1.
W razie śmierci beneficjenta, rozwiązania, połączenia lub podziału beneficjenta będącego
osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub wystąpienia
innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w razie
zbycia całości lub części przedsiębiorstwa beneficjenta, po podpisaniu umowy, następcy
prawnemu beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części pomoc
jest przyznawana, na jego wniosek, jeżeli:
1)
są spełnione warunki określone w art. 43 ust. 2 ustawy;
2)
na następcę prawnego beneficjenta albo nabywcę przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego
części przeszły prawa beneficjenta nabyte w ramach realizacji operacji oraz inne jego
prawa niezbędne do jej zrealizowania.
2.
Wniosek następcy prawnego beneficjenta albo nabywcy przedsiębiorstwa beneficjenta
lub jego części o zmianę umowy, zwany dalej „wnioskiem następcy”, składa się w Centrali
Agencji, w terminie 2 miesięcy od dnia zaistnienia zdarzenia określonego w ust. 1.
3.
Do wniosku następcy dołącza się dokument potwierdzający fakt zaistnienia następstwa
prawnego albo nabycia przedsiębiorstwa beneficjenta lub jego części.
4.
Jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku, spadkobierca
beneficjenta dołącza do wniosku następcy zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku
o stwierdzenie nabycia spadku albo kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku:
1)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez sąd albo
2)
poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo potwierdzoną za zgodność
z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania
tego wniosku przesyłką rejestrowaną w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza
albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika Agencji.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, spadkobierca beneficjenta przekazuje Agencji
odpis prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku w terminie 14
dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia.
6.
Jeżeli z postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo z zarejestrowanego
aktu poświadczenia dziedziczenia sporządzonego przez notariusza wynika, że uprawnionych
do nabycia spadku jest więcej niż jeden spadkobierca, spadkobierca, który złożył wniosek
następcy, dołącza do tego wniosku oświadczenia pozostałych spadkobierców, że wyrażają
zgodę na przyznanie pomocy temu spadkobiercy.
7.
W przypadku złożenia wniosku następcy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2,
Agencja nie przyznaje pomocy.
8.
Wniosek następcy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia jego złożenia.
9.
W przypadku nierozpatrzenia wniosku następcy w terminie, o którym mowa w ust. 8, Agencja
zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku,
nie dłuższy niż 2 miesiące.