Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansówz dnia 14 marca 2017 r.w sprawie dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie niektórych danych przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych przez Służbę Celno-Skarbową 1)Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 131 ust. 6 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej   (Dz. U. poz. 1947 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 88, 244 i 379) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

rodzaje dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie:

a)

danych identyfikujących funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej wykonującego czynności operacyjno-rozpoznawcze oraz osobę udzielającą pomocy przy wykonywaniu tych czynności,

b)

środków, którymi posługuje się funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze przy wykonywaniu zadań służbowych,
- zwane dalej „dokumentami”;

2)

tryb wydawania i przechowywania dokumentów;

3)

sposób posługiwania się dokumentami.

§ 2.

Funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej wykonującemu czynności operacyjno-rozpoznawcze, zwanemu dalej „funkcjonariuszem”, oraz osobie udzielającej pomocy przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych, zwanej dalej „osobą udzielającą pomocy”, mogą być wydawane wszelkiego rodzaju dokumenty, w tym:

1)

stwierdzające tożsamość;

2)

potwierdzające uprawnienia lub kwalifikacje;

3)

dotyczące miejsca zatrudnienia;

4)

dotyczące nabycia lub posiadania nieruchomości.

§ 3.

Do użytku służbowego mogą być wydane krajowe i zagraniczne dokumenty, a także przedmioty służące do ich zabezpieczenia lub zapewnienia kamuflażu.

§ 4.

Dokumenty wydaje Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 5.

1.

Wniosek o wydanie dokumentu składają, w formie pisemnej, za pośrednictwem komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych właściwej w sprawach wydawania dokumentów, zwanej dalej „komórką wydającą dokumenty”:

1)

kierownicy komórek organizacyjnych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w których pełnią służbę funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze,

2)

naczelnicy urzędów celno-skarbowych
- zwani dalej „wnioskodawcami”.

2.

Wniosek o wydanie dokumentu zawiera:

1)

nazwę jednostki lub komórki organizacyjnej, w której dokument będzie wykorzystywany;

2)

uzasadnienie potrzeby posiadania przez funkcjonariusza lub osobę udzielającą pomocy dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz określenie okoliczności, w jakich dokument będzie wykorzystywany;

3)

aktualny wzór dokumentu, jeżeli nie został określony w odrębnych przepisach;

4)

rzeczywiste i fikcyjne dane osobowe funkcjonariusza lub osoby udzielającej pomocy, w zakresie niezbędnym do opracowania danego rodzaju dokumentu, obejmujące w szczególności:

a)

imię lub imiona oraz nazwisko,

b)

datę i miejsce urodzenia,

c)

miejsce zamieszkania i zameldowania;

5)

inne informacje konieczne do opracowania treści dokumentu;

6)

potwierdzenie posiadania uprawnień lub kwalifikacji w przypadku występowania o wydanie dokumentu, o którym mowa w § 2 pkt 2;

7)

potwierdzenie wykonania badań technicznych środka transportu w przypadku występowania o wydanie dokumentu rejestracyjnego środka transportu.

§ 6.

1.

Dokument potwierdzający uprawnienia lub kwalifikacje można wydać funkcjonariuszowi lub osobie udzielającej pomocy w przypadku posiadania takich uprawnień lub kwalifikacji.

2.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokument, o którym mowa w ust. 1, można wydać funkcjonariuszowi lub osobie udzielającej pomocy nieposiadającym uprawnień lub kwalifikacji wymienionych w tym dokumencie.

§ 7.

Dokumentami można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku o ich wydanie, z zastrzeżeniem, że podejmowanie przez funkcjonariusza lub osobę udzielającą pomocy czynności, do których wykonywania upoważnia dokument, jest zabronione.

§ 8.

Dokumenty wydaje się na czas niezbędny do wykonania zadania służbowego.

§ 9.

1.

Dokumenty przechowują, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawcę.

2.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez funkcjonariusza lub osobę udzielającą pomocy, dla których dokument sporządzono.

3.

Wydawanie i zwrot dokumentów odbywa się za pokwitowaniem.

4.

Dokumenty wystawione dla osoby udzielającej pomocy są pobierane i zwracane przez funkcjonariusza.

§ 10.

Funkcjonariusze, o których mowa w § 9 ust. 1, prowadzą ewidencję wykorzystywania przechowywanych dokumentów obejmującą następujące informacje:

1)

dane osobowe funkcjonariusza pobierającego dokument;

2)

datę pobrania i zwrotu dokumentu;

3)

oznaczenie sprawy, w związku z którą pobrano dokument;

4)

pokwitowanie pobrania i zwrotu dokumentu;

5)

informacje dodatkowe.

§ 11.

1.

Dokumenty, które utraciły ważność lub są nieprzydatne w danej sprawie, podlegają zwrotowi do komórki wydającej dokumenty.

2.

Dokumenty, które:

1)

utraciły ważność, a istnieje potrzeba dalszego ich wykorzystywania - podlegają aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy;

2)

są nieprzydatne w danej sprawie - są przechowywane w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości;

3)

trwale utraciły swoją przydatność - podlegają komisyjnemu protokolarnemu zniszczeniu.

§ 12.

W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca niezwłocznie powiadamia o tym fakcie, wraz z opisem okoliczności zdarzenia, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

§ 13.

1.

Dokumenty, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących uprawnionego do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zachowują ważność.

2.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są ewidencjonowane w ewidencji prowadzonej na podstawie dotychczasowych przepisów.
1)
Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie rodzajów, trybu wydawania, sposobu posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących pracownika wywiadu skarbowego oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych (Dz. U. poz. 2582), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 256 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).