|
1
|
Inne niż poniżej wymienione przyczyny lub nałożenie się kilku przyczyn jednocześnie,
tworząc równoważne przyczyny
|
*00
|
|
2
|
Wyprawienie pojazdu kolejowego na tor zajęty, zamknięty albo przeciwny do zasadniczego
lub w kierunku niewłaściwym
|
*01
|
|
3
|
Przyjęcie pojazdu kolejowego na stację na tor zamknięty lub zajęty
|
*02
|
|
4
|
Wyprawienie, przyjęcie lub jazda pojazdu kolejowego po niewłaściwie ułożonej niezabezpieczonej
drodze przebiegu albo niewłaściwa obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym
|
*03
|
|
5
|
Niezatrzymanie się pojazdu kolejowego przed sygnałem „Stój” lub w miejscu, w którym
powinien się zatrzymać, albo uruchomienie pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia
|
*04
|
|
6
|
Niezachowanie ostrożności po minięciu przez pojazd kolejowy samoczynnego semafora
odstępowego wskazującego sygnał „Stój” lub sygnał wątpliwy po uprzednim zatrzymaniu
się przed tymi sygnałami
|
*05
|
|
7
|
Przekroczenie największej dozwolonej prędkości jazdy
|
*06
|
|
8
|
Wykonanie manewru stwarzającego zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów
|
*07
|
|
9
|
Zbiegnięcie pojazdu kolejowego
|
*08
|
|
10
|
Uszkodzenie lub złe utrzymanie budowli, np. nawierzchni, mostu lub wiaduktu, w tym
również niewłaściwe wykonywanie robót, np. nieprawidłowy rozładunek materiałów, nawierzchni,
pozostawienie materiałów i sprzętu (w tym maszyn drogowych) na torze lub w skrajni
pojazdu kolejowego lub najechanie pojazdu kolejowego na elementy budowli
|
*09
|
|
11
|
Uszkodzenie lub zły stan techniczny pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego
specjalnego przeznaczenia (w tym również najechanie na przedmiot stanowiący część
konstrukcyjną pojazdu kolejowego z napędem, pojazdu kolejowego specjalnego przeznaczenia)
oraz uszkodzenie lub nieprawidłowe działanie części pokładowej urządzeń umożliwiających
kontrolę prowadzenia pojazdu kolejowego (ERTMS)
|
*10
|
|
12
|
Uszkodzenie lub zły stan techniczny wagonu (w tym także najechanie na część konstrukcyjną
wagonu)
|
*11
|
|
13
|
Uszkodzenie lub nieprawidłowe zadziałanie urządzeń sterowania ruchem kolejowym
|
*12
|
|
14
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd kolejowy lub inną przeszkodę (np. płozę hamulcową,
wózek bagażowy, pocztowy)
|
*13
|
|
15
|
Zamach zbrodniczy
|
*14
|
|
16
|
Przedwczesne rozwiązanie drogi przebiegu lub uchylenie zamknięcia i przełożenie zwrotnicy
pod pojazdem kolejowym
|
*15
|
|
17
|
Niewłaściwe zestawienie pociągu lub składu manewrowego
|
*16
|
|
18
|
Niewłaściwe załadowanie, rozładowanie, nieprawidłowości w zabezpieczeniu ładunku lub
inne nieprawidłowości w czynnościach ładunkowych albo niewłaściwe zestawienie pociągu
lub składu manewrowego
|
*17
|
|
19
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym z rogatkami (kat. A wg metryki przejazdowej)
|
*18
|
|
20
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym wyposażonym w samoczynny system przejazdowy
z sygnalizacją świetlną i rogatkami (kat. B)
|
*19
|
|
21
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym wyposażonym w samoczynny system przejazdowy
z sygnalizacją świetlną i bez rogatek (kat. C)
|
*20
|
|
22
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym niewyposażonym w system przejazdowy
(kat. D)
|
*21
|
|
23
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie na przejeździe kolejowo-drogowym użytku prywatnego (kat. F)
|
*22
|
|
24
|
Najechanie pojazdu kolejowego na pojazd drogowy (inną maszynę drogową, maszynę rolniczą)
lub odwrotnie poza przejazdami kolejowo-drogowymi na stacjach i szlakach lub na torze
komunikacyjno-dojazdowym do bocznicy
|
*23
|
|
25
|
Pożar w pociągu, składzie manewrowym lub w pojeździe kolejowym
|
*24
|
|
26
|
Pożar w obiekcie budowlanym itp. w granicach obszaru kolejowego, pożar lasu w granicach
do końca pasa przeciwpożarowego, pożar zbóż, traw i torowisk powstały w granicach
obszaru kolejowego
|
*26
|
|
27
|
Eksplozja w pociągu, składzie manewrowym lub pojeździe kolejowym
|
*27
|
|
28
|
Klęski żywiołowe (np. powódź, zaspy śnieżne, zatory lodowe, huragany, osunięcia się
ziemi)
|
*28
|
|
29
|
Katastrofy budowlane w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych, po których odbywa
się normalny ruch pociągów
|
*29
|
|
30
|
Złośliwe, chuligańskie lub lekkomyślne występki (np. obrzucenie pociągu kamieniami,
kradzież ładunku z pociągu lub składu manewrowego będącego w ruchu, ułożenie przeszkody
na torze, dewastacja urządzeń energetycznych, łączności, sterowania ruchem kolejowym
lub nawierzchni oraz ingerencja w te urządzenia)
|
*30
|
|
31
|
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe
kolejowo-drogowym lub przejściu strzeżonym
|
*31
|
|
32
|
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe
kolejowo-drogowym z samoczynnym systemem przejazdowym (kat. B, C)
|
*32
|
|
33
|
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na pozostałych
przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach
|
*33
|
|
34
|
Najechanie pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami
kolejowo-drogowymi lub przejściami na stacjach i szlakach
|
*34
|
|
35
|
Zdarzenia z osobami związane z ruchem pojazdu kolejowego (wskakiwanie, wypadnięcie
z pociągu, pojazdu kolejowego, silny dojazd lub gwałtowne hamowanie pojazdu kolejowego)
|
*35
|
|
36
|
Zignorowanie przez prowadzącego pojazd drogowy sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd
kolejowo-drogowy i uszkodzenie rogatki lub sygnalizatorów drogowych
|
*36
|
|
37
|
Rozerwanie się pociągu lub składu manewrowego, które spowodowało zbiegnięcia wagonów
|
*37
|
|
38
|
Nieprawidłowe zadziałanie budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
lub pojazdów kolejowych spowodowane kradzieżą
|
*38
|
|
39
|
Wjazd pojazdu kolejowego korzystającego z zasilania w energię trakcyjną z sieci trakcyjnej
na niezajęty tor niezelektryfikowany
|
*39
|
|
40
|
Niekontrolowane uwolnienie się towaru niebezpiecznego z wagonu lub opakowania wymagające
interwencji władz lub zastosowania środków do likwidacji zagrożenia pożarowego, chemicznego,
biologicznego na stacji lub na szlaku
|
*40
|