po rozpoznaniu w trybie
art. 92 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania
przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. poz. 2072), na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 grudnia 2017 r., wniosku Rzecznika Praw Obywatelskich
o zbadanie zgodności:
art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
(Dz. U. z 2015 r. poz. 155, ze zm.) w zakresie, w jakim przewiduje pobranie opłaty za wydanie nowego dokumentu prawa
jazdy w miejsce dokumentu wymagającego zmiany danych i opłaty ewidencyjnej, w sytuacji
gdy zmiana danych spowodowana została działaniami organów władzy publicznej, z zasadą
zaufania obywateli do państwa i prawa wynikającą z
art. 2 Konstytucji,
Art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
(Dz. U. z 2017 r. poz. 978) w zakresie, w jakim przewiduje pobranie opłaty ewidencyjnej i opłaty za wydanie nowego
dokumentu prawa jazdy z powodu konieczności zmiany zawartych w nim danych, wynikającej
ze zmiany stanu faktycznego spowodowanej działaniem organów władzy samorządowej, jes
t niezgodny z
art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
na podstawie
art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania
przed Trybunałem Konstytucyjnym
(Dz. U. poz. 2072) umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie.
Orzeczenie zapadło jednogłośnie.