pozostały czas przeznacza się, odpowiednio do potrzeb, na realizację:
a)
dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu mieszczą
się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),
b)
pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
c)
zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych.
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie
możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji.
Z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie
I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki
w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji,
które mogą pomóc:
1)
rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
2)
nauczycielowi przedszkola oraz innej formy wychowania przedszkolnego przy opracowaniu
indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany
w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej, a w przypadku dziecka
posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zespołowi nauczycieli
i specjalistów przy opracowywaniu lub modyfikowaniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego;
3)
pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej przeprowadzającym, w razie potrzeby
związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pogłębioną diagnozę dziecka.
W wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści edukacji zdrowotnej.
Ze względu na dobro dzieci należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej
oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu,
w tym właściwych nawyków żywieniowych, współpracując w tym zakresie z rodzicami.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone
w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno
odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające
dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może
to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń
w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci
w języku obcym, włączenie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek, materiałów
audiowizualnych w języku obcym.
Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane
dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy
brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na
terenie danej gminy.
Realizację programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową
wychowania przedszkolnego, w oddziale w przedszkolu lub w innej formie wychowania
przedszkolnego, zależnie od czasu pracy oddziału lub innej formy wychowania przedszkolnego,
powierza się jednemu lub dwóm nauczycielom. Prowadzenie zajęć lub części zajęć z zakresu
kształtowania sprawności fizycznej dzieci, wychowania przez sztukę oraz przygotowania
dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym można powierzyć innym nauczycielom
posiadającym odpowiednie kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których
można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu
kształcenia nauczycieli.
W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze nauczyciele:
1)
systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych
w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego, zapoznają rodziców z podstawą
programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do procesu nabywania przez dzieci
wiadomości i umiejętności w niej określonych;
2)
informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania
osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie one natrafiają;
3)
zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola lub innej formy wychowania
przedszkolnego, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
Rolą nauczyciela jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
z uwzględnieniem potrzeb dziecka, w tym potrzeby ruchu.
W celu przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej nauczyciele powinni
znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I
etapu edukacyjnego.