Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansówz dnia 25 stycznia 2017 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji 1)Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 336 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej   (Dz. U. poz. 1844 oraz z 2016 r. poz. 615 i 1948) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2016 r. w sprawie dodatkowych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji   (Dz. U. poz. 634) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku nr 1:

a)

w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu ubezpieczeń”, w formularzu 1.2. „Pasywa zakładu ubezpieczeń” i w formularzu 7. „Pozycje pozabilansowe” po wyrazach „początek okresu” i „koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

b)

w formularzu 2. „Wybrane aktywa zakładu ubezpieczeń” w kolumnie A w wierszu C.III.4. wyrazy „Pozostałe lokaty” zastępuje się wyrazami „Pozostałe inne lokaty finansowe”,

c)

w formularzu 3. „Ogólny rachunek zysków i strat”, w formularzu 4. „Techniczny rachunek ubezpieczeń na życie”, w formularzu 5. „Rachunek przepływów pieniężnych” i w formularzu 6. „Rachunki techniczne działu I - działalność bezpośrednia i reasekuracja czynna”:
  •   -  
    wyrazy „Okres poprzedni” zastępuje się wyrazami „Poprzedni okres sprawozdawczy”,
  •   -  
    wyrazy „Okres bieżący” zastępuje się wyrazami „Okres sprawozdawczy”,

d)

formularz 11. „Skargi na działalność zakładu ubezpieczeń” otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,

e)

wstęp do not objaśniających do załącznika nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia,

f)

noty objaśniające do załącznika nr 1:
  •   -  
    formularza 2 otrzymują brzmienie:
    „ 
    Formularz 2 stanowi rozwinięcie informacji zawartej w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu ubezpieczeń”. Przez określenia: „lokaty”, „aktywa netto ubezpieczeń na życie, gdy ryzyko lokaty (inwestycyjne) ponosi ubezpieczający”, „nieruchomości”, „lokaty w jednostkach podporządkowanych”, „inne lokaty finansowe”, „udziały, akcje oraz inne papiery wartościowe o zmiennej kwocie dochodu oraz jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych”, „dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu”, „lokaty terminowe w instytucjach kredytowych”, „pozostałe lokaty” rozumie się odpowiednie pozycje wyszczególnione w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu ubezpieczeń”. Pozycja C.III. „Inne lokaty finansowe” jest sumą pozycji „Udziały, akcje oraz inne papiery wartościowe o zmiennej kwocie dochodu oraz jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych”, „Dłużne papiery wartościowe i inne papiery wartościowe o stałej kwocie dochodu”, „Lokaty terminowe w instytucjach kredytowych”, „Pozostałe inne lokaty finansowe”. W kolumnie B „Krajowe” należy wykazać tylko odpowiednie wartości lokat krajowych, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego. W kolumnie C „Razem” należy wykazać odpowiednie wartości lokat zawarte w agregatach wykazanych w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu ubezpieczeń”, według stanu na koniec okresu sprawozdawczego.
     ”
     ,
  •   -  
    formularza 8 otrzymują brzmienie:
    „ 
    Formularz 8 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty błędów dotyczących poprzednich lat obrotowych, a ujawnionych w okresie sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 8 powinny być równe ich wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
     ”
     ,
  •   -  
    formularza 11 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;

2)

w załączniku nr 2:

a)

w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu ubezpieczeń”, w formularzu 1.2. „Pasywa zakładu ubezpieczeń” i w formularzu 7. „Pozycje pozabilansowe” po wyrazach „początek okresu” i „koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

b)

w formularzu 3. „Ogólny rachunek zysków i strat”, w formularzu 4. „Techniczny rachunek ubezpieczeń osobowych i majątkowych”, w formularzu 5. „Rachunek przepływów pieniężnych” i w formularzu 6. „Rachunki techniczne działu II - działalność bezpośrednia i reasekuracja czynna”:
  •   -  
    wyrazy „Okres poprzedni” zastępuje się wyrazami „Poprzedni okres sprawozdawczy”,
  •   -  
    wyrazy „Okres bieżący” zastępuje się wyrazami „Okres sprawozdawczy”,

c)

formularz 10. „Skargi na działalność zakładu ubezpieczeń” otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia,

d)

w formularzu 12. „Powszechne ubezpieczenia obowiązkowe” w kolumnach C i E po wyrazach „czynnych na koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

e)

w formularzu 13. „Pozostałe ubezpieczenia obowiązkowe” po wyrazach „Liczba umów czynnych na koniec okresu” i „Liczba ryzyk ubezpieczonych czynnych na koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

f)

wstęp do not objaśniających do załącznika nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia,

g)

noty objaśniające do załącznika nr 2:
  •   -  
    formularza 8 otrzymują brzmienie:
    „ 
    Formularz 8 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty błędów dotyczących poprzednich lat obrotowych, a ujawnionych w okresie sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 8 powinny być równe ich wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
     ”
     ,
  •   -  
    formularza 10 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia;

3)

w załączniku nr 3:

a)

w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu reasekuracji”, w formularzu 1.2. „Pasywa zakładu reasekuracji” i w formularzu 5. „Pozycje pozabilansowe” po wyrazach „początek okresu” i „koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

b)

w formularzu 2. „Ogólny rachunek zysków i strat”, w formularzu 3. „Techniczny rachunek ubezpieczeń na życie” i w formularzu 4. „Rachunek przepływów pieniężnych”:
  •   -  
    wyrazy „Okres poprzedni” zastępuje się wyrazami „Poprzedni okres sprawozdawczy”,
  •   -  
    wyrazy „Okres bieżący” zastępuje się wyrazami „Okres sprawozdawczy”,

c)

wstęp do not objaśniających do załącznika nr 3 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego rozporządzenia,

d)

noty objaśniające do załącznika nr 3 formularza 6 otrzymują brzmienie:
„ 
Formularz 6 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty błędów dotyczących poprzednich lat obrotowych, a ujawnionych w okresie sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 6 powinny być równe ich wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
 ”
 ;

4)

w załączniku nr 4:

a)

w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu reasekuracji”, w formularzu 1.2. „Pasywa zakładu reasekuracji” i w formularzu 6. „Pozycje pozabilansowe” po wyrazach „początek okresu” i „koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

b)

w formularzu 2. „Ogólny rachunek zysków i strat”, w formularzu 3. „Techniczny rachunek ubezpieczeń osobowych i majątkowych”, w formularzu 4. „Rachunek przepływów pieniężnych” i w formularzu 5. „Rachunki techniczne działu II”:
  •   -  
    wyrazy „Okres poprzedni” zastępuje się wyrazami „Poprzedni okres sprawozdawczy”,
  •   -  
    wyrazy „Okres bieżący” zastępuje się wyrazami „Okres sprawozdawczy”,

c)

wstęp do not objaśniających do załącznika nr 4 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 8 do niniejszego rozporządzenia,

d)

noty objaśniające do załącznika nr 4 formularza 7 otrzymują brzmienie:
„ 
Formularz 7 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty błędów dotyczących poprzednich lat obrotowych, a ujawnionych w okresie sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 7 powinny być równe ich wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
 ”
 ;

5)

w załączniku nr 5:

a)

w formularzu 1.1. „Aktywa zakładu reasekuracji”, w formularzu 1.2. „Pasywa zakładu reasekuracji” i w formularzu 6. „Pozycje pozabilansowe” po wyrazach „początek okresu” i „koniec okresu” dodaje się wyraz „sprawozdawczego”,

b)

w formularzu 2. „Ogólny rachunek zysków i strat”, w formularzu 3.1. „Techniczny rachunek ubezpieczeń na życie”, w formularzu 3.2. „Techniczny rachunek ubezpieczeń osobowych i majątkowych”, w formularzu 4. „Rachunek przepływów pieniężnych” i w formularzu 5. „Rachunki techniczne działu II”:
  •   -  
    wyrazy „Okres poprzedni” zastępuje się wyrazami „Poprzedni okres sprawozdawczy”,
  •   -  
    wyrazy „Okres bieżący” zastępuje się wyrazami „Okres sprawozdawczy”,

c)

wstęp do not objaśniających do załącznika nr 5 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 9 do niniejszego rozporządzenia,

d)

noty objaśniające do załącznika nr 5 formularza 7 otrzymują brzmienie:
„ 
Formularz 7 stanowi rozwinięcie informacji o zmianach w pozycji A pasywów bilansu. Korekty błędów dotyczących poprzednich lat obrotowych, a ujawnionych w okresie sprawozdawczym, ujmuje się w pozycji „Zysk (strata) z lat ubiegłych”. Wartości poszczególnych pozycji kapitału własnego występujących w kolumnie G formularza 7 powinny być równe ich wartościom ujętym w pozycji A w kolumnie C pasywów bilansu.
 ”
 ;

6)

w załączniku nr 6:

a)

noty objaśniające do załącznika nr 6 formularza 1 oraz formularza 2 otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 10 do niniejszego rozporządzenia,

b)

w notach objaśniających do załącznika nr 6 formularza 4 w pkt 4 objaśnień do kolumny „Sektor emitenta wg ESA 2010” po wyrazach „ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych” dodaje się wyrazy „i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi”.

§ 2.

Rozporządzenie ma zastosowanie po raz pierwszy do dodatkowego kwartalnego sprawozdania finansowego i statystycznego za pierwszy kwartał w roku obrotowym rozpoczynającym się w 2017 r.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Załącznik nr 1   -   Tekst załącznika

Nazwa zakładu ubezpieczeń na życie
Dodatkowe roczne/kwartalne sprawozdanie finansowe i statystyczne sporządzone na dzień .... roku

11.

SKARGI NA DZIAŁALNOŚĆ ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

Nazwa produktu ubezpieczeniowego
Przyporządkowanie
produktu do grupy
ubezpieczeń
Skargi
(pole
słownikowe)
Liczba skarg według sposobu wniesienia w okresie sprawozdawczym
Przedmiot skargi (pole słownikowe)
Liczba skarg rozpatrzonych w okresie sprawozdawczym
Liczba skarg wtoku na koniec okresu sprawozdawczego
Sprawy sądowe przeciwko zakładowi ubezpieczeń z tytułu skarg w okresie sprawozdawczym
bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń
za pośrednictwem innej instytucji
ogółem
ze skarg
wniesionych w
okresie
sprawozdawczym
ze skarg
wniesionych w
poprzednich
latach obrotowych
ze skarg
wniesionych w
okresie
sprawozdawczym
ze skarg
wniesionych
w poprzednich
latach
obrotowych
ogółem
zakończone wyrokiem sądu w okresie sprawozdawczym
zakończone zawarciem ugody w okresie sprawozdawczym
w toku na koniec okresu sprawozdawczego
liczba spraw
wartość kwot zasądzonych
na rzecz skarżących
liczba ugód sądowych
wartość zawartych
ugód sądowych
liczba spraw
wartość
roszczeń
zgłoszonych
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
0
P
R
s
Razem
                                 
1.
                                 
2.
                                 
3.
                                 
                                   

null

Załącznik nr 3   -   Tekst załącznika

Formularz 11
Przez skargę należy rozumieć:

1)

reklamację w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 892 i 1823),

2)

skargę niebędącą reklamacją
- związane z produktem ubezpieczeniowym.
Skarga niebędącą reklamacją oznacza każde wystąpienie podmiotu, które nie jest reklamacją w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, skierowane do zakładu ubezpieczeń, w którym podmiot zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez tę instytucję lub wykonywanej przez nią działalności.
Reklamację składa klient, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Skargę niebędącą reklamacją składa każdy podmiot, będący zarówno osobą fizyczną, jak i osobą prawną lub inną jednostką organizacyjną, który korzysta lub korzystał z usług zakładu ubezpieczeń, wnioskował o świadczenie takich usług lub był odbiorcą oferty marketingowej tej instytucji.
Kryterium głównym formularza jest kolumna A „Nazwa produktu ubezpieczeniowego”.
W przypadku gdy produkt ubezpieczeniowy obejmuje kilka grup ubezpieczeń, w kolumnie B należy wykazać wszystkie grupy ubezpieczeń, które produkt obejmuje.
Informacje w kolumnie C należy podać w podziale na „reklamacje” i „skargi niebędące reklamacjami” (słownik zamknięty), zgodnie z definicjami zawartymi w nocie objaśniającej. Informacje w podziale na „reklamacje” i „skargi niebędące reklamacjami” należy uwzględnić w odrębnych wierszach.
Informacje w kolumnie G „Przedmiot skargi”, należy podać w podziale na poszczególne rodzaje przedmiotu skargi skierowanej do zakładu ubezpieczeń. Pole słownikowe (słownik zamknięty):

1)

wysokość przyznanego odszkodowania, świadczenia lub wartość wykupu częściowego;

2)

wartość wykupu polisy w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy;

3)

odmowa merytorycznego rozpatrzenia wnoszonego roszczenia o odszkodowanie lub świadczenie;

4)

opieszałość, nieterminowa likwidacja szkody lub nieterminowa wypłata świadczenia;

5)

odmowa wypłaty całości odszkodowania (świadczenia);

6)

odmowa wypłaty części odszkodowania (świadczenia);

7)

działalność agenta ubezpieczeniowego;

8)

niezrozumiałe lub niezgodne z prawem zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia;

9)

brak należytej informacji w zakresie charakterystyki produktu;

10)

odmowa udostępnienia akt;

11)

odmowa przyjęcia do ubezpieczenia;

12)

wysokość składki;

13)

modyfikacja wzorca umownego;

14)

brak wyraźnej przyczyny skargi;

15)

inne.
W kolumnach od D do L, w przypadku złożenia skargi w jednej sprawie klienta bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń lub za pośrednictwem jednej lub kilku instytucji, sprawę należy wykazać tylko raz:
  •   -  
    w kolumnie D, gdy jako pierwszy wniesie ją do zakładu ubezpieczeń klient;
  •   -  
    w kolumnie E, gdy skarga trafia do zakładu ubezpieczeń po raz pierwszy za pośrednictwem innej instytucji.
W przypadku gdy skarga trafia do zakładu ubezpieczeń po raz pierwszy za pośrednictwem pełnomocnika klienta sprawę wykazuje się w kolumnie E.

Załącznik nr 4   -   Tekst załącznika

Nazwa zakładu ubezpieczeń pozostałych osobowych i majątkowych
Dodatkowe roczne/kwartalne sprawozdanie finansowe i statystyczne sporządzone na dzień .... roku

10.

SKARGI NA DZIAŁALNOŚĆ ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

Nazwa produktu ubezpieczeniowego
Przyporządkowanie
produktu do grupy
ubezpieczeń
Skargi
(pole
słownikowe)
Liczba skarg według sposobu wniesienia w okresie sprawozdawczym
Przedmiot skargi (pole słownikowe)
Liczba skarg rozpatrzonych w okresie sprawozdawczym
Liczba skarg wtoku na koniec okresu sprawozdawczego
Sprawy sądowe przeciwko zakładowi ubezpieczeń z tytułu skarg w okresie sprawozdawczym
bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń
za pośrednictwem innej instytucji
ogółem
ze skarg
wniesionych w
okresie
sprawozdawczym
ze skarg
wniesionych w
poprzednich
latach obrotowych
ze skarg
wniesionych w
okresie
sprawozdawczym
ze skarg
wniesionych w
poprzednich
latach obrotowych
ogółem
zakończone wyrokiem sądu w okresie sprawozdawczym
zakończone zawarciem ugody w okresie sprawozdawczym
w toku na koniec okresu sprawozdawczego
liczba spraw
wartość kwot zasądzonych
na rzecz skarżących
liczba ugód sądowych
wartość zawartych
ugód sądowych
liczba spraw
wartość
roszczeń
zgłoszonych
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
0
P
R
S
Razem
                                 
1.
                                 
2.
                                 
3.
                                 
                                   

null

Załącznik nr 6   -   Tekst załącznika

Formularz 10
Przez skargę należy rozumieć:

1)

reklamację w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 892 i 1823),

2)

skargę niebędącą reklamacją
- związane z produktem ubezpieczeniowym.
Skarga niebędącą reklamacją oznacza każde wystąpienie podmiotu, które nie jest reklamacją w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, skierowane do zakładu ubezpieczeń, w którym podmiot zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez tę instytucję lub wykonywanej przez nią działalności.
Reklamację składa klient, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
Skargę niebędącą reklamacją składa każdy podmiot, będący zarówno osobą fizyczną, jak i osobą prawną lub inną jednostką organizacyjną, który korzysta lub korzystał z usług zakładu ubezpieczeń, wnioskował o świadczenie takich usług lub był odbiorcą oferty marketingowej tej instytucji.
Kryterium głównym formularza jest kolumna A „Nazwa produktu ubezpieczeniowego”.
W przypadku gdy produkt ubezpieczeniowy obejmuje kilka grup ubezpieczeń, w kolumnie B należy wykazać wszystkie grupy ubezpieczeń, które produkt obejmuje.
Informacje w kolumnie C należy podać w podziale na „reklamacje” i „skargi niebędące reklamacjami” (słownik zamknięty), zgodnie z definicjami zawartymi w nocie objaśniającej. Informacje w podziale na „reklamacje” i „skargi niebędące reklamacjami” należy uwzględnić w odrębnych wierszach.
Informacje w kolumnie G „Przedmiot skargi”, należy podać w podziale na poszczególne rodzaje przedmiotu skargi skierowanej do zakładu ubezpieczeń. Pole słownikowe (słownik zamknięty):

1)

wysokość przyznanego odszkodowania, świadczenia lub wartość wykupu częściowego;

2)

wartość wykupu polisy w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy;

3)

odmowa merytorycznego rozpatrzenia wnoszonego roszczenia o odszkodowanie lub świadczenie;

4)

opieszałość, nieterminowa likwidacja szkody lub nieterminowa wypłata świadczenia;

5)

odmowa wypłaty całości odszkodowania (świadczenia);

6)

odmowa wypłaty części odszkodowania (świadczenia);

7)

działalność agenta ubezpieczeniowego;

8)

niezrozumiałe lub niezgodne z prawem zapisy ogólnych warunków ubezpieczenia;

9)

brak należytej informacji w zakresie charakterystyki produktu;

10)

odmowa udostępnienia akt;

11)

odmowa przyjęcia do ubezpieczenia;

12)

wysokość składki;

13)

modyfikacja wzorca umownego;

14)

brak wyraźnej przyczyny skargi;

15)

inne.
W kolumnach od D do L, w przypadku złożenia skargi w jednej sprawie klienta bezpośrednio do zakładu ubezpieczeń lub za pośrednictwem jednej lub kilku instytucji, sprawę należy wykazać tylko raz:
  •   -  
    w kolumnie D, gdy jako pierwszy wniesie ją do zakładu ubezpieczeń klient;
  •   -  
    w kolumnie E, gdy skarga trafia do zakładu ubezpieczeń po raz pierwszy za pośrednictwem innej instytucji.
W przypadku gdy skarga trafia do zakładu ubezpieczeń po raz pierwszy za pośrednictwem pełnomocnika klienta sprawę wykazuje się w kolumnie E.
nullnullnull

Załącznik nr 10   -   Tekst załącznika

Formularz 1 oraz Formularz 2
Układ pozycji formularza 1 oraz formularza 2 odpowiada częściowo układowi formularza S.02.01.02, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2450 z dnia 2 grudnia 2015 r. ustanawiającego wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do wzorów formularzy na potrzeby przekazywania informacji organom nadzoru zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (Dz. Urz. UE L 347 z 31.12.2015, str. 1, z późn. zm.1)), zwanego dalej „rozporządzeniem KE”. Formularz 2 zawiera dodatkowe podziały pozycji „Zobowiązania wobec instytucji kredytowych” oraz „Zobowiązania finansowe inne niż zobowiązania wobec instytucji kredytowych”. Formularze należy wypełniać w odniesieniu do formularza S.02.01.02. W kolumnie „Korekty z tytułu reklasyfikacji” należy podać zmiany wartości raportowanych w kolumnie „Wartość bilansowa wg Wypłacalność II” formularza S.02.01.02 (w porównaniu do poprzedniego kwartału), które wynikają ze zmian klasyfikacji pozycji bilansowych. W przypadku braku błędów w klasyfikacji komórki pozostają niewypełnione.
1) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 286 z 21.10.2016, str. 35.