Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegoz dnia 4 grudnia 2017 r.w sprawie udzielania szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe 1)Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 22ah ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty   (Dz. U. z 2017 r. poz. 2198 i 2203) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób przekazywania przez dyrektora szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanemu dalej „ministrem”, informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, wzór formularza zawierającego te informacje oraz wzór wniosku o udzielenie dotacji;

2)

tryb udzielania oraz sposób rozliczania wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji.

§ 2.

Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, zwanej dalej „szkołą”, przekazuje na:

1)

formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia, albo

2)

formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.

§ 3.

1.

Wniosek o udzielenie szkole dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, zwany dalej „wnioskiem”, jest sporządzany na formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2.

Do wniosku dołącza się informacje, o których mowa w § 2.

§ 4.

Dyrektor szkoły przekazuje ministrowi za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej, zwanego dalej „Centrum”, wniosek wraz z załączonymi do tego wniosku informacjami, o których mowa w § 2, w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 5.

1.

Centrum dokonuje weryfikacji pod względem formalnym i rachunkowym danych zawartych we wniosku oraz w załączonych do tego wniosku informacjach, o których mowa w § 2.

2.

W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych lub błędów rachunkowych Centrum, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku, informuje dyrektora szkoły o tych uchybieniach lub błędach.

3.

Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach lub błędach, o których mowa w ust. 2, przekazuje Centrum poprawiony wniosek wraz z informacjami, o których mowa w § 2, lub wyjaśnienia potwierdzające dane w nich zawarte, w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 6.

1.

Dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, udziela minister za pośrednictwem Centrum.

2.

Ustaloną, na podstawie wniosku oraz załączonych do tego wniosku informacji, o których mowa w § 2, kwotę dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, Centrum przekazuje na rachunek bankowy szkoły.

§ 7.

1.

Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, dyrektor szkoły przekazuje na:

1)

formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, albo

2)

formularzu, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia - w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, niesłyszących, słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, niewidomych i słabowidzących, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o ile uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów.

2.

Do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły dołącza kopie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych lub na pokrycie kosztów ich drukowania lub powielania w celach dydaktycznych, lub zakup urządzeń umożliwiających ich drukowanie lub powielanie.

§ 8.

Dyrektor szkoły przekazuje ministrowi, za pośrednictwem Centrum, rozliczenie, o którym mowa w § 7 ust. 1, oraz kopie dokumentów, o których mowa w § 7 ust. 2, w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 9.

1.

Centrum dokonuje weryfikacji danych zawartych w rozliczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1, pod względem formalnym i rachunkowym, odpowiednio, z danymi określonymi we wniosku oraz w załączonych do tego wniosku informacjach, o których mowa w § 2.

2.

W przypadku stwierdzenia w rozliczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 1, uchybień formalnych lub błędów rachunkowych Centrum, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego rozliczenia, informuje dyrektora szkoły o tych uchybieniach lub błędach.

3.

Dyrektor szkoły, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach lub błędach, o których mowa w ust. 2, przekazuje Centrum poprawione rozliczenie lub wyjaśnienia potwierdzające dane w nim zawarte, w postaci papierowej albo elektronicznej.

§ 10.

1.

Wnioski, informacje, o których mowa w § 2, oraz rozliczenia, o których mowa w § 7 ust. 1, przekazywane w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

2.

Wnioski, informacje, o których mowa w § 2, oraz rozliczenia, o których mowa w § 7 ust. 1, wnosi się na elektroniczną skrzynkę podawczą Centrum.

3.

W przypadku przekazania do Centrum kopii dokumentów, o których mowa w § 7 ust. 2, Centrum może wezwać dyrektora szkoły do okazania oryginałów tych dokumentów.

§ 11.

Centrum w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji, o której mowa w art. 22ah ust. 1 ustawy, niezgodnie z przeznaczeniem lub stwierdzenia pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości sporządza informację, którą przekazuje niezwłocznie ministrowi.
1)
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1894).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 1 kwietnia 2016 r. w sprawie udzielania szkołom artystycznym realizującym kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum, prowadzonym przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 469).

Załącznik nr 1   -   Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej na wyposażenie szkoły artystycznej w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe (wzór)

Załącznik nr 2   -   Informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej na wyposażenie szkoły artystycznej w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wzór)

Załącznik nr 3   -   Wniosek o udzielenie szkole artystycznej dotacji celowej na sfinansowanie kosztu zakupu podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych (wzór)

Załącznik nr 4   -   Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe (wzór)

Załącznik nr 5   -   Rozliczenie wykorzystania dotacji celowej na wyposażenie szkoły artystycznej w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (wzór)