1. Identyfikacja programu
Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska
Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i ptaków dzikich
Okres realizacji programu: 2017-2019 r.
2. Realizacja programu u drobiu
2.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji
programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki
lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych
inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie
z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077,
1948 i 1961).
Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami
Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej,
Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
oraz z organami administracji samorządowej.
Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie
Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów
referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692 oraz z 2016 r. poz. 1107).
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów
referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem
administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266
i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie
programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad
realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii.
Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy
lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności
urzędowych w ramach programu.
2.1.2 System rejestracji gospodarstw
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu
chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce
prowadzenia przez podmiot działalności nadzorowanej, wydając decyzję administracyjną
o spełnieniu wymagań weterynaryjnych, nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi
lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ta działalność ma być
prowadzona, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.
Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego
lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej,
a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem
tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna
zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego
zdarzenia.
Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej
obowiązane są zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych,
zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych, organizacyjnych, technicznych lub technologicznych
zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą
jakość produktów.
Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr
podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.
Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii,
Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej
zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.
2.1.3 Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek
reprezentatywnych
Pobieranie próbek i badania serologiczne w gospodarstwach utrzymujących drób, przeprowadza
się w celu wykrycia przeciwciał na obecność wirusa grypy ptaków, zgodnie z dyrektywą
Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania
grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG (Dz. Urz. UE L 10 z 14.01.2006, str.,
16, z późn. zm.1). Czynny nadzór uzupełnia systemy wczesnego wykrywania ustanowione na mocy decyzji
Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa
biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków
spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne
ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach
szczególnego ryzyka (Dz. Urz. UE L 274 z 20.10.2005, str. 105, z późn. zm.2) oraz II rozdziału podręcznika diagnostycznego dotyczącego grypy ptaków, zatwierdzonego
decyzją Komisji 2006/437/WE z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny
dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE (Dz. Urz. UE L 237
z 31.08.2006, str. 1).
Na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek
do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków, tak aby próbki można było
uznać za reprezentatywne dla całego państwa.
2.1.3.1 Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu
W związku z tym, iż na całym terytorium Polski zagęszczenie gospodarstw utrzymujących
drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program realizowany
jest na całym terytorium kraju. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące
kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w
zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.
2.2 Populacje docelowe
W ramach realizacji programu zostaną pobrane próbki od następujących gatunków i kategorii
produkcyjnych drobiu:
2)
kury nioski chowane na wolnym wybiegu;
10)
ptactwo łowne utrzymywane w warunkach fermowych (np. bażanty, kuropatwy);
11)
ptaki bezgrzebieniowe (strusie).
2.2.1 Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki
krzyżówki, w których pobiera się próbki
Tabela 1
Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
21
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
183
|
13
|
10
|
260
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
12
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
39
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
11
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
7
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
29
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
89
|
10
|
10
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
60
|
8
|
10
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
8
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
35
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
10
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
34
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
11
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
33
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
585
|
60
|
|
1200
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 2
Gospodarstwa utrzymujące kury nioski
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
183
|
8
|
10
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
205
|
9
|
10
|
180
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
79
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
99
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
24
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
22
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
22
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
200
|
9
|
10
|
180
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
9
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
42
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
77
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
14
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
23
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
6
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
65
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
1073
|
60
|
|
1200
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 3
Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
21
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
39
|
10
|
10
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
6
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
21
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
14
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
5
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
11
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
2
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
14
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
36
|
10
|
10
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
13
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
13
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
7
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
209
|
53
|
|
1060
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 4
Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
19
|
2
|
10
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
119
|
8
|
10
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
10
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
9
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
61
|
5
|
10
|
100
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
4
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
39
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
110
|
8
|
10
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
9
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
158
|
8
|
10
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
47
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
4
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
33
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
509
|
12
|
10
|
240
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
11
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
1145
|
60
|
|
1200
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 5
Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
16
|
16
|
10
|
320
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
18
|
18
|
|
360
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 6
Gospodarstwa utrzymujące strusie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
2
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
4
|
3
|
5
|
30
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
3
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
9
|
7
|
5
|
70
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
1
|
1
|
5
|
10
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
0
|
0
|
5
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
0
|
0
|
5
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
6
|
5
|
5
|
50
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
4
|
3
|
5
|
30
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
3
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
6
|
5
|
5
|
50
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
2
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
2
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
6
|
5
|
5
|
50
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
2
|
2
|
5
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
1
|
1
|
5
|
10
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
51
|
42
|
|
420
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 7
Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
12
|
9
|
10
|
180
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
4
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
3
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
6
|
4
|
10
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
0
|
0
|
10
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
8
|
6
|
10
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
5
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
4
|
3
|
10
|
60
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
9
|
7
|
10
|
140
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
2
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
1
|
1
|
10
|
20
|
HI (H5/H7)
|
|
Ogólna liczba (drób)
|
3141
|
335
|
|
6 280
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.2 Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których
pobiera się próbki
Tabela 8
Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
72
|
15
|
20
|
600
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
29
|
8
|
20
|
320
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
18
|
4
|
20
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
65
|
15
|
20
|
600
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
8
|
2
|
20
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
2
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
135
|
30
|
20
|
1200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
17
|
4
|
20
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
10
|
3
|
20
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
9
|
3
|
20
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
6
|
2
|
20
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
3
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
376
|
90
|
|
3600
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 9
Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
6
|
5
|
20
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
37
|
30
|
20
|
1200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
5
|
4
|
20
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
4
|
3
|
20
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
57
|
47
|
|
1880
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 10
Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
219
|
17
|
20
|
680
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
140
|
12
|
20
|
480
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
9
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
19
|
2
|
20
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
162
|
12
|
20
|
480
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
29
|
3
|
20
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
60
|
6
|
20
|
240
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
103
|
10
|
20
|
400
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
97
|
10
|
20
|
400
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
7
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
29
|
3
|
20
|
120
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
7
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
10
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
40
|
4
|
20
|
160
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
64
|
6
|
20
|
240
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
8
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
1003
|
90
|
|
3600
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tabela 11
Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS(2)1)2)
|
Łączna liczba gospodarstw 3)
|
Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki
|
Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo
|
Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody
|
Metody badania laboratoryjnego
|
|
PL11
|
18
|
6
|
20
|
240
|
HI (H5/H7)
|
|
PL12
|
5
|
2
|
20
|
80
|
HI (H5/H7)
|
|
PL21
|
11
|
5
|
20
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL22
|
2
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL31
|
24
|
12
|
20
|
480
|
HI (H5/H7)
|
|
PL32
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL33
|
0
|
0
|
20
|
0
|
HI (H5/H7)
|
|
PL34
|
12
|
5
|
20
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
PL41
|
26
|
12
|
20
|
480
|
HI (H5/H7)
|
|
PL42
|
3
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL43
|
4
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL51
|
4
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL52
|
1
|
1
|
20
|
40
|
HI (H5/H7)
|
|
PL61
|
46
|
21
|
20
|
840
|
HI (H5/H7)
|
|
PL62
|
18
|
6
|
20
|
240
|
HI (H5/H7)
|
|
PL63
|
11
|
5
|
20
|
200
|
HI (H5/H7)
|
|
SUMA
|
186
|
80
|
|
3200
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ogólna liczba (kaczki + gęsi)
|
1 622
|
307
|
|
12 280
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ogólna liczba (drób + kaczki/gęsi)
|
4 763
|
642
|
|
18 560
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3 Procedury pobierania próbek, okres pobierania oraz częstotliwość badań
Okres pobierania próbek do badań serologicznych w gospodarstwie jest zbieżny z okresem
produkcji sezonowej dla każdej kategorii produkcyjnej drobiu, a pobieranie próbek
można przeprowadzić również w rzeźni. W celu zwiększenia skuteczności oraz unikania
niepotrzebnej obecności osób trzecich na terenie gospodarstwa, pobieranie próbek odbywa
się w miarę możliwości jednocześnie z pobieraniem próbek do innych celów, w szczególności
w ramach programów kontroli zakażeń bakteriami Salmonella.
Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków stosowane jest wyłącznie
w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych. Pobieranie próbek w
gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
2.4 Badania laboratoryjne
Badanie próbek odbywa się w Laboratorium Zakładu Chorób Drobiu w Państwowym Instytucie
Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach, które jest krajowym laboratorium
referencyjnym, o którym mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych
w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi
zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z
późn. zm.3) - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).
Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla
grypy ptaków na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18
kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.
Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanawiającym
procedury diagnostyczne służące do potwierdzenia oraz rozpoznawania różnicowego grypy
ptaków.
Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w Krajowym Laboratorium
Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym
Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemagłutynacji, z użyciem wyznaczonych
szczepów dostarczonych przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. Grypy Ptaków:
1)
dla podtypu H5:
a)
wstępne badanie przy użyciu szczepu teal/Engłand/7894/06 (H5N3),
b)
badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1)
celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;
2)
dla podtypu H7:
a)
wstępne badanie przy użyciu szczepu Turkey/Engłand/647/77 (H7N7);
b)
badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu African starling/983/79 (H7N1)
celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.
Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne
w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia,
czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków.
Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium
Referencyjnego ds. Grypy Ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych
laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy
Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania
grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo
przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu
H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego
ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie
nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
3. Realizacja programu u dzikiego ptactwa
3.1.1 Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu
oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami, myśliwymi.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji
programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki
lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.
Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych
inspektoratów weterynarii.
Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie
z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.
Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów
referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem
administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.
Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny
za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa
nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją
programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również
odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.
Pobieranie próbek do badań jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.
Do celów realizacji programu, pomocy w określaniu gatunków i optymalizacji pobierania
próbek, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji
Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i właściwym organem ds. ochrony przyrody.
3.1.2 Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony
Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych
u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego na
terytorium całego kraju.
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie
ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa
HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono
padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu
H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie
i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących
do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu
lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach
trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich
ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego
ptactwa.
3.2 Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe
Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych
u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego.
W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie
ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa
HPAI podtypu H5N1 tzw. „gatunki docelowe”.
Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono
padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.
Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu
H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie
i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących
do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu
lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach
trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich
ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego
ptactwa.
W ramach monitoringu biernego planuje się przebadanie około 50 próbek od ptaków padłych
z terenu całego kraju.
Wskazaniem do monitoringu biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie
zwiększonej) śmiertelności i/lub klinicznych zachorowań u ptaków dzikich, zwłaszcza:
1)
wśród „gatunków docelowych”, a także innych ptaków mających z nimi kontakt;
2)
w miejscach ostoi/zatrzymywania się ptaków w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;
3)
w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie
„gatunków docelowych”;
4)
w sąsiedztwie gospodarstw/ferm drobiu domowego;
5)
w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.
Wykaz gatunków dzikiego ptactwa, od których pobiera się próbki do badań na obecność
grypy ptaków („gatunki docelowe”)
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Nazwa naukowa
|
Nazwa zwyczajowa
|
|
1
|
Accipiter gentilis
|
Jastrząb gołębiarz
|
|
2
|
Accipiter nisus
|
Krogulec
|
|
3
|
Anas acuta
|
Rożeniec
|
|
4
|
Anas clypeata
|
Plaskonos
|
|
5
|
Anas crecca
|
Cyraneczka
|
|
6
|
Anas penelope
|
Świstun
|
|
7
|
Anas platyrhynchos
|
Kaczka krzyżówka
|
|
8
|
Anas querquedula
|
Cyranka
|
|
9
|
Anas strepera
|
Krakwa
|
|
10
|
Anser albifrons albifrons
|
Gęś białoczelna (europejska rasa)
|
|
11
|
Anser anser
|
Gęś gęgawa
|
|
12
|
Anser brachyrhynchus
|
Gęś krótkodzioba
|
|
13
|
Anser erythropus
|
Gęś mała
|
|
14
|
Anser fabalis
|
Gęś zbożowa
|
|
15
|
Ardea cinerea
|
Czapla siwa
|
|
16
|
Aythya ferina
|
Głowienka
|
|
17
|
Aythya fuligula
|
Czernica
|
|
18
|
Branta bernicla
|
Bernikla obrożna
|
|
19
|
Branta canadensis
|
Bernikla kanadyjska
|
|
20
|
Branta leucopsis
|
Bernikla białolica
|
|
21
|
Branta ruficollis
|
Bernikla rdzawoszyja
|
|
22
|
Bubo bubo
|
Puchacz
|
|
23
|
Buteo buteo
|
Myszołów zwyczajny
|
|
24
|
Buteo lagopus
|
Myszołów włochaty
|
|
25
|
Cairina moschata
|
Piżmówka amerykańska
|
|
26
|
Ciconia ciconia
|
Bocian biały
|
|
27
|
Circus aeruginosus
|
Błotniak stawowy
|
|
28
|
Cygnus columbianus
|
Łabędź czarnodzioby
|
|
29
|
Cygnus cygnus
|
Łabędź krzykliwy
|
|
30
|
Cygnus olor
|
Łabędź niemy
|
|
31
|
Falco peregrinus
|
Sokół wędrowny
|
|
32
|
Falco tinnunculus
|
Pustułka
|
|
33
|
Fulica atra
|
Łyska
|
|
34
|
Larus canus
|
Mewa pospolita
|
|
35
|
Larus ridibundus
|
Mewa śmieszka
|
|
36
|
Limosa limosa
|
Rycyk
|
|
37
|
Marmaronetta angustirostris
|
Marmurka
|
|
38
|
Mergus albellus
|
Tracz bielaczek
|
|
39
|
Milvus migrans
|
Kania czarna
|
|
40
|
Milvus milvus
|
Kania ruda
|
|
41
|
Netta rufina
|
Hełmiatka
|
|
42
|
Phalacrocorax carbo
|
Kormoran czarny
|
|
43
|
Philomachus pugnax
|
Batalion
|
|
44
|
Pica pica
|
Sroka
|
|
45
|
Pluvialis apricaria
|
Siewka złota
|
|
46
|
Podiceps cristatus
|
Perkoz dwuczuby
|
|
47
|
Podiceps nigricollis
|
Perkoz zausznik
|
|
48
|
Porphyrio porphyrio
|
Modrzyk
|
|
49
|
Tachybaptus ruficollis
|
Perkozek
|
|
50
|
Vanellus vanellus
|
Czajka
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1 Dzikie ptaki w szczególności gatunki docelowe
|
|
|
|
|
|
|
|
Kod NUTS (2)
|
Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki
|
Liczba próbek pobranych w ramach biernego nadzoru
|
Metoda badania laboratoryjnego
|
Liczba wykonanych testów według danej metody
|
|
Całe terytorium kraju
|
50
|
50
|
PCR
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3 Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych
Procedury pobierania próbek przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Próbki pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek ptaków
dzikich padłych lub konających do badań metodą PCR lub izolacji wirusa.
Podczas przechowywania i transportu próbek podejmuje się szczególne środki ostrożności
zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty
wirusa grypy ptaków wykrytego u dzikiego ptactwa przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium
Referencyjnego ds. Grypy Ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane
w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają
niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków
i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI)
zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.
Pobieranie próbek odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.
3.4 Badania laboratoryjne
Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym. Badanie
próbek odbywa się w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym
Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym (PIW-PIB) w Puławach.
Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a wyniki dodatnie
poddaje się następnie szybkim badaniom na obecność H5, przeprowadzanym w okresie nie
dłuższym niż dwa tygodnie.
W przypadku potwierdzenia H5 najszybciej, jak to możliwe przeprowadza się analizę
miejsca rozszczepienia, aby określić, czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI)
czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).
Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, należy
jak najszybciej przeprowadzić dodatkowe badania na określenie typu N, nawet jeżeli
tym sposobem możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.
4. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich pięciu latach
W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków
wystąpienia grypy ptaków u drobiu. Program nadzoru w latach ubiegłych obejmował fermy
kur reprodukcyjnych, fermy kur niosek, fermy indyków, fermy gęsi i kaczek, fermy strusi,
fermy ptaków łownych oraz ptaki dzikie. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego
roku trwania danego programu.
5. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikiego ptactwa w ostatnich
pięciu latach
W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków
wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u ptactwa dzikiego. Program nadzoru nad
dzikim ptactwem w kierunku grypy ptaków do roku 2011 obejmował monitoring czynny oraz
bierny. W latach kolejnych obejmował monitoring bierny. Próbki były pobierane i badane
w ciągu całego roku realizacji programu.
6. Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby
zakaźnej zwierząt posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest do:
1)
niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego
podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta (burmistrza,
prezydenta miasta);
2)
pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;
3)
uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują
się zwierzęta podejrzane o zakażenie lub chorobę lub zwłoki zwierząt;
4)
wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów w szczególności mięsa,
zwłok zwierzęcych, środków żywienia zwierząt, wody, ściółki, nawozów naturalnych i
innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła choroba;
5)
udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej zwierząt i zwłok zwierzęcych do badań
i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;
6)
udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych
organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby
i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej
o otrzymaniu zawiadomienia.
Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje
organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie
choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności
w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi
zwalczania.
Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii,
w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt
oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii,
w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej
zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.
Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz
zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny
weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje
o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii
Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.
Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje
o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej
obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu
tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.
Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza
weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.
Główny Lekarz Weterynarii:
1)
informuje wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska
jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;
2)
powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach
zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu
ognisk tych chorób.
7. Koszty
7.1. Podsumowanie kosztów na lata 2017-2019
7.1.1 Nadzór nad drobiem 2017 r.
2017 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
41,36 PLN
|
383 820,80 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
41,36 PLN
|
383 820,80 PLN
|
|
PCR test
|
48
|
84,68 PLN
|
4 064,64 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy PLN
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
9280
|
5,11 PLN
|
47 420,80 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba
|
Koszt jednostkowy PLN
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
|
|
|
820 102,10 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2017 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
9,64 EUR
|
89459,20 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
9,64 EUR
|
89459,20 EUR
|
|
Izolacja wirusa
|
6
|
37,88 EUR
|
227,28 EUR
|
|
PCR test
|
48
|
19,74 EUR
|
947,52 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Próbki
|
9280
|
1,19 EUR
|
11043,20 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
|
|
|
191 136,40 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.2. Nadzór nad dzikim ptactwem 2017 r.
2017 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
162,51 PLN
|
812,55 PLN
|
|
PCR test
|
50
|
84,68 PLN
|
4 234,00 PLN
|
|
Badanie identyfikacyjne
|
5
|
327,34 PLN
|
1 636,70 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
50
|
6,29 PLN
|
314,50 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
|
|
6 997,75 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2017 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
37,88 EUR
|
189,40 EUR
|
|
PCR test
|
50
|
19,74 EUR
|
987,00 EUR
|
|
Badanie identyfikacyjne
|
5
|
76,30 EUR
|
381,50 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
50
|
1,47 EUR
|
73,50 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
110
|
|
1 631,40 EUR
|
|
Szacunkowe koszty łącznie w EUR (badanie drobiu i ptaków dzikich)
|
|
|
192 767,80 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych
na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2017.
7.1.3. Nadzór nad drobiem 2018 r.
2018 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
40,68 PLN
|
377 510,40 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
40,68 PLN
|
377 510,40 PLN
|
|
Izolacja wirusa
|
6
|
159,85 PLN
|
959,10 PLN
|
|
PCR test
|
48
|
83,30 PLN
|
3 998,40 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
9280
|
5,02 PLN
|
46 585,60 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2018 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
9,64 EUR
|
89 459,20 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
9,64 EUR
|
89 459,20 EUR
|
|
Izolacja wirusa
|
6
|
37,88 EUR
|
227,28 EUR
|
|
PCR test
|
48
|
19,74 EUR
|
947,52 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Próbki
|
9280
|
1,19 EUR
|
11 043,20 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.4. Nadzór nad dzikim ptactwem 2018 r.
2018 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
159,85 PLN
|
799,25 PLN
|
|
PCR test
|
50
|
83,30 PLN
|
4 165,00 PLN
|
|
Badanie identyfikacyjne
|
5
|
327,34 PLN
|
1 636,70 PLN
|
|
Próbki
|
50
|
6,29 PLN
|
314,50 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
|
|
6 915,45 PLN
|
|
Szacunkowe koszty łącznie w PLN (badanie drobiu i ptaków dzikich)
|
|
|
813 479,35 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2018 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
37,88 EUR
|
189,40 EUR
|
|
PCR test
|
50
|
19,74 EUR
|
987,00 EUR
|
|
Badanie identyfikacyjne
|
5
|
77,57 EUR
|
387,85 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Próbki
|
50
|
1,49 EUR
|
74,50 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
|
|
1 638,75 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych
na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018.
7.1.5. Nadzór nad drobiem 2019 r.
2019 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
40,01 PLN
|
371 292,80 PLN
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
40,01 PLN
|
371 292,80 PLN
|
|
Izolacja wirusa
|
6
|
157,20 PLN
|
943,20 PLN
|
|
PCR test
|
48
|
81,92 PLN
|
3 932,16 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
9280
|
4,94 PLN
|
45 843,20 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Razem drób badanie + próbkobranie + inne
|
|
|
793 304,16 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2019 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
ELISA test
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Immunodyfuzja w żelu agarowym
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H5
|
9280
|
9,64 EUR
|
89459,20 EUR
|
|
Test hamowania hemaglutynacji (HI) dla H7
|
9280
|
9,64 EUR
|
89459,20 EUR
|
|
Izolacja wirusa
|
6
|
37,88 EUR
|
227,28 EUR
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Próbki
|
9280
|
1,19 EUR
|
11 043,20 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Lliczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
7.1.6. Nadzór nad dzikim ptactwem 2019 r.
2019 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
157,20 PLN
|
786,00 PLN
|
|
PCR test
|
50
|
81,92 PLN
|
4 096 PLN
|
|
Badanie identyfikacyjne
|
5
|
327,34 PLN
|
1 636,70 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Próbki
|
50
|
6,29 PLN
|
314,50 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (PLN)
|
Koszty razem (PLN)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 PLN
|
0,00 PLN
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
|
|
6 833,20 PLN
|
|
|
|
|
|
|
|
2019 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem
|
|
Metody analizy laboratoryjnej
|
Liczba badań
|
Jednostkowy koszt testu dla danej metody (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Izolacja wirusa
|
5
|
37,88 EUR
|
189,40 EUR
|
|
PCR test
|
50
|
19,74 EUR
|
987,00 EUR
|
|
badanie identyfikacyjne
|
5
|
78,88 EUR
|
394,40 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Próbki
|
50
|
1,52 EUR
|
76,00 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba badań
|
Koszt jednostkowy (EUR)
|
Koszty razem (EUR)
|
|
Inne
|
0
|
0,00 EUR
|
0,00 EUR
|
|
Razem dzikie ptaki badania+ próbkobranie + inne
|
|
|
1 646,80 EUR
|
|
|
|
|
|
|
|
Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października
2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących
podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.
Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych
na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019.
1) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 219 z 14.08.2008,
str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 137 z 04.06.2015, str. 13.
2) Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE. L 279 z 22.10.2005, str.
79, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2005, str. 21, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2006, str.
14, Dz. Urz. UE L 228 z 22.08.2006, str. 24, Dz. Urz. UE L 46 z 16.02.2007, str. 54,
Dz. Urz. UE L 323 z 08.12.2007, str. 42, Dz. Urz. UE L 4 z 08.01.2009, str. 15, Dz.
Urz. UE L 291 z 07.11.2009, str. 27, Dz. Urz. UE L 316 z 02.12.2010, str. 10, Dz.
Urz. UE L 123 z 09.05.2012, str. 42, Dz. Urz. UE L 293 z 05.11.2013, str. 40 i Dz.
Urz. UE L 316 z 02.12.2015, str. 14.
1)Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania
przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek
terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie,
PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11
- woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie,
PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj.
śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj.
wielkopolskie, PL42 - woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić
położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania
przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek
terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie,
PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11
- woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie,
PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj.
śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj.
wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.
2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić
położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.
3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 136 z 24.05.2006,
str. 3, Dz. Urz. UE L 363 z 20.12.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 56 z 29.02.2008, str.
4, Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 85, Dz. Urz. UE L 201 z 30.07.2008, str. 29,
Dz. Urz. UE L 278 z 21.10.2008, str. 6, Dz. Urz. UE L 188 z 18.07.2009, str. 14, Dz.
Urz. UE L 29 z 03.02.2011, str. 1, Dz. Urz. UE L 58 z 03.03.2011, str. 29, Dz. Urz.
UE L 168 z 28.06.2012, str. 24, Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1 i Dz. Urz.
UE L 189 z 27.06.2014, str. 1.