Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiejz dnia 14 kwietnia 2016 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych
Na podstawie art. 16 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2016 r. poz. 296) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
(Dz. U. z 2012 r. poz. 1113), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 1646),
2)
ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 1045),
3)
ustawą z dnia 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych
(Dz. U. poz. 1890)
oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 11 kwietnia 2016 r.
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity ustawy nie obejmuje:
1)
odnośnika nr 1 oraz art. 17 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych
oraz niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1646), które stanowią:
„
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych
państw członkowskich
(Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, s. 41).
”
„
Art. 17.
Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1
pkt 2, 3, 12 oraz pkt 14 w zakresie art. 112b, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia
2014 r.
”
;
2)
art. 59 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz
niektórych innych ustaw
(Dz. U. poz. 1045), który stanowi:
„
Art. 59.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem:
1)
art. 57, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2)
art. 25, art. 29 pkt 1-10, pkt 11 w zakresie art. 88, art. 89 i art. 90 ust. 1 oraz
pkt 12, art. 32, art. 34, art. 37, art. 44, art. 51, art. 53 i art. 55 ust. 2-4, które
wchodzą w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
”
;
3)
art. 73 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych
(Dz. U. poz. 1890), który stanowi:
„
Art. 73.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
”
.
Załącznik
-
Tekst jednolity ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
1.
Regionalne izby obrachunkowe, zwane dalej „izbami”, są państwowymi organami nadzoru
i kontroli gospodarki finansowej podmiotów, o których mowa w ust. 2.
2.
Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie
spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej
i zamówień publicznych:
samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych;
7)
innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Izby opracowują raporty, analizy i opinie w sprawach określonych ustawami.
4.
Izby w zakresie objętym nadzorem i kontrolą prowadzą działalność informacyjną, instruktażową
oraz szkoleniową. Działalność informacyjna i szkoleniowa może być prowadzona odpłatnie.
Dochody z tego tytułu są dochodami budżetu państwa.
Art. 2.
1.
Nadzór nad działalnością regionalnych izb obrachunkowych sprawuje minister właściwy
do spraw administracji publicznej na podstawie kryterium zgodności z prawem.
2.
W razie powtarzającego się naruszania przez izbę prawa, Prezes Rady Ministrów na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej może rozwiązać kolegium izby,
określając jednocześnie termin nie dłuższy niż 3 miesiące - dla powołania kolegium
w nowym składzie. Rozwiązanie kolegium jest równoznaczne z odwołaniem prezesa i zastępcy
prezesa izby.
3.
Prezes Rady Ministrów w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza, na wniosek ministra
właściwego do spraw administracji publicznej, tymczasowego prezesa, który do czasu
utworzenia kolegium w nowym składzie pełni funkcję tego organu.
4.
Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze rozporządzenia, siedziby
izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołów zamiejscowych, szczegółową
organizację izb, liczbę członków kolegium w każdej z nich i tryb postępowania w sprawach
określonych w ustawie.
Art. 3.
Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2-7, właściwa jest izba obejmująca
swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów.
Art. 4.
Izby są państwowymi jednostkami budżetowymi.
Rozdział 2
Zadania regionalnych izb obrachunkowych
Art. 5.
1.
Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz
zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie kryterium
zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2.
Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań
administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych
porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności
i gospodarności.
Art. 6.
(uchylony)
Art. 7.
1.
Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę gospodarki
finansowej jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Izby mogą również przeprowadzać kontrolę:
1)
podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7 - na wniosek jednostek samorządu
terytorialnego lub ich związków;
2)
podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1-6 - na wniosek organów administracji
rządowej, agencji lub funduszy celowych w przypadku przekazania środków publicznych
na rzecz tych podmiotów.
3.
(uchylony)
Art. 7a.
1.
O zakresie i terminie rozpoczęcia kontroli prezes izby lub osoba przez niego upoważniona
powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej, a w przypadku kontroli podmiotów, o
których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, również właściwy organ wykonawczy jednostki
samorządu terytorialnego. Powiadomienia o terminie kontroli kompleksowej dokonuje
się nie później niż na 7 dni przed jej rozpoczęciem.
2.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić warunki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia kontroli.
3.
Inspektor do spraw kontroli gospodarki finansowej, zwany dalej „inspektorem”, podlega
wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli on lub członkowie jego rodziny pozostają
w takich stosunkach prawnych z jednostką kontrolowaną lub osobistych z jej pracownikami,
które nasuwają wątpliwości co do bezstronności inspektora. Wyłączenie następuje z
urzędu, na wniosek inspektora lub na wniosek zgłoszony przez kierownika jednostki
kontrolowanej odpowiednio uzasadniony.
4.
Prezes izby może zarządzić sprawdzenie wykonania wniosków pokontrolnych w odrębnej
kontroli.
Art. 8.
1.
W związku z wykonywaną kontrolą inspektorzy mają prawo:
1)
żądania niezbędnych informacji dotyczących działalności kontrolowanych jednostek,
w szczególności ich gospodarki finansowej z zakresu realizacji budżetu oraz gospodarki
finansowej;
2)
wstępu na teren i do pomieszczeń jednostek kontrolowanych;
3)
wglądu w dokumentację związaną z dysponowaniem środkami pieniężnymi, łącznie z kontrolą
stanu kasy;
4)
wglądu w dokumentację związaną z gospodarką środkami rzeczowymi;
5)
wglądu w dokumentację związaną z gospodarką finansową kontrolowanej jednostki;
6)
zabezpieczania dokumentów i innych dowodów;
7)
wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszących ciężary publiczne
na rzecz jednostek samorządu terytorialnego;
8)
dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pracowników samorządowych;
9)
sporządzania lub zlecania sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów oraz wyciągów
z dokumentów.
Pracownicy jednostki kontrolowanej obowiązani są do udzielenia inspektorowi wyjaśnień
ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli w zakresie wynikającym
z powierzonych im czynności służbowych.
Art. 9.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który podpisują inspektor i kierownik
kontrolowanej jednostki oraz skarbnik (główny księgowy) lub ich zastępcy.
1a.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub jego zastępca może odmówić podpisania protokołu,
składając w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemne wyjaśnienie co do przyczyn
tej odmowy. Uprawnienie takie przysługuje również skarbnikowi (głównemu księgowemu)
lub jego zastępcy.
1b.
Odmowę podpisania protokołu i złożenie wyjaśnień, o których mowa w ust. 1a, inspektor
odnotowuje w protokole.
1c.
Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osoby wymienione w ust. 1a nie stanowi
przeszkody do podpisania protokołu przez inspektora i realizacji ustaleń kontroli.
2.
Na podstawie wyników kontroli izba kieruje do kontrolowanej jednostki wystąpienie
pokontrolne, wskazując źródła i przyczyny nieprawidłowości, ich rozmiary, osoby odpowiedzialne
oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia i usprawnienia badanej działalności. Wystąpienie
pokontrolne przekazuje się kontrolowanej jednostce nie później niż w terminie 60 dni
od dnia podpisania protokołu kontroli.
3.
Kontrolowana jednostka jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia doręczenia wystąpienia
zawiadomić izbę o wykonaniu wniosków lub o przyczynach ich niewykonania. Do wniosków
zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do
kolegium izby.
4.
Zastrzeżenie składa właściwy organ jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni od otrzymania
wystąpienia pokontrolnego za pośrednictwem prezesa izby. Podstawą zgłoszenia zastrzeżenia
może być tylko zarzut naruszenia prawa poprzez błędną jego wykładnię lub niewłaściwe
zastosowanie.
5.
Bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, ulega zawieszeniu na czas rozpatrzenia zastrzeżenia
w odniesieniu do wniosków pokontrolnych objętych zastrzeżeniem.
Art. 9a.
Izby kontrolują pod względem rachunkowym i formalnym kwartalne sprawozdania z wykonania
budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioski o przyznanie części rekompensującej
subwencji ogólnej.
Art. 10.
Informację o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie danych dotyczących naliczania
subwencji i rozliczeń dotacji celowych prezes izby przekazuje organom dokonującym
podziału tych środków.
Art. 10a.
1.
Na podstawie wyników działalności nadzorczej, kontrolnej i opiniodawczej, w razie
potrzeby wskazania organom jednostki samorządu terytorialnego powtarzających się nieprawidłowości
lub zagrożenia niewykonania ustawowych zadań, izba przedstawia raport o stanie gospodarki
finansowej tej jednostki.
2.
Kolegium izby uchwałą decyduje o sporządzeniu raportu, określa jego zakres i termin
oraz wyznacza członka kolegium odpowiedzialnego za przygotowanie projektu raportu.
3.
Po przyjęciu raportu przez kolegium prezes izby przekazuje raport organom: stanowiącemu
i wykonawczemu właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
4.
Organy jednostki samorządu terytorialnego mogą wnieść do kolegium zastrzeżenia do
raportu w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Kolegium w odrębnej uchwale oddala
zastrzeżenia lub je uwzględnia i zmienia raport.
5.
Raport podlega ogłoszeniu w systemie teleinformatycznym.
6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu terytorialnego,
z tym że raport przekazuje się także organom jednostek należących do związku.
Art. 11.
1.
W zakresie działalności nadzorczej właściwość rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych
obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego
w sprawach:
1)
procedury uchwalania budżetu i jego zmian;
2)
budżetu i jego zmian;
3)
zaciągania zobowiązań wpływających na wysokość długu publicznego jednostki samorządu
terytorialnego oraz udzielania pożyczek;
4)
zasad i zakresu przyznawania dotacji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
5)
podatków i opłat lokalnych, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja
podatkowa;
6)
absolutorium;
7)
wieloletniej prognozy finansowej i jej zmian.
2.
W przypadku niepodjęcia uchwały budżetowej przez organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego do dnia 31 stycznia roku budżetowego izba ustala budżet tej jednostki
w terminie do końca lutego roku budżetowego w zakresie zadań własnych oraz zadań zleconych.
W przypadku nieistotnego naruszenia prawa w uchwale lub zarządzeniu izba nie stwierdza
nieważności uchwały lub zarządzenia, lecz ogranicza się do wskazania, że wydano je
z naruszeniem prawa.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do związków jednostek samorządu terytorialnego.
Art. 12.
1.
Izba, prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały budżetowej organu
stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego za nieważną w całości lub w części,
wskazuje nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.
2.
Jeżeli organ właściwy w wyznaczonym terminie nie usunie nieprawidłowości, o których
mowa w ust. 1, kolegium izby orzeka o nieważności uchwał w całości lub w części.
3.
W przypadku stwierdzenia nieważności uchwały budżetowej w całości lub w części budżet
lub jego część dotknięte nieważnością ustala kolegium izby.
4.
Wskazanie nieprawidłowości oraz sposobu i terminu ich usunięcia zawiesza bieg 30-dniowego
terminu określonego w art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2016 r. poz. 446), art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym
(Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890) oraz art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa
(Dz. U. z 2015 r. poz. 1392 i 1890), na okres nie dłuższy niż 30 dni.
Art. 13.
Do zadań izby należy ponadto:
1)
wydawanie, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, opinii
o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych;
2)
(uchylony)
3)
wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał budżetowych jednostek samorządu
terytorialnego;
4)
wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów
(burmistrzów, prezydentów miast) informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze
półrocze;
5)
wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy powiatów i województw oraz przez wójtów
(burmistrzów, prezydentów miast) sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacjami
o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami;
6)
(uchylony)
7)
(uchylony)
8)
wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu
terytorialnego w sprawie absolutorium oraz opinii w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu
wójtowi absolutorium;
9)
rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu
jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne
polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami;
10)
rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach;
11)
udzielanie wyjaśnień na wystąpienia podmiotów wymienionych w art. 1 ust. 2 w sprawach
dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych;
12)
wydawanie opinii o przedkładanych projektach uchwał o wieloletnich prognozach finansowych;
wydawanie opinii o programach postępowań naprawczych jednostek samorządu terytorialnego.
Rozdział 3
Organizacja i zasady działania regionalnych izb obrachunkowych
Art. 14.
Organem izby jest kolegium izby.
Art. 15.
1.
W skład kolegium izby wchodzą prezes izby jako przewodniczący kolegium oraz pozostali
członkowie.
2.
Członka kolegium powołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa izby, zgłoszony
po uzyskaniu opinii kolegium izby, przyjętej w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej
połowy jego składu.
3.
Połowę składu kolegium izby stanowią członkowie powołani spośród kandydatów zgłoszonych
do kolegium przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
4.
Członkostwo w kolegium izby ma charakter etatowy lub pozaetatowy. Charakter członkostwa
określa Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa izby.
5.
Etatowego członka kolegium powołuje się na czas nieokreślony.
6.
Pozaetatowego członka kolegium powołuje się na 6-letnią kadencję.
7.
Członkowie kolegium w zakresie realizacji zadań nadzorczych i funkcji kontrolnych
są niezawiśli i podlegają jedynie ustawom.
8.
Członkiem kolegium może zostać osoba, która:
1)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2)
posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych;
3)
ukończyła magisterskie wyższe studia prawnicze, administracyjne, ekonomiczne lub posiada
stopień naukowy w jednej z tych dziedzin wiedzy;
4)
posiada co najmniej czteroletni staż pracy w jednostkach związanych z funkcjonowaniem
samorządu terytorialnego lub finansów publicznych;
5)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
9.
Odwołanie członka kolegium następuje w przypadku:
1)
złożenia rezygnacji ze stanowiska;
2)
utraty co najmniej jednego z warunków określonych w ust. 8;
3)
stwierdzenia powtarzającego się naruszania prawa podczas wykonywania obowiązków lub
uchylania się od ich wykonania.
10.
Prezes Rady Ministrów na wniosek prezesa izby odwołuje członka kolegium w przypadkach
określonych w ust. 9. Przepisy art. 16a ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 15a.
1.
Kandydatów na członków kolegium wyłania się w drodze konkursu.
2.
Konkurs ogłasza prezes izby, który przewodniczy pracom komisji konkursowej.
3.
Prezes izby ogłasza konkurs w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym. W przypadku wakatu
na stanowisku członka kolegium zgłoszonego przez organ stanowiący jednostki samorządu
terytorialnego, w ogłoszeniu prezes izby umieszcza informację o konieczności zgłoszenia
kandydata przez taki organ.
4.
W skład komisji konkursowej wchodzi prezes izby oraz dwóch członków kolegium izby,
wybranych przez to kolegium zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy
jego składu.
5.
Członkiem komisji konkursowej nie może być członek kolegium izby, który jest małżonkiem
kandydata albo osobą pozostającą z nim we wspólnym pożyciu, jego krewnym albo powinowatym
do drugiego stopnia bądź jest z nim związany z tytułu przysposobienia, opieki albo
kurateli. Jeżeli okoliczności, o których mowa w zdaniu pierwszym, zostaną ujawnione
po powołaniu komisji, kolegium izby dokonuje zmiany w składzie komisji. Czynności
komisji dokonane przed zmianą składu komisji uznaje się za nieważne.
6.
Komisja nie dopuszcza do konkursu ofert niespełniających wymagań określonych w ogłoszeniu
o konkursie lub złożonych po upływie terminu składania ofert.
7.
Komisja orzeka po zapoznaniu się z dokumentami złożonymi przez kandydatów i po przeprowadzeniu
z nimi rozmowy, czy spełniają oni kryteria określone w ogłoszeniu o konkursie oraz
sprawdza znajomość obowiązujących przepisów prawa w zakresie działania regionalnych
izb obrachunkowych.
8.
Wyboru kandydatów dokonuje się zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby
głosów o rozstrzygnięciu głosowania decyduje głos przewodniczącego.
9.
Komisja konkursowa w terminie 7 dni od podjęcia uchwały w sprawie niedopuszczenia
kandydata do konkursu, o którym mowa w ust. 6, albo podjęcia uchwały w sprawie wyboru
kandydatów, o którym mowa w ust. 8, zawiadamia kandydata na piśmie o podjętej uchwale.
10.
W terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 9, kandydat ma
prawo odwołać się do kolegium izby. Kolegium izby rozpatruje odwołanie w terminie
30 dni od dnia jego otrzymania.
11.
Przewodniczący komisji konkursowej przedstawia kolegium izby listę kandydatów na członków
kolegium. Kolegium izby przy opiniowaniu kandydata lub kandydatów realizuje zasadę
powoływania przez Prezesa Rady Ministrów członków kolegium w połowie spośród kandydatów
zgłoszonych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.
12.
Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki przeprowadzania konkursu na członków kolegium izby, a w szczególności
wzór ogłoszenia o konkursie, termin, w jakim powinno nastąpić ogłoszenie konkursu,
terminy zgłaszania kandydatów, w tym również przez organy stanowiące jednostek samorządu
terytorialnego, etapy postępowania konkursowego oraz szczegółowy tryb postępowania
odwoławczego, o którym mowa w ust. 10.
Art. 16.
1.
Prezesa izby powołuje, po przeprowadzeniu konkursu, Prezes Rady Ministrów na wniosek
ministra właściwego do spraw administracji publicznej.
2.
Kandydata na prezesa izby wybiera, w drodze konkursu, kolegium izby spośród członków
kolegium i pozostałych kandydatów spełniających wymogi określone w art. 15 ust. 8.
3.
Kolegium izby ogłasza w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym konkurs na stanowisko prezesa
izby, w terminie 60 dni przed upływem kadencji.
4.
W skład komisji konkursowej wchodzi trzech członków kolegium wybranych przez kolegium
zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego składu.
5.
Członkiem komisji konkursowej nie może być członek kolegium izby, który kandyduje
na stanowisko prezesa izby, jest małżonkiem kandydata albo osobą pozostającą z nim
we wspólnym pożyciu, jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia bądź jest z
nim związany z tytułu przysposobienia, opieki albo kurateli. Jeżeli okoliczności,
o których mowa w zdaniu pierwszym, zostaną ujawnione po powołaniu komisji, kolegium
izby dokonuje zmiany w składzie komisji. Czynności komisji dokonane przed zmianą uznaje
się za nieważne.
6.
Komisja nie dopuszcza do konkursu ofert niespełniających wymagań określonych w ogłoszeniu
o konkursie lub złożonych po upływie terminu składania ofert. Art. 15a ust. 7 stosuje
się odpowiednio.
7.
Przewodniczący komisji konkursowej w terminie 7 dni przedstawia kolegium izby listę
kandydatów lub kandydata na prezesa izby. Kolegium izby wybiera kandydata na prezesa
izby, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej
połowy jej składu. Przewodniczący kolegium przesyła uchwałę ministrowi właściwemu
do spraw administracji publicznej.
8.
Kolegium izby w terminie 7 dni od podjęcia uchwały w sprawie zaopiniowania kandydatów
na prezesa izby zawiadamia kandydatów na piśmie o podjętej uchwale.
9.
W terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 8, kandydat ma
prawo odwołać się do ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister
właściwy do spraw administracji publicznej rozpatruje odwołanie w terminie 30 dni
od dnia jego otrzymania.
10.
Kadencja prezesa izby trwa 6 lat, licząc od daty powołania.
11.
Po upływie kadencji dotychczasowy prezes pełni swoje obowiązki do czasu powołania
nowego prezesa.
12.
Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki przeprowadzania konkursu na prezesa izby, a w szczególności zadania
komisji konkursowej, wzór ogłoszenia o konkursie, termin zgłaszania kandydatów, biorąc
pod uwagę termin upływu kadencji prezesa izby, etapy postępowania konkursowego oraz
szczegółowy tryb postępowania odwoławczego, o którym mowa w ust. 9.
Art. 16a.
1.
Odwołanie prezesa izby następuje w przypadkach, o których mowa w art. 15 ust. 9.
2.
Prezesa izby odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw
administracji publicznej.
3.
Decyzję o odwołaniu, wraz z uzasadnieniem, doręcza się zainteresowanemu. Na decyzję
o odwołaniu zainteresowanemu służy prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego
w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. Wniesienie skargi wstrzymuje odwołanie ze
stanowiska. Sąd administracyjny wyznacza rozprawę w tej sprawie w terminie przypadającym
w ciągu 30 dni od dnia złożenia skargi.
W przypadku odwołania prezesa izby albo jego śmierci, kolegium właściwej izby ogłasza
konkurs na stanowisko prezesa izby w terminie 14 dni od dnia odwołania albo od dnia
jego śmierci. Przepis art. 16 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
6.
Po upływie kadencji prezesa izby albo po odwołaniu prezesa w związku ze złożoną rezygnacją
pozostaje on etatowym członkiem kolegium.
7.
W przypadku gdy przekształcenie stosunku pracy prezesa kolegium powodowałoby przekroczenie
liczby członków kolegium, o której mowa w art. 2 ust. 4, albo wynikających z budżetu
państwa limitów zatrudnienia i kwot wynagrodzeń dla danej grupy osób objętych mnożnikowym
systemem wynagrodzenia, liczby te zwiększa się o jeden, a uzupełnienie środków na
wynagrodzenia następuje z rezerwy budżetu państwa przeznaczonej na sfinansowanie nieprzewidzianych
zmian organizacyjnych.
Art. 16b.
Zastępcę prezesa izby powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek prezesa
izby, spośród członków kolegium.
Art. 17.
1.
Prezes izby kieruje pracami izby, a w szczególności:
1)
reprezentuje izbę na zewnątrz;
2)
jest przełożonym pracowników izby;
3)
przedkłada, po przyjęciu przez kolegium izby, ministrowi właściwemu do spraw administracji
publicznej roczne sprawozdanie z wykonania budżetu oraz sprawozdanie z działalności
kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej izby, w terminie do końca pierwszego kwartału
roku następującego po roku objętym sprawozdaniem;
4)
opracowuje projekt regulaminu organizacyjnego izby;
5)
występuje do Prezesa Rady Ministrów z wnioskami o powołanie i o odwołanie zastępcy
prezesa oraz o powołanie, odwołanie lub zmianę charakteru zatrudnienia członka kolegium;
6)
występuje do Prezesa Rady Ministrów o zwiększenie liczby członków kolegium;
7)
wyznacza składy orzekające i ich przewodniczących;
8)
ogłasza konkurs na stanowisko członka kolegium;
9)
zwołuje posiedzenia kolegium izby;
10)
powołuje, spośród członków kolegium, komisję do rozpatrywania spraw, o których mowa
w art. 13 pkt 9, oraz wyznacza jej przewodniczącego;
11)
realizuje zadania określone w art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych
(Dz. U. z 2013 r. poz. 168 oraz z 2012 r. poz. 1529).
2.
Prezes izby wykonuje również inne czynności przewidziane przepisami prawa, a niezastrzeżone
dla kolegium izby, komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów
publicznych oraz składów orzekających.
2a.
(uchylony)
3.
Zastępca prezesa izby:
1)
wykonuje zadania i uprawnienia w zakresie określonym przez prezesa izby;
2)
kieruje działalnością izby w czasie nieobecności prezesa izby, z wyłączeniem spraw,
które prezes zastrzegł do swojej wyłącznej właściwości.
ustalanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz orzekanie o nieważności
uchwał i zarządzeń, o których mowa w art. 11 ust. 1;
2)
rozpatrywanie odwołań w sprawach określonych w art. 20 ust. 2;
3)
przyjmowanie sprawozdań z działalności kontrolnej i informacyjno-szkoleniowej izby;
4)
uchwalanie wniosków do projektu budżetu izby oraz ramowego planu pracy;
5)
przyjmowanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz rocznego ramowego planu pracy izby,
w tym planu kontroli;
5a)
rozpatrywanie zastrzeżeń do wniosków zawartych w wystąpieniach pokontrolnych;
5b)
opiniowanie kandydatów na członków kolegium;
5c)
wybór kandydata na prezesa izby;
5d)
uchwalanie regulaminu organizacyjnego izby;
6)
podejmowanie uchwał w innych sprawach, określonych w odrębnych przepisach.
2.
Uchwały kolegium izby zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
1/2 liczby członków kolegium izby.
3.
W posiedzeniu kolegium izby ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu określonego
w art. 1 ust. 2, którego sprawa jest rozpatrywana.
Art. 18a.
1.
Posiedzenia kolegium izby zwołuje prezes izby w razie potrzeby, nie rzadziej jednak
niż raz na kwartał. Prezes izby zwołuje kolegium także na pisemny wniosek co najmniej
połowy członków kolegium, w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.
2.
Posiedzeniu kolegium przewodniczy prezes izby, a w przypadku jego nieobecności - zastępca
prezesa izby lub wyznaczony przez prezesa członek kolegium.
3.
Rozstrzygnięcia nadzorcze, postanowienia i opinie kolegium w sprawach objętych ustawą
są podejmowane w formie uchwał.
4.
Uchwały kolegium podpisuje osoba przewodnicząca w jego posiedzeniu.
5.
Z posiedzenia kolegium izby sporządza się protokół.
Art. 19.
1.
W izbie działają składy orzekające, złożone z 3 członków kolegium.
2.
Do właściwości składów orzekających należy wydawanie opinii w sprawach określonych
w ustawach.
3.
W sprawach, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu
absolutorium wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) izby wydają opinię w terminie
14 dni.
Art. 20.
1.
Od uchwał składów orzekających służy odwołanie do kolegium izby w terminie 14 dni
od dnia doręczenia uchwały.
2.
Odwołanie od opinii wydanej przez skład orzekający w sprawach określonych w art. 13
pkt 3-5 rozpatrywane jest przez kolegium izby, nie później niż w terminie 14 dni od
daty jego wniesienia.
Art. 21.
1.
Wydanie przez izbę negatywnej opinii o projekcie budżetu jednostki samorządu terytorialnego
nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu, jednakże organ wykonawczy jednostki samorządu
terytorialnego obowiązany jest przed uchwaleniem budżetu przedstawić tę opinię organowi
stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z odpowiedzią na zawarte w niej
zarzuty.
2.
O negatywnej opinii wydanej w sprawie określonej w art. 13 pkt 5 prezes izby informuje
właściwego wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3.
Negatywną opinię izby o sprawozdaniu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
organ wykonawczy przedstawia organowi stanowiącemu jednostki wraz z odpowiedzią na
zawarte w niej zarzuty nie później niż przed rozpatrzeniem absolutorium dla organu
wykonawczego.
4.
(uchylony)
Art. 22.
(uchylony)
Art. 23.
1.
Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez pracowników regionalnych
izb obrachunkowych zajmujących stanowiska prezesa, członka kolegium, naczelnika wydziału
oraz inspektora określają przepisy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej
przez osoby pełniące funkcje publiczne.
2.
Prezes izby, jego zastępca i pozostali członkowie kolegium oraz pracownicy regionalnej
izby obrachunkowej nie mogą być członkami organów jednostek samorządu terytorialnego
i samorządowych kolegiów odwoławczych oraz być w stosunku pracy w jednostkach, o których
mowa w art. 1 ust. 2.
3.
Prezesowi izby, jego zastępcy i pozostałym członkom kolegium oraz pracownikom regionalnej
izby obrachunkowej nie można powierzyć wykonywania pracy na rzecz jednostek, o których
mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie umowy cywilnoprawnej.
Art. 24.
1.
Inspektorzy wykonują zadania kontrolne izby; sporządzają protokoły, które przekazują
prezesowi izby i podmiotom kontrolowanym.
2.
(uchylony)
Art. 25.
1.
Członkowie kolegium oraz inspektorzy w zakresie wykonywanych czynności korzystają
z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
2.
Pozaetatowym członkom kolegium izby, którzy ulegli wypadkowi w czasie lub w związku
z wykonywaniem obowiązków wynikających z niniejszej ustawy, przysługują świadczenia
określone w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób
zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach
(Dz. U. z 2013 r. poz. 737).
Art. 25a.
1.
Prezesi izb oraz po jednym reprezentancie wybranym przez kolegia izb tworzą Krajową
Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych, do zadań której należy:
1)
reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa;
2)
przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wniosków dotyczących
zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową;
3)
przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu
państwa w części obejmującej izby;
4)
upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb;
5)
uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb;
6)
koordynowanie planów i programów kontroli;
7)
przedkładanie corocznie Sejmowi i Senatowi w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności
izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego.
2.
Rada wybiera ze swojego składu na okres dwóch lat przewodniczącego i dwóch zastępców.
3.
Przewodniczący Rady kieruje jej pracami oraz reprezentuje Radę na zewnątrz.
4.
Krajowa Rada pracuje na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 25b.
1.
Zastrzeżenia do wniosków zawartych w wystąpieniach pokontrolnych rozpatrują kolegia
izb.
2.
Kolegium może zastrzeżenia oddalić lub uwzględnić. Przed rozstrzygnięciem sprawy kolegium
może zarządzić przeprowadzenie dodatkowych czynności kontrolnych.
3.
Uchwały kolegium w sprawach odwoławczych zapadają zwykłą większością głosów, na posiedzeniu
niejawnym.
4.
Rozpatrzenie zastrzeżenia powinno nastąpić w terminie 30 dni.
Prezes izby nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy:
1)
na podstawie powołania - z etatowymi członkami kolegium izby;
2)
na podstawie umowy o pracę - z pozostałymi pracownikami izby.
2.
Podstawą rozwiązania stosunku pracy etatowego członka kolegium jest odwołanie.
3.
Prezes izby dokonuje, w imieniu izby, czynności z zakresu prawa pracy wobec zastępcy
prezesa izby, etatowych członków kolegium oraz pozostałych pracowników izby.
4.
Pozaetatowi członkowie kolegium izby otrzymują stosowny ryczałt, diety oraz zwrot
kosztów podróży, określone rozporządzeniem, o którym mowa w ust. 6. Do pozaetatowych
członków kolegium izby stosuje się odpowiednio przepisy art. 25 ust. 1-3 ustawy o samorządzie gminnym, z tym że zgodę na rozwiązanie stosunku pracy wyraża kolegium izby.
5.
Wynagrodzenie zasadnicze prezesa izby, zastępcy prezesa izby oraz etatowych członków
kolegium stanowi wielokrotność kwoty bazowej, której wysokość ustaloną według odrębnych
zasad określa ustawa budżetowa. Wysokość wynagrodzenia różnicowana jest ze względu
na staż i pełnioną funkcję oraz liczbę jednostek nadzorowanych przez daną regionalną
izbę obrachunkową.
6.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania prezesa
izby, zastępcy prezesa izby, etatowych członków kolegium izby, zasady wynagradzania
pozostałych pracowników izby oraz wymagane kwalifikacje w zakresie wykształcenia i
praktyki zawodowej, zasady ustalania ryczałtu, diet i zwrotu kosztów podróży pozaetatowych
członków kolegiów izby.
7.
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wielokrotność kwoty bazowej,
o której mowa w ust. 5.
Rozdział 4
Przepisy karne
Art. 27.
Kto uchyla się od kontroli, w szczególności przez nieprzedłożenie potrzebnych dla
kontroli dokumentów, albo niezgodnie z prawdą informuje o wykonaniu wniosków pokontrolnych,
podlega karze grzywny.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
Art. 28.
(pominięty)
Art. 29.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1993 r.
1)
Dodany przez art. 57 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o związkach metropolitalnych
(Dz. U. poz. 1890), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
2)
Dodany przez art. 12 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie
gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1045), która weszła w życie z dniem
1 stycznia 2016 r.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r.
poz. 699, 978, 1197, 1269, 1311, 1649, 1923, 1932 i 2184 oraz z 2016 r. poz. 195.
4)
Dodany przez art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach
publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1646), która weszła w życie
z dniem 28 grudnia 2013 r.
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r.
poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532,
1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r.
poz. 195.
6)
Dodany przez art. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 4.
7)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r.
poz. 1101 i 1529, z 2014 r. poz. 183 i 543, z 2015 r. poz. 658, 1191, 1224, 1269 i
1311 oraz z 2016 r. poz. 394.
8)
W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 4.