencji zatrudnienia.

3.

Raport sporządza się w postaci papierowej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje agencja zatrudnienia, a drugi - dyrektor urzędu morskiego, albo w postaci elektronicznej.

4.

W przypadku sporządzenia raportu w postaci elektronicznej - raport ten opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu i przekazuje agencji zatrudnienia oraz dyrektorowi urzędu morskiego.

§ 6.

Wzór dokumentu uprawniającego do kierowania marynarzy do pracy na statkach określa załącznik do rozporządzenia.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 357, 1066, 1217, 1240, 1268, 1567, 1582, 1607, 1767, 1814, 1830 i 2199.

Załącznik   -   Dokument uprawniający do kierowania marynarzy do pracy na statkach (wzór)