W
rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca
2012 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego
(Dz. U. poz. 912) w załączniku do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:
3)
w § 7 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„
1.
Zarządzający lotniskiem będącym portem lotniczym, we współpracy z przedstawicielem
komitetu przewoźników lotniczych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 67 ust. 6 ustawy, a w przypadku jego braku - z przedstawicielem przewoźnika lotniczego
wykonującego największą liczbę operacji z danego portu lotniczego, oraz z Polską Agencją
Żeglugi Powietrznej, opracowuje plan działań na wypadek sytuacji kryzysowych w zakresie
ochrony lotnictwa cywilnego, zwany dalej „planem”, oraz organizuje szkolenia w tym
zakresie.
2.
Zarządzający lotniskiem będącym portem lotniczym opracowuje plan w uzgodnieniu z Policją,
a w przypadku portów lotniczych, w których znajduje się lotnicze przejście graniczne
- również ze Strażą Graniczną. Plan stanowi część programu ochrony lotniska.
”
;
4)
w § 8 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
mapy i plany lotniska oraz otaczającego go terenu w postaci papierowej, a także projekty
budowlane obiektów budowlanych znajdujących się na lotnisku, dokumentacja przebiegu
linii energetycznych i elektrycznych, gazowych, telekomunikacyjnych, teleinformatycznych,
wodno-kanalizacyjnych oraz cieplnych w postaci papierowej lub na elektronicznym nośniku
danych, który zostanie zabezpieczony przed możliwością nieuprawnionego odtworzenia
danych lub nieuprawnionym wydrukiem;
”
;
5)
w § 9 w ust. 2 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„
b)
instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego funkcjonującej na danym lotnisku,
”
;
6)
w § 10 w ust. 2 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„
instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej, której organ utrzymuje kontakt
ze statkiem powietrznym zagrożonym aktem bezprawnej ingerencji:
”
;
7)
w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Zarządzający lotniskami, przewoźnicy lotniczy, zarejestrowani agenci i zarejestrowani
dostawcy zaopatrzenia pokładowego oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktualizują,
z uwzględnieniem istniejącego zagrożenia, swoje programy ochrony w zakresie zawartych
w nich procedur i informacji, nie rzadziej niż raz na 2 lata.
”
;
8)
w § 18 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„
3.
Zarządzający lotniskiem prowadzi ewidencję wydanych czasowych kart identyfikacyjnych
portu lotniczego w formie elektronicznej zawierającą następujące informacje: imię
i nazwisko, numer PESEL - o ile nadano, serię i nr dokumentu tożsamości posiadacza,
nazwę instytucji wnioskującej o wydanie karty identyfikacyjnej, przy zatrudnieniu
czasowym podanie okresu, na który została zawarta umowa o pracę, a w przypadku obcokrajowców
dodatkowo datę urodzenia, numer i datę ważności wizy i pozwolenia na pracę. Dane te
są przechowywane w ewidencji wydanych kart identyfikacyjnych portu lotniczego przez
okres, na jaki została wydana karta identyfikacyjna.
”
;
9)
§ 20 otrzymuje brzmienie:
„
§ 20.
1.
Czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego wydaje się po odbyciu przez wnioskodawcę
jednego ze szkoleń w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, o których mowa w pkt 11.2.3-11.2.6
i pkt 11.5.2 załącznika do rozporządzenia 2015/1998, lub szkolenia audytorów krajowych
i audytorów wewnętrznych kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego,
o których mowa w KPS, oraz po zapoznaniu z instrukcją przepustkową i procedurami zgłaszania
obowiązującymi w danym porcie lotniczym. Zapoznanie z instrukcją przepustkową i procedurami
zgłaszania obowiązującymi w danym porcie lotniczym przeprowadza zarządzający portem
lotniczym.
2.
Osoby mające samodzielny dostęp do stref zastrzeżonych oraz części krytycznych stref
zastrzeżonych przechodzą szkolenia, o których mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz
na 3 lata.
”
;
10)
w § 23 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„
6.
Zarządzający lotniskiem może w programie ochrony lotniska określić obowiązek zwrotu
jednorazowej karty identyfikacyjnej portu lotniczego po zakończeniu czynności, które
były celem wizyty.
”
;
11)
w § 30 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„
5.
Zarządzający lotniskiem może w programie ochrony lotniska określić obowiązek zwrotu
jednorazowej przepustki dla pojazdu po zakończeniu obowiązków służbowych w chwili
opuszczenia strefy zastrzeżonej.
”
;
12)
w § 32 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Sprawdzenie przeszłości, o którym mowa w ust. 1, realizuje zarządzający lotniskiem
w stosunku do osoby ubiegającej się o czasową kartę identyfikacyjną portu lotniczego
oraz przewoźnik lotniczy w stosunku do osoby ubiegającej się o kartę identyfikacyjną
członka załogi, z zastrzeżeniem osób, o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 3, w stosunku
do których nie dokonuje się takiego sprawdzenia.
”
;
13)
§ 34 otrzymuje brzmienie:
„
§ 34.
1.
Kontroli bezpieczeństwa oraz sprawdzenia, o których mowa w § 33, nie stosuje się wobec
osób i pojazdów, których zadaniem jest reagowanie na nagłe przypadki poważnego zagrożenia
życia ludzkiego lub mienia, w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej na terenie lotniska,
w szczególności w sytuacji ratowania życia lub zdrowia ludzkiego.
2.
Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni posiadający kartę identyfikacyjną
portu lotniczego:
1)
pracownicy i funkcjonariusze Straży Granicznej, funkcjonariusze Policji, Służby Celnej,
Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego
Biura Antykorupcyjnego, żołnierze Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Żandarmerii Wojskowej oraz strażacy Państwowej Straży Pożarnej upoważnieni do przeprowadzania
czynności kontrolno-rozpoznawczych na lotnisku,
2)
pracownicy wewnętrznej służby ochrony zarządzającego lotniskiem,
3)
osoby upoważnione na podstawie odrębnych przepisów przez ministra właściwego do spraw
wewnętrznych do wykonywania kontroli działalności gospodarczej dotyczącej usług ochrony
osób i mienia wykonywanej przez przedsiębiorców realizujących na terenie lotniska
zadania na rzecz ochrony lotnictwa cywilnego,
4)
strażacy pełniący służbę lub zatrudnieni w lotniskowej służbie ratowniczo-gaśniczej,
5)
kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej zatrudnieni w służbie ochrony lotniska,
którzy zgodnie z planem ochrony, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, realizując zadania w strefie zastrzeżonej lotniska, zostali wyposażeni w broń palną
- podczas wykonywania zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
3.
Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni członkowie Państwowej
Komisji Badania Wypadków Lotniczych, zwanej dalej „Komisją”, oraz osoby działające
z upoważnienia Komisji, a także przenoszone przez nich przedmioty, podczas wykonywania
czynności, o których mowa w art. 136 ustawy, w przypadku gdy są oni eskortowani przez
osobę, o której mowa w pkt 1.2.7.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.
4.
Przed wejściem do stref, o których mowa w § 33, członkowie Komisji okazują legitymację
członka Komisji, a osoby działające z upoważnienia Komisji okazują upoważnienie. Wzór
legitymacji członka Komisji oraz wzór upoważnienia dla osób działających z upoważnienia
Komisji, określają przepisy wydane na podstawie art. 136 ust. 4 ustawy.
5.
Z kontroli bezpieczeństwa, o której mowa w § 33, są zwolnieni posiadacze certyfikatu
inspektora lotnictwa cywilnego wydanego przez Prezesa Urzędu, podczas wykonywania
zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
6.
Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy Urzędu posiadające przepustki,
o których mowa w § 27 ust. 3.
7.
Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy posiadające przepustki
do danego lotniska: Policji, Straży Granicznej, Służby Celnej, Biura Ochrony Rządu,
Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Państwowej Straży Pożarnej, lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, wewnętrznej służby
ochrony zarządzającego lotniskiem, wykorzystywane podczas wykonywania przez żołnierzy,
funkcjonariuszy lub pracowników tych służb zadań i obowiązków służbowych na lotnisku.
8.
Ze sprawdzenia, o którym mowa w § 33, są zwolnione pojazdy członków Komisji oraz osób
działających z upoważnienia Komisji wraz ze specjalistycznym wyposażeniem tych pojazdów,
podczas wykonywania czynności, o których mowa w art. 136 ustawy, w przypadku gdy pojazdy
te są eskortowane w sposób, o którym mowa w pkt 1.2.7.4 załącznika do rozporządzenia
2015/1998.
9.
Zarządzający lotniskami przekazują do Prezesa Urzędu do końca stycznia każdego roku
dane dotyczące liczby i kategorii:
1)
osób podlegających zwolnieniu z kontroli bezpieczeństwa oraz
2)
pojazdów podlegających zwolnieniu ze sprawdzenia
- w danym porcie lotniczym.
10.
Prezes Urzędu zgodnie z pkt 1.3.2.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998 przekazuje
do Komisji Europejskiej dane dotyczące liczby i kategorii osób oraz pojazdów podlegających
zwolnieniu odpowiednio z kontroli bezpieczeństwa oraz sprawdzenia.
11.
Służba ochrony lotniska nie wpuszcza do strefy zastrzeżonej i części krytycznej strefy
zastrzeżonej osoby odmawiającej poddania się kontroli bezpieczeństwa, o której mowa
w § 33.
12.
Nie dokonuje się kontroli bezpieczeństwa wobec osoby naruszającej warunki bezpieczeństwa
lotniska i niebędącej pasażerem, która podlega eskorcie przez funkcjonariuszy i żołnierzy,
upoważnionych do eskortowania zgodnie z pkt 1.2.7.3 załącznika do rozporządzenia 2015/1998.
”
;
14)
§ 35 otrzymuje brzmienie:
„
§ 35.
Przedmioty zabronione do wnoszenia na teren strefy zastrzeżonej, o których mowa w
dodatku 1-A załącznika do rozporządzenia 2015/1998, mogą być wnoszone na teren strefy
zastrzeżonej przez personel przewoźnika lotniczego, zarządzającego lotniskiem oraz
przedstawicieli innych podmiotów wykonujących obowiązki służbowe lub prowadzących
działalność w strefie zastrzeżonej, o ile jest to niezbędne do zapewnienia funkcjonowania
tych podmiotów. Wnoszenie tych przedmiotów odbywa się zgodnie z postanowieniami instrukcji
przepustkowej lotniska.
”
;
15)
w § 43 w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
„
Przerwa pomiędzy kolejną oceną obrazów na monitorze urządzenia rentgenowskiego nie
powinna być krótsza niż 10 minut.
”
;
17)
§ 67 otrzymuje brzmienie:
„
§ 67.
W momencie oględzin zaopatrzenia portu lotniczego, o których mowa w pkt 9.1.1.3 załącznika
do rozporządzenia 2015/1998, w przypadku stwierdzenia oznak naruszenia zaopatrzenia
personel punktu sprzedaży informuje niezwłocznie o tym fakcie służbę ochrony lotniska.
”
;
19)
po § 71 dodaje się § 71a w brzmieniu:
„
§ 71a.
Sprzęt stosowany do ochrony lotnictwa cywilnego podlega testowaniu według metodologii
określonej przez producenta. Osoba przeprowadzająca czynność testowania urządzenia
odnotowuje ten fakt oraz wynik testu w dokumentacji wewnętrznej. Częstotliwość testowania
zostanie każdorazowo ustalona przez podmiot odpowiedzialny za kontrolę bezpieczeństwa
lub stosowanie innych środków kontroli w zakresie ochrony w programie ochrony tego
podmiotu.
”
;
20)
tytuł rozdziału 20 otrzymuje brzmienie:
„
Psy do wykrywania materiałów wybuchowych (PWMW)
”
;
22)
użyty w § 1 ust. 1 pkt 12 i ust. 2 pkt 10, 14 i 16-20, § 17 ust. 1, § 19 ust. 2 pkt
3, § 21 ust. 1, § 22 ust. 1, 3 i 4, § 23 ust. 5, § 24 ust. 3, § 25 ust. 1-3, § 27
ust. 1 i 5, § 29, § 30 ust. 3 i 4, § 32 ust. 1 i 3, § 33, § 36 ust. 1, § 38 ust. 1,
§ 39 ust. 1, § 40 ust. 1, § 41, § 47, § 48 ust. 3, § 54 ust. 1, § 55, § 56, § 58 ust.
1 i 3, § 59, § 60-64, § 66, § 70-72, § 73 ust. 1 i 5, § 74 ust. 1 oraz § 75 wyraz
„185/2010” zastępuje się wyrazem „2015/1998”.