Art. 29b.
W przypadku stwierdzenia nieważności postępowania o nadanie tytułu profesora albo
uchylenia, w wyniku wznowienia postępowania, uchwały o przedstawieniu kandydata do
tytułu profesora, osoba, której nadano tytuł profesora, traci prawo do posługiwania
się tym tytułem.
Dyplomy doktorskie i habilitacyjne oraz ich duplikaty przeznaczone do obrotu prawnego
z zagranicą legalizują:
1)
minister nadzorujący uczelnię - w przypadku stopni doktora i doktora habilitowanego
nadanych przez uprawnione jednostki organizacyjne uczelni;
2)
Prezes Polskiej Akademii Nauk - w przypadku stopni doktora i doktora habilitowanego
nadanych przez instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk;
3)
minister nadzorujący instytut badawczy - w przypadku stopni doktora i doktora habilitowanego
nadanych przez instytut badawczy.
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Centralnej
Komisji, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb i warunki przeprowadzania
czynności w przewodzie doktorskim, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu
o nadanie tytułu profesora, a w szczególności:
1)
dokumenty, jakie powinna przedstawić osoba ubiegająca się o wszczęcie przewodu doktorskiego,
postępowania habilitacyjnego lub postępowania o nadanie tytułu profesora,
2)
wzór ankiety oceny osiągnięć naukowych lub artystycznych osoby ubiegającej się o nadanie
tytułu profesora, uwzględniając różne dziedziny nauki i sztuki,
3)
skład oraz tryb działania komisji i zespołów powoływanych przez rady jednostek organizacyjnych
przeprowadzających przewody doktorskie lub postępowanie o nadanie tytułu profesora,
uwzględniając możliwość powoływania do składu komisji i zespołów osób posiadających
tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego lub osób, które nabyły uprawnienia
równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a, a w przypadku
postępowania o nadanie tytułu naukowego - wyłącznie osób posiadających tytuł profesora,
4)
możliwość i warunki powtórnego zdawania egzaminów doktorskich,
5)
wykaz certyfikatów potwierdzających znajomość języka obcego,
6)
sposób przedstawiania i oceniania rozpraw doktorskich, w tym będących pracami zbiorowymi,
a także podejmowania uchwał o nadaniu stopnia doktora lub doktora habilitowanego,
7)
niezbędne elementy dyplomów doktorskiego i habilitacyjnego,
8)
maksymalną wysokość opłat za wydanie dyplomu doktorskiego i habilitacyjnego oraz ich
duplikatów i odpisów w języku angielskim albo języku łacińskim, nieprzekraczającą
kosztów sporządzenia tych dokumentów,
9)
sposób i tryb legalizacji dyplomów doktorskich i habilitacyjnych oraz ich duplikatów
przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz wysokość opłaty za ich legalizację,
10)
sposób ogłaszania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego informacji
o nadanych stopniach doktora i doktora habilitowanego oraz zakres tych informacji
- mając na uwadze potrzebę zapewnienia rozwoju kadr naukowych oraz sprawnego i przejrzystego
przeprowadzania czynności w przewodzie doktorskim, postępowania habilitacyjnego oraz
postępowania o nadanie tytułu profesora.
Art. 31c.
Dostęp do danych zawartych w wykazach, o których mowa w art. 31a ust. 1 i art. 31b
ust. 1, przysługuje:
1)
właściwym ministrom wskazanym w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, Przewodniczącemu Centralnej Komisji, Przewodniczącemu Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa
Wyższego, Przewodniczącemu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Prezesowi Polskiej Akademii
Nauk;
2)
rektorom uczelni i dyrektorom innych jednostek organizacyjnych w zakresie danych dotyczących
kierowanych przez nich jednostek.