Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiz dnia 4 stycznia 2017 r.w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019 1)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 2.

Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

Załącznik   -   Program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków (Avian Influenza)

1. Identyfikacja programu
Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska
Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i ptaków dzikich
Okres realizacji programu: 2017-2019 r.
2. Realizacja programu u drobiu
2.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, 1948 i 1961).
Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organami administracji samorządowej.
Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692 oraz z 2016 r. poz. 1107).
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii.
Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
2.1.2 System rejestracji gospodarstw
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez podmiot działalności nadzorowanej, wydając decyzję administracyjną o spełnieniu wymagań weterynaryjnych, nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ta działalność ma być prowadzona, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.
Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej obowiązane są zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych, organizacyjnych, technicznych lub technologicznych zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.
2.1.3 Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek reprezentatywnych
Pobieranie próbek i badania serologiczne w gospodarstwach utrzymujących drób, przeprowadza się w celu wykrycia przeciwciał na obecność wirusa grypy ptaków, zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG (Dz. Urz. UE L 10 z 14.01.2006, str., 16, z późn. zm.1). Czynny nadzór uzupełnia systemy wczesnego wykrywania ustanowione na mocy decyzji Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka (Dz. Urz. UE L 274 z 20.10.2005, str. 105, z późn. zm.2) oraz II rozdziału podręcznika diagnostycznego dotyczącego grypy ptaków, zatwierdzonego decyzją Komisji 2006/437/WE z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE (Dz. Urz. UE L 237 z 31.08.2006, str. 1).
Na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków, tak aby próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego państwa.
2.1.3.1 Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu
W związku z tym, iż na całym terytorium Polski zagęszczenie gospodarstw utrzymujących drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program realizowany jest na całym terytorium kraju. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.
2.2 Populacje docelowe
W ramach realizacji programu zostaną pobrane próbki od następujących gatunków i kategorii produkcyjnych drobiu:

1)

kury nioski;

2)

kury nioski chowane na wolnym wybiegu;

3)

kury reprodukcyjne;

4)

indyki reprodukcyjne;

5)

kaczki reprodukcyjne;

6)

gęsi reprodukcyjne;

7)

indyki rzeźne;

8)

kaczki rzeźne;

9)

gęsi rzeźne;

10)

ptactwo łowne utrzymywane w warunkach fermowych (np. bażanty, kuropatwy);

11)

ptaki bezgrzebieniowe (strusie).
2.2.1 Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

   Tabela 1   

Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
21
3
10
60
HI (H5/H7)
PL12
183
13
10
260
HI (H5/H7)
PL21
12
1
10
20
HI (H5/H7)
PL22
39
4
10
80
HI (H5/H7)
PL31
11
1
10
20
HI (H5/H7)
PL32
7
1
10
20
HI (H5/H7)
PL33
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL34
29
3
10
60
HI (H5/H7)
PL41
89
10
10
200
HI (H5/H7)
PL42
60
8
10
160
HI (H5/H7)
PL43
8
1
10
20
HI (H5/H7)
PL51
35
4
10
80
HI (H5/H7)
PL52
10
1
10
20
HI (H5/H7)
PL61
34
4
10
80
HI (H5/H7)
PL62
11
1
10
20
HI (H5/H7)
PL63
33
4
10
80
HI (H5/H7)
SUMA
585
60
 
1200
 
           

   Tabela 2   

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
183
8
10
160
HI (H5/H7)
PL12
205
9
10
180
HI (H5/H7)
PL21
79
5
10
100
HI (H5/H7)
PL22
99
5
10
100
HI (H5/H7)
PL31
24
2
10
40
HI (H5/H7)
PL32
22
2
10
40
HI (H5/H7)
PL33
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL34
22
2
10
40
HI (H5/H7)
PL41
200
9
10
180
HI (H5/H7)
PL42
9
1
10
20
HI (H5/H7)
PL43
42
3
10
60
HI (H5/H7)
PL51
77
5
10
100
HI (H5/H7)
PL52
14
1
10
20
HI (H5/H7)
PL61
23
2
10
40
HI (H5/H7)
PL62
6
1
10
20
HI (H5/H7)
PL63
65
4
10
80
HI (H5/H7)
SUMA
1073
60
 
1200
 
           

   Tabela 3   

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
21
5
10
100
HI (H5/H7)
PL12
39
10
10
200
HI (H5/H7)
PL21
6
1
10
20
HI (H5/H7)
PL22
21
5
10
100
HI (H5/H7)
PL31
14
3
10
60
HI (H5/H7)
PL32
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL33
5
1
10
20
HI (H5/H7)
PL34
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL41
11
3
10
60
HI (H5/H7)
PL42
2
1
10
20
HI (H5/H7)
PL43
14
3
10
60
HI (H5/H7)
PL51
36
10
10
200
HI (H5/H7)
PL52
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL61
13
3
10
60
HI (H5/H7)
PL62
13
3
10
60
HI (H5/H7)
PL63
7
2
10
40
HI (H5/H7)
SUMA
209
53
 
1060
 
           

   Tabela 4   

Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
19
2
10
40
HI (H5/H7)
PL12
119
8
10
160
HI (H5/H7)
PL21
10
1
10
20
HI (H5/H7)
PL22
9
1
10
20
HI (H5/H7)
PL31
61
5
10
100
HI (H5/H7)
PL32
4
1
10
20
HI (H5/H7)
PL33
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL34
39
3
10
60
HI (H5/H7)
PL41
110
8
10
160
HI (H5/H7)
PL42
9
1
10
20
HI (H5/H7)
PL43
158
8
10
160
HI (H5/H7)
PL51
47
4
10
80
HI (H5/H7)
PL52
4
1
10
20
HI (H5/H7)
PL61
33
3
10
60
HI (H5/H7)
PL62
509
12
10
240
HI (H5/H7)
PL63
11
1
10
20
HI (H5/H7)
SUMA
1145
60
 
1200
 
           

   Tabela 5   

Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL12
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL21
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL22
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL31
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL32
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL33
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL34
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL41
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL42
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL43
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL51
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL52
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL61
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL62
16
16
10
320
HI (H5/H7)
PL63
0
0
10
0
HI (H5/H7)
SUMA
18
18
 
360
 
           

   Tabela 6   

Gospodarstwa utrzymujące strusie

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
2
2
5
20
HI (H5/H7)
PL12
4
3
5
30
HI (H5/H7)
PL21
3
2
5
20
HI (H5/H7)
PL22
9
7
5
70
HI (H5/H7)
PL31
1
1
5
10
HI (H5/H7)
PL32
0
0
5
0
HI (H5/H7)
PL33
0
0
5
0
HI (H5/H7)
PL34
6
5
5
50
HI (H5/H7)
PL41
4
3
5
30
HI (H5/H7)
PL42
3
2
5
20
HI (H5/H7)
PL43
6
5
5
50
HI (H5/H7)
PL51
2
2
5
20
HI (H5/H7)
PL52
2
2
5
20
HI (H5/H7)
PL61
6
5
5
50
HI (H5/H7)
PL62
2
2
5
20
HI (H5/H7)
PL63
1
1
5
10
HI (H5/H7)
SUMA
51
42
 
420
 
           

   Tabela 7   

Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL12
12
9
10
180
HI (H5/H7)
PL21
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL22
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL31
4
3
10
60
HI (H5/H7)
PL32
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL33
3
1
10
20
HI (H5/H7)
PL34
1
1
10
20
HI (H5/H7)
PL41
6
4
10
80
HI (H5/H7)
PL42
0
0
10
0
HI (H5/H7)
PL43
8
6
10
120
HI (H5/H7)
PL51
5
3
10
60
HI (H5/H7)
PL52
4
3
10
60
HI (H5/H7)
PL61
9
7
10
140
HI (H5/H7)
PL62
2
1
10
20
HI (H5/H7)
PL63
1
1
10
20
HI (H5/H7)
Ogólna liczba (drób)
3141
335
 
6 280
           

2.2.2 Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

   Tabela 8   

Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
72
15
20
600
HI (H5/H7)
PL12
29
8
20
320
HI (H5/H7)
PL21
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL22
18
4
20
160
HI (H5/H7)
PL31
65
15
20
600
HI (H5/H7)
PL32
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL33
8
2
20
80
HI (H5/H7)
PL34
2
1
20
40
HI (H5/H7)
PL41
135
30
20
1200
HI (H5/H7)
PL42
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL43
17
4
20
160
HI (H5/H7)
PL51
10
3
20
120
HI (H5/H7)
PL52
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL61
9
3
20
120
HI (H5/H7)
PL62
6
2
20
80
HI (H5/H7)
PL63
3
1
20
40
HI (H5/H7)
SUMA
376
90
 
3600
 
           

   Tabela 9   

Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL12
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL21
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL22
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL31
6
5
20
200
HI (H5/H7)
PL32
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL33
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL34
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL41
37
30
20
1200
HI (H5/H7)
PL42
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL43
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL51
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL52
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL61
5
4
20
160
HI (H5/H7)
PL62
4
3
20
120
HI (H5/H7)
PL63
1
1
20
40
HI (H5/H7)
SUMA
57
47
 
1880
 
           

   Tabela 10   

Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
219
17
20
680
HI (H5/H7)
PL12
140
12
20
480
HI (H5/H7)
PL21
9
1
20
40
HI (H5/H7)
PL22
19
2
20
80
HI (H5/H7)
PL31
162
12
20
480
HI (H5/H7)
PL32
29
3
20
120
HI (H5/H7)
PL33
60
6
20
240
HI (H5/H7)
PL34
103
10
20
400
HI (H5/H7)
PL41
97
10
20
400
HI (H5/H7)
PL42
7
1
20
40
HI (H5/H7)
PL43
29
3
20
120
HI (H5/H7)
PL51
7
1
20
40
HI (H5/H7)
PL52
10
1
20
40
HI (H5/H7)
PL61
40
4
20
160
HI (H5/H7)
PL62
64
6
20
240
HI (H5/H7)
PL63
8
1
20
40
HI (H5/H7)
SUMA
1003
90
 
3600
 
           

   Tabela 11   

Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne

Kod NUTS(2)1)2)
Łączna liczba gospodarstw 3)
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
Metody badania laboratoryjnego
PL11
18
6
20
240
HI (H5/H7)
PL12
5
2
20
80
HI (H5/H7)
PL21
11
5
20
200
HI (H5/H7)
PL22
2
1
20
40
HI (H5/H7)
PL31
24
12
20
480
HI (H5/H7)
PL32
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL33
0
0
20
0
HI (H5/H7)
PL34
12
5
20
200
HI (H5/H7)
PL41
26
12
20
480
HI (H5/H7)
PL42
3
1
20
40
HI (H5/H7)
PL43
4
1
20
40
HI (H5/H7)
PL51
4
1
20
40
HI (H5/H7)
PL52
1
1
20
40
HI (H5/H7)
PL61
46
21
20
840
HI (H5/H7)
PL62
18
6
20
240
HI (H5/H7)
PL63
11
5
20
200
HI (H5/H7)
SUMA
186
80
 
3200
 
           


Ogólna liczba
(kaczki + gęsi)
1 622
307
 
12 280
 
           


Ogólna liczba (drób
+ kaczki/gęsi)
4 763
642
 
18 560
 
           

2.3 Procedury pobierania próbek, okres pobierania oraz częstotliwość badań
Okres pobierania próbek do badań serologicznych w gospodarstwie jest zbieżny z okresem produkcji sezonowej dla każdej kategorii produkcyjnej drobiu, a pobieranie próbek można przeprowadzić również w rzeźni. W celu zwiększenia skuteczności oraz unikania niepotrzebnej obecności osób trzecich na terenie gospodarstwa, pobieranie próbek odbywa się w miarę możliwości jednocześnie z pobieraniem próbek do innych celów, w szczególności w ramach programów kontroli zakażeń bakteriami Salmonella.
Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków stosowane jest wyłącznie w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych. Pobieranie próbek w gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
2.4 Badania laboratoryjne
Badanie próbek odbywa się w Laboratorium Zakładu Chorób Drobiu w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach, które jest krajowym laboratorium referencyjnym, o którym mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.3) - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).
Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla grypy ptaków na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.
Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanawiającym procedury diagnostyczne służące do potwierdzenia oraz rozpoznawania różnicowego grypy ptaków.
Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemagłutynacji, z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. Grypy Ptaków:

1)

dla podtypu H5:

a)

wstępne badanie przy użyciu szczepu teal/Engłand/7894/06 (H5N3),

b)

badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;

2)

dla podtypu H7:

a)

wstępne badanie przy użyciu szczepu Turkey/Engłand/647/77 (H7N7);

b)

badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu African starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.
Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia, czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków.
Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
3. Realizacja programu u dzikiego ptactwa
3.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami, myśliwymi.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
Pobieranie próbek do badań jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.
Do celów realizacji programu, pomocy w określaniu gatunków i optymalizacji pobierania próbek, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i właściwym organem ds. ochrony przyrody.
3.1.2 Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony
Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego na terytorium całego kraju.
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.
3.2 Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe
Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego.
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.
W ramach monitoringu biernego planuje się przebadanie około 50 próbek od ptaków padłych z terenu całego kraju.
Wskazaniem do monitoringu biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie zwiększonej) śmiertelności i/lub klinicznych zachorowań u ptaków dzikich, zwłaszcza:

1)

wśród „gatunków docelowych”, a także innych ptaków mających z nimi kontakt;

2)

w miejscach ostoi/zatrzymywania się ptaków w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;

3)

w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie „gatunków docelowych”;

4)

w sąsiedztwie gospodarstw/ferm drobiu domowego;

5)

w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.
Wykaz gatunków dzikiego ptactwa, od których pobiera się próbki do badań na obecność grypy ptaków („gatunki docelowe”)

Lp.
Nazwa naukowa
Nazwa zwyczajowa
1
Accipiter gentilis
Jastrząb gołębiarz
2
Accipiter nisus
Krogulec
3
Anas acuta
Rożeniec
4
Anas clypeata
Plaskonos
5
Anas crecca
Cyraneczka
6
Anas penelope
Świstun
7
Anas platyrhynchos
Kaczka krzyżówka
8
Anas querquedula
Cyranka
9
Anas strepera
Krakwa
10
Anser albifrons albifrons
Gęś białoczelna (europejska rasa)
11
Anser anser
Gęś gęgawa
12
Anser brachyrhynchus
Gęś krótkodzioba
13
Anser erythropus
Gęś mała
14
Anser fabalis
Gęś zbożowa
15
Ardea cinerea
Czapla siwa
16
Aythya ferina
Głowienka
17
Aythya fuligula
Czernica
18
Branta bernicla
Bernikla obrożna
19
Branta canadensis
Bernikla kanadyjska
20
Branta leucopsis
Bernikla białolica
21
Branta ruficollis
Bernikla rdzawoszyja
22
Bubo bubo
Puchacz
23
Buteo buteo
Myszołów zwyczajny
24
Buteo lagopus
Myszołów włochaty
25
Cairina moschata
Piżmówka amerykańska
26
Ciconia ciconia
Bocian biały
27
Circus aeruginosus
Błotniak stawowy
28
Cygnus columbianus
Łabędź czarnodzioby
29
Cygnus cygnus
Łabędź krzykliwy
30
Cygnus olor
Łabędź niemy
31
Falco peregrinus
Sokół wędrowny
32
Falco tinnunculus
Pustułka
33
Fulica atra
Łyska
34
Larus canus
Mewa pospolita
35
Larus ridibundus
Mewa śmieszka
36
Limosa limosa
Rycyk
37
Marmaronetta angustirostris
Marmurka
38
Mergus albellus
Tracz bielaczek
39
Milvus migrans
Kania czarna
40
Milvus milvus
Kania ruda
41
Netta rufina
Hełmiatka
42
Phalacrocorax carbo
Kormoran czarny
43
Philomachus pugnax
Batalion
44
Pica pica
Sroka
45
Pluvialis apricaria
Siewka złota
46
Podiceps cristatus
Perkoz dwuczuby
47
Podiceps nigricollis
Perkoz zausznik
48
Porphyrio porphyrio
Modrzyk
49
Tachybaptus ruficollis
Perkozek
50
Vanellus vanellus
Czajka
     

3.2.1 Dzikie ptaki w szczególności gatunki docelowe

Kod NUTS (2)
Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki
Liczba próbek pobranych w ramach biernego nadzoru
Metoda badania laboratoryjnego
Liczba wykonanych testów według danej metody
Całe terytorium kraju
50
50
PCR
50
         

3.3 Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Procedury pobierania próbek przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Próbki pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek ptaków dzikich padłych lub konających do badań metodą PCR lub izolacji wirusa.
Podczas przechowywania i transportu próbek podejmuje się szczególne środki ostrożności zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków wykrytego u dzikiego ptactwa przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Pobieranie próbek odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
3.4 Badania laboratoryjne
Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym. Badanie próbek odbywa się w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym (PIW-PIB) w Puławach.
Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a wyniki dodatnie poddaje się następnie szybkim badaniom na obecność H5, przeprowadzanym w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie.
W przypadku potwierdzenia H5 najszybciej, jak to możliwe przeprowadza się analizę miejsca rozszczepienia, aby określić, czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).
Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, należy jak najszybciej przeprowadzić dodatkowe badania na określenie typu N, nawet jeżeli tym sposobem możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.
4. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich pięciu latach
W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia grypy ptaków u drobiu. Program nadzoru w latach ubiegłych obejmował fermy kur reprodukcyjnych, fermy kur niosek, fermy indyków, fermy gęsi i kaczek, fermy strusi, fermy ptaków łownych oraz ptaki dzikie. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku trwania danego programu.
5. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikiego ptactwa w ostatnich pięciu latach
W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u ptactwa dzikiego. Program nadzoru nad dzikim ptactwem w kierunku grypy ptaków do roku 2011 obejmował monitoring czynny oraz bierny. W latach kolejnych obejmował monitoring bierny. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku realizacji programu.
6. Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest do:

1)

niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

2)

pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;

3)

uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują się zwierzęta podejrzane o zakażenie lub chorobę lub zwłoki zwierząt;

4)

wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów w szczególności mięsa, zwłok zwierzęcych, środków żywienia zwierząt, wody, ściółki, nawozów naturalnych i innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła choroba;

5)

udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej zwierząt i zwłok zwierzęcych do badań i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;

6)

udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia.
Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii, w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii, w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.
Główny Lekarz Weterynarii:

1)

informuje wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;

2)

powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu ognisk tych chorób.
7. Koszty
7.1. Podsumowanie kosztów na lata 2017-2019
7.1.1 Nadzór nad drobiem 2017 r.
2017 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
ELISA test
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
41,36 PLN
383 820,80 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
41,36 PLN
383 820,80 PLN
PCR test
48
84,68 PLN
4 064,64 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy PLN
Koszty razem (PLN)
Próbki
9280
5,11 PLN
47 420,80 PLN
       
 
Liczba
Koszt jednostkowy PLN
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
   
820 102,10 PLN
       

2017 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
ELISA test
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
9,64 EUR
89459,20 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
9,64 EUR
89459,20 EUR
Izolacja wirusa
6
37,88 EUR
227,28 EUR
PCR test
48
19,74 EUR
947,52 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Próbki
9280
1,19 EUR
11043,20 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Inne
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
   
191 136,40 EUR
       

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.2. Nadzór nad dzikim ptactwem 2017 r.
2017 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
Izolacja wirusa
5
162,51 PLN
812,55 PLN
PCR test
50
84,68 PLN
4 234,00 PLN
Badanie identyfikacyjne
5
327,34 PLN
1 636,70 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Próbki
50
6,29 PLN
314,50 PLN
       
 
liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
   
6 997,75 PLN
       

2017 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa
5
37,88 EUR
189,40 EUR
PCR test
50
19,74 EUR
987,00 EUR
Badanie identyfikacyjne
5
76,30 EUR
381,50 EUR
       
 
liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Próbki
50
1,47 EUR
73,50 EUR
       
 
liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
110
 
1 631,40 EUR
Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)
   
192 767,80 EUR
       

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2017.
7.1.3. Nadzór nad drobiem 2018 r.
2018 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
ELISA test
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
40,68 PLN
377 510,40 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
40,68 PLN
377 510,40 PLN
Izolacja wirusa
6
159,85 PLN
959,10 PLN
PCR test
48
83,30 PLN
3 998,40 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Próbki
9280
5,02 PLN
46 585,60 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
       

2018 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
ELISA test
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
9,64 EUR
89 459,20 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
9,64 EUR
89 459,20 EUR
Izolacja wirusa
6
37,88 EUR
227,28 EUR
PCR test
48
19,74 EUR
947,52 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Próbki
9280
1,19 EUR
11 043,20 EUR
       
 
liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Inne
0
0,00 EUR
0,00 EUR
       

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.4. Nadzór nad dzikim ptactwem 2018 r.
2018 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
Izolacja wirusa
5
159,85 PLN
799,25 PLN
PCR test
50
83,30 PLN
4 165,00 PLN
Badanie identyfikacyjne
5
327,34 PLN
1 636,70 PLN
Próbki
50
6,29 PLN
314,50 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
   
6 915,45 PLN
Szacunkowe koszty łącznie w PLN (badanie drobiu i ptaków dzikich)
   
813 479,35 PLN
       

2018 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa
5
37,88 EUR
189,40 EUR
PCR test
50
19,74 EUR
987,00 EUR
Badanie identyfikacyjne
5
77,57 EUR
387,85 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Próbki
50
1,49 EUR
74,50 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Inne
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
   
1 638,75 EUR
       

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018.
7.1.5. Nadzór nad drobiem 2019 r.
2019 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
ELISA test
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
40,01 PLN
371 292,80 PLN
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
40,01 PLN
371 292,80 PLN
Izolacja wirusa
6
157,20 PLN
943,20 PLN
PCR test
48
81,92 PLN
3 932,16 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Próbki
9280
4,94 PLN
45 843,20 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
   
793 304,16 PLN
       

2019 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
ELISA test
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Immunodyfuzja w żelu agarowym
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
9280
9,64 EUR
89459,20 EUR
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
9280
9,64 EUR
89459,20 EUR
Izolacja wirusa
6
37,88 EUR
227,28 EUR
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Próbki
9280
1,19 EUR
11 043,20 EUR
       
 
Lliczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Inne
0
0,00 EUR
0,00 EUR
       

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.6. Nadzór nad dzikim ptactwem 2019 r.
2019 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
Koszty razem (PLN)
Izolacja wirusa
5
157,20 PLN
786,00 PLN
PCR test
50
81,92 PLN
4 096 PLN
Badanie identyfikacyjne
5
327,34 PLN
1 636,70 PLN
       
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Próbki
50
6,29 PLN
314,50 PLN
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (PLN)
Koszty razem (PLN)
Inne
0
0,00 PLN
0,00 PLN
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
   
6 833,20 PLN
       

2019 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

Metody analizy laboratoryjnej
Liczba badań
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
Koszty razem (EUR)
Izolacja wirusa
5
37,88 EUR
189,40 EUR
PCR test
50
19,74 EUR
987,00 EUR
badanie identyfikacyjne
5
78,88 EUR
394,40 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Próbki
50
1,52 EUR
76,00 EUR
       
 
Liczba badań
Koszt jednostkowy (EUR)
Koszty razem (EUR)
Inne
0
0,00 EUR
0,00 EUR
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
   
1 646,80 EUR
       

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019.
1) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 219 z 14.08.2008, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 137 z 04.06.2015, str. 13.
2) Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE. L 279 z 22.10.2005, str. 79, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2005, str. 21, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2006, str. 14, Dz. Urz. UE L 228 z 22.08.2006, str. 24, Dz. Urz. UE L 46 z 16.02.2007, str. 54, Dz. Urz. UE L 323 z 08.12.2007, str. 42, Dz. Urz. UE L 4 z 08.01.2009, str. 15, Dz. Urz. UE L 291 z 07.11.2009, str. 27, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2010, str. 10, Dz. Urz. UE L 123 z 09.05.2012, str. 42, Dz. Urz. UE L 293 z 05.11.2013, str. 40 i Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2015, str. 14.
1)Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42 - woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 136 z 24.05.2006, str. 3, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 56 z 29.02.2008, str. 4, Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 85, Dz. Urz. UE L 201 z 30.07.2008, str. 29, Dz. Urz. UE L 278 z 21.10.2008, str. 6, Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 14, Dz. Urz. UE L 29 z 03.02.2011, str. 1, Dz. Urz. UE L 58 z 03.03.2011, str. 29, Dz. Urz. UE L 168 z 28.06.2012, str. 24, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1 i Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 1.