Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiejz dnia 13 października 2017 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o państwowych instytucjach filmowych
Na podstawie art. 16 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych
(Dz. U. z 2015 r. poz. 1387), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania
mieniem państwowym
(Dz. U. poz. 2260),
2)
ustawą z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o kinematografii oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 961)
oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 11 października 2017 r.
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity ustawy nie obejmuje:
1)
art. 100, art. 103 i art. 134 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające
ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym
(Dz. U. poz. 2260), które stanowią:
„
Art. 100.
1.
Sprawy niezakończone przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, wszczęte przed
dniem wejścia w życie ustawy, przejmują z tym dniem organy oraz podmioty właściwe
do ich realizacji na podstawie ustawy wprowadzanej w art. 1 oraz innych ustaw zmienianych
w niniejszej ustawie, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2.
Czynności w zakresie przekazania dokumentacji spraw, określonych w ust. 1, oraz papierów
wartościowych stanowiących zabezpieczenie należności Skarbu Państwa dokonuje do dnia
wejścia w życie ustawy minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, a po tym dniu likwidator
urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
3.
Przekazanie dokumentacji oraz papierów wartościowych stanowiących zabezpieczenie należności
Skarbu Państwa następuje na podstawie protokołu.
”
„
Art. 103.
Sprawy administracyjne i sądowoadministracyjne wszczęte na podstawie przepisów zmienianych
niniejszą ustawą i niezakończone przed dniem jej wejścia w życie są prowadzone na
podstawie dotychczasowych przepisów przez organy, które przejęły zadania i kompetencje
zgodnie z przepisami niniejszej ustawy.
”
„
Art. 134.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem:
1)
art. 14 pkt 19 i pkt 32 w zakresie uchylenia art. 69a ust. 3 i 4, które wchodzą w
życie z dniem 1 stycznia 2019 r.;
2)
art. 97-99, art. 100 ust. 2, art. 114 ust. 2 i art. 116, które wchodzą w życie z dniem
następującym po dniu ogłoszenia;
3)
art. 19 pkt 32, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.;
4)
art. 95, który wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2016 r.
”
;
2)
art. 4 ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o kinematografii oraz niektórych
innych ustaw
(Dz. U. poz. 961), który stanowi:
„
Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
”
.
Załącznik
-
Tekst jednolity ustawy z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych
Preambuła. (uchylona)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawę stosuje się do utworzonych przed dniem 1 stycznia 2006 r. państwowych instytucji
filmowych oraz do działających w nich zespołów filmowych.
Art. 2.
(uchylony)
Art. 3.
(uchylony)
Art. 4.
(uchylony)
Rozdział 2
(uchylony)
Rozdział 3
Państwowe instytucje filmowe
Art. 14.
(uchylony)
Art. 15.
(uchylony)
Art. 16.
Organem założycielskim dla państwowych jednostek organizacyjnych kinematografii jest
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Art. 17.
Państwowa instytucja filmowa jest powołana do produkcji i opracowywania filmów.
Art. 18.
(uchylony)
Art. 18a.
(uchylony)
Art. 19.
(uchylony)
Art. 20.
1.
Państwowa instytucja filmowa prowadzi działalność jako jednostka samodzielna pod względem
prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym.
2.
Załoga państwowej instytucji filmowej uczestniczy w zarządzaniu instytucją według
zasad określonych w przepisach o samorządzie załogi przedsiębiorstwa państwowego,
z zastrzeżeniem art. 33.
Art. 21.
1.
Państwowa instytucja filmowa działa na podstawie statutu.
2.
Statut określa w szczególności cele, zadania i strukturę organizacyjną państwowej
instytucji filmowej oraz jej organy zarządzające.
3.
Statut państwowej instytucji filmowej może również przewidywać utworzenie zakładów
i innych wewnętrznych jednostek organizacyjnych.
4.
Statut uchwala ogólne zebranie pracowników państwowej instytucji filmowej w trybie
określonym w przepisach o przedsiębiorstwach państwowych, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Statut podlega zatwierdzeniu przez organ założycielski.
6.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do zmiany statutu.
7.
(uchylony)
8.
Zasady i tryb działania państwowej instytucji filmowej określa regulamin ustalony
przez dyrektora po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej.
Art. 22.
1.
Państwowa instytucja filmowa może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do rejestru
państwowych instytucji filmowych, zwanego dalej „rejestrem”.
2.
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3.
Wpis do rejestru następuje z urzędu.
4.
Państwowa instytucja filmowa nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do rejestru.
5.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określa, w drodze
rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru, uwzględniając w szczególności konieczność
prowadzenia odrębnej księgi rejestru dla każdej państwowej instytucji filmowej.
Art. 23.
1.
Organami państwowej instytucji filmowej są:
1)
dyrektor;
2)
ogólne zebranie pracowników i rada pracownicza.
2.
Dyrektor państwowej instytucji filmowej zarządza instytucją i reprezentuje ją.
3.
Dyrektor państwowej instytucji filmowej podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za
nie odpowiedzialność.
Art. 23a.
(uchylony)
Art. 24.
1.
Dyrektora państwowej instytucji filmowej powołuje i odwołuje minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, na zasadach i w trybie przewidzianych
w przepisach o przedsiębiorstwach państwowych, dotyczących powołania i odwołania dyrektora
przedsiębiorstwa państwowego użyteczności publicznej.
2.
W państwowej instytucji filmowej nowo utworzonej dyrektora powołuje minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
3.
Zastępców dyrektora państwowej instytucji filmowej oraz głównego księgowego powołuje
i odwołuje dyrektor instytucji za zgodą rady pracowniczej.
Art. 25.
1.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może, w drodze
zarządzenia, łączyć państwowe instytucje filmowe utworzone przed dniem 1 stycznia
2005 r.
2.
Do połączenia państwowych instytucji filmowych stosuje się odpowiednio przepisy art. 18 ust. 2 i art. 19 ust. 1-3 i ust. 4 zdanie pierwsze ustawy z dnia 25 października
1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej
(Dz. U. z 2017 r. poz. 862).
3.
Z dniem wpisu do rejestru nowo utworzonej państwowej instytucji filmowej minister
właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wykreśla z rejestru państwowe
instytucje filmowe, które uległy połączeniu.
Art. 25a.
1.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może, w drodze
zarządzenia, przekształcić państwową instytucję filmową w państwową instytucję kultury
w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Zarządzenie o przekształceniu państwowej instytucji filmowej w państwową instytucję
kultury stanowi jednocześnie akt o utworzeniu państwowej instytucji kultury.
2.
Przy przekształceniu państwowej instytucji filmowej w państwową instytucję kultury
minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego uwzględnia:
1)
potrzeby państwa wynikające z zadań w zakresie upowszechniania kultury filmowej;
2)
warunki finansowe, ekonomiczne, organizacyjne i techniczne niezbędne do funkcjonowania
tworzonej państwowej instytucji kultury.
3.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego staje się, z dniem
utworzenia państwowej instytucji kultury, organizatorem w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
4.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, niezwłocznie
po utworzeniu państwowej instytucji kultury, wykreśli państwową instytucję filmową
z rejestru państwowych instytucji filmowych, nada statut państwowej instytucji kultury
oraz dokona jej wpisu do rejestru instytucji kultury.
5.
Z dniem utworzenia państwowej instytucji kultury ustaje działalność ogólnego zebrania
pracowników i rady pracowniczej państwowej instytucji filmowej. Dyrektor państwowej
instytucji filmowej pełni funkcję do czasu powołania dyrektora państwowej instytucji
kultury.
6.
Z dniem utworzenia państwowej instytucji kultury pracownicy państwowej instytucji
filmowej stają się pracownikami państwowej instytucji kultury.
7.
Z dniem utworzenia państwowej instytucji kultury mienie państwowej instytucji filmowej
staje się mieniem państwowej instytucji kultury.
8.
Z dniem utworzenia państwowa instytucja kultury wstępuje we wszystkie stosunki prawne,
których podmiotem była państwowa instytucja filmowa.
likwidacja państwowej instytucji filmowej polega na zadysponowaniu składnikami materialnymi
i niematerialnymi tej instytucji na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, z zastrzeżeniem
pkt 5, i wykreśleniu państwowej instytucji filmowej z rejestru instytucji filmowych,
o którym mowa w art. 22, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli. Jeżeli wierzycielem
likwidowanej państwowej instytucji filmowej jest Skarb Państwa - wierzytelności te
z dniem podjęcia decyzji o likwidacji umarza się;
2)
likwidacja państwowej instytucji filmowej, z zastrzeżeniem pkt 3, może nastąpić na
wspólny wniosek dyrektora i rady pracowniczej państwowej instytucji filmowej. Decyzje
o likwidacji podejmuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
3)
jeżeli zachodzą przesłanki określone w art. 19 ust. 1 tej ustawy lub państwowa instytucja
filmowa nie spełnia zadań określonych w statucie bądź do dnia 31 grudnia 2012 r. nie
została podjęta decyzja o likwidacji państwowej instytucji filmowej lub państwowa
instytucja filmowa nie została skomercjalizowana - instytucja ta podlega likwidacji
z inicjatywy ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;
4)
art. 19 ust. 2, art. 20, art. 22 i art. 23 tej ustawy nie stosuje się;
z dniem postawienia w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości państwowej instytucji
filmowej autorskie prawa majątkowe przysługujące tej instytucji stają się nieodpłatnie
własnością państwowej instytucji kultury wyspecjalizowanej w zakresie ochrony narodowego
dziedzictwa kulturalnego w dziedzinie kinematografii, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii
(Dz. U. z 2016 r. poz. 438 oraz z 2017 r. poz. 961).
Art. 27.
Państwowa instytucja filmowa, na wniosek sejmiku województwa, może być przekazana
do prowadzenia samorządowi województwa na zasadach określonych w porozumieniu ministra
właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z zarządem województwa.
Do państwowych instytucji filmowych oraz spółek powstałych w wyniku komercjalizacji
państwowych instytucji filmowych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1055), z tym że:
1)
komercjalizacji państwowej instytucji filmowej dokonuje minister właściwy do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z własnej inicjatywy lub na wspólny wniosek
dyrektora i rady pracowniczej państwowej instytucji filmowej;
2)
wpływy ze zbycia akcji spółki powstałej w wyniku komercjalizacji państwowej instytucji
filmowej są przychodami Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
3)
o sporządzeniu aktu komercjalizacji państwowej instytucji filmowej powiadamia się
Dyrektora Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, który ma prawo wglądu w dokumentację
rachunkową i księgi handlowe spółki powstałej z przekształcenia państwowej instytucji
filmowej oraz przysługuje mu prawo zgłaszania uwag i występowania z wnioskami dotyczącymi
spraw tej spółki - w czasie, gdy Skarb Państwa pozostaje jedynym akcjonariuszem tej
spółki;
4)
z dniem sporządzenia aktu komercjalizacji państwowej instytucji filmowej instytucję
tę wykreśla się z rejestru.
Do zbywania akcji spółki powstałej w wyniku komercjalizacji państwowej instytucji
filmowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym
(Dz. U. poz. 2259 oraz z 2017 r. poz. 624, 1491 i 1529), z tym że:
w razie zbycia akcji spółki powstałej w wyniku komercjalizacji państwowej instytucji
filmowej zasoby sztuki filmowej zgromadzone w tej spółce stają się nieodpłatnie własnością
państwowej instytucji kultury wyspecjalizowanej w zakresie ochrony narodowego dziedzictwa
kulturalnego w dziedzinie kinematografii, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii i podlegają przekazaniu jej;
2)
zbyciu nie podlegają autorskie prawa majątkowe do filmów wyprodukowanych do dnia 31
grudnia 1989 r. przysługujące spółce powstałej w wyniku komercjalizacji państwowej
instytucji filmowej - w takim przypadku prawa te stają się nieodpłatnie własnością
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
3)
na wniosek ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego Rada
Ministrów może w formie uchwały udzielić zgody na inny niż publiczny tryb zbycia udziałów
lub akcji spółki powstałej w wyniku komercjalizacji państwowej instytucji filmowej
poprzez ich nieodpłatne wniesienie do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, który ma
obowiązek je zbyć w terminie 12 miesięcy od dnia wniesienia, w tym nieodpłatnie na
rzecz jednostki samorządu terytorialnego w celu prowadzenia działalności kulturalnej.
2.
Przepisy ust. 1 nie naruszają praw twórców wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
(Dz. U. z 2017 r. poz. 880 i 1089), w szczególności dotyczących nowych pól eksploatacji.
zasoby sztuki filmowej zgromadzone w tej spółce stają się nieodpłatnie własnością
państwowej instytucji kultury wyspecjalizowanej w zakresie ochrony narodowego dziedzictwa
kulturalnego w dziedzinie kinematografii, o której mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii i podlegają jej przekazaniu,
b)
autorskie prawa majątkowe przysługujące tej spółce stają się nieodpłatnie własnością
Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej;
2)
jednoosobowej spółki jednostki samorządu terytorialnego: zasoby sztuki filmowej zgromadzone
w tej spółce oraz autorskie prawa majątkowe jej przysługujące stają się mieniem samorządowej
instytucji kultury utworzonej w celu upowszechniania kultury filmowej, o ile organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi o ich przekazaniu, w drodze
uchwały podjętej do dnia postawienia spółki w stan likwidacji lub ogłoszenia upadłości.
Art. 28.
1.
W państwowych instytucjach filmowych, których przedmiotem działalności jest produkcja
filmów, mogą działać zespoły filmowe jako wewnętrzne jednostki organizacyjne.
2.
(uchylony)
3.
(uchylony)
4.
(uchylony)
5.
(uchylony)
Art. 29.
Zespół filmowy działa na podstawie statutu państwowej instytucji filmowej, w której
został utworzony, określającego w szczególności:
1)
zadania zespołu filmowego oraz sposób i zakres wykonywania przez zespół czynności
producenta filmu;
2)
szczegółowy zakres działania oraz uprawnienia i obowiązki kierownika artystycznego
i innych osób wchodzących w skład zespołu.
Art. 30.
1.
Działalność zespołu filmowego podlega okresowym ocenom ministra właściwego do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w przypadku negatywnej
oceny, rozwiązuje zespół przed upływem czasu określonego przy jego utworzeniu.
3.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może również rozwiązać
zespół przed upływem czasu określonego przy jego utworzeniu, jeżeli działalność zespołu
narusza postanowienia statutu państwowej instytucji filmowej.
Art. 31.
1.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego dokonuje kontroli
i oceny działalności państwowej instytucji filmowej oraz pracy jej dyrektora.
2.
Kontrola i ocena działalności państwowej instytucji filmowej obejmuje w szczególności:
1)
jej zgodność z prawem oraz z zasadami i celami polityki kulturalnej państwa;
2)
działalność artystyczną, jej poziom oraz stopień zaspokajania potrzeb kulturalnych
społeczeństwa;
3)
wyniki ekonomiczne.
Art. 32.
1.
W państwowej instytucji filmowej, w której został utworzony zespół filmowy, kierownik
artystyczny zespołu filmowego ponosi odpowiedzialność za działalność zespołu, o której
mowa w art. 31 ust. 2 pkt 2, przed ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego, a za działalność zespołu, o której mowa w art. 31 ust. 2 pkt
3 - przed dyrektorem państwowej instytucji filmowej.
2.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje państwowej
instytucji filmowej zalecenia dotyczące usunięcia braków i niedociągnięć stwierdzonych
w jej działalności.
Art. 33.
Państwowa instytucja filmowa prowadzi działalność na podstawie planu, który ustala
dyrektor, a następnie zatwierdza minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
Art. 34.
1.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może nałożyć na
państwową instytucję filmową obowiązek wykonania dodatkowego zadania, w szczególności:
1)
produkcji poza planem określonego filmu;
2)
dystrybucji lub rozpowszechniania określonego filmu w oznaczony sposób.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw kultury i ochrony
dziedzictwa narodowego zapewnia państwowej instytucji filmowej środki niezbędne do
wykonania nałożonego zadania.
Art. 35.
(uchylony)
Art. 36.
(uchylony)
Art. 37.
(uchylony)
Art. 38.
(uchylony)
Art. 39.
(uchylony)
Art. 40.
(uchylony)
Art. 41.
(uchylony)
Rozdział 4
Gospodarka finansowa
Art. 42.
(uchylony)
Art. 43.
(uchylony)
Art. 44.
(uchylony)
Art. 45.
1.
Państwowa instytucja filmowa prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową, pokrywając
z uzyskanych przychodów koszty działalności i zobowiązania.
2.
Podstawą gospodarki finansowej państwowej instytucji filmowej jest roczny plan finansowy,
który ustala dyrektor.
3.
Roczny plan finansowy obejmuje w szczególności:
1)
przychody, w tym dotacje z wyodrębnieniem ich rodzajów;
2)
koszty operacyjne, w tym wydatki na wynagrodzenia i składki naliczane od wynagrodzeń;
3)
wydatki inwestycyjne;
4)
stan środków obrotowych na początek i koniec roku obrotowego.
4.
Rokiem obrotowym państwowej instytucji filmowej jest rok kalendarzowy.
5.
Państwowa instytucja filmowa prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach
o rachunkowości.
6.
Roczne sprawozdanie finansowe państwowej instytucji filmowej podlega badaniu przez
biegłego rewidenta.
7.
Roczne sprawozdanie finansowe państwowej instytucji filmowej zatwierdza minister właściwy
do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Art. 45a.
1.
Państwowa instytucja filmowa tworzy:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz rezerwowy;
3)
inne fundusze, których utworzenie przewidują odrębne przepisy.
2.
Fundusz statutowy odzwierciedla wartość mienia otrzymanego przez państwową instytucję
filmową w momencie utworzenia.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o:
1)
wartość mienia otrzymanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych organów lub
na podstawie odrębnych przepisów;
2)
zysk netto, z uwzględnieniem ust. 5.
4.
Fundusz statutowy zmniejsza się o:
1)
wartość mienia przekazanego nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwych organów lub
na podstawie odrębnych przepisów;
2)
straty netto nieznajdujące pokrycia w funduszu rezerwowym.
5.
Fundusz rezerwowy tworzy się z zysku netto. Odpis na fundusz rezerwowy nie może być
niższy niż 10% zysku netto. Państwowa instytucja filmowa może zaniechać odpisu, gdy
stan funduszu rezerwowego przekroczy równowartość 2% kosztów działalności tej instytucji
w roku obrotowym.
6.
Fundusz rezerwowy przeznacza się na pokrycie straty netto.
Art. 45b.
1.
Państwowe instytucje filmowe dokonują na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
wpłat w wysokości 50% przychodów z majątkowych praw autorskich do filmów wyprodukowanych
do dnia 31 grudnia 1989 r.
2.
Wpłaty, o których mowa w ust. 1, są przekazywane w okresach kwartalnych, w terminie
30 dni po upływie kwartału.
3.
Do należności z tytułu wpłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy
działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2017 r. poz. 201, 648, 768, 935, 1428 i 1537), z tym że uprawnienia organu podatkowego przysługują Dyrektorowi Polskiego Instytutu
Sztuki Filmowej, a uprawnienia organu odwoławczego - ministrowi właściwemu do spraw
kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
4.
Wpłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu
przepisów o podatku dochodowym, w dacie ich poniesienia.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się art. 27a ust. 2.
Rozdział 5
(uchylony)
Rozdział 6
(uchylony)
Rozdział 7
(uchylony)
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 59.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe prowadzące produkcję lub opracowanie filmów oraz dystrybucję
i rozpowszechnianie filmów, z wyłączeniem przedsiębiorstwa państwowego „Łódzkie Zakłady
Wytwórcze Kopii Filmowych”, stają się z dniem wejścia ustawy w życie instytucjami
filmowymi w rozumieniu ustawy, a ich pracownicy - pracownikami tych instytucji.
2.
Istniejące w dniu wejścia ustawy w życie Zrzeszenie Przedsiębiorstw Państwowych Kinematografii
staje się Zrzeszeniem Instytucji Filmowych, a jego pracownicy - pracownikami Zrzeszenia
Instytucji Filmowych.
3.
(pominięty)
4.
(pominięty)
Art. 60.
(pominięty)
Art. 61.
(pominięty)
Art. 61a.
Przepisy art. 26a stosuje się również do autorskich praw majątkowych do filmów przysługujących
instytucji filmowej, której likwidacji lub postępowania upadłościowego nie zakończono
przed dniem 1 kwietnia 2002 r. W takim wypadku prawa te stają się własnością Filmoteki
Narodowej z dniem 1 kwietnia 2002 r.
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie
ustawy o kinematografii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 961), która weszła
w życie z dniem 1 czerwca 2017 r.
2)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. poz. 2260),
która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
3)
Dodany przez art. 5 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
4)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 2 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 1.
5)
Obecnie ustawę - Prawo upadłościowe na podstawie art. 428 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja
2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. poz. 978).