W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach
publicznych
(Dz. U. poz. 843 oraz z 2016 r. poz. 1278) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 otrzymuje brzmienie:
„
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów w publicznych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dla dzieci i młodzieży
oraz słuchaczy w publicznych gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych dla dorosłych.
”
;
2)
tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:
„
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w publicznych gimnazjach i szkołach
ponadgimnazjalnych dla dzieci i młodzieży
”
;
3)
w § 4:
a)
uchyla się ust. 1,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu
zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego
ucznia opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi gimnazjum i szkoły
ponadgimnazjalnej.
”
;
4)
po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:
„
§ 6a.
1.
Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie, dla którego podstawa programowa
kształcenia w zawodach przewiduje naukę języka migowego, zwalnia z realizacji tych
zajęć ucznia niewidomego lub słabowidzącego.
2.
W przypadku zwolnienia ucznia z nauki języka migowego w dokumentacji przebiegu nauczania
wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
”
;
5)
w § 9 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„
W gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej roczne, a w przypadku szkoły policealnej -
semestralne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, o których mowa
w art. 44a ustawy, ustala się w stopniach według następującej skali:
”
;
6)
w § 13 w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„
Roczną i końcową ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:
”
;
7)
w § 20 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
W gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej
uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią rocznych ocen klasyfikacyjnych
co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
”
;
8)
w § 21:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Uczeń kończy gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku
klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią końcowych
ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą końcową ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
”
,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„
4.
Uczeń, o którym mowa w art. 16 ust. 11 ustawy, kończy gimnazjum lub szkołę ponadgimnazjalną
z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych średnią końcowych ocen klasyfikacyjnych co najmniej 4,75.
”
;
9)
w § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Do słuchaczy szkół dla dorosłych stosuje się odpowiednio przepisy § 3, § 4, § 5 ust.
2 i 3, § 6, § 6a, § 9, § 14-16 oraz § 19 ust. 1-6, 9, 10 i 12.
”
;
10)
w § 25 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
W gimnazjum i liceum ogólnokształcącym dla dorosłych egzamin semestralny z języka
polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki przeprowadza się w formie pisemnej
i ustnej.
”
;
11)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Słuchacz gimnazjum i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych może być zwolniony z
egzaminu semestralnego z danych zajęć edukacyjnych w formie ustnej, jeżeli z egzaminu
semestralnego z tych zajęć w formie pisemnej otrzymał co najmniej ocenę bardzo dobrą,
o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 2.
”
;
12)
po § 29 dodaje się § 29a w brzmieniu:
„
§ 29a.
Jeżeli słuchacz:
1)
nie uczęszczał na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne przewidziane w danym
semestrze w wymiarze co najmniej połowy czasu przeznaczonego na każde z tych zajęć
albo
2)
nie otrzymał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, ocen uznanych
za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania, albo
3)
nie przystąpił do egzaminu semestralnego
- w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”
albo „nieklasyfikowana”.
”
.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.
1)
Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie,
na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada
2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz.
U. poz. 1903).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r.
poz. 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292.