I.
ELEMENTY, KTÓRE ZAWIERA DOKUMENTACJA PRAC KONSERWATORSKICH I PRAC RESTAURATORSKICH
PROWADZONYCH PRZY ZABYTKU RUCHOMYM WPISANYM DO REJESTRU ZABYTKÓW ALBO NA LISTĘ SKARBÓW
DZIEDZICTWA
Dokumentacja prac konserwatorskich i prac restauratorskich prowadzonych przy zabytku
ruchomym wpisanym do rejestru zabytków albo na Listę Skarbów Dziedzictwa zawiera:
1)
imię, nazwisko i adres osoby lub nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej,
która sporządziła dokumentację;
2)
imię, nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres właściciela lub posiadacza zabytku
lub imię i nazwisko autora zabytku;
4)
określenie miejsca jego położenia lub przechowywania;
5)
czas powstania i styl zabytku;
6)
określenie wymiarów zabytku, w tym wymiarów jego części składowych;
7)
fotografie zabytku wykonane w miejscu jego stałego przechowywania, z uwzględnieniem
jego bezpośredniego otoczenia;
9)
opracowanie historyczne zawierające informacje o dotychczas przeprowadzonych pracach
konserwatorskich lub pracach restauratorskich oraz dokonanych przekształceniach zabytku;
10)
analizę materiałów i technik wykonania zabytku, w tym stratygrafii warstw technologicznych;
11)
opis i analizę stanu zachowania zabytku przed podjęciem prac konserwatorskich lub
prac restauratorskich, z określeniem przyczyn uszkodzeń i zniszczeń;
12)
dokumentację fotograficzną zabytku przed rozpoczęciem prac konserwatorskich lub prac
restauratorskich;
13)
program prac konserwatorskich lub prac restauratorskich zawierający:
a)
uzasadnienie koncepcji wyglądu zabytku po przeprowadzeniu prac konserwatorskich lub
prac restauratorskich, uwzględniające uwarunkowania estetyczne, historyczne i funkcjonalne,
b)
wykaz planowanych czynności i zabiegów konserwatorskich z podaniem metod, materiałów
i technik;
14)
opis, fotografie i rysunki dokumentujące poszczególne etapy prac konserwatorskich
lub prac restauratorskich, z uwzględnieniem zastosowanych metod, materiałów i technik;
15)
ustalenia naukowe wynikające z przeprowadzonych prac konserwatorskich lub prac restauratorskich;
16)
fotografie zabytku po zakończeniu prac konserwatorskich lub prac restauratorskich;
17)
zalecenia konserwatorskie dla właściciela lub posiadacza zabytku określające sposoby
i metody sprawowania opieki nad zabytkiem.
II.
ELEMENTY, KTÓRE ZAWIERA DOKUMENTACJA BADAŃ ARCHEOLOGICZNYCH
Dokumentacja badań archeologicznych składa się z:
1)
karty zabytku archeologicznego zawierającej:
a)
określenie miejsca usytuowania zabytku archeologicznego, z podaniem nazwy miejscowości,
gminy, powiatu i województwa, numeru obszaru w wojewódzkiej ewidencji zabytków, numeru
zabytku na tym obszarze, numeru stanowiska w miejscowości oraz współrzędnych geograficznych
wraz z danymi georeferencyjnymi,
c)
określenie powierzchni przeprowadzonych badań archeologicznych,
d)
wykaz faz zasiedlenia z podaniem liczby obiektów oraz zabytków datujących te fazy,
e)
nazwisko kierownika badań archeologicznych, termin ich przeprowadzenia;
2)
karty jednostek stratygraficznych zawierającej:
a)
określenie miejsca usytuowania zabytku archeologicznego, z podaniem nazwy miejscowości,
gminy, powiatu i województwa, numeru obszaru w wojewódzkiej ewidencji zabytków, numeru
zabytku na tym obszarze, numeru stanowiska w miejscowości oraz współrzędnych geograficznych,
b)
numer jednostki stratygraficznej i jej lokalizacji w systemie podziału przestrzeni
badawczej,
c)
określenie funkcji jednostki stratygraficznej,
d)
wstępne datowanie jednostki stratygraficznej,
e)
zasięg jednostki stratygraficznej,
f)
opis jednostki stratygraficznej,
g)
opis eksploracji jednostki stratygraficznej,
3)
rejestru odkrytych zabytków;
5)
inwentarza:
e)
dokumentacji fotograficznej;
7)
dokumentacji fotograficznej;
9)
opracowania wyników badań;
10)
mapy lokalizacji zabytku archeologicznego w skali 1:10 000 z zaznaczonym jego hipotetycznym
zasięgiem, a w odniesieniu do polskich obszarów morskich, o których mowa w art. 2
ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej, planu batymetrycznego;
11)
graficznego przedstawienia rozplanowania odkrytych zabytków i warstw kulturowych z
zaznaczoną siatką i oznaczeniem ich chronologii;
12)
planu warstwicowego zabytku z naniesioną siatką arową nawiązującą do szczegółowej
sieci osnowy geodezyjnej i planem wykopów;
13)
bibliografii oraz informacji o miejscu przechowywania dokumentacji wcześniej przeprowadzonych
badań, jeżeli badania takie zostały przeprowadzone.
Dokumentacja badań archeologicznych zawiera imię, nazwisko i adres osoby lub nazwę,
siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, która sporządziła dokumentację, oraz imię,
nazwisko i adres lub nazwę, siedzibę i adres właściciela lub posiadacza zabytku, a
także o ile jest to możliwe - imię i nazwisko autora zabytku.