Obwieszczenie Ministra Cyfryzacjiz dnia 7 czerwca 2016 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych 1)Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2016 r. poz. 296) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 listopada 2014 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych   (Dz. U. poz. 1709), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych   (Dz. U. poz. 1948).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych   (Dz. U. poz. 1948), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2014 r.
 ”
 .
1)
Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 listopada 2014 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych1)Obecnie działem administracji rządowej - informatyzacja kieruje Minister Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).

Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych   (Dz. U. z 2016 r. poz. 391 i 862) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych;

2)

tryb przekazywania danych między Rejestrem Dowodów Osobistych a innymi rejestrami centralnymi.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

RDO - Rejestr Dowodów Osobistych;

2)

SIS - System Informacyjny Schengen, o którym mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1203 oraz z 2015 r. poz. 1607);

3)

ustawa - ustawę z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.

§ 3.

1.

RDO jest prowadzony w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352).

2.

RDO jest prowadzony w sposób umożliwiający:

1)

ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - przetwarzanie danych z wniosków o wydanie dowodu osobistego, blankietów dowodów osobistych i dowodów osobistych w procesie ich wydawania i unieważniania;

2)

organowi gminy - przetwarzanie danych niezbędnych w procesie wydawania i unieważniania dowodów osobistych;

3)

Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - przetwarzanie danych niezbędnych do sporządzania i wydawania dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu   (Dz. U. z 2015 r. poz. 1929 i 2023 oraz z 2016 r. poz. 147 i 437), zapewniając ochronę informacji niejawnych oraz realizację przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązków administratora danych osobowych zgromadzonych w RDO.

§ 4.

1.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych wprowadza niezwłocznie do RDO dane określone w art. 56 ustawy, z wyłączeniem danych wprowadzonych przez organ gminy.

2.

Organ gminy wprowadza do RDO:

1)

dane zawarte we wniosku o wydanie dowodu osobistego określone w art. 28 pkt 1-7 ustawy, wraz z zeskanowaną fotografią albo plikiem zawierającym fotografię, oraz dane określone w art. 56 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. d tiret od trzeciego do szóstego i lit. e ustawy;

2)

datę i przyczynę pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania;

3)

numer i datę wydania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego, o której mowa w art. 32 ustawy;

4)

numer i datę wydania decyzji administracyjnej o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego, o której mowa w art. 52 ustawy.

§ 5.

1.

Organ gminy wprowadza do RDO dane bezpośrednio, w trybie teletransmisji. RDO przekazuje zwrotnie potwierdzenie wprowadzenia danych.

2.

W przypadku braku bezpośredniego dostępu do RDO spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu gminy, organ gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, przekazuje dane na bezpiecznym informatycznym nośniku danych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

3.

Dane zgromadzone w RDO nie podlegają usunięciu, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek ich usunięcia.

4.

Dane w RDO zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących numeru domu lub lokalu małą literą, o ile taka numeracja występuje.

§ 6.

1.

Po wprowadzeniu przez organ gminy do RDO daty odbioru przez obywatela dowodu osobistego dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a-c ustawy przekazywane są z RDO do rejestru PESEL.

2.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego przekazywane są z RDO do rejestru PESEL dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a oraz lit. d tiret piąte ustawy.

3.

Z RDO przekazywane są do SIS dane określone w art. 56 pkt 6 lit. a ustawy dotyczące skradzionych, przywłaszczonych lub utraconych blankietów dowodów osobistych.

4.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego z powodu utraty przekazywane są z RDO do SIS dane określone w art. 12 pkt 1 lit. a, b i f ustawy, art. 56 pkt 4 lit. a, c i d tiret pierwsze i piąte ustawy oraz data urodzenia posiadacza dowodu osobistego.

§ 7.

1.

Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS następuje przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych. Rejestr PESEL i SIS przekazują zwrotnie potwierdzenie przekazania danych.

2.

Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS odbywa się bezpośrednio, w czasie rzeczywistym.
1)
Obecnie działem administracji rządowej - informatyzacja kieruje Minister Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia Rejestrów Dowodów Osobistych (Dz. U. poz. 1948), które weszło w życie z dniem 31 grudnia 2014 r.