|
I. WYMAGANIA WOBEC PRZEDSZKOLI1)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są zorganizowane w sposób sprzyjający
uczeniu się
|
Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są podporządkowane indywidualnym potrzebom
edukacyjnym i rozwojowym oraz możliwościom psychofizycznym dzieci. Procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci są planowane, monitorowane i doskonalone. Wnioski z monitorowania są wykorzystywane w planowaniu i realizowaniu tych procesów. Stosowane metody pracy są dostosowane do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej. Nauczyciele pracują zespołowo. Wspólnie planują przebieg procesów edukacyjnych, współpracują
przy ich realizacji i analizują efekty swojej pracy. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
|
|
2. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują
je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest realizowana z wykorzystaniem warunków
i sposobów jej realizacji. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem
jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
|
|
3. Dzieci są aktywne
|
Dzieci są zaangażowane w zajęcia prowadzone w przedszkolu i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają dzieci do podejmowania różnorodnych
aktywności. Dzieci są wdrażane do samodzielności.
|
|
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Dzieci w przedszkolu czują się bezpiecznie, a relacje między wszystkimi członkami
społeczności przedszkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Dzieci wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Podejmuje się działania wychowawcze i profilaktyczne mające na celu eliminowanie zagrożeń
oraz wzmacnianie właściwych zachowań. W przedszkolu kształtuje się postawę odpowiedzialności dzieci za działania własne
i działania podejmowane w grupie. Podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne są monitorowane, ocenia się ich
skuteczność, a w razie potrzeby, dokonuje się ich modyfikacji.
|
|
5. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
W przedszkolu rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe oraz sytuację
społeczną każdego dziecka. Informacje z przeprowadzonego rozpoznania są wykorzystywane w działaniach edukacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z niepełnosprawnością oraz zajęcia specjalistyczne
są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka. W opinii rodziców wsparcie otrzymywane w przedszkolu odpowiada potrzebom ich dzieci.
|
|
6. Rodzice są partnerami przedszkola
|
Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach. W przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
|
|
7. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Przedszkole, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku lokalnym. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz
na rozwój dzieci.
|
|
8. Przedszkole w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych
i wewnętrznych
|
W przedszkolu analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych dotyczących wspomagania
rozwoju i edukacji dzieci, służące jakości procesów edukacyjnych. Nauczyciele planują i podejmują działania edukacyjne i wychowawcze z uwzględnieniem
wyników badań zewnętrznych i wewnętrznych oraz wniosków z tych badań, w tym ewaluacji
zewnętrznej i wewnętrznej. Działania prowadzone przez przedszkole są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeby
- modyfikowane.
|
|
9. Zarządzanie przedszkolem służy jego rozwojowi
|
Zarządzanie przedszkolem koncentruje się na zapewnieniu warunków odpowiednich do rozwoju
dzieci. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające przedszkolu wspomaganie zewnętrzne odpowiednie
do potrzeb i służące rozwojowi przedszkola. W przedszkolu są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym
sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|
|
II. WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH, SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH,
PLACÓWEK KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO, PLACÓWEK KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO ORAZ OŚRODKÓW
DOKSZTAŁCANIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO2)3)4)5)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
|
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole lub placówce służy rozwojowi
uczniów. Nauczyciele, w tym nauczyciele pracujący w jednym oddziale, współpracują ze sobą w
planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu procesów edukacyjnych. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy
i jej wykorzystanie. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele
stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia, grupy i oddziału. Sposób informowania ucznia o jego postępach w nauce oraz ocenianie pomagają uczniom
uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele motywują uczniów do aktywnego uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach,
tworząc atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Nauczyciele kształtują u uczniów umiejętność uczenia się.
|
|
2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
W szkole lub placówce realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć
uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują
je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole lub placówce monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem
jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrażane wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania.
|
|
3. Uczniowie są aktywni
|
Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole lub placówce i chętnie w nich
uczestniczą. Uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć i rozwiązywaniu problemów. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają uczniów do podejmowania różnorodnych
aktywności. Uczniowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju, rozwoju
szkoły lub placówki i społeczności lokalnej.
|
|
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne - w tym mające
na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań - które są dostosowane
do potrzeb uczniów i środowiska6'. Ocenia się ich skuteczność, a w razie potrzeb - modyfikuje. Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne,
a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole lub placówce są ustalone i przestrzegane
przez uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców.
|
|
5. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej
sytuacji
|
W szkole lub placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe,
sposoby uczenia się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole lub placówce
prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła lub placówka pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji
społecznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju
lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z niepełnosprawnością
są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego ucznia.
|
|
6. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki7)
|
Rodzice współdecydują w sprawach szkoły lub placówki i uczestniczą w podejmowanych
działaniach. Szkoła lub placówka współpracuje z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Szkoła lub placówka pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
|
|
7. Szkoła lub placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Szkoła lub placówka, w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami
działającymi w środowisku lokalnym. Współpraca szkoły lub placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój
oraz na rozwój uczniów.
|
|
8. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy
wyników egzaminu ósmoklasisty8) egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych
badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W szkole lub placówce analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej
i wewnętrznej oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych, odpowiednio do potrzeb
szkoły lub placówki. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele
planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania te są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb - modyfikowane.
|
|
9. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie szkołą lub placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych
odpowiednich do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole lub placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie
do potrzeb i służące rozwojowi szkoły lub placówki. W szkole lub placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa,
w tym sposobów działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|
|
III. WYMAGANIA WOBEC PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I PLACÓWEK ARTYSTYCZNYCH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki
|
Planowanie i organizacja pracy placówki uwzględnia potrzeby rozwojowe wychowanków. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. W placówce monitoruje się osiągnięcia wychowanków. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki uwzględniają opinie wychowanków
w celu doskonalenia podejmowanych działań.
|
|
2. Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia
korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego
|
W placówce diagnozuje się i analizuje potrzeby oraz możliwości wychowanków w celu
podejmowania skutecznych działań wspierających ich rozwój. Oferta placówki pozwala na realizację jej zadań, odpowiada potrzebom wychowanków i
daje im możliwość wyboru różnorodnych aktywności. Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. Wychowankowie inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju
i rozwoju placówki. W placówce kształtuje się umiejętność spędzania czasu wolnego oraz rozwijania zainteresowań
i uzdolnień.
|
|
3. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w placówce są ustalone i przestrzegane przez
wychowanków, nauczycieli i inne osoby realizujące zadania placówki oraz rodziców.
|
|
4. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Placówka w sposób celowy, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku lokalnym. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na
rozwój wychowanków.
|
|
5. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi oraz promowaniu wartości edukacji
|
Zarządzanie placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków do realizacji jej zadań. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego,
podejmuje się działania służące rozwojowi placówki. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym. W placówce są ustalane
i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów działania w sytuacjach
trudnych i kryzysowych.
|
|
IV. WYMAGANIA WOBEC PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI, PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH
I BIBLIOTEK PEDAGOGICZNYCH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki
|
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w placówce służy rozwojowi osób, instytucji
i organizacji korzystających z oferty placówki. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem i wspólnie
rozwiązują problemy. W realizacji zadań stosuje się różne formy i metody pracy dostosowane do potrzeb osób,
instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki.
|
|
2. Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty
placówki
|
Realizacja oferty placówki pozwala osiągać jej cele i wypełniać zadania statutowe
oraz zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji z niej korzystających. Podejmowane są działania służące wyrównywaniu szans w dostępie do oferty placówki. Placówka pozyskuje informacje od osób, instytucji i organizacji, które skorzystały
z oferty placówki, na temat działań podejmowanych przez placówkę. W opinii osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki, wsparcie
otrzymywane w placówce jest odpowiednie do ich potrzeb. Placówka zachęca osoby, instytucje i organizacje korzystające z oferty placówki do
własnego rozwoju.
|
|
3. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku lokalnym. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój.
|
|
4. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W placówce analizuje się wyniki badań zewnętrznych i wewnętrznych, w tym wyniki ewakuacji
zewnętrznej i wewnętrznej. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji,
na podstawie których przygotowuje się ofertę placówki oraz planuje i podejmuje działania
służące jakości pracy. Realizacja oferty i działania podejmowane w placówce są monitorowane i analizowane,
a w razie potrzeb - modyfikowane.
|
|
5. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków do realizacji jej zadań
oraz na przygotowaniu oferty odpowiedniej do potrzeb osób, instytucji i organizacji
korzystających z oferty placówki. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym. W placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów
działania w sytuacjach kryzysowych.
|
|
V. WYMAGANIA WOBEC SPECJALNYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH ORAZ PLACÓWEK ZAPEWNIAJĄCYCH
OPIEKĘ I WYCHOWANIE UCZNIOM W OKRESIE POBIERANIA NAUKI POZA MIEJSCEM STAŁEGO ZAMIESZKANIA
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki
|
Przy planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu działań placówki uwzględnia
się wyniki diagnoz i analiz potrzeb i możliwości wychowanków. Placówka prowadzi działania uwzględniające potrzeby rozwojowe wychowanków, specyfikę
pracy placówki oraz zidentyfikowane oczekiwania środowiska lokalnego. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu działań służących realizacji zadań placówki
oraz pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy.
|
|
2. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które dostosowane są do
potrzeb i sytuacji społecznej wychowanków. Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w placówce są ustalone i przestrzegane przez
wychowanków, nauczycieli i inne osoby realizujące zadania placówki oraz rodziców. Działania wychowawcze i profilaktyczne podejmowane w placówce są spójne i mają na
celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych postaw i zachowań. Podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne są monitorowane, a w razie potrzeb
- modyfikowane. Wychowankowie współpracują ze sobą oraz, odpowiednio do swoich możliwości, wykazują
się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych.
|
|
3. Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
W placówce rozpoznaje się możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe oraz sytuację
społeczną każdego wychowanka. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki stwarzają sytuacje, w których
zachęcają wychowanków do odejmowania różnorodnych aktywności, z uwzględnieniem rozpoznanych
możliwości psychofizycznych każdego wychowanka i jego potrzeb rozwojowych. Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. W placówce są prowadzone działania zwiększające szanse edukacyjne wychowanków. Działania te uwzględniają indywidualne potrzeby każdego wychowanka. W opinii rodziców i wychowanków wsparcie otrzymywane w placówce odpowiada ich potrzebom. W placówce wspiera się wychowanków w przyjmowaniu odpowiedzialności za własny rozwój.
|
|
4. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Placówka wspiera rodziców w wychowaniu i zrozumieniu aktualnej sytuacji ich dzieci. Rodzice pozytywnie oceniają efekty wsparcia udzielonego im przez placówkę. Placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku lokalnym. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz na
rozwój wychowanków.
|
|
5. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków do realizacji jej zadań. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do
potrzeb oraz służące jakości pracy i rozwojowi placówki. W placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów
działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|
|
VI. WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ SPECJALNYCH PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY, MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW
WYCHOWAWCZYCH, MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW SOCJOTERAPII, SPECJALNYCH OŚRODKÓW SZKOLNO-WYCHOWAWCZYCH
I OŚRODKÓW REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH9)10)
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki
|
Planowanie i organizacja działań odpowiednio do rodzaju placówki: profilaktyczno-wychowawczych,
edukacyjnych, prozdrowotnych, rekreacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych i
rewalidacyjnych, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
opracowanych dla wychowanków, służy rozwojowi wychowanków. W placówce są prowadzone działania uwzględniające indywidualizację procesu edukacji
i terapii w odniesieniu do każdego wychowanka. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem, wspólnie
rozwiązują problemy i monitorują skuteczność podejmowanych działań. Wychowankowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Sposób informowania wychowanków o ich postępach oraz ocenianie pomagają wychowankom
uczyć się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki motywują wychowanków do aktywnego
uczenia się i wspierają ich w trudnych sytuacjach. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany.
|
|
2. Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
i wykorzystują je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Działania służące nabywaniu wiedzy i umiejętności dostosowuje się do zdiagnozowanych
potrzeb i możliwości wychowanków. Rozwój wychowanków planuje się indywidualnie z uwzględnieniem postępów każdego wychowanka. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji
oraz z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego. Nauczyciele stosują różnorodne metody pracy, z uwzględnieniem możliwości, zdolności
i sposobów uczenia się wychowanków. W placówce, odpowiednio do specyfiki jej działania, monitoruje się proces nabywania
wiedzy i umiejętności przez wychowanków w odniesieniu do potrzeb i możliwości każdego
wychowanka.
|
|
3. Wychowankowie są aktywni
|
Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają wychowanków do podejmowania różnorodnych
aktywności, odpowiednio do ich możliwości. Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce. Wychowankowie są, odpowiednio do swoich możliwości, samodzielni w podejmowaniu różnorodnych
aktywności, mają świadomość celowości i korzyści, jakie przynosi udział w zajęciach.
|
|
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane do
potrzeb i sytuacji społecznej wychowanków. Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a
relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku
i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w placówce są ustalone i przestrzegane przez
wychowanków, pracowników placówki oraz rodziców. Działania profilaktyczno-wychowawcze, opiekuńcze, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne
podejmowane w placówce są spójne, mają na celu eliminowanie zagrożeń i sprzyjają kształtowaniu
i uzyskiwaniu pożądanych postaw i zachowań. Realizacja tych działań jest monitorowana, a w razie potrzeb - modyfikowana. Wychowankowie współpracują ze sobą w miarę swoich możliwości.
|
|
5. Rodzice są partnerami placówki
|
Rodzice współdecydują w sprawach placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. W placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. Placówka wspiera rodziców w wychowaniu i zrozumieniu aktualnej sytuacji ich dzieci. Placówka, z uwzględnieniem specyfiki jej działania, pozyskuje i wykorzystuje opinie
rodziców na temat swojej pracy.
|
|
6. Placówka współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Placówka w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi
w środowisku lokalnym, w tym z podmiotami odpowiedzialnymi za wspomaganie dzieci i
młodzieży, odpowiednio do potrzeb dzieci i młodzieży i ich sytuacji społecznej. Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz rozwój
wychowanków.
|
|
7. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W placówce analizuje się wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań
zewnętrznych i wewnętrznych odpowiednich do potrzeb placówki. Jeżeli w placówce funkcjonuje szkoła, w której uczniowie przystępują do egzaminów11)12), analizuje się wyniki tych egzaminów. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i
rekomendacji, na podstawie których nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki
planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania prowadzone przez placówkę są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb
- modyfikowane.
|
|
8. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie placówką koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich
do realizacji zadań placówki. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do
jej potrzeb i służące rozwojowi placówki. W placówce są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów
działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|
|
VII. WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ PRZY ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się
|
Planowanie i organizacja procesów edukacyjnych w szkole służy rozwojowi słuchaczy. Nauczyciele współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu
procesów edukacyjnych. Nauczyciele pomagają sobie nawzajem i wspólnie rozwiązują problemy. Słuchacze znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Nauczyciele stosują różne metody pracy dostosowane do potrzeb słuchaczy. W szkole rozpoznaje się możliwości i potrzeby edukacyjne słuchaczy i udziela się im
wsparcia odpowiednio do rozpoznanych potrzeb. Nauczyciele motywują słuchaczy do aktywnego uczenia się, wspierają ich w trudnych
sytuacjach oraz podejmują działania zapobiegające rezygnacji z nauki. Nauczyciele kształtują u słuchaczy umiejętność uczenia się.
|
|
2. Słuchacze nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
W szkole realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem umiejętności słuchaczy
z poprzedniego etapu edukacyjnego. Słuchacze nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują
je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole analizuje się osiągnięcia słuchaczy, formułuje się i wdraża wnioski z tych
analiz.
|
|
3. Słuchacze są aktywni
|
Słuchacze są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego słuchacza do podejmowania
różnorodnych aktywności. Słuchacze inicjują i realizują różnorodne działania na rzecz własnego rozwoju.
|
|
4. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne
|
Szkoła realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne - w tym mające na celu eliminowanie
zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań - które są dostosowane do potrzeb słuchaczy,
z uwzględnieniem uwarunkowań, w jakich odbywa się nauczanie. Działania szkoły we współpracy z pracownikami zakładu karnego lub aresztu śledczego
zapewniają słuchaczom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole są ustalone i przestrzegane przez
słuchaczy i pracowników szkoły.
|
|
5. Szkoła organizuje procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników egzaminu
ósmoklasisty13), egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i innych
badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W szkole analizuje się wyniki egzaminów, wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej
oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych odpowiednich do potrzeb szkoły. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele
planują i podejmują działania służące jakości procesów edukacyjnych. Działania prowadzone przez szkołę są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeb
- modyfikowane.
|
|
6. Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie szkołą koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich
do nauczania i współuczestniczenia w resocjalizacji osadzonych. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do
jej potrzeb i służące rozwojowi szkoły. W szkole są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów
działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|
|
VIII. WYMAGANIA WOBEC SZKÓŁ W ZAKŁADACH POPRAWCZYCH I SCHRONISKACH DLA NIELETNICH
|
|
Wymaganie
|
Charakterystyka wymagania
|
|
1. Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów
|
Planowanie i organizacja działań: profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, prozdrowotnych,
rekreacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych i rewalidacyjnych, w tym wynikających
z diagnozy deficytów uczniów oraz ich indywidualnych programów resocjalizacji, służy
rozwojowi uczniów. W szkole prowadzone są działania uwzględniające indywidualizację procesu resocjalizacji
i terapii w odniesieniu do każdego ucznia. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania szkoły współpracują ze sobą w planowaniu,
organizowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu podejmowanych działań. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania szkoły pomagają sobie nawzajem, wspólnie
rozwiązują problemy i monitorują skuteczność podejmowanych działań. Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy
i jej wykorzystanie. Uczniowie znają stawiane przed nimi cele i formułowane wobec nich oczekiwania. Sposób informowania uczniów o ich postępach oraz ocenianie pomagają uczniom uczyć
się i planować indywidualny rozwój. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania szkoły motywują uczniów do zmiany umożliwiającej
funkcjonowanie w warunkach wolnościowych w formach akceptowanych społecznie i wspierają
ich w trudnych sytuacjach. Czas spędzany przez uczniów w szkole jest efektywnie wykorzystywany.
|
|
2. Szkoła wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz umożliwia im
korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego
|
W szkole diagnozuje się i analizuje potrzeby oraz możliwości uczniów w celu podejmowania
skutecznych działań wspierających ich rozwój. Oferta szkoły pozwala na realizację jej zadań, odpowiada potrzebom uczniów i daje
im możliwość wyboru różnorodnych aktywności. Uczniowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w szkole i chętnie w nich uczestniczą. W szkole kształtuje się umiejętność spędzania czasu wolnego oraz rozwijania zainteresowań
i uzdolnień.
|
|
3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
|
W szkole realizuje się podstawę programową z uwzględnieniem osiągnięć uczniów z poprzedniego
etapu edukacyjnego. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują
je podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem warunków i sposobów jej realizacji. W szkole monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego ucznia, z uwzględnieniem jego
możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz. Wdrażane wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i nauczania.
|
|
4. Kształtowane są postawy i respektowane są normy społeczne
|
Szkoła realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb
i sytuacji społecznej uczniów. Działania szkoły zapewniają uczniom bezpieczeństwo
fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkoły są
oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Zasady zachowania i wzajemnych relacji w szkole są ustalone i przestrzegane przez
uczniów i pracowników szkoły. Działania profilaktyczno-wychowawcze, opiekuńcze, edukacyjne,
terapeutyczne i resocjalizacyjne podejmowane w szkole są spójne, mają na celu eliminowanie
zagrożeń i sprzyjają kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw i zachowań. Realizacja tych działań jest monitorowana, a w razie potrzeb - modyfikowana.
|
|
5. Szkoła wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji
|
W szkole rozpoznaje się możliwości psychofizyczne i potrzeby rozwojowe, sposoby uczenia
się oraz sytuację społeczną każdego ucznia. W szkole prowadzi się indywidualizację procesu edukacji w odniesieniu do potrzeb uczniów. Szkoła pomaga przezwyciężyć trudności ucznia wynikające z jego sytuacji społecznej. Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
i specjalistyczne organizowane dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju
lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniem
o potrzebie kształcenia specjalnego są odpowiednie do rozpoznanych potrzeb każdego
ucznia.
|
|
6. Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
|
Szkoła w sposób celowy współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w
środowisku lokalnym, w tym z podmiotami odpowiedzialnymi za wspomaganie dzieci i młodzieży,
odpowiednio do potrzeb dzieci i młodzieży i ich sytuacji społecznej. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój oraz rozwój
uczniów.
|
|
7. Szkoła w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych
|
W szkole analizuje się wyniki ewakuacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz innych badań
zewnętrznych i wewnętrznych odpowiednio do potrzeb szkoły. W szkole analizuje się wyniki egzaminów zewnętrznych14)15). Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których nauczyciele
i inne osoby realizujące zadania szkoły planują i podejmują działania służące jakości
procesów edukacyjnych. Działania prowadzone przez szkołę są monitorowane i analizowane,
a w razie potrzeb - modyfikowane.
|
|
8. Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi
|
Zarządzanie szkołą koncentruje się na zapewnieniu warunków organizacyjnych odpowiednich
do realizacji zadań szkoły. W procesie zarządzania wykorzystuje się wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru
pedagogicznego. Podejmuje się działania zapewniające szkole wspomaganie zewnętrzne odpowiednie do
jej potrzeb i służące rozwojowi szkoły. W szkole są ustalane i przestrzegane procedury dotyczące bezpieczeństwa, w tym sposobów
działania w sytuacjach trudnych i kryzysowych.
|