Rozporządzenie Ministra Rozwojuz dnia 2 czerwca 2016 r.w sprawie wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych 1)Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku   (Dz. U. poz. 542) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wymagania dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;

2)

procedury oceny zgodności dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;

3)

zakres dokumentacji technicznej dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;

4)

sposób oznakowania rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce;

5)

elementy deklaracji zgodności.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

jednostka pływająca - rekreacyjną jednostkę pływającą lub skuter wodny;

2)

rekreacyjna jednostka pływająca - dowolnego rodzaju jednostkę pływającą, z wyłączeniem skuterów wodnych, przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych, o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m, niezależnie od środków napędu;

3)

skuter wodny - jednostkę pływającą przeznaczoną do celów sportowych i rekreacyjnych o długości kadłuba poniżej 4 m z silnikiem napędowym, której podstawowym źródłem napędu jest pędnik strugowodny i która jest zaprojektowana do obsługi przez osobę lub osoby siedzące, stojące lub klęczące na kadłubie, a nie wewnątrz kadłuba;

4)

jednostka pływająca zbudowana na własny użytek - jednostkę pływającą zbudowaną głównie przez jej przyszłego użytkownika na własny użytek;

5)

silnik napędowy - dowolny silnik o spalaniu wewnętrznym, z zapłonem iskrowym lub samoczynnym, stosowany bezpośrednio lub pośrednio do napędzania;

6)

gruntowna modyfikacja silnika - modyfikację silnika napędowego, która potencjalnie może powodować przekroczenie przez silnik granicznych wartości emisji lub zwiększa moc znamionową silnika o więcej niż 15%;

7)

gruntowna przeróbka jednostki - przeróbkę jednostki pływającej, która prowadzi do zmiany środków napędu jednostki pływającej i wiąże się z gruntowną modyfikacją silnika lub zmienia jednostkę pływającą w takim stopniu, że może nie spełniać obowiązujących wymagań bezpieczeństwa i wymagań środowiskowych określonych w rozporządzeniu;

8)

środki napędu - sposób napędzania jednostki pływającej;

9)

rodzina silników - grupę silników, które ze względu na ich konstrukcję mają podobne właściwości pod względem emisji spalin lub hałasu;

10)

długość kadłuba - długość kadłuba mierzoną zgodnie z normą zharmonizowaną.

§ 3.

1.

Wymagania w zakresie projektowania i wytwarzania mają zastosowanie dla:

1)

rekreacyjnych jednostek pływających i częściowo ukończonych rekreacyjnych jednostek pływających;

2)

skuterów wodnych i częściowo ukończonych skuterów wodnych;

3)

elementów składowych jednostki pływającej, określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, gdy wprowadza się je do obrotu oddzielnie;

4)

silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej;

5)

silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji;

6)

jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce.

2.

Wymagania w zakresie projektowania i wytwarzania określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 4.

Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania w zakresie:

1)

wymagań dotyczących projektu i budowy dla:

a)

jednostek pływających przeznaczonych wyłącznie do wyścigów, włączając w to regatowe łodzie wiosłowe oraz treningowe łodzie wiosłowe, oznaczone tak przez producenta,

b)

kanadyjek, kajaków, gondoli i rowerów wodnych, zaprojektowanych do napędzania wyłącznie siłą ludzkich mięśni,

c)

desek surfingowych zaprojektowanych wyłącznie do tego, by były napędzane przez wiatr i sterowane przez osobę stojącą lub osoby stojące,

d)

desek surfingowych z napędem mechanicznym,

e)

oryginałów i pojedynczych replik rekreacyjnych jednostek pływających, zaprojektowanych przed 1950 r., zbudowanych głównie z oryginalnych materiałów i tak oznaczonych przez producenta,

f)

doświadczalnych jednostek pływających, pod warunkiem że nie są one wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej,

g)

jednostek pływających zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku,

h)

jednostek pływających specjalnie przeznaczonych do obsadzenia załogą i do przewożenia pasażerów w celach zarobkowych, niezależnie od liczby pasażerów,

i)

łodzi podwodnych,

j)

poduszkowców,

k)

wodolotów,

l)

jednostek pływających z napędem parowym o spalaniu zewnętrznym, w których za opał służy węgiel, koks, drewno, olej lub gaz,

m)

pojazdach ziemnowodnych, tj. pojazdach silnikowych, mających koła lub koła gąsienicowe, które mogą poruszać się zarówno na wodzie, jak i na lądzie;

2)

wymagań dotyczących emisji spalin dla:

a)

silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania w:
  •   -  
    jednostkach pływających przeznaczonych wyłącznie do wyścigów, oznaczonych tak przez producenta,
  •   -  
    doświadczalnych jednostkach pływających, o ile nie są one wprowadzane do obrotu w Unii Europejskiej,
  •   -  
    jednostkach pływających specjalnie przeznaczonych do obsadzenia załogą i do przewożenia pasażerów w celach zarobkowych, niezależnie od liczby pasażerów,
  •   -  
    łodziach podwodnych,
  •   -  
    poduszkowcach,
  •   -  
    wodolotach,
  •   -  
    pojazdach ziemnowodnych, tj. pojazdach silnikowych, mających koła lub koła gąsienicowe, które mogą poruszać się zarówno na wodzie, jak i na lądzie,

b)

oryginałów i poszczególnych replik historycznych silników napędowych, opartych na projekcie sprzed 1950 r., nieprodukowanych seryjnie i zainstalowanych na jednostkach pływających,

c)

silników napędowych zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku;

3)

wymagań dotyczących emisji hałasu dla:

a)

jednostek pływających, o których mowa w pkt 2,

b)

jednostek pływających zbudowanych na własny użytek, pod warunkiem że nie są one następnie wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich Unii Europejskiej w okresie pięciu lat od momentu oddania jednostki pływającej do użytku.

§ 5.

1.

Udostępnia się na rynku lub oddaje do użytku:

1)

silniki spełniające przepisy niniejszego rozporządzenia;

2)

silniki zainstalowane w jednostkach pływających i objęte homologacją typu, zgodnie z przepisami w sprawie wymogów dotyczących wartości granicznych emisji i homologacji typu w odniesieniu do silników spalinowych wewnętrznego spalania przeznaczonych do niedrogowych maszyn ruchomych, które spełniają graniczne wartości emisji etapu III A, etapu III B lub etapu IV dla silników z zapłonem samoczynnym, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla silników spalinowych w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez te silniki   (Dz. U. poz. 588), z wyjątkiem silników stosowanych do napędu statków żeglugi śródlądowej, lokomotyw i wagonów kolejowych, z wyłączeniem wymagań dotyczących emisji spalin;

3)

silniki zainstalowane w jednostkach pływających i objęte homologacją typu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) 595/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. dotyczącym homologacji typu pojazdów silnikowych i silników w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (Euro VI) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i obsługi technicznej pojazdów, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 715/2007 i dyrektywę 2007/46/WE oraz uchylającym dyrektywy 80/1269/EWG, 2005/55/WE i 2005/78/WE (Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 1), które spełniają przepisy rozporządzenia, z wyłączeniem wymagań dotyczących emisji spalin.

2.

W przypadku gdy silnik jest adaptowany do instalacji w jednostce pływającej, wymagania dla silników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

1)

producent jednostki pływającej, zajmujący się adaptacją silnika, musi zagwarantować w deklaracji zgodności, że ta adaptacja była prowadzona z pełnym uwzględnieniem danych i innych informacji udostępnionych przez producenta niniejszego silnika;

2)

silnik, który zostanie zainstalowany zgodnie z instrukcjami instalacyjnymi przekazanymi przez osobę adaptującą, musi spełniać wymagania dotyczące emisji spalin, zgodnie z deklaracją producenta silnika.

   Rozdział 2   

Procedury oceny zgodności

§ 6.

1.

Procedurami oceny zgodności stosowanymi przez producenta przed wprowadzeniem do obrotu dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są:

1)

wewnętrzna kontrola produkcji (moduł A), zwana dalej „modułem A”;

2)

wewnętrzna kontrola produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł A1), zwana dalej „modułem A1”;

3)

badanie typu UE (moduł B), zwana dalej „modułem B”;

4)

zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji (moduł C), zwana dalej „modułem C”;

5)

zgodność z typem w oparciu o wewnętrzna kontrolę produkcji oraz badanie wyrobów pod nadzorem (moduł C1), zwane dalej „modułem C1”;

6)

zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości procesu produkcji (moduł D), zwane dalej „modułem D”;

7)

zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości wyrobu (moduł E), zwane dalej „modułem E”;

8)

zgodność z typem w oparciu o weryfikację wyrobu (moduł F), zwane dalej „modułem F”;

9)

zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G), zwane dalej „modułem G”;

10)

zgodność opartą na pełnym zapewnieniu jakości (moduł H), zwane dalej „modułem H”.

2.

Procedury oceny zgodności dla rekreacyjnych jednostek pływających, skuterów wodnych, w tym jednostek częściowo ukończonych, elementów składowych tych jednostek pływających wprowadzanych do obrotu oddzielnie, silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej, silników napędowych instalowanych na jednostce pływającej lub w niej, które zostały poddane gruntownej modyfikacji, oraz jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce, są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

3.

W przypadku wyrobów, o których mowa w § 3, zgodnych całkowicie lub częściowo z normami zharmonizowanymi, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, domniemywa się, że spełniają one wymagania objęte tymi normami lub ich częściami.

§ 7.

1.

W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategoriach projektowych A i B, o których mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:

1)

dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:

a)

moduł A1,

b)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,

c)

moduł G,

d)

moduł H;

2)

dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:

a)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,

b)

moduł G,

c)

moduł H.

2.

W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej C, o której mowa w części I pkt 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia, zastosowanie mają następujące procedury oceny zgodności:

1)

dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 2,5 m do poniżej 12 m stosuje się jeden z poniższych modułów:

a)

w przypadku zgodności z normami zharmonizowanymi, odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:
  •   -  
    moduł A,
  •   -  
    moduł A1,
  •   -  
    moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
  •   -  
    zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową (moduł G) lub zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H),

b)

w przypadku braku zgodności z normami zharmonizowanymi odnoszącymi się do załącznika nr 2 w części I w pkt 3 w ppkt 2 i w pkt 3 w ppkt 3 do rozporządzenia:
  •   -  
    moduł A1,
  •   -  
    moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,
  •   -  
    moduł G lub moduł H;

2)

dla rekreacyjnych jednostek pływających o długości kadłuba od 12 m do 24 m stosuje się jeden z poniższych modułów:

a)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,

b)

moduł G,

c)

zgodność w oparciu o pełne zapewnienie jakości (moduł H).

3.

W przypadku projektowania i budowy rekreacyjnych jednostek pływających, w kategorii projektowej D, o której mowa w załączniku nr 2 w części I pkt 1 do rozporządzenia, dla jednostek o długości kadłuba od 2,5 m do 24 m stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:

1)

moduł A;

2)

moduł A1;

3)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;

4)

moduł G;

5)

moduł H.

§ 8.

W przypadku projektowania i budowy skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:

1)

moduł A;

2)

moduł A1;

3)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;

4)

moduł G;

5)

moduł H.

§ 9.

W przypadku projektowania i budowy elementów składowych do rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych stosuje się jedną z poniższych procedur oceny zgodności:

1)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F;

2)

moduł G;

3)

moduł H.

§ 10.

W przypadku badania emisji spalin przez silniki napędowe instalowane lub przeznaczone specjalnie do zainstalowania na lub w jednostkach pływających oraz przez silniki napędowe instalowane na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika - producent silnika stosuje jedną z poniższych procedur oceny zgodności, gdy:

1)

badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:

a)

moduł B wraz z modułem C, D, E lub F,

b)

moduł G,

c)

moduł H;

2)

badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej emisji spalin:

a)

moduł B wraz z modułem C1,

b)

moduł G.

§ 11.

1.

W przypadku emisji hałasu przez rekreacyjne jednostki pływające z silnikiem napędowym z przekładnią typu „Z” bez zintegrowanego układu wydechowego lub stacjonarnego silnika napędowego oraz jednostki z tymi samymi silnikami, ale które podlegają gruntownym przeróbkom jednostki pływającej, a następnie są wprowadzane do obrotu w ciągu pięciu lat od momentu przeróbki, producent jednostki stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:

1)

badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:

a)

moduł A1,

b)

moduł G,

c)

moduł H;

2)

badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G;

3)

do oceny poziomu hałasu stosowana jest metoda oparta na liczbie Froude’a i stosunku mocy do wyporności - producent stosuje jeden z poniższych modułów:

a)

moduł A,

b)

moduł G,

c)

moduł H.

§ 12.

W przypadku emisji hałasu przez skutery wodne oraz przyczepne silniki napędowe i silniki napędowe z przekładnią typu „Z” ze zintegrowanym układem wydechowym, przeznaczone do zainstalowania na rekreacyjnej jednostce pływającej, producent skutera wodnego lub silnika stosuje procedury oceny zgodności określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia, gdy:

1)

badania są prowadzone z zastosowaniem normy zharmonizowanej, dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje jeden z poniższych modułów:

a)

moduł A1,

b)

moduł G,

c)

moduł H;

2)

badania są prowadzone bez zastosowania normy zharmonizowanej dotyczącej pomiaru hałasu - producent stosuje moduł G.

§ 13.

1.

Dodatkową procedurą oceny zgodności jest równoważna zgodność ustalana w oparciu o ocenę pokonstrukcyjną, zwany dalej „modułem PCA”, którą stosują:

1)

prywatni importerzy przed oddaniem do użytku:

a)

rekreacyjnych jednostek pływających i częściowo ukończonych rekreacyjnych jednostek pływających,

b)

skuterów wodnych i częściowo ukończonych skuterów wodnych,

c)

elementów składowych jednostek pływających, gdy wprowadza się je do obrotu oddzielnie,

d)

silników napędowych instalowanych lub przeznaczonych specjalnie do zainstalowania na jednostce pływającej lub w niej,

e)

silników napędowych instalowanych na lub w jednostkach pływających, które zostały poddane gruntownej modyfikacji silnika,

f)

jednostek pływających, które zostały poddane gruntownej przeróbce
- jeżeli producent nie przeprowadził oceny zgodności dla danego wyrobu;

2)

producenci wprowadzający do obrotu lub oddający do użytku silnik napędowy lub jednostkę pływającą po ich gruntownej modyfikacji lub przeróbce lub zmieniający planowane przeznaczenie jednostki pływającej nieobjętej pierwotnie niniejszym rozporządzeniem w taki sposób, że zostaje ona objęta zakresem jego stosowania, przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu lub oddaniem tego wyrobu do użytku;

3)

producenci wprowadzający do obrotu jednostkę pływającą, zbudowaną na własny użytek, przed upływem okresu 5 lat przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu.

2.

Moduł PCA określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.

§ 14.

1.

W stosunku do procedury, o której mowa w § 13, stosuje się również jedną z dodatkowych procedur oceny zgodności dla jednostek pływających, w przypadku:

1)

zastosowania procedury określonej w module B - badanie typu produkcji można przeprowadzić w sposób określony w części III w pkt 2 w tiret drugie tego modułu, o którym mowa w załączniku nr 3 do rozporządzenia, co oznacza dokonanie oceny adekwatności projektu technicznego jednostki poprzez zbadanie jej dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa we wniosku składanym w ramach tego modułu w jednostce notyfikowanej, oraz ocenę próbek reprezentatywnych jednostek pływających dla przewidywanej produkcji, jednej lub więcej istotnych części produktu (połączenie typu produkcji i typu projektu), z zastrzeżeniem że:

a)

różnice między poszczególnymi wersjami jednostki pływającej nie wpływają na poziom bezpieczeństwa i na inne wymagania dotyczące działania jednostki pływającej,

b)

odniesienie się do wersji jednostki pływającej znajduje się we właściwym certyfikacie o badaniu typu UE, w razie potrzeby w formie zmian w oryginalnym certyfikacie;

2)

zastosowania procedury określonej w module A1 i związanych z tą procedurą wymaganiami uzupełniającymi, określonymi w załączniku nr 5 do rozporządzenia, kontrole jednostek pływających są prowadzone na jednej lub kilku jednostkach danego producenta;

3)

zastosowania procedury zgodności określonej w module F, która ma zastosowanie do oceny zgodności z wymaganiami dotyczącymi emisji spalin, o której jest mowa w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

4)

zastosowania procedury oceny zgodności modułu C, w odniesieniu do oceny zgodności z wymaganiami rozporządzenia dotyczącymi emisji spalin i jednocześnie, gdy producent nie działa w ramach odpowiedniego systemu jakości opisanego w module H - wybrana przez producenta jednostka notyfikowana przeprowadza kontrole wyrobu lub zleca ich przeprowadzenie w losowych, określonych przez tę jednostkę odstępach czasu, w celu sprawdzenia jakości wewnętrznych kontroli wyrobu. W przypadku gdy poziom jakości okaże się niezadowalający lub niezbędne wydaje się sprawdzenie wiarygodności danych przedstawionych przez producenta, stosuje się procedurę uzupełniającą, określoną w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

2.

W przypadku stosowania procedur oceny zgodności, o których mowa w ust. 1, dla modułów A1 i C1 - nie wykorzystuje się akredytowanych jednostek własnych.

   Rozdział 3   

Zakres dokumentacji technicznej

§ 15.

1.

W celu zapewnienia zgodności wyrobu producent jednostek pływających sporządza dokumentację techniczną, która zawiera informacje określone w załączniku nr 8 do rozporządzenia. Wskazuje ona również na określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia zastosowane procedury oceny zgodności, procedurę określoną modułem PCA oraz wymagania uzupełniające.

2.

Dokumentacja techniczna jest sporządzana w sposób umożliwiający prawidłowe zrozumienie projektu, budowy, działania i oceny zgodności.

§ 16.

1.

Deklaracja zgodności potwierdza, że wykazano spełnienie wymagań określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia lub tych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lub pkt 3.

2.

Elementy deklaracji zgodności określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

§ 17.

Producent, prywatny importer jednostki pływającej, elementów składowych, gdy są wprowadzane do obrotu oddzielnie i silników napędowych lub producent adaptujący silnik napędowy, o którym mowa odpowiednio w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w ust. 2, sporządzając deklarację zgodności, przyjmuje na siebie odpowiedzialność za zgodność wyrobu.

§ 18.

Deklarację zgodności dołącza się do jednostki pływającej, elementów składowych tej jednostki, które wprowadzane są do obrotu oddzielnie, oraz do silników napędowych, w przypadku gdy są one udostępniane na rynku lub oddawane do użytku.

§ 19.

Deklarację producenta lub importera dla częściowo ukończonych jednostek pływających określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

   Rozdział 4   

Sposób oznakowania jednostek pływających

§ 20.

1.

Jednostki pływające, ich elementy składowe oraz silniki napędowe do tych jednostek są objęte oznakowaniem CE umieszczanym przed wprowadzeniem ich do obrotu lub przed oddaniem do użytku. Oznakowanie CE może zostać umieszczone przez producenta jednostek pływających lub jego upoważnionego przedstawiciela.

2.

Miejsce umieszczenia oznakowania CE jest uzależnione od rodzaju wyrobów. W przypadku:

1)

jednostki pływającej oznakowanie CE umieszczane jest na tabliczce znamionowej umocowanej oddzielnie od numeru identyfikacyjnego jednostki pływającej;

2)

elementów składowych, gdy umieszczenie oznakowania nie jest możliwe lub gdy nie jest uzasadnione z uwagi na wielkość lub charakter wyrobu, oznakowanie umieszcza się na opakowaniu oraz na dołączonych dokumentach;

3)

silnika napędowego oznakowanie CE jest umieszczane na silniku.

3.

Oznakowanie CE umieszcza się na wyrobach w sposób widoczny, czytelny i trwały.

4.

Za oznakowaniem CE i numerem identyfikacyjnym jednostki notyfikowanej, w przypadku gdy taka jednostka jest zaangażowana na etapie kontroli produkcji lub w ocenie pokonstrukcyjnej, umieszcza się piktogram lub innego rodzaju znak wskazujący na szczególne zagrożenie lub zastosowanie.

5.

Numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej umieszcza sama jednostka lub, według jej wskazówek, producent lub jego upoważniony przedstawiciel albo prywatny importer.

   Rozdział 5   

Przepis przejściowe i końcowy

§ 21.

1.

Rekreacyjne jednostki pływające, rekreacyjne jednostki pływające bez kompletnego wyposażenia, skutery wodne oraz części składowe do tych jednostek, w przypadku gdy są wprowadzane do obrotu oddzielnie i są przeznaczone do zainstalowania do tych jednostek, które przed dniem 18 stycznia 2017 r. zostały wprowadzone do obrotu lub oddawane do użytku na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, mogą być nadal udostępniane na rynku.

2.

Przyczepne silniki napędowe z zapłonem iskrowym o mocy nie większej niż 15 kW, wprowadzone do obrotu przed dniem 18 stycznia 2020 r., które spełniają wymagania pod względem granicznych wielkości emisji spalin etapu I, określone w załączniku nr 2 w części II w pkt 2 do rozporządzenia i które zostały wyprodukowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, mogą być nadal oddawane do użytku.
1)
Minister Rozwoju kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 1895).
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych i uchylającą dyrektywę 94/25/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 90 i Dz. Urz. UE L 297 z 13.11.2015, str. 9).
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. U. poz. 2584), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. poz. 542).

Załącznik nr 1   -   Elementy składowe jednostki pływającej

1.

Zabezpieczony przed zapłonem osprzęt silników stacjonarnych i benzynowych silników z przekładnią typu „Z” oraz przestrzenie ze zbiornikami benzyny.

2.

Urządzenia blokujące rozruch przy włączonym biegu w przypadku silników przyczepnych.

3.

Koła sterowe, urządzenia sterowe i linki sterociągów.

4.

Zbiorniki paliwa przeznaczone do instalowania na stałe i węże paliwowe.

5.

Prefabrykowane luki i iluminatory.

Załącznik nr 2   -   Wymagania dotyczące projektu i budowy wyrobów

Załącznik nr 3   -   Procedury oceny zgodności

Załącznik nr 4   -   Równoważna zgodność ustalana w oparciu o ocenę pokonstrukcyjną (moduł PCA)

1.

Ustalanie zgodności w oparciu o ocenę pokonstrukcyjną jest procedurą mającą na celu ocenę równoważnej zgodności wyrobu, w przypadku gdy producent nie wziął odpowiedzialności za zgodność tego wyrobu z wymaganiami rozporządzenia, i w związku z tym osoba fizyczna lub prawna wskazana w § 13 ust. 1 rozporzadzenia, która wprowadza wyrób do obrotu lub oddaje go do użytku na swoją własną odpowiedzialność, przyjmuje na siebie obowiązek zapewnienia równoważnej zgodności wyrobu. Osoba ta wywiązuje się ze zobowiązań przewidzianych w pkt 2 i 4 oraz zapewnia i deklaruje na swoją wyłączną odpowiedzialność zgodność przedmiotowego wyrobu podlegającego przepisom określonym w pkt 3 z mającymi zastosowanie wymaganiami rozporządzenia.

2.

Producent albo importer wprowadzający wyrób do obrotu lub wprowadzający go do użytku składa w jednostce notyfikowanej wniosek w sprawie przeprowadzenia oceny pokonstrukcyjnej i musi udostępnić jednostce notyfikowanej dokumenty oraz dokumentację techniczną, umożliwiające jednostce notyfikowanej przeprowadzenie oceny zgodności wyrobu z wymaganiami niniejszego rozporządzenia, a także wszelkie dostępne informacje dotyczące wykorzystania wyrobu po jego pierwszym oddaniu do użytku.
Osoba wprowadzająca taki wyrób do obrotu lub oddająca go do użytku przechowuje te dokumenty i informacje do dyspozycji odpowiednich organów krajowych przez okres 10 lat od przeprowadzenia oceny wyrobu w zakresie jego równoważnej zgodności zgodnie z procedurą oceny pokonstrukcyjnej.

3.

Jednostka notyfikowana bada każdy wyrób osobno i przeprowadza obliczenia, badania oraz inne oceny w zakresie niezbędnym dla zapewnienia wykazania równoważnej zgodności wyrobu z odpowiednimi wymaganiami niniejszego rozporządzenia.
Jednostka notyfikowana sporządza i wydaje certyfikat oraz odpowiednie sprawozdanie dotyczące przeprowadzonej oceny zgodności i przechowuje egzemplarz certyfikatu oraz odpowiedniego sprawozdania dotyczącego przeprowadzonej oceny zgodności do dyspozycji odpowiednich organów krajowych przez okres 10 lat po wydaniu tych dokumentów.
Jednostka notyfikowana umieszcza swój numer identyfikacyjny na zatwierdzonym wyrobie za oznakowaniem zgodności CE lub zleca jego umieszczenie na własną odpowiedzialność.
W przypadku gdy oceniany wyrób jest jednostką pływającą, jednostka notyfikowana zleca również, na własną odpowiedzialność, umieszczenie numeru identyfikacyjnego jednostki pływającej, o którym mowa w załączniku nr 2 w części I pkt 2.1, natomiast pole przeznaczone na wpisanie kodu kraju producenta zostaje wykorzystane do wskazania kraju, w którym jednostka notyfikowana ma siedzibę, a pole przeznaczone na wpisanie niepowtarzalnego kodu identyfikacyjnego producenta przypisanego przez organ krajowy państwa członkowskiego zostaje przeznaczone na umieszczenie kodu identyfikacyjnego przypisanego jednostce notyfikowanej w ramach oceny pokonstrukcyjnej, za którym umieszcza się również numer seryjny certyfikatu oceny pokonstrukcyjnej. Pola numeru identyfikacyjnego jednostki pływającej przeznaczone na wpisanie miesiąca i roku produkcji oraz roku modelu wykorzystuje się do wskazania miesiąca i roku przeprowadzenia oceny pokonstrukcyjnej.

4.

Oznakowanie zgodności CE i deklaracja zgodności UE.

4.1.

Osoba wprowadzająca wyrób do obrotu lub wprowadzająca go do użytku umieszcza oznakowanie CE oraz, na odpowiedzialność jednostki notyfikowanej, o której mowa w pkt 3 (wymagania dotyczące integralności i konstrukcji), umieszcza numer identyfikacyjny tej jednostki na wyrobie, którego równoważna zgodność z odpowiednimi wymaganiami rozporządzenia została oceniona i poświadczona przez jednostkę notyfikowaną.

4.2.

Osoba wprowadzająca wyrób do obrotu lub oddająca go do użytku sporządza deklarację zgodności UE i przechowuje ją na użytek organów krajowych przez 10 lat od dnia wydania certyfikatu oceny pokonstrukcyjnej. Deklaracja zgodności identyfikuje wyrób, dla którego została sporządzona.
Egzemplarz deklaracji zgodności UE zostaje udostępniony właściwym organom na ich żądanie.

4.3.

Jeżeli oceniany wyrób jest jednostką pływającą, osoba wprowadzająca jednostkę pływającą do obrotu lub oddająca ją do użytku umieszcza na jednostce pływającej tabliczkę znamionową opisaną w załączniku nr 2 w części I pkt 2.2, która zawiera sformułowanie „ocena pokonstrukcyjna”, oraz numer identyfikacyjny jednostki pływającej opisany w załączniku nr 2 w części I pkt 2.1 zgodnie z przepisami zawartymi w pkt 3 (wymagania dotyczące integralności i konstrukcji).

5.

Jednostka notyfikowana informuje osobę wprowadzającą wyrób do obrotu lub oddającą go do użytku o zobowiązaniach nałożonych na tę jednostkę w ramach procedury oceny pokonstrukcyjnej.

Załącznik nr 5   -   Wymagania uzupełniające obowiązujące w przypadku zastosowania wewnętrznej kontroli produkcji w połączeniu z testowaniem produkcji pod nadzorem ustanowionym w module A1

Załącznik nr 6   -   Ocena zgodności produkcji w zakresie emisji spalin i hałasu

Załącznik nr 7   -   Procedura uzupełniająca stosowana w ramach oceny zgodności z typem przeprowadzanej w oparciu o wewnętrzną kontrolę produkcji (moduł C)

Gdy poziom jakości w przypadkach, o których mowa w § 14 pkt 5 rozporządzenia, okaże się niezadowalający, stosuje się następującą procedurę:
Silnik zostaje pobrany z serii i poddany badaniu opisanemu w załączniku nr 2 w części II do rozporzadzenia. Badane silniki są dotarte częściowo lub całkowicie zgodnie ze specyfikacjami producenta. Jeżeli emisja spalin silnika pobranego z serii przekracza wartości graniczne zgodne z załącznikiem nr 2 część II, producent może wystąpić o wykonanie pomiaru na próbce silników pobranej z serii łącznie z pierwotnie przyjętym silnikiem.
W celu zapewnienia zgodności próbki silników z wymaganiami rozporządzenia stosuje się metodę statystyczną opisaną w załączniku nr 6 do rozporzadzenia.

Załącznik nr 8   -   Dokumentacja techniczna

Dokumentacja techniczna zawiera, w stopniu w jakim jest to właściwe dla oceny, następujące informacje:

1.

Ogólny opis typu.

2.

Koncepcyjne rysunki projektowe i wykonawcze oraz schematy elementów składowych, podzespołów, obwodów oraz inne istotne dane.

3.

Opisy i wyjaśnienia niezbędne do zrozumienia powyższych rysunków i schematów oraz działania wyrobu.

4.

Wykaz norm stosowanych w całości lub częściowo oraz opisy rozwiązań zastosowanych w celu spełnienia wymagań w przypadkach, gdyby nie zastosowano tych norm.

5.

Wyniki wykonanych obliczeń projektowych, przeprowadzonych badań oraz inne istotne dane.

6.

Sprawozdania z badań lub obliczenia dotyczące stateczności, zgodnie z załącznikiem nr 2 część I pkt 3.2 do rozporządzenia i pływalności, zgodnie z załącznikiem nr 2 część I pkt 3.3 do rozporządzenia.

7.

Sprawozdania z badań emisji spalin świadczące o zgodności z załącznikiem nr 2 część II pkt 2 do rozporządzenia (wymagania dotyczące emisji spalin).

8.

Sprawozdania z badań emisji hałasu świadczące o zgodności z załącznikiem nr 2 część III pkt 1 do rozporządzenia (poziomy emisji hałasu).

Załącznik nr 9   -   Elementy deklaracji zgodności

Deklaracja zgodności zawiera określone we wskazanej kolejności elementy:

1.

Nagłówek: Deklaracja zgodności (Nr XXXX)4)Producent może, ale nie musi, nadać numer deklaracji.

2.

Nr xxxxxx (wyrób, numer wyrobu, partii, typu lub numer seryjny).

3.

Nazwa i adres producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela (Upoważniony przedstawiciel musi również podać nazwę firmy oraz adres producenta) lub prywatnego importera.

4.

Przedmiotowa deklaracja zgodności jest wydawana na wyłączną odpowiedzialność producenta lub prywatnego importera lub producenta, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 2 lub pkt 3 rozporządzenia.

5.

Przedmiot deklaracji (opis wyrobu umożliwiający identyfikowalność. W stosownych przypadkach może zawierać zdjęcie).

6.

Opisany w pkt 5 przedmiot deklaracji jest zgodny z odnośnymi wymaganiami unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego.

7.

Odwołania do odnośnych norm zharmonizowanych, które zastosowano, lub do innych specyfikacji technicznych, w stosunku do których deklarowana jest zgodność.

8.

W stosownych przypadkach jednostka notyfikowana. … (nazwa, numer) przeprowadziła … (opis czynności) oraz wydała certyfikat.

9.

Wskazanie osoby upoważnionej do składania podpisu w imieniu producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela.

10.

Informacje dodatkowe:
Deklaracja zgodności zawiera oświadczenie producenta silnika napędowego oraz osoby adaptującej silnik zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 rozporządzenia, że silnik, po zainstalowaniu na jednostce, zgodnie z instrukcjami instalacyjnymi dołączonymi do silnika, spełnia:

1)

wymagania dotyczące emisji spalin zawarte w niniejszym rozporządzeniu;

2)

wartości graniczne odnoszące się do silników objętych homologacją typu zgodnie z rozporządzeniem ws. emisji spalin, które spełniają graniczne wartości emisji etapu III A, etapu III B lub etapu IV dla silników z zapłonem samoczynnym, z wyjątkiem silników stosowanych do napędu statków żeglugi śródlądowej, lokomotyw i wagonów; lub

3)

wartości graniczne określone w rozporządzeniu (WE) nr 595/2009 odnoszace się do silników objętych homologacją typu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
Silnik nie może być oddany do użytku, dopóki jednostka pływająca, na której ma być zainstalowany, nie zostanie uznana, jeżeli jest to wymagane, za spełniającą wymagania odpowiedniego przepisu rozporzadzenia.
Jeżeli silnik został wprowadzony do obrotu w czasie dodatkowego okresu przejściowego, deklaracja zgodności UE zawiera informację o tym fakcie.

11.

Informacja w czyim imieniu deklaracja zgodności została podpisana oraz imię, nazwisko, stanowisko i podpis osoby upoważnionej do sporządzenia deklaracji zgodności, a także miejsce i data sporządzenia tej deklaracji.
4)
Producent może, ale nie musi, nadać numer deklaracji

Załącznik nr 10   -   Deklaracja producenta lub importera częściowo ukończonej jednostki pływającej

Deklaracja producenta mającego siedzibę w Unii Europejskiej albo importera mającego swoją siedzibę w Unii Europejskiej zawiera następujące informacje:

1.

Nazwę i adres producenta.

2.

Nazwę i adres przedstawiciela producenta mającego siedzibę w Unii Europejskiej albo, w stosownych przypadkach, osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie do obrotu.

3.

Opis częściowo ukończonej jednostki pływającej.

4.

Oświadczenie, że częściowo ukończona jednostka pływająca spełnia wymagania mające zastosowanie na tym etapie budowy.
(oświadzczenie obejmuje odniesienia do odpowiednich stosowanych norm zharmonizowanych lub odniesienia do specyfikacji, w stosunku do których deklarowana jest zgodność na tym etapie budowy, a także że jednostka pływająca zostanie ukończona przez inne osoby fizyczne lub prawne przy zachowaniu pełnej zgodności z przepisami rozporządzenia).