Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansówz dnia 20 grudnia 2017 r.w sprawie sprawozdania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego 1)Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 2331).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 7b ust. 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785, 2141, 2372 i 2432) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowy zakres informacji objętych sprawozdaniem podatkowym w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego, zwanym dalej „sprawozdaniem”;

2)

wzór sprawozdania;

3)

terminy i sposób przekazywania oraz sposób sporządzania sprawozdania;

4)

terminy i sposób przekazywania oraz sposób sporządzania aktualizacji sprawozdania, o której mowa w art. 7b ust. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, zwanej dalej „aktualizacją sprawozdania”.

§ 2.

1.

Sprawozdanie obejmuje, w zakresie:

1)

wysokości stawek podatku od nieruchomości - rodzaje przedmiotów opodatkowania i określone dla nich stawki podatku;

2)

średniej ceny skupu żyta - kwotę stanowiącą średnią cenę skupu żyta;

3)

średniej ceny sprzedaży drewna - kwotę stanowiącą średnią cenę sprzedaży drewna;

4)

podstaw opodatkowania podatkiem:

a)

od nieruchomości - zagregowane dane o powierzchni, powierzchni użytkowej oraz wartości przedmiotów opodatkowania tym podatkiem, w podziale na rodzaje przedmiotów opodatkowania zgodnym z obowiązującymi na terenie gminy stawkami podatku od nieruchomości,

b)

rolnym - zagregowane dane o liczbie hektarów przeliczeniowych gruntów gospodarstw rolnych oraz liczbie hektarów pozostałych gruntów opodatkowanych tym podatkiem,

c)

leśnym - zagregowane dane o powierzchni lasów oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych opodatkowanych tym podatkiem;

5)

podstaw opodatkowania zwolnionych od podatku:

a)

od nieruchomości - zagregowane dane o powierzchni, powierzchni użytkowej oraz wartości przedmiotów opodatkowania zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy, w podziale na rodzaje przedmiotów opodatkowania zgodnym z obowiązującymi na terenie gminy stawkami podatku od nieruchomości,

b)

rolnego - zagregowane dane o liczbie hektarów przeliczeniowych gruntów gospodarstw rolnych oraz liczbie hektarów pozostałych gruntów, zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy,

c)

leśnego - zagregowane dane o powierzchni lasów oraz lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych zwolnionych od tego podatku na mocy uchwał rady gminy.

2.

Wzór sprawozdania określa załącznik do rozporządzenia.

§ 3.

1.

Dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, wykazuje się zgodnie z treścią uchwał rady gminy obowiązujących na terenie danej gminy w roku podatkowym, w którym jest sporządzane sprawozdanie.

2.

W przypadku gdy rada gminy nie podjęła uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta lub średniej ceny sprzedaży drewna, w sprawozdaniu wykazuje się średnią cenę skupu żyta lub średnią cenę sprzedaży drewna, ustalone na podstawie komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, obowiązujące w roku podatkowym, w którym jest sporządzane sprawozdanie.

§ 4.

Dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 i 5, wykazuje się zgodnie ze stanem ewidencji podatkowej nieruchomości, o której mowa w art. 7a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, prowadzonej przez organ podatkowy.

§ 5.

W sprawozdaniu wykazuje się pełne tytuły uchwał rady gminy, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 oraz § 3 ust. 1, wraz z datami ich uchwalenia i miejscem publikacji.

§ 6.

1.

Sprawozdanie oraz aktualizacja sprawozdania są sporządzane w formie dokumentu elektronicznego i przekazywane w postaci elektronicznej z wykorzystaniem aplikacji wskazanej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

2.

Struktury danych przekazywanych za pomocą aplikacji, o której mowa w ust. 1, publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

§ 7.

1.

Organ podatkowy przekazuje sprawozdanie do właściwej regionalnej izby obrachunkowej w następujących terminach:

1)

część A sprawozdania - obejmującą dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-3, wraz z odpowiednimi danymi, o których mowa w § 5 - do dnia 10 stycznia danego roku podatkowego;

2)

część B sprawozdania - obejmującą dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 i 5, wraz z odpowiednimi danymi, o których mowa w § 5 - do dnia 20 lipca danego roku podatkowego.

2.

Regionalna izba obrachunkowa przekazuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych otrzymane od organów podatkowych sprawozdania w następujących terminach:

1)

część A sprawozdania - do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego;

2)

część B sprawozdania - do dnia 31 lipca danego roku podatkowego.

3.

W przypadku braku możliwości przekazania części A lub B sprawozdania w terminach, o których mowa w ust. 1 lub 2, spowodowanego niedostępnością lub nieprawidłowym działaniem systemu informatycznego lub aplikacji, o której mowa w § 6 ust. 1, części A lub B sprawozdania przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

§ 8.

1.

W przypadku konieczności aktualizacji sprawozdania organ podatkowy niezwłocznie przekazuje aktualizację części A sprawozdania do właściwej regionalnej izby obrachunkowej.

2.

Regionalna izba obrachunkowa przekazuje do ministra właściwego do spraw finansów publicznych otrzymaną od organu podatkowego aktualizację części A sprawozdania w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania aktualizacji sprawozdania.

§ 9.

W przypadku stwierdzenia błędu w części A lub B sprawozdania lub aktualizacji sprawozdania organ podatkowy niezwłocznie przekazuje poprawioną odpowiednią część sprawozdania lub aktualizację sprawozdania do właściwej regionalnej izby obrachunkowej. Przepis § 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 10.

1.

Sprawozdanie podpisuje wójt (burmistrz, prezydent miasta).

2.

Sprawozdanie opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

§ 11.

W 2018 r. część A sprawozdania jest przekazywana przez:

1)

organy podatkowe - w terminie do dnia 28 lutego;

2)

regionalne izby obrachunkowe - w terminie do dnia 10 marca.

§ 12.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 2331).

Załącznik   -   SP-1: Sprawozdanie podatkowe w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego