1.
Kontrolę rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku kontrolowanego środka przewozowego
przeprowadza funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej, zwany dalej „funkcjonariuszem”,
poprzez:
2)
pobranie próbki paliwa i przekazanie jej w celu przeprowadzenia analizy dokonywanej
przez wyspecjalizowane laboratorium utworzone w ramach jednostki organizacyjnej Krajowej
Administracji Skarbowej albo inne laboratorium, które uzyskało akredytację, na zasadach
określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości
paliwa, zwanej dalej „analizą”.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, funkcjonariusz w obecności kierującego kontrolowanym
środkiem przewozowym, a gdy jest to niemożliwe, w obecności przywołanego świadka,
pobiera ze zbiornika kontrolowanego środka przewozowego próbkę paliwa w niezbędnej
ilości, jednak nie większej niż 0,5 l. W przypadku braku możliwości pobrania próbki
paliwa ze zbiornika kontrolowanego środka przewozowego próbkę można pobrać z przewodów
paliwowych.
3.
Do pobrania próbki paliwa stosuje się urządzenie umożliwiające pobranie (zassanie)
ze zbiornika kontrolowanego środka przewozowego odpowiedniej ilości paliwa, a następnie
przelanie lub przetłoczenie do naczynia, w którym będzie poddane próbie kwasowej,
lub do pojemników przeznaczonych do transportu paliw, w których zostanie przekazane
do analizy.
4.
Przed każdym pobraniem próbki paliwa urządzenie, o którym mowa w ust. 3, funkcjonariusz
przepłukuje paliwem pobranym ze zbiornika kontrolowanego środka przewozowego. Paliwo
pochodzące z płukania umieszcza się w pojemniku na zlewki.