|
1
|
Podstawy trygonometrii sferycznej
|
4
|
6
|
|
|
10
|
|
|
1.
Trójkąt sferyczny.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Podstawowe wzory trygonometrii sferycznej.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Trójkąt sferyczny prostokątny.
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Kartograficzne podstawy nawigacji
|
4
|
|
4
|
|
8
|
|
|
1.
Odwzorowanie Merkatora. Powiększona szerokość.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Odwzorowanie gnomoniczne.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Opracowanie, redagowanie i wydawanie map nawigacyjnych w wersji papierowej i cyfrowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Morskie mapy tematyczne i pomocnicze. Routeing charts.
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Żegluga po ortodromie
|
4
|
4
|
2
|
|
10
|
|
|
1.
Elementy ortodromy.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Przebieg ortodromy i loksodromy na mapie Merkatora i na mapie gnomonicznej.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Wykorzystanie mapy gnomonicznej do określania elementów ortodromy.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Automatyzacja obliczeń loksodromy i ortodromy.
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Określanie pozycji statku i ocena dokładności
|
4
|
|
4
|
|
8
|
|
|
1.
Ocena dokładności linii pozycyjnych.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Oceny dokładności pozycji statku. Analiza dokładności pozycji statku określonej różnymi
metodami nawigacyjnymi.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Błędy metod i odwzorowań w nawigacji morskiej.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Standardy dokładności IMO.
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Pływy i prądy pływowe
|
4
|
|
4
|
|
8
|
|
|
1.
Siły pływotwórcze. Zarys statycznej teorii pływów.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zjawisko pływów.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Fala pływowa na rzekach.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Wpływ konfiguracji dna morskiego i wybrzeża na zjawisko prądów pływowych.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Wykorzystanie Internetu w zakresie informacji o pływach i prądach pływowych (służby
hydrograficzne), zastosowanie programów wersji PC do określania prognozy pływów i
prądów pływowych.
|
|
|
|
|
|
|
6
|
ASTRONAWIGACJA
|
12
|
8
|
16
|
|
36
|
|
|
1.
Wiadomości ogólne o układzie słonecznym. Sfera niebieska - pojęcia podstawowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Układy współrzędnych astronomicznych: horyzontalny, równikowy I, II (godzinny i ekwinokcjalny).
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Trójkąt sferyczny paralaktyczny i jego graficzne i analityczne rozwiązywanie.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Ruch ciał niebieskich w funkcji czasu i położenia obserwatora.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Czas w astronawigacji. Czas uniwersalny, czas strefowy, strefy czasowe, linia zmiany
daty.
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
Chronometr i statkowa służba czasu.
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
Morski rocznik astronomiczny - budowa i wykorzystanie.
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
Sekstant i pomiary wysokości ciał niebieskich (technika mierzenia, ocena i eliminacja
błędów).
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
Poprawianie zmierzonych sekstantem wysokości ciał niebieskich.
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
Rzut ciała niebieskiego na powierzchnię kuli ziemskiej. Pojęcie astronomicznego okręgu
pozycyjnego i astronomicznej linii pozycyjnej.
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
Metody określania astronomicznej linii pozycyjnej: wysokościowa, długościowa i szerokościowa.
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
Budowa i wykorzystanie tablic astronawigacyjnych HD-605.
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
Identyfikacja gwiazd i planet. Wykorzystanie tablic i identyfikatorów.
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
Pozycja z jednoczesnych i niejednoczesnych obserwacji ciał niebieskich. Dokładność
astronomicznej linii pozycyjnej i pozycji obserwowanej.
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
Algorytmizacja obliczeń astronawigacyjnych.
|
|
|
|
|
|
|
7
|
Planowanie podróży
|
12
|
|
8
|
|
20
|
|
|
1.
Zalecenia dotyczące planowania podróży w świetle konwencji SOLAS i rezolucji IMO
(gromadzenie informacji, planowanie drogi statku od nabrzeża do nabrzeża, realizacja
planu i jego monitorowanie).
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Zalecenia konwencji STCW-F w aspekcie planowania podróży.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Źródła informacji niezbędne do opracowania kompletnego planu przejścia nawigacyjnego.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Proces planowania i monitorowania przejścia statku.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Organizacja pracy zespołowej na mostku.
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
Procedury wachtowe i awaryjne.
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
Wymagania dotyczące metod i częstotliwości określania pozycji na różnych etapach
podróży.
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
Planowanie podróży oceanicznej i na akwenach otwartych.
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
Trasy pogodowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
Warunki hydrometeorologiczne ograniczające wybór drogi statku.
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
Żegluga statku w lodach - planowanie podróży statku w obszarach występowania lodu
pochodzenia morskiego i lądowego, interpretacja map
|
|
|
|
|
|
|
|
12.
Oblodzenie statku - prognozowanie możliwości oblodzenia statku na podstawie nomogramów.
|
|
|
|
|
|
|
|
13.
Programy komputerowe uwzględniające warunki pogodowe na potrzeby planowania podróży
statków.
|
|
|
|
|
|
|
|
14.
Planowanie podróży na obszarach ograniczonych.
|
|
|
|
|
|
|
|
15.
Modyfikacja planu podróży w trakcie jego realizacji. Plan awaryjny.
|
|
|
|
|
|
|
|
16.
Automatyzacja obliczeń nawigacyjnych.
|
|
|
|
|
|
|
8
|
ECDIS
|
6
|
|
|
24
|
30
|
|
|
1.
Systemy informacji przestrzennej.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
Aspekty prawne, standaryzacja systemów ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Charakterystyka podstawowych typów systemów map elektronicznych (ECDIS, RCDS i ECS).
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Baza danych tworzona na potrzeby ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
Podstawowe funkcje nawigacyjne ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
Prezentacja danych ECDIS i SENC.
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
Urządzenia i czujniki współpracujące z ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
8.
Planowanie, monitorowanie i rejestracja podróży w systemach ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
9.
Zobrazowanie oraz funkcje prezentacji dodatkowych informacji nawigacyjnych.
|
|
|
|
|
|
|
|
10.
Aktualizacja danych, rejestracja danych nawigacyjnych, kontrola poprawnego funkcjonowania
ECDIS, funkcje back-up.
|
|
|
|
|
|
|
|
11.
Nawigacja pilotowa z wykorzystaniem ECDIS.
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem
|
50
|
18
|
38
|
24
|
130
|