treść niniejszego wykazu nie stanowi przeszkody do zgłaszania jakiegokolwiek zdarzenia,
sytuacji lub warunków, które, jeśli powtórzą się w innych, ale podobnych okolicznościach
lub zostaną pozostawione bez skorygowania, mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa
statku powietrznego.
1)
Zdarzenia bliskie kolizji (obejmujące sytuacje szczególne, gdy jeden statek powietrzny
oraz inny statek powietrzny lub ziemia, pojazd, osoba albo obiekt są odbierane jako
znajdujące się zbyt blisko siebie):
a)
naruszenie minimalnej separacji,
b)
niewystarczająca separacja,
c)
nieomal zderzenie z ziemią w locie sterowanym ( near CFIT ),
d)
wtargnięcie na drogę startową, co spowodowało konieczność podjęcia działania w celu
uniknięcia skutków tego zdarzenia.
2)
Potencjalna kolizja lub nieomal kolizja obejmująca szczególne sytuacje, które prowadzą
do wypadku lub kolizji, jeśli w pobliżu znajduje się inny statek powietrzny:
a)
wtargnięcie na drogę startową, kiedy podejmowanie działania w celu uniknięcia skutków
tego zdarzenia nie było konieczne,
b)
wypadnięcie z drogi startowej,
c)
odchylenie od zezwolenia wydanego przez kontrolę ruchu lotniczego (ATC),
d)
naruszenie przepisów zarządzania ruchem lotniczym (ATM) przez załogę statku powietrznego:
-
-
naruszenie przez załogę statku powietrznego odpowiednich, opublikowanych procedur
ATM,
-
-
bezprawne wejście w przestrzeń powietrzną,
-
-
odstąpienie od procedur wymaganych przez ATM w zakresie wyposażenia statku powietrznego
i postępowania załogi.
3)
Zdarzenia specyficzne dla ATM (obejmujące sytuacje mające wpływ na zapewnienie przez
służby ATM właściwego poziomu bezpieczeństwa statku powietrznego, włączając sytuacje,
w wyniku których brak zagrożenia bezpieczeństwa operacji statku powietrznego wynikało
tylko z przypadku). Obejmują one następujące zagadnienia:
a)
niemożność zapewnienia służb ATM:
-
-
niemożność zapewnienia służb ruchu lotniczego (ATS),
-
-
niemożność zapewnienia służb zarządzania przestrzenią powietrzną (ASM),
-
-
niemożność zapewnienia służb zarządzania przepływem ruchu lotniczego,
b)
uszkodzenie funkcji komunikacyjnych,
c)
uszkodzenie funkcji nadzoru,
d)
uszkodzenie funkcji przetwarzania i dystrybucji danych,
e)
uszkodzenie funkcji nawigacyjnych,
f)
naruszenia zabezpieczeń systemu ATM.
4)
Dostarczanie w znacznym stopniu nieprawidłowych, nieodpowiednich lub mylnych informacji
przez jakąkolwiek służbę naziemną, np. kontrolę ruchu lotniczego (ATC), służbę automatycznej
informacji lotniskowej (ATIS), służby meteorologiczne, nawigacyjne bazy danych, mapy,
arkusze, podręczniki.
5)
Wydanie zgody na wykonanie lotu na wysokości nad terenem mniejszej niż dopuszczalna.
6)
Dostarczenie nieprawidłowych danych dotyczących ciśnienia atmosferycznego (dotyczy
ustawień wysokościomierza).
7)
Nieprawidłowe nadawanie, odbiór lub interpretacja ważnych komunikatów, jeżeli może
to prowadzić do sytuacji niebezpiecznych.
8)
Niezgodna z prawem transmisja radiokomunikacyjna.
9)
Uszkodzenie naziemnych lub satelitarnych instalacji lotniczego systemu nawigacyjnego.