Część A
Prawidło 2 - Definicje
1 Po istniejącym pkt 28 dodaje się następujące pkt 29 i 30:
„29 Kodeks IGF oznacza Międzynarodowy kodeks bezpieczeństwa dla statków używających
jako paliwa gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu, przyjęty przez
Komitet Bezpieczeństwa Morskiego Organizacji na mocy rezolucji MSC.391(95), która
może być zmieniona przez Organizację, pod warunkiem, że takie poprawki zostaną przyjęte,
wejdą w życie i zaczną obowiązywać zgodnie z przepisami art. VIII Konwencji w obecnym
jej brzmieniu dotyczącymi procedur wprowadzania poprawek do załącznika innego niż
rozdział I.
30 Paliwo o niskiej temperaturze zapłonu oznacza paliwo gazowe lub ciekłe, którego
temperatura zapłonu jest niższa niż dozwolona na mocy prawidła 11-2/4.2.1.1."
Część F
Alternatywne projekty i rozwiązania
Prawidło 55 -Alternatywne projekty i rozwiązania
2 Istniejące pkt 1-3 otrzymują brzmienie:
„1 Cel
Celem niniejszego prawidła jest podanie metodologii dla alternatywnych projektów
i rozwiązań urządzeń maszynowych, instalacji elektrycznych i systemów przechowywania
i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu.
2 Postanowienia ogólne
2.1 Projekty i rozwiązania urządzeń maszynowych, instalacji elektrycznej i systemów
przechowywania i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu mogą odbiegać od
wymagań podanych w częściach C, D, E lub G, pod warunkiem że alternatywne projekty
i rozwiązania spełniają cel tych wymagań i zapewniają równoważny z niniejszym rozdziałem
poziom bezpieczeństwa.
2.2 Jeżeli alternatywne projekty lub rozwiązania odbiegają od normatywnych wymagań
części C, D, E lub G, należy dokonać technicznej analizy, oceny i zatwierdzenia projektu
i rozwiązań, zgodnie z niniejszym prawidłem.
3 Analiza techniczna
W oparciu o wytyczne opracowane przez Organizację* należy przygotować i przedłożyć
Administracji analizę techniczną, która jako minimum powinna zawierać następujące
elementy:
.1 określenie typu statku, urządzeń maszynowych, instalacji elektrycznych, systemów
przechowywania i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu oraz odnośnych pomieszczeń;
.2 wskazanie wymagań normatywnych, których urządzenia maszynowe, instalacje elektryczne
i systemy przechowywania i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu nie będą
spełniały;
.3 wskazanie powodów, dla których proponowany projekt nie będzie spełniał wymagań
normatywnych, poparte zgodnością z innymi uznanymi normami technicznymi lub przemysłowymi;
.4 określenie kryteriów działania dla statku, urządzeń maszynowych, instalacji elektrycznych,
systemu przechowywania i dystrybucji paliw o niskiej temperaturze zapłonu lub odnośnych
pomieszczeń, których dotyczą odpowiednie wymagania normatywne:
.1 kryteria działania powinny zapewniać poziom bezpieczeństwa nie niższy niż odpowiednie
wymagania normatywne zawarte w częściach C, D, E lub G; oraz
.2 kryteria działania powinny być wymierne i mierzalne;
.5 szczegółowy opis alternatywnego projektu i rozwiązań, łącznie z listą założeń
przyjętych do projektu i wszelkich proponowanych ograniczeń lub warunków eksploatacyjnych;
.6 techniczne uzasadnienie pokazujące, że alternatywny projekt i rozwiązania spełniają
kryteria bezpieczeństwa działania; oraz
.7 ocenę ryzyka przeprowadzoną w oparciu o identyfikację potencjalnych usterek i
zagrożeń związanych z propozycją.
3 Po istniejącej części F dodaje się część G w następującym brzmieniu:
„Część G
Statki używające paliw o niskiej temperaturze zapłonu
Prawidło 56 - Stosowanie
1 Z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 4 i 5 niniejsza część ma zastosowanie
do statków używających paliw o niskiej temperaturze zapłonu:
.1 których umowa na budowę jest datowana na 1 stycznia 2017 r. lub po tej dacie;
.2 w przypadku braku umowy na budowę, których stępki zostały położone lub które znajdują
się na podobnym stadium budowy w dniu 1 lipca 2017 r. lub po tej dacie; lub
.3 których data dostarczenia przyda na dzień 1 stycznia 2021 r. lub po tej dacie.
Takie statki używające paliw o niskiej temperaturze zapłonu muszą spełniać wymagania
niniejszej części, jak również wszelkie inne obowiązujące wymagania istniejących prawideł.
2 Z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 4 i 5 statek, bez względu na datę budowy,
w tym statek zbudowany przed dniem 1 stycznia 2009 r., który przechodzi na używanie
paliw o niskiej temperaturze zapłonu w dniu 1 stycznia 2017 r. lub po tej dacie, jest
traktowany jako statek używający paliw o niskiej temperaturze zapłonu z dniem rozpoczęcia
takiego przejścia.
3 Z wyjątkiem przypadków określonych w pkt 4 i 5 statek używający paliw o niskiej
temperaturze zapłonu, bez względu na datę jego budowy, w tym statek zbudowany przed
dniem 1 stycznia 2009 r., który w dniu 1 stycznia 2017 r. lub po tej dacie zobowiązuje
się używać paliw o niskiej temperaturze zapłonu innych niż te, których używanie pierwotnie
zostało zatwierdzone przed 1 stycznia 2017, jest traktowany jako statek używający
paliw o niskiej temperaturze zapłonu z dniem rozpoczęcia takiego przedsięwzięcia.
4 Niniejsza część nie ma zastosowania do gazowców, zgodnie z określeniem w prawidle
Vll/11.2:
.1 używających swoich ładunków jako paliwa i spełniających wymagania Kodeksu IGC,
określone w prawidle VII/11.1; lub
.2 używających innych paliw gazowych o niskiej temperaturze zapłonu, pod warunkiem,
że projekt i rozwiązania systemów przechowywania i dystrybucji dla takich paliw gazowych
spełniają wymagania Kodeksu IGC dotyczące gazu jako ładunku.
5 Niniejsza część nie ma zastosowania do statków należących do Umawiającego się Rządu
ani przez niego eksploatowanych i wykorzystywanych, na chwilę obecną, wyłącznie do
celów niekomercyjnej służby rządowej. Zaleca się jednak, aby statki należące do Umawiającego
się Rządu lub przez niego eksploatowane i wykorzystywane, na chwilę obecną, wyłącznie
do celów niekomercyjnej służby rządowej, w stopniu, w jakim jest to rozsądne i wykonalne,
były eksploatowane w sposób spójny z przepisami zawartymi w niniejszej części.
Prawidło 57 -Wymagania dla statków używających paliw o niskiej temperaturze zapłonu.
Z wyjątkiem przypadków określonych w prawidłach 56.4 i 56.5 statki używające paliw
o niskiej temperaturze zapłonu muszą spełniać wymagania Kodeksu IGF".