Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 29 czerwca 2017 r.w sprawie legitymacji pracowników ochrony 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088 oraz z 2017 r. poz. 1140).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia   (Dz. U. z 2016 r. poz. 1432 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 60) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wzory legitymacji, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia, zwanej dalej „ustawą”;

2)

tryb i warunki wydawania, wymiany lub zwrotu legitymacji, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy;

3)

sposób prowadzenia ewidencji wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji.

§ 2.

Wzór legitymacji:

1)

pracownika ochrony fizycznej jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3)

kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

§ 3.

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia, zwany dalej „przedsiębiorcą”, przed dopuszczeniem pracownika ochrony do wykonywania zadań związanych z ochroną osób i mienia wydaje legitymację:

1)

pracownika ochrony fizycznej - jeżeli nie jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;

2)

kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej - jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy;

3)

kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego - jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

§ 4.

W przypadku utraty przez pracownika ochrony legitymacji pracownika ochrony fizycznej, legitymacji kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub legitymacji kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego przedsiębiorca wydaje pracownikowi ochrony nową legitymację.

§ 5.

1.

Legitymacje, o których mowa w § 2, podlegają wymianie w przypadku, gdy zmianie uległy:

1)

imię lub nazwisko pracownika ochrony;

2)

wizerunek twarzy pracownika ochrony;

3)

oznaczenie przedsiębiorcy wydającego legitymację, w tym jego firma, siedziba i adres, numer telefonu lub numer koncesji.

2.

Pracownik ochrony zwraca przedsiębiorcy legitymację w przypadku:

1)

rozwiązania albo wygaśnięcia umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej przez przedsiębiorcę z pracownikiem ochrony;

2)

udzielenia pracownikowi ochrony urlopu bezpłatnego trwającego dłużej niż 2 miesiące lub urlopu wychowawczego;

3)

skreślenia pracownika ochrony z listy, o której mowa w art. 26 ust. 1 lub w art. 27 ust. 1 ustawy.

§ 6.

1.

Przedsiębiorca prowadzi ewidencję wydanych, wymienionych i zwróconych legitymacji, zwaną dalej „ewidencją legitymacji”.

2.

W ewidencji legitymacji zamieszcza się informacje dotyczące:

1)

numeru legitymacji;

2)

rodzaju wydanej legitymacji;

3)

imienia i nazwiska pracownika ochrony;

4)

numeru i daty wpisu na listę, o której mowa w art. 26 ust. 1 lub art. 27 ust. 1 ustawy;

5)

numeru pozycji, pod którą wpisano dane pracownika ochrony w prowadzonym przez przedsiębiorcę wykazie zatrudnionych pracowników ochrony;

6)

daty wystawienia legitymacji;

7)

daty wydania legitymacji;

8)

daty zwrotu legitymacji;

9)

utraty przez pracownika ochrony legitymacji ze wskazaniem okoliczności, w których utrata legitymacji nastąpiła, i czasu jej utraty.

10)

daty zniszczenia zwróconej legitymacji.

3.

Zniszczenie zwróconych legitymacji przedsiębiorca dokumentuje w formie oddzielnego protokołu, który dołącza się do ewidencji legitymacji.

§ 7.

1.

Ewidencja legitymacji jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

2.

Jeżeli ewidencja legitymacji jest prowadzona w postaci elektronicznej, stosuje się rozwiązania techniczne odpowiednie do ilości danych, które zapewniają właściwą rejestrację i przechowywanie dokumentacji, jej używalność i wiarygodność, co najmniej do upływu okresu przechowywania.

3.

Strony ewidencji legitymacji prowadzonej w postaci papierowej są kolejno numerowane i stanowią uporządkowaną całość.

§ 8.

Ewidencję legitymacji przechowuje się przez okres 5 lat liczony od dnia zakończenia działalności przedsiębiorcy.

§ 9.

Legitymacje wydane w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, według wzorów określonych w załącznikach do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony   (Dz. U. poz. 1630), mogą być stosowane.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 1897 i 2088 oraz z 2017 r. poz. 1140).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie legitymacji pracowników ochrony (Dz. U. poz. 1630), które na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców (Dz. U. poz. 2255) traci moc z dniem 30 czerwca 2017 r.

Załącznik nr 1   -   Wzór legitymacji pracownika ochrony fizycznej

Załącznik nr 2   -   Wzór legitymacji kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej

Załącznik nr 3   -   Wzór legitymacji kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego