Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 5 maja 2016 r.w sprawie trybu przeprowadzania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 95 ust. 10 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu   (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do organów Państwowej Inspekcji Pracy, o których mowa w art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.

§ 2.

Przy przeprowadzaniu kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy, zwanej dalej „kontrolą”, dokonuje się kontroli dokumentów i materiałów dotyczących ewidencji czasu pracy i odpoczynku marynarzy oraz rozkładów czasu pracy.

§ 3.

1.

Przed podjęciem czynności kontrolnych przeprowadzający kontrolę, zwany dalej „kontrolującym”, zgłasza swoją obecność kapitanowi statku, z wyjątkiem przypadków, gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik kontroli.

2.

Przystępując do kontroli, kontrolujący okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2016 r. poz. 281), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie danych osobowych kontrolującego.

§ 4.

Przy przeprowadzaniu kontroli kontrolujący zachowuje w tajemnicy okoliczności umożliwiające ustalenie tożsamości, w tym danych osobowych, marynarza, który udzielił kontrolującemu informacji w zakresie objętym kontrolą, jeżeli ujawnienie tych danych mogłoby narazić marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji.

§ 5.

1.

Ustalenia z kontroli są dokumentowane w formie protokołu w postaci papierowej.

2.

Protokół zawiera:

1)

nazwę i siedzibę armatora oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2)

numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;

3)

imię i nazwisko kapitana statku;

4)

imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego;

5)

oznaczenie dni, w których przeprowadzano kontrolę;

6)

opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników kontroli;

7)

imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas kontroli, z zastrzeżeniem § 4;

8)

ustalenia w sprawie przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy oraz informację o realizacji postanowień w nich zawartych;

9)

wyszczególnienie załączników, o których mowa w ust. 3;

10)

wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń, o których mowa w ust. 5, oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem kontroli;

11)

datę i miejsce podpisania protokołu przez kontrolującego i kapitana statku.

3.

Do protokołu załącza się dokumenty i materiały dotyczące przestrzegania przepisów o czasie pracy i odpoczynku marynarzy, stanowiące część składową protokołu.

4.

Protokół podpisuje kontrolujący oraz kapitan statku.

5.

Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.

6.

Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 5, należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.

7.

W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 5, kontrolujący bada je, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienia lub uzupełnia odpowiednią część protokołu.

8.

W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku kontrolujący wpisuje w protokole adnotację o braku podpisu.

9.

Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać takie pouczenie.

10.

W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje kontrolujący.

11.

Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu.

12.

Dla statków nieuprawiających żeglugi międzynarodowej protokół jest sporządzany w języku polskim.

§ 6.

Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wykonywania kontroli przestrzegania przepisów o czasie pracy i wypoczynku pracowników na morskich statkach handlowych (Dz. U. poz. 1895), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 129 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).