Rozporządzenie Ministra Cyfryzacjiz dnia 4 stycznia 2017 r.w sprawie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z zakresu usług telekomunikacyjnych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej 1)Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 109 ust. 12 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne   (Dz. U. z 2016 r. poz. 1489, 1579, 1823, 1948, 1954 i 2003) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

tryb prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, zwanego dalej „postępowaniem”;

2)

wysokość progu finansowego wartości przedmiotu sporu, którego nieosiągnięcie skutkować może odmową rozpatrzenia sporu;

3)

sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania;

4)

sposób wymiany informacji między stronami postępowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przesyłką pocztową;

5)

szczegółowe kwalifikacje osób prowadzących postępowanie oraz minimalny czas, na jaki jest udzielane upoważnienie;

6)

termin na wyrażenie przez strony zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub na zastosowanie się do niej.

§ 2.

Wniosek o wszczęcie postępowania, zwany dalej „wnioskiem”, wnosi się:

1)

w postaci papierowej na adres Urzędu Komunikacji Elektronicznej, zwanego dalej „UKE”, albo zamiejscowej jednostki organizacyjnej UKE właściwej miejscowo ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy;

2)

w postaci elektronicznej za pośrednictwem:

a)

elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) albo

b)

zamieszczonego na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Prezesa UKE formularza kontaktowego dedykowanego do składania wniosków.

§ 3.

1.

Prezes UKE dokonuje formalnej kontroli wniosku w zakresie:

1)

elementów, o których mowa w art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich   (Dz. U. poz. 1823);

2)

dokumentów, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.

2.

W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1, Prezes UKE wzywa wnioskodawcę do jego uzupełniania w terminie 10 dni od dnia doręczenia wezwania.

§ 4.

Prezes UKE przekazuje wniosek dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, wyznaczając mu 14-dniowy termin na ustosunkowanie się do wniosku.

§ 5.

1.

W przypadku wszczęcia postępowania z urzędu Prezes UKE doręcza stronom zawiadomienie o wszczęciu postępowania.

2.

Prezes UKE może wyznaczyć stronom termin na ustosunkowanie się do zawiadomienia o wszczęciu postępowania.

§ 6.

Wymiana informacji między stronami postępowania odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w postaci papierowej przesyłką rejestrowaną.

§ 7.

Prezes UKE przedstawia stronom propozycję rozwiązania sporu, wyznaczając im 14-dniowy termin na wyrażenie zgody na przedstawioną propozycję lub na zastosowanie się do niej.

§ 8.

Prezes UKE może odmówić rozpatrzenia sporu konsumenckiego, w przypadku gdy wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 20 złotych.

§ 9.

1.

Prezes UKE upoważnia do prowadzenia postępowań pracownika UKE, który posiada:

1)

wykształcenie wyższe;

2)

wiedzę z zakresu wykonywania działalności telekomunikacyjnej i ochrony praw konsumenta;

3)

co najmniej roczne doświadczenie zawodowe związane z rynkiem telekomunikacyjnym.

2.

Upoważnienie dla pracownika UKE do prowadzenia postepowań udzielane jest na czas określony nie krótszy niż 3 lata.

§ 10.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 10 stycznia 2017 r.
1)
Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).