Rozporządzenie Ministra Zdrowiaz dnia 3 sierpnia 2017 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego 1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1908).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych   (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1807, 1860, 1948, 2138, 2173 i 2250 oraz z 2017 r. poz. 60, 759, 777, 844, 858, 1089, 1139, 1200, 1292, 1321, 1386 i 1428.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego   (Dz. U. z 2016 r. poz. 694, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 855, 918 i 2163 oraz z 2017 r. poz. 237, 1270 i 1293.) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części I „Świadczenia scharakteryzowane procedurami medycznymi” po poz. 99.104 dodaje się poz. 99.111 w brzmieniu:

99.111
Wstrzyknięcie globuliny anty D (Rhesus)
   

2)

w załączniku nr 4 do rozporządzenia:

a)

w lp. 18 w kolumnie 4:
  •   -  
    część „Personel” otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    lekarze - specjalista w dziedzinie radioterapii lub radioterapii onkologicznej, równoważnik co najmniej 3 etatów;

    2)

    technicy elektroradiolodzy - równoważnik co najmniej 4 etatów;

    3)

    osoby posiadające specjalizację w dziedzinie fizyki medycznej, zwane dalej „fizykami medycznymi” - równoważnik co najmniej 3 etatów;

    4)

    pielęgniarki - równoważnik co najmniej 1 etatu;

    5)

    osoba posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe   (Dz. U. z 2017 r. poz. 576 i 935), zwana dalej „inspektorem ochrony radiologicznej” - równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca te uprawnienia.
     ”
     ,
  •   -  
    część „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    dwa megawoltowe aparaty terapeutyczne, w tym jeden przyspieszacz liniowy generujący promieniowanie fotonowe i elektronowe; wiązka fotonowa powinna posiadać co najmniej dwie energie nominalne: jedną między 4 MeV i 9 MeV i drugą powyżej 9 MeV; wiązki elektronowe powinny posiadać co najmniej trzy energie w zakresie od 6 MeV wzwyż;

    2)

    symulator lub TK z opcją symulacji wirtualnej;

    3)

    system planowania radioterapii z liczbą stacji co najmniej równą liczbie posiadanych akceleratorów;

    4)

    bezpośredni (sieciowy) dostęp do TK;

    5)

    co najmniej dwa zestawy urządzeń do okresowej kalibracji i dozymetrii aparatury terapeutycznej;

    6)

    zestaw do unieruchamiania pacjenta na każdym aparacie terapeutycznym;

    7)

    co najmniej jeden analizator pola napromieniania;

    8)

    urządzenia do wykonywania zdjęć sprawdzających zgodność pola napromienianego z planowanym lub system wizualizacji wiązki promieniowania (EPID) na każdym aparacie;

    9)

    co najmniej dwa zestawy do dozymetrii in-vivo.
     ”
     ,

b)

w lp. 19 w kolumnie 4:
  •   -  
    w części „Personel” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    5)

    inspektor ochrony radiologicznej - równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej.
     ”
     ,
  •   -  
    część „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    co najmniej dwa akceleratory liniowe z kolimatorem wielolistkowym i systemem wizualizacji wiązki promieniowania (EPID), generujące co najmniej dwie wiązki promieniowania fotonowego, przy czym co najmniej jedną o niskiej energii między 6-9 MeV oraz co najmniej jedną o energii powyżej 9 MeV; wiązki elektronowe powinny posiadać co najmniej trzy energie w zakresie od 6 MeV wzwyż;

    2)

    co najmniej jeden TK symulator, opcja TK 4D - w przypadku technik bramkowania oddechowego;

    3)

    co najmniej jeden system planowania radioterapii opcja dla IMRT, 4D, VMAT - w przypadku stosowania tych technik;

    4)

    fantom wodny;

    5)

    co najmniej dwa zestawy urządzeń do okresowej kalibracji i dozymetrii aparatury terapeutycznej;

    6)

    zestaw do unieruchamiania pacjenta na każdym aparacie terapeutycznym;

    7)

    co najmniej jeden analizator pola napromieniania;

    8)

    co najmniej dwa zestawy do dozymetrii in-vivo;

    9)

    co najmniej jeden system dozymetryczny do weryfikacji dynamicznych planów leczenia - w przypadku stosowania tych technik;

    10)

    komputerowy system zarządzania radioterapią, rejestracją i archiwizacją danych.
     ”
     ,
  •   -  
    część „Pozostałe wymagania” otrzymuje brzmienie:
    „ 
    Pracownia lub zakład radioterapii posiadają system zarządzania jakością w zakresie świadczonych usług medycznych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego.
     ”
     ,

c)

w lp. 22 w kolumnie 4:
  •   -  
    część „Personel” otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    lekarze - specjalista w dziedzinie radioterapii lub radioterapii onkologicznej, równoważnik co najmniej 2 etatów;

    2)

    technicy elektroradiolodzy - równoważnik co najmniej 2 etatów;

    3)

    fizyk medyczny - równoważnik co najmniej 1 etatu;

    4)

    pielęgniarka - równoważnik co najmniej 1 etatu;

    5)

    inspektor ochrony radiologicznej - równoważnik co najmniej 1 etatu, lub osoba, o której mowa w pkt 2 lub 3, posiadająca uprawnienia inspektora ochrony radiologicznej.
     ”
     ,
  •   -  
    w części „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną” pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    co najmniej jeden aparat do brachyterapii (zdalnego sterowania) do aplikacji źródeł o średniej (MDR) lub wysokiej mocy dawki (HDR, PDR);
     ”
     ,
  •   -  
    część „Pozostałe wymagania” otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    pracownia lub zakład brachyterapii posiadają system zarządzania jakością w zakresie świadczonych usług medycznych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;

    2)

    zapewnienie dostępu do modelarni w przypadku brachyterapii wymagającej wykonania indywidualnych aplikatorów metodą odcisków lub odlewów.
     ”
     ,

d)

w lp. 25 w kolumnie 4 część „Wymagania formalne” otrzymuje brzmienie:
„ 
Centrum urazowe lub centrum urazowe dla dzieci umieszczone w wojewódzkim planie działania systemu określonym na podstawie ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
 ”
 ,

e)

w lp. 35 w kolumnie 4:
  •   -  
    w części „Personel” pkt 1 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    1)

    lekarz specjalista w dziedzinie radioterapii onkologicznej - równoważnik co najmniej 6 etatów;
     ”
     ,
  •   -  
    w części „Pozostałe wymagania” w pkt 3 lit. d otrzymuje brzmienie:
    „ 

    d)

    weryfikację planu leczenia, obejmującego dozymetrię i kontrolę jakości, przed pierwszym seansem terapeutycznym w celu zapewnienia prawidłowego przebiegu terapii protonowej zgodnie z zaakceptowanym planem leczenia,
     ”
     ,

f)

dodaje się lp. 37-39 w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Świadczeniodawcy niespełniający w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wymagań określonych w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, realizują świadczenia opieki zdrowotnej na dotychczasowych warunkach przez okres, na jaki zawarto umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, nie dłużej jednak niż do dnia 1 stycznia 2018 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 1 oraz lp. 39 załącznika nr 4 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.
1)
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 1908).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1807, 1860, 1948, 2138, 2173 i 2250 oraz z 2017 r. poz. 60, 759, 777, 844, 858, 1089, 1139, 1200, 1292, 1321, 1386 i 1428.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 855, 918 i 2163 oraz z 2017 r. poz. 237, 1270 i 1293.

Załącznik   -   Wykaz świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, które są udzielane po spełnieniu dodatkowych warunków ich realizacji, oraz dodatkowe warunki realizacji tych świadczeń


37
Replantacja kończyny górnej
84.21 Replantacja kciuka
84.22 Replantacja palca
84.23 Replantacja przedramienia/nadgarstka/dłoni
84.24 Replantacja górnej części ramienia
Wymagania formalne
Oddział o profilu chirurgia plastyczna lub chirurgia ogólna, lub neurochirurgia, lub ortopedia i traumatologia narządu ruchu, lub chirurgia dziecięca, lub chirurgia plastyczna dla dzieci, lub neurochirurgia dla dzieci, lub ortopedia i traumatologia narządu ruchu dla dzieci.
Warunki kwalifikacji do świadczenia
Do świadczenia są kwalifikowani pacjenci z następującymi rozpoznaniami:
  1)   S48.0 Urazowa amputacja w miejscu stawu ramiennego;
  2)   S48.1 Urazowa amputacja na poziomie pomiędzy barkiem i łokciem;
  3)   S48.9 Urazowa amputacja barku i ramienia, poziom nieokreślony;
  4)   S58.0 Urazowa amputacj a na poziomie łokcia;
  5)   S58.1 Urazowa amputacj a na poziomie między łokciem i nadgarstkiem;
  6)   S58.9 Urazowa amputacja przedramienia, poziom nieokreślony;
  7)   S68.0 Urazowa amputacja kciuka (całkowita) (częściowa);
  8)   S68.1 Urazowa amputacja pojedynczego, innego palca (całkowita) (częściowa);
  9)   S68.2 Urazowa amputacja dwóch lub więcej palców (całkowita) (częściowa);
  10)   S68.3 Złożona amputacja (części) palca (palców) i innej części nadgarstka i ręki;
  11)   S68.4 Urazowa amputacja ręki na poziomie nadgarstka;
  12)   S68.8 Urazowa amputacja innych części nadgarstka i ręki;
  13)   S68.9 Urazowa amputacja nadgarstka i ręki, poziom nieokreślony;
  14)   T05.0 Urazowa amputacja obu rąk;
  15)   T05.1 Urazowa amputacj a jednej ręki i drugiej kończyny górnej (na każdym poziomie z wyjątkiem ręki);
  16)   T05.2 Urazowa amputacja obu kończyn górnych (każdy poziom).
Personel
  1)   lekarz specjalista w dziedzinie:
  a)   ortopedii i traumatologii narządu ruchu lub ortopedii z chirurgią urazową, lub ortopedii i chirurgii urazowej, lub chirurgii ortopedycznej, lub chirurgii urazowo-ortopedycznej, lub ortopedii i traumatologii, lub
  b)   chirurgii ogólnej lub chirurgii, lub
  c)   chirurgii plastycznej, lub
  d)   chirurgii dziecięcej, lub
  e)   neurochirurgii lub neurochirurgii i neurotraumatologii
- z udokumentowanym doświadczeniem w zakresie mikrochirurgii - równoważnik co najmniej 2 etatów (nie dotyczy dyżuru medycznego);
  2)   pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa operacyjnego, lub pielęgniarka z co najmniej dwuletnim doświadczeniem w instrumentowaniu do zabiegów - równoważnik co najmniej 2 etatów.
Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną
  1)   co najmniej 2 lupy operacyjne o powiększeniu co najmniej 4x lub mikroskop operacyjny oraz co najmniej 2 lupy operacyjne o powiększeniu co najmniej 2,5x;
  2)   co najmniej 3 pełne zestawy narzędzi mikrochirurgicznych, w tym:
  a)   imadło,
  b)   pęseta,
  c)   nożyczki,
  d)   aproksymator do zespalania mikronaczyń;
  3)   nici chirurgiczne w zakresie od 6/0 do 9/0;
  4)   co najmniej 2 wiertarki do zespalania małych kości.
Pozostałe wymagania
  1)   liczba wykonanych operacji w przypadkach amputacji kończyn górnych (całkowitych i prawie całkowitych) - co najmniej 20 rocznie na oddział, w tym:
  a)   co najmniej 5 replantacji,
  b)   co najmniej 15 rewaskularyzacji;
  2)   wszystkie przypadki powinny być udokumentowane w postaci:
  a)   pisemnej (historia choroby z oddziału),
  b)   fotograficznej (zdjęcia ręki lub palca przed operacją i po operacji oraz przy wypisie pacjenta).
38
Leczenie melfalanem podanym dotętniczo we wskazaniu nowotwór złośliwy oka (siatkówczak) ICD-10: C69.2
Wymagania formalne
Oddział szpitalny o profilu onkologia i hematologia dziecięca.
Personel
W trakcie zabiegu:
  1)   lekarze:
  a)   specjalista w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii lub anestezjologii, lub anestezjologii i reanimacji,
  b)   specjalista w zakresie radiologii i diagnostyki obrazowej lub radiologii, lub radiodiagnostyki, lub rentgenodiagnostyki, z udokumentowanym doświadczeniem w radiologii zabiegowej;
  2)   pielęgniarki:
  a)   pielęgniarka specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki lub pielęgniarka po kursie kwalifikacyjnym w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki, lub pielęgniarka w trakcie specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki,
  b)   pielęgniarka współpracująca z lekarzem, o którym mowa w pkt 1 lit. b,
  c)   technik elektroradiologii z odpowiednim przeszkoleniem w radiologii zabiegowej.
Organizacja udzielania świadczenia
W lokalizacji:
  1)   oddział o profilu okulistyka lub okulistyka dla dzieci;
  2)   pracownia radiologii zabiegowej lub pracownia hemodynamiki, lub sala operacyjna spełniająca wymagania wymienione w części „Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną”;
  3)   OAIT.
Wyposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną
  1)   pracownia radiologii zabiegowej lub pracownia hemodynamiki, lub sala operacyjna:
  a)   cyfrowy aparat angiograficzny typu DSA ze wzmacniaczem o średnicy co najmniej 35 cm, skopią pulsacyjną i „roadmap” (pożądana funkcja angiografii rotacyjnej dla rekonstrukcji 3D); możliwość uzyskiwania projekcji PA, bocznej, skośnej, strzykawka automatyczna, rejestracja obrazów: archiwizacja cyfrowa (format DiCOM 3.0),
  b)   wielofunkcyjny rejestrator funkcji życiowych: EKG, pulsoksymetr, pomiar ciśnienia tętniczego metodą bezpośrednią i nieinwazyjną,
  c)   defibrylator,
  d)   zestaw reanimacyjny,
  e)   stanowisko znieczulenia - w lokalizacji;
  2)   oddział o profilu okulistyka lub okulistyka dla dzieci:
  a)   mikroskop operacyjny, fundus kamera do wykonywania zdjęć w pozycji leżącej (retCam),
  b)   wziernik pośredni,
  c)   ręczna lampa szczelinowa,
  d)   ręczny tonometr aplanacyjny.
Zapewnienie realizacji badań
Rezonans magnetyczny (RM), w tym w znieczuleniu ogólnym -w lokalizacji.
Pozostałe wymagania
  1)   zapewnienie opieki przed- i pooperacyjnej w oddziałach:
  a)   okulistyki,
  b)   anestezjologii i intensywnej terapii;
  2)   zapewnienie konsultacji lekarza specjalisty w dziedzinie chirurgii dziecięcej - w lokalizacji.
39
Podanie immunoglobuliny anty-RhD pacjentce RhD-ujemnej
99.111 Wstrzyknięcie globuliny anty D (Rhesus)
Wymagania formalne
Oddział szpitalny o profilu: położnictwo i ginekologia lub położnictwo i ginekologia - drugi poziom referencyjny, lub położnictwo i ginekologia -trzeci poziom referencyjny.
Kryteria kwalifikacji
Świadczenie udzielane pacjentce RhD-ujemnej:
  1)   po porodzie lub
  2)   po poronieniu samoistnym, lub
  3)   po przerwaniu ciąży, lub
  4)   po inwazyjnej diagnostyce prenatalnej, lub
  5)   po usunięciu ciąży pozamacicznej, lub
  6)   w przypadku zagrażającego poronienia lub porodu przedwczesnego, przebiegającego z krwawieniem z dróg rodnych, lub
  7)   po wykonaniu obrotu zewnętrznego płodu.
Pozostałe wymagania
Świadczenie polega na podaniu immunoglobuliny anty-RhD zgodnie z aktualnymi zaleceniami konsultantów krajowych w dziedzinie położnictwa i ginekologii, transfuzjologii klinicznej oraz perinatologii.