|
1
|
1-4 tydzień życia
|
Porada patronażowa lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, obejmująca badanie podmiotowe
i przedmiotowe, z uwzględnieniem rozwoju fizycznego, pomiaru i monitorowania obwodu
głowy, oceny żółtaczki, podstawowej oceny stanu neurologicznego oraz badania przedmiotowego
w kierunku wykrywania wrodzonej dysplazji stawów biodrowych.
|
|
2
|
2-6 miesiąc życia (w terminach odpowiadających szczepieniom ochronnym)
|
1.
Badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe, z uwzględnieniem rozwoju fizycznego
(pomiary: masy i długości ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej), przebytych schorzeń
oraz zapobiegania krzywicy.
|
|
|
|
2.
Ocena wielkości ciemienia przedniego.
|
|
|
|
3.
Ocena stanu neurologicznego.
|
|
|
|
4.
Określenie wieku zębowego.
|
|
|
|
5.
U chłopców badanie obecności jąder w mosznie.
|
|
|
|
6.
Przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych - w przypadku nieprawidłowego wyniku
testu lub stwierdzenia przynależności do grupy ryzyka uszkodzenia słuchu skierowanie
do specjalistycznej diagnostyki audiologicznej lub foniatrycznej.
|
|
|
|
7.
Ocena obecności czynników ryzyka uszkodzenia słuchu.
|
|
|
|
8.
Badanie przedmiotowe w kierunku wykrywania wrodzonej dysplazji stawów biodrowych.
|
|
3
|
9 miesiąc życia
|
1.
Badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe, z uwzględnieniem tempa rozwoju fizycznego
(pomiary: masy i długości ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej) i psychomotorycznego.
|
|
|
|
2.
Ocena wykonania szczepień ochronnych zgodnie z kalendarzem szczepień.
|
|
|
|
3.
Przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych.
|
|
4
|
12 miesiąc życia
|
1.
Badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe, z uwzględnieniem tempa rozwoju fizycznego
(pomiary: masy i długości ciała, obwodu głowy i klatki piersiowej) i psychomotorycznego.
|
|
|
|
2.
Ocena wykonania szczepień ochronnych, zgodnie z kalendarzem szczepień.
|
|
|
|
3.
Przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych.
|
|
|
|
4.
Ocena obecności nowych czynników ryzyka uszkodzenia słuchu.
|
|
|
|
5.
Pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
|
|
5
|
2 lata
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe, ze szczególnym uwzględnieniem tempa
rozwoju fizycznego (pomiary: masy i długości ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI), i psychomotorycznego oraz przebytych schorzeń;
|
|
|
|
2)
ocenę wykonania szczepień ochronnych zgodnie z kalendarzem szczepień;
|
|
|
|
3)
ocenę obecności czynników ryzyka uszkodzenia słuchu;
|
|
|
|
4)
przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych oraz ocenę rozwoju mowy;
|
|
|
|
5)
test Hirschberga w kierunku wykrywania zeza;
|
|
|
|
6)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
|
|
6
|
4 lata
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
ocenę obecności czynników ryzyka uszkodzenia słuchu;
|
|
|
|
2)
badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe w kierunku oceny rozwoju fizycznego (pomiary:
wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index
- BMI), psychomotorycznego i społecznego;
|
|
|
|
3)
przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych oraz ocenę rozwoju mowy;
|
|
|
|
4)
ocenę higieny jamy ustnej.
|
|
7
|
5 lat**
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie lekarskie podmiotowe i przedmiotowe w kierunku oceny rozwoju fizycznego (pomiary:
wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika masy ciała (Body Mass Index
- BMI), psychomotorycznego i społecznego;
|
|
|
|
2)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi.
|
|
8
|
Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne***(****)
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie podmiotowe:
|
|
|
|
a)
wywiad od przedstawicieli ustawowych albo opiekunów prawnych lub faktycznych i dziecka,
z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych,
|
|
|
|
b)
analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego,
|
|
|
|
c)
analizę innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
|
|
|
|
2)
badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny:
|
|
|
|
a)
rozwoju fizycznego (pomiary: wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI),
|
|
|
|
b)
rozwoju psychomotorycznego,
|
|
|
|
c)
mowy,
|
|
|
|
d)
lateralizacji,
|
|
|
|
e)
układu ruchu,
|
|
|
|
f)
jamy ustnej,
|
|
|
|
g)
u chłopców - obecności jąder w mosznie i wad układu moczowo-płciowego;
|
|
|
|
3)
wykrywanie zaburzeń układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa, zniekształceń
statycznych kończyn dolnych;
|
|
|
|
4)
wykrywanie zeza (Cover test, test Hirschberga);
|
|
|
|
5)
wykrywanie zaburzeń ostrości wzroku;
|
|
|
|
6)
ocenę wykonania szczepień ochronnych zgodnie z kalendarzem szczepień;
|
|
|
|
7)
przeprowadzenie testu rozwoju reakcji słuchowych oraz ocenę rozwoju mowy;
|
|
|
|
8)
ocenę obecności czynników ryzyka uszkodzenia słuchu;
|
|
|
|
9)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
|
|
|
|
10)
badanie lekarskie specjalistyczne i diagnostyczne w razie potrzeby;
|
|
|
|
11)
podsumowanie badania, z określeniem zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji
do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) oraz ewentualnego
problemu zdrowotnego;
|
|
|
|
12)
poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.
|
|
9
|
Klasa III szkoły podstawowej****
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie podmiotowe:
|
|
|
|
a)
wywiad od przedstawicieli ustawowych albo opiekunów prawnych lub faktycznych i dziecka,
z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych,
|
|
|
|
b)
analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od pielęgniarki lub
higienistki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych oraz
od wychowawcy klasy,
|
|
|
|
c)
analizę innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
|
|
|
|
2)
badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny:
|
|
|
|
a)
rozwoju fizycznego (pomiary: wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI),
|
|
|
|
b)
rozwoju psychospołecznego,
|
|
|
|
c)
układu ruchu,
|
|
|
|
d)
układu moczowo-płciowego,
|
|
|
|
e)
dojrzewania płciowego według skali Tannera,
|
|
|
|
f)
tarczycy,
|
|
|
|
g)
jamy ustnej;
|
|
|
|
3)
wykrywanie zaburzeń układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa;
|
|
|
|
4)
wykrywanie zaburzeń ostrości wzroku i widzenia barw;
|
|
|
|
5)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
|
|
|
|
6)
badania specjalistyczne lekarskie i diagnostyczne w razie potrzeby;
|
|
|
|
7)
podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego, rozwoju psychospołecznego
(ocena orientacyjna), przystosowania szkolnego, kwalifikacji do grupy na zajęciach
wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego;
|
|
|
|
8)
poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.
|
|
10
|
Klasa I gimnazjum ****
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie podmiotowe:
|
|
|
|
a)
wywiad od przedstawicieli ustawowych albo opiekunów prawnych lub faktycznych i dziecka,
z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych,
|
|
|
|
b)
analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od pielęgniarki lub
higienistki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych,
oraz od wychowawcy klasy,
|
|
|
|
c)
analizę innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
|
|
|
|
2)
badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny:
|
|
|
|
a)
rozwoju fizycznego (pomiary: wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI),
|
|
|
|
b)
rozwoju psychospołecznego,
|
|
|
|
c)
układu ruchu,
|
|
|
|
d)
tarczycy,
|
|
|
|
e)
dojrzewania płciowego,
|
|
|
|
f)
układu moczowo-płciowego,
|
|
|
|
g)
jamy ustnej,
|
|
|
|
h)
skóry;
|
|
|
|
3)
wykrywanie zaburzeń układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej
kifozy piersiowej;
|
|
|
|
4)
wykrywanie zaburzeń ostrości wzroku;
|
|
|
|
5)
wykrywanie zaburzeń słuchu (badanie orientacyjne szeptem);
|
|
|
|
6)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
|
|
|
|
7)
badania specjalistyczne lekarskie i diagnostyczne w razie potrzeby;
|
|
|
|
8)
podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa wzrastania oraz dojrzewania płciowego,
rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), przystosowania szkolnego, kwalifikacji
do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu
zdrowotnego;
|
|
|
|
9)
poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.
|
|
11
|
Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej ****
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie podmiotowe:
|
|
|
|
a)
wywiad od ucznia i przedstawicieli ustawowych albo opiekunów prawnych lub faktycznych,
z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych,
|
|
|
|
b)
analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od pielęgniarki lub
higienistki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych,
oraz od wychowawcy klasy,
|
|
|
|
c)
analizę innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
|
|
|
|
2)
badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny:
|
|
|
|
a)
rozwoju fizycznego (pomiary: wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI),
|
|
|
|
b)
rozwoju psychospołecznego,
|
|
|
|
c)
dojrzewania płciowego,
|
|
|
|
d)
układu ruchu,
|
|
|
|
e)
tarczycy,
|
|
|
|
f)
jamy ustnej,
|
|
|
|
g)
skóry;
|
|
|
|
3)
wykrywanie zaburzeń układu ruchu, w tym bocznego skrzywienia kręgosłupa i nadmiernej
kifozy piersiowej;
|
|
|
|
4)
wykrywanie zaburzeń ostrości wzroku;
|
|
|
|
5)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
|
|
|
|
6)
badania specjalistyczne lekarskie i diagnostyczne w razie potrzeby;
|
|
|
|
7)
podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania
płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), kwalifikacji do grupy na
zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego;
|
|
|
|
8)
poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz z punktu widzenia przyszłego
wyboru dalszego kształcenia lub pracy zawodowej.
|
|
12
|
Ostatnia klasa szkoły ponadgimnazjalnej do ukończenia 19 roku życia
|
Profilaktyczne badanie lekarskie (bilans zdrowia) obejmuje:
|
|
|
|
1)
badanie podmiotowe:
|
|
|
|
a)
wywiad od ucznia, z uwzględnieniem czynników ryzyka dla zdrowia oraz zachowań zdrowotnych,
|
|
|
|
b)
analizę informacji zawartej w karcie badania profilaktycznego od pielęgniarki lub
higienistki szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wyników testów przesiewowych,
oraz od wychowawcy klasy,
|
|
|
|
c)
analizę innej dostępnej indywidualnej dokumentacji medycznej;
|
|
|
|
2)
badanie przedmiotowe ze szczególnym uwzględnieniem oceny:
|
|
|
|
a)
rozwoju fizycznego (pomiary: wzrostu i masy ciała), w tym określenie współczynnika
masy ciała (Body Mass Index - BMI),
|
|
|
|
b)
rozwoju psychospołecznego,
|
|
|
|
c)
układu moczowo-płciowego i dojrzałości płciowej,
|
|
|
|
d)
układu ruchu,
|
|
|
|
e)
tarczycy,
|
|
|
|
f)
jamy ustnej,
|
|
|
|
g)
skóry;
|
|
|
|
3)
wykrywanie zaburzeń ostrości wzroku;
|
|
|
|
4)
pomiar ciśnienia tętniczego krwi;
|
|
|
|
5)
badania specjalistyczne lekarskie i diagnostyczne w razie potrzeby;
|
|
|
|
6)
podsumowanie wyników badania, z określeniem ewentualnego problemu zdrowotnego oraz
sugestii i rad dotyczących dalszego kształcenia i wyboru zawodu, przyszłego rodzicielstwa,
prozdrowotnego stylu życia, w tym aktywności fizycznej.
|