1.
Wniosek o wypłatę rekompensaty osoba uprawniona składa do właściwego przedsiębiorstwa
wypłacającego w terminie do 21 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
2.
Wniosek o wypłatę rekompensaty zawiera:
1)
imię i nazwisko osoby uprawnionej;
2)
numer PESEL albo rodzaj i numer dokumentu tożsamości w przypadku braku numeru PESEL;
3)
nazwę przedsiębiorstwa górniczego, z którego osoba uprawniona, o której mowa w art.
2 pkt 1 lit. a, przeszła na emeryturę lub rentę;
4)
informację, że osoba uprawniona, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. a, posiadała prawo
do bezpłatnego węgla na podstawie postanowień układu zbiorowego pracy, porozumienia
lub innej regulacji obowiązującej w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc
obowiązującą przed dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub
dokonanych wypowiedzeń;
5)
wskazanie sposobu wypłaty rekompensaty;
6)
adres zamieszkania osoby uprawnionej;
7)
numer rachunku bankowego albo rachunku prowadzonego w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej,
na jaki ma być wpłacona rekompensata - w przypadku wypłaty rekompensaty przelewem;
8)
telefon do kontaktu z osobą uprawnioną;
9)
datę i podpis osoby uprawnionej.
3.
Do wniosku o wypłatę rekompensaty dołącza się:
1)
dokumenty potwierdzające uprawnienie do rekompensaty - w przypadku osób uprawnionych,
o których mowa w art. 2 pkt 1 lit. b;
2)
oświadczenie o następującej treści:
„
Oświadczam, że:
1)
dane zawarte we wniosku o wypłatę rekompensaty są zgodne z prawdą;
2)
roszczenia z tytułu prawa do bezpłatnego węgla nie podlegają zaspokojeniu na podstawie
prawomocnego wyroku sądowego;
3)
nie złożyłem(am) pozwu/złożyłem(am) pozew* dotyczący(ego) roszczenia z tytułu prawa do bezpłatnego węgla do sądu... w... ;
4)
nie będę występować z roszczeniami z tytułu prawa do bezpłatnego węgla przysługującego
na podstawie postanowień układu zbiorowego pracy, porozumienia lub innych regulacji
obowiązujących w przedsiębiorstwie górniczym, które utraciły moc obowiązującą przed
dniem wejścia w życie ustawy, na skutek zawartych porozumień lub dokonanych wypowiedzeń.
* Niepotrzebne skreślić
”
.
4.
Wzór wniosku o wypłatę rekompensaty oraz wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 3
pkt 2, zamieszcza na swojej stronie internetowej przedsiębiorstwo wypłacające.
5.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę rekompensaty nie zawiera danych, o których mowa
w ust. 2, lub nie dołączono do niego dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przedsiębiorstwo wypłacające niezwłocznie
wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub dołączenia dokumentów lub oświadczenia
w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania z pouczeniem, że nieuzupełnienie danych
lub niedołączenie dokumentów lub oświadczenia w tym terminie spowoduje pozostawienie
wniosku bez rozpoznania.
6.
Przedsiębiorstwo wypłacające, o którym mowa w art. 2 pkt 3 lit. a, zwraca się do przedsiębiorstwa
górniczego, z którego osoba uprawniona, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. a, przeszła
na emeryturę lub rentę, z wnioskiem o potwierdzenie informacji, o której mowa w ust.
2 pkt 4, w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku o wypłatę rekompensaty.
7.
Przedsiębiorstwo górnicze udziela przedsiębiorstwu wypłacającemu odpowiedzi w terminie
7 dni od dnia otrzymania wniosku o potwierdzenie informacji, o którym mowa w ust.
6.
8.
Przedsiębiorstwo wypłacające wypłaca rekompensatę, jeżeli przedsiębiorstwo górnicze
potwierdzi informację, o której mowa w ust. 2 pkt 4.
9.
Przedsiębiorstwo wypłacające odmawia w formie pisemnej, z podaniem przyczyny odmowy,
wypłaty rekompensaty, jeżeli wniosek złożyła osoba nieuprawniona.
10.
Od odmowy, o której mowa w ust. 9, przysługuje odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń
społecznych w terminie 14 dni od dnia otrzymania odmowy.
11.
Przedsiębiorstwo wypłacające, z inicjatywy własnej albo na wniosek osoby uprawnionej,
prostuje błędy pisarskie oraz inne oczywiste omyłki w odmowie, o której mowa w ust.
9.