|
Zawartość estru metylowego kwasów tłuszczowych (FAME)2)
|
% (V/V)
|
20 ±1
|
|
Gęstość w temperaturze 15°C
|
kg/m3
|
820
|
860
|
|
Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych3)
|
|
1)
|
|
Lepkość w temperaturze 40°C
|
mm2/s
|
2,00
|
4,50
|
|
Pozostałość po koksowaniu (z 10% pozostałości destylacyjnej)4)
|
% (m/m)
|
-
|
0,30
|
|
Pozostałość po spopieleniu
|
% (m/m)
|
-
|
0,01
|
|
Zawartość zanieczyszczeń stałych
|
mg/kg
|
-
|
24
|
|
Badanie działania korodującego na miedzi (3 h w temperaturze 50°C)
|
klasa
|
klasa 1
|
|
Wygląd zewnętrzny
|
|
Klarowna ciecz bez wody i osadów
|
|
Smarność, skorygowana średnica śladu zużycia (WS 1,4) w temperaturze 60°C
|
µm
|
-
|
460
|
|
- 95% (V/V) destyluje do temperatury
|
°C
|
-
|
360
|
|
Temperatura zablokowania zimnego filtru (CFPP)
|
°C
|
-
|
07)
|
-10 8)
|
-20 9)
|
|
1) Olej napędowy wykorzystywany do komponowania powinien spełniać wymagania jakościowe
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 25
sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z
2014 r. poz. 1728, z późn. zm.). Ester metylowy kwasów tłuszczowych wykorzystywany
do komponowania powinien spełniać wymagania jakościowe określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i
biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2015 r. poz. 775, z późn. zm.). 2) Dopuszcza się także stosowanie dodatków uszlachetniających w celu polepszenia właściwości
eksploatacyjnych. Aby zapobiec pogarszaniu się dynamiki pojazdu i zapewnić stabilną
pracę układu oczyszczania spalin, zaleca się stosowanie odpowiedniej ilości właściwych
dodatków do paliw. Można stosować również inne środki techniczne powodujące takie
same skutki. 3) Zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych zdefiniowana jako całkowita
zawartość węglowodorów aromatycznych pomniejszona o zawartość węglowodorów monoaromatycznych,
oznaczona według normy PN-EN 12916. 4) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określana dla produktu przed dodaniem
do niego dodatku podwyższającego liczbę cetanowa, jeżeli jest on używany. Jeżeli w
finalnym, handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić
wg PN-EN ISO 13759 obecność dodatków zawierających azotany. Jeżeli obecność dodatku
podwyższającego liczbę cetanowa zostanie w ten sposób stwierdzona, graniczna wartość
pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta
paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30% (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków. 5) W celu obliczenia indeksu cetanowego konieczne jest również oznaczenie temperatury
oddestylowania 10%, 50% i 90% (V/V). 6) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250°C i do 350°C są określone zgodnie
z Wspólną Taryfą Celną UE. 7) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września. 8) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia
1 października do dnia 15 listopada. 9) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego.
|