|
1
|
Ogólna charakterystyka siłowni okrętowych:
|
44
|
2
|
|
|
50
|
|
|
a)
pojęcie siłowni okrętowej, klasyfikacja i typy siłowni, budowa siłowni, układu napędowego
i elektrowni okrętowej,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
bilans energetyczny siłowni okrętowej; układy energetyczne, sprawność energetyczna
siłowni i możliwości jej zwiększenia, sprawność ogólna napędu głównego i jej części
składowe.
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Budowa i eksploatacja podstawowych instalacji statku i siłowni:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
instalacje chłodzenia silników:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
chłodzenie cylindrów, układy chłodzenia cylindrów silników wolnoobrotowych i średnioobrotowych,
grzanie silnika, odpowietrzanie systemu, wpływ wyparownika na eksploatację systemu,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry ruchowe systemu i ich regulowanie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacja chłodzenia cylindrów z ciśnieniowym zbiornikiem wyrównawczym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
kontrola i uzdatnienie wody, czyszczenie instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
instalacje chłodzenia tłoków silników wodą słodką:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zalety i wady wody słodkiej jako czynnika chłodzącego tłoki,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy instalacji, jej elementy składowe i ich eksploatacja,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
instalacje chłodzenia wody morskiej:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ogólna charakterystyka,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
połączenia szeregowe, równoległe i mieszane elementów chłodzonych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry eksploatacyjne systemu, regulacja parametrów, zapobieganie korozji, erozji
i osadom,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
centralne instalacje chłodzenia:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zalety i wady instalacji centralnych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
układy podstawowe instalacji centralnych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metody optymalizowania, parametry eksploatacyjne i regulacja instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
instalacje paliwowe; wymagania norm i wytwórców silników dotyczące paliw okrętowych
oraz wpływ własności paliw na budowę i eksploatację całego systemu,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
instalacje transportowe paliwa:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
podstawowe funkcje instalacji; pobieranie, przechowywanie i zdawanie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady transportu i bunkrowania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia przed wylewami,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przechowywanie, zdawanie i utylizacja odpadów paliwowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
g)
instalacje oczyszczania paliwa:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
czynniki decydujące o prawidłowym oczyszczaniu paliwa w wirówkach i filtrach i ich
wpływ na budowę i eksploatację systemu oczyszczania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
eksploatacja wybranych elementów instalacji; zbiorników osadowych, wirówek i filtrów,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zastosowanie niekonwencjonalnych metod oczyszczania i uzdatniania paliwa; dekantery,
homogenizatory, filtry niepełnoprzepływowe, dodatki do paliw,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
współczesny układ oczyszczania,
|
|
|
|
|
|
|
|
h)
instalacje zasilania paliwem silników:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
układ atmosferyczny - konwencjonalny i ciśnieniowy dla paliw destylowanych i pozostałościowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
stosowanie systemu regulacji ciśnienia, budowa i eksploatacja wybranych elementów
układu,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
rola zbiornika zwrotnego i odpowietrzenia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
podgrzewanie i regulacja lepkości paliwa przed silnikiem,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
filtrowanie paliwa w układzie zasilającym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje jednopaliwowe,
|
|
|
|
|
|
|
|
i)
instalacje transportu i poboru olejów smarowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
j)
instalacje oczyszczania smarowych olejów silnikowych:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
eksploatacja wirówek oraz filtrów,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
dobór optymalnej wydajności wirówki i krotności wirowania oleju obiegowego przy wirowaniu
ciągłym i okresowym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
filtrowanie niepełnoprzepływowe,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
współczesny system oczyszczania oleju obiegowego,
|
|
|
|
|
|
|
|
k)
instalacje obiegowe smarowania silników tłokowych:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
elementy składowe instalacji ich budowa i eksploatacja; zbiorniki i pompy obiegowe,
chłodnice, filtry oraz zawory.
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady postępowania w przypadku zanieczyszczenia oleju smarowego,
|
|
|
|
|
|
|
|
l)
instalacje smarowania tulei cylindrowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
m)
instalacje obiegowe smarowania; przekładni, turbosprężarek, wałów śrubowych i pośrednich,
|
|
|
|
|
|
|
|
n)
instalacje parowo-wodne pomocnicze:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy instalacji parowej i jej budowa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
konwencjonalna instalacja parowo-wodna (na parę nasyconą suchą), odbiory pary wodnej,
bilans parowy statku, czynniki wpływające na wydajność kotła utylizacyjnego oraz regulacja
jego wydajności,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
połączenia kotła opalanego paliwem z kotłem utylizacyjnym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy instalacji skroplinowej,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
elementy instalacji; zawory skroplinowe, kontrola przepływu, zbiorniki obserwacyjne
skroplin, chłodnice skroplin, skraplacz nadmiarowy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy instalacji zasilającej,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
elementy instalacji; skrzynia cieplna, zbiorniki zapasowe wody kotłowej, pompy zasilające,
kontrola i uzdatnianie wody, regulacja zasilania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady eksploatacji instalacji parowo-wodnej; rozruch instalacji, kontrola w trakcie
ruchu, odstawianie, konserwacja i czyszczenie,
|
|
|
|
|
|
|
|
o)
instalacje utylizacji energii strat cieplnych:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
czynniki wpływające na celowość zastosowania utylizacji strat energii,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
źródła strat energii i możliwości ich wykorzystania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wpływ rozwiązania systemu na możliwości pokrycia potrzeb energetycznych siłowni,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schematy podstawowe systemów parowo-wodnych jedno- i dwu-ciśnieniowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
systemy zintegrowane, parametry pracy systemów, podgrzewanie wody zasilającej i przegrzewanie
pary,
|
|
|
|
|
|
|
|
p)
instalacje spalin wylotowych silników i kotłów:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schematy podstawowe instalacji oraz charakterystyka podstawowych elementów,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schematy blokowe i działanie instalacji silników, kotłów opalanych oraz spalarek,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania stawiane instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wykorzystanie spalin wylotowych do wytwarzania pary,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady eksploatacji i wpływ stanu technicznego instalacji na pracę silników okrętowych
i kotłów.
|
|
|
|
|
|
|
|
-
emisja spalin przez urządzenia okrętowe; podstawowe uwarunkowania powstawania związków
toksycznych spalin wylotowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka składników toksycznych spalin,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
możliwości zmniejszania emisji w silnikach okrętowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania techniczne dotyczące emisji spalin,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
sposoby i rozwiązania konstrukcyjne instalacji obróbki spalin z silników i kotłów
okrętowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zagadnienia techniczne wymogów ograniczenia emisji spalin i certyfikacji silników
w tym zakresie,
|
|
|
|
|
|
|
|
q)
instalacje zęzowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schematy ideowe,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania stawiane instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia przed zalaniem pomieszczeń statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
rozmieszczenie studzienek zęzowych, koszy ssących i osadników oraz ich połączenia
z magistralą zęzową i pompami zęzowymi,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
awaryjne ssanie zęz siłowni,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
gromadzenie i postępowanie ze ściekami zaolejonymi,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
odolejanie wód zęzowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
gromadzenie i usuwanie ścieków z siłowni, resztkowanie zęz i zbiorników,
|
|
|
|
|
|
|
|
r)
instalacje balastowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy systemu
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania stawiane instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
eksploatacja pomp balastowych i zaworów,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady pompowania i resztkowania zbiorników balastowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje automatycznego balastowania; zasada działania i obsługa,
|
|
|
|
|
|
|
|
s)
instalacja sprężonego powietrza:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schemat podstawowy systemu,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
odbiory okrętowe sprężonego powietrza,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zapotrzebowanie powietrza na rozruch, przesterowanie i hamowanie silników okrętowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa i eksploatacja zbiorników głównych i pomocniczych powietrza, sprężarek głównych,
awaryjnych i pomocniczych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
sterowanie innymi systemami i ich eksploatacja,
|
|
|
|
|
|
|
|
t)
instalacje wody słodkiej:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania stawiane wodzie sanitarnej; do picia oraz wodzie do higieny osobistej,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zapotrzebowanie na wodę do picia, higieny osobistej oraz do celów gospodarczych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
pobieranie, przechowywanie i uzdatnianie wody sanitarnej i pitnej,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wykorzystanie wody wytworzonej w wyparownikach do celów sanitarnych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
schematy podstawowe systemów sanitarnych wody dopływającej, ich budowa i eksploatacja,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wymagania stawiane wodzie technicznej.
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Napęd główny statków:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
opór kadłuba statku
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
okrętowe pędniki śrubowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyki obrotowe i hydrodynamiczne śrub,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
sprawności: śruby i kadłuba,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
współpraca śruby z kadłubem statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
kawitacja,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
siła naporu i moc zapotrzebowana napędu,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
układy napędowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
silniki napędów głównych i pomocniczych, rodzaje i charakterystyki podstawowe,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przegląd współczesnych układów napędowych głównych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
pojęcie osiągów znamionowych silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
podstawy doboru silników napędu głównego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
deklarowane pola obciążeń silników,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników, czynniki
eksploatacyjne wpływające na te ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników głównych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
podstawy współpracy silnika, śruby i kadłuba w stanach ustalonych i przejściowych,
w różnych warunkach pływania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyki napędowe statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
dopasowanie układu silnik tłokowy - śruba stała,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
rezerwy konstrukcyjne mocy silnika i prędkości obrotowej silnika w układzie bezpośrednim
napędu śruby,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
dobór obciążenia użytecznego silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca układu napędowego przy manewrowaniu - krzywe Robinsona,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
sprawność napędowa, możliwości poprawy współpracy układu silnik - śruba,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
układy przekładniowe, wpływ stopnia przełożenia na eksploatację układu,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
układy ze śrubą nastawną,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
pole współpracy układu silnik tłokowy - śruba nastawna,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i wpływ
warunków pływania na przebieg tej charakterystyki,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
współczesne rozwiązania układów napędowych z prądnicami wałowymi i sposoby ich eksploatacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady eksploatacji układów PTO i PTI,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady eksploatacji turbogeneratorów,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
próby morskie, próby na uwięzi, sposób prowadzenia i ocena wyników,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ocena doboru układu silnik - śruba na podstawie prób morskich i prognozy modelowej,
wpływ doboru tego układu na jego eksploatację,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
awarie silników napędu głównego, zasady postępowania.
|
|
|
|
|
|
|
4
|
Nadzór i obsługiwanie tłokowych silników spalinowych napędowych w czasie pracy:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
metodyka prowadzenia nadzoru eksploatacyjnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
„statyczna” i „dynamiczna” praca silników - cechy charakterystyczne,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
parametry i wskaźniki pracy silników:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metody oceny zbioru wartości parametrów pracy silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
indykowanie silników - sposoby realizowania i wykorzystania przebiegów indykatorowych
w bieżącej eksploatacji silników,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wyznaczanie wskaźników pracy silnika; średniego ciśnienia indykowanego i efektywnego,
mocy indykowanej oraz użytecznej, jednostkowego zużycia paliwa i oleju cylindrowego,
emisji składników spalin,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
pola pracy silników głównych,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
czynniki eksploatacyjne wpływające na ograniczenia, dopuszczalne przeciążenia silników
głównych.
|
|
|
|
|
|
|
5
|
Czynniki eksploatacyjne wpływające na zużycie paliwa w siłowni okrętowej:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
siłownia,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
statek.
|
|
|
|
|
|
|
6
|
Planowanie zapasów niezbędnego paliwa, olejów smarowych, wody i innych czynników eksploatacyjnych
siłowni i statku.
|
|
1
|
|
|
|
|
7
|
Planowanie przeglądów i sprawdzeń wszystkich silników i urządzeń statku.
|
|
1
|
|
|
|
|
8
|
Opracowanie bieżącej dokumentacji eksploatacyjnej statku: raporty, rozliczenia paliwowe,
specyfikacje serwisowe i remontowe.
|
|
2
|
|
|
|
|
9
|
Wprowadzenie - budowa i działanie symulatora siłowni okrętowej:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
uruchomienie i obsługa podstawowa programów symulatora,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
budowa i struktura funkcjonalna symulatora siłowni okrętowej,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
zapoznanie się z procedurami obsługi instalacji i urządzeń w zakresie podstawowym:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
symbole graficzne, rodzaje parametrów i sposoby ich oznaczeń, możliwości wprowadzania
nastaw,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
operowanie funkcyjne urządzeniami roboczymi i sterującymi, funkcjonowanie siłowni
okrętowej statku z siłownią posiadającą klasę A, UMS,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
elementy składowe siłowni symulatora Data Chief,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
charakterystyka stanów eksploatacyjnych statku - siłowni:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
odstawiony i zatrzymany statek, ruch portowy, stan gotowości manewrowej, manewry,
jazda morska, postój na kotwicy, rozładunek i załadunek,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie do uruchomienia siłowni ze stanu zatrzymanego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ogólne zapoznanie się z rozwiązaniem siłowni statku w stopniu umożliwiającym rozpoczęcie
procedury uruchamiania instalacji i urządzeń,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
sprawdzenie podstawowe rozwiązań instalacji i ich stanu:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
rozmieszczenie zbiorników,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
poziom napełnienia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasilanie elektryczne siłowni z lądu i z agregatu awaryjnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
lista urządzeń siłowni pracująca na zasilaniu lądowym i awaryjnym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wykorzystanie obydwu form zasilania elektrycznego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
uruchomienie agregatu awaryjnego.
|
|
|
|
|
|
|
10
|
Wpływ warunków pływania na zdolność i aktywność człowieka.
|
|
|
|
|
|
|
11
|
Podstawowe pojęcia diagnostyki technicznej (struktura obiektu, parametry struktury,
parametry pracy, parametry diagnostyczne, stan sprawności, niesprawności, zdatności
i niezdatności).
|
|
|
|
|
|
|
12
|
Modele diagnostyczne: (analityczne, funkcjonalne, topologiczne. Metody diagnostyczne:
(parametryczna, wibroakustyczna, zanieczyszczeniowa).
|
|
|
|
|
|
|
13
|
Diagnostyka okrętowego silnika spalinowego. Ocena obciążenia mechanicznego i cieplnego grupy tłokowo-cylindrowej, ocena szczelności
komory spalania, ocena warunków współpracy tłoka i tulei, ocena zużycia tulei cylindrowej,
ocena stanu pierścieni tłokowych. Diagnostyka układu doładowania, ocena stanu filtra
powietrza, ocena stanu sprężarki powietrza, ocena stanu chłodnicy powietrza, ocena
stanu turbodoładowarki. Diagnostyka procesu wtrysku paliwa i ocena procesu spalania.
Diagnostyka łożysk, pomiary temperatury łożysk i trajektorii czopa.
|
|
|
|
|
|
|
14
|
Diagnostyka kotłów i turbin parowych.
|
|
|
|
|
|
|
15
|
Diagnostyka pomp i urządzeń hydraulicznych.
|
|
|
|
|
|
|
16
|
Stosowane systemy diagnostyczne - przegląd.
|
|
|
|
|
|
|
17
|
Uruchomienie i obsługa instalacji siłowni statku:
|
|
|
|
44
|
44
|
|
|
a)
przygotowanie i rozruch instalacji agregatu prądotwórczego:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
uruchomienie instalacji chłodzenia wodą morską i słodką,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji powietrza startowego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowania pozostałych instalacji obsługujących agregaty prądotwórcze,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
start silnika agregatu prądotwórczego ze stanowiska manewrowego - lokalnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wzbudzenie prądnicy, synchronizacja z siecią, zmiana miejsca sterowania, praca w
nadzorze automatycznym,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
czynności włączenia generatora na GTR,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
tryby pracy agregatów prądotwórczych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca pojedyncza i zespołowa agregatów prądotwórczych,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
uruchomienie i obsługa instalacji chłodzenia - woda morska:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zapoznanie się z budową instalacji chłodzenia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry robocze instalacji, metodyka uruchomienia i nadzoru w czasie pracy oraz
odstawiania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
dopasowanie parametrów pracy instalacji do bieżących warunków eksploatacyjnych: ruch
portowy, jazda morska pod pełnym i częściowym obciążeniem, pływanie w warunkach szczególnych
(strefa tropikalna, zalodzenie),
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wykorzystanie chłodzenia wodą morską w układach pomocniczych siłowni - charakterystyka,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca pojedyncza i zespołowa pomp wody morskiej,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
uruchomienie i obsługa instalacji chłodzenia silników - woda słodka:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie do pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
czynniki wpływające na prawidłowe chłodzenie cylindrów - parametry robocze pracy
instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
tryby pracy - sterowania: ręczne i automatyczne,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zagadnienia eksploatacyjne; grzanie silnika, odpowietrzanie instalacji, włączanie
i odstawianie wyparownika wody morskiej, nastawy zaworów termostatycznych, wymienniki
układu utylizacji ciepła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia i priorytety prawidłowych parametrów pracy instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wykorzystanie chłodzenia w instalacjach pomocniczych siłowni - zasady pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
uruchomienie i obsługa instalacji sprężonego powietrza:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa instalacji i jej przygotowanie do pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
nastawy parametrów roboczych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia prawidłowych parametrów pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
uruchomienie instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca sprężarek powietrza w czasie manewrów silnika głównego - pojedyncza i zespołowa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca układu podczas jazdy morskiej,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
przygotowanie do ruchu instalacji parowo-wodnej:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa i zasada działania instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa i zasada działania kotła opalanego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa i zasada działania kotła utylizacyjnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasady eksploatacji podstawowych elementów instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
praca instalacji w różnych warunkach eksploatacyjnych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wstępne przygotowanie instalacji do pierwszego uruchomienia zimnego kotła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
system zabezpieczeń pracy kotła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metodyka wprowadzenia nastaw w układzie wodnym - zasilającym kotła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zasada działania palnika kotła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metodyka przygotowania kotła opalanego do uruchomienia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ustalenie nastaw w układzie spalania,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
instalacja parowo-wodna - uruchomienie, nadzór w czasie ruchu i odstawienie:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metodyka procesu uruchomienia kotła opalanego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ogrzewanie kotła od stanu zimnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
prowadzenie procesu wstępnego rozruchu w trybie ręcznym - nastawy procesu spalania
i zasilania wodą,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zmiany rodzaju paliwa destylowanego i pozostałościowego - uwarunkowania eksploatacyjne,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
nadzór kotła w czasie pracy; praca ręczna, półautomatyczna i automatyczna układów
funkcjonalnych kotła,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
podnoszenie ciśnienia, regulacja parametryczna palnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
regulacja wydajności kotła w różnych stanach eksploatacyjnych statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
współpraca kotła opalanego i utylizacyjnego, dobór nastaw,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie kotła do odstawienia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
czynności eksploatacyjne w instalacji po odstawieniu,
|
|
|
|
|
|
|
|
g)
uruchomienie i obsługa instalacji paliwowych - transportowych:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacja transportowa paliwa pozostałościowego i destylowanego - budowa i zasada
działania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry robocze w instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji do ruchu,
|
|
|
|
|
|
|
|
h)
uruchomienie i obsługa instalacji paliwowych - oczyszczających:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacja oczyszczania; metoda oczyszczania paliw,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
uruchomienie instalacji i urządzeń oczyszczających paliwa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
prowadzenie nadzoru w czasie transportu i oczyszczania paliwa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zapobieganie wypadkom - przepełnienia zbiorników i wylewów,
|
|
|
|
|
|
|
|
i)
uruchomienie i obsługa instalacji paliwowych - transportowych:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
budowa i zasada działania instalacji zasilania silnika głównego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji do ruchu,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zmiana rodzaju paliwa: pozostałościowego na destylowane i odwrotnie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry robocze instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia prawidłowych warunków pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
j)
uruchomienie i obsługa instalacji oleju smarowego:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje transportowe - budowa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje obiegowe smarowania silników - budowa,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
elementy składowe tych instalacji; zbiorniki obiegowe, pompy obiegowe, chłodnice,
filtry ciśnienia i regulatory temperatury - parametry robocze,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji do ruchu, nadzór w czasie pracy silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zabezpieczenia prawidłowych parametrów pracy instalacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacja oczyszczania oleju obiegowego uruchomienie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje oleju smarowego, hydraulicznego i pomocnicze - w różnych urządzeniach
siłowni: silniki pomocnicze, przekładni, turbin parowych, śruby nastawnej, pochwy
wału śrubowego i maszyny sterowej,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
instalacje smarowania cylindrów - uruchomienie i nadzór w czasie pracy.
|
|
|
|
|
|
|
18
|
Przygotowanie do uruchomienia silnika napędu głównego statku:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
procedura przygotowania silnika napędu głównego w układzie bezpośrednim i pośrednim
do ruchu,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
proces weryfikacji stanu gotowości wszystkich instalacji obsługujących silnik,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
czynności związane z prowadzeniem startu silnika, pracą na biegu jałowym oraz wzrostem
obciążenia,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
działanie programów sterowania i systemów zabezpieczeń silnika napędu głównego,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
sposoby prowadzenia startu silnika:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
stanowiskowy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zdalny,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
realizacja i uwarunkowanie prowadzenia określonych sposobów manewrowania silnikiem.
|
|
|
|
|
|
|
19
|
Obsługa układu zdalnego sterowania silnika napędu głównego:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
struktura systemu zdalnego sterowania układem napędowym,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
podstawowe funkcje realizowane z poszczególnych stanowisk sterowania: miejscowego,
odsuniętych - CMK (UMCS), mostek,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
działanie programowych zabezpieczeń silników: slow-down, shut-down,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
zakresy obciążeń niebezpiecznych i niedozwolonych,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
programowe zabezpieczenia pracy silników (load program, torque control, scavenge air limiter, over-speed),
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
zasady dociążania i odciążania,
|
|
|
|
|
|
|
|
g)
manewrowanie silnikiem.
|
|
|
|
|
|
|
20
|
Nadzór i obsługiwanie silników napędowych w czasie pracy:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
metodyka prowadzenia nadzoru eksploatacyjnego,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
„statyczna” i „dynamiczna” praca silników - cechy charakterystyczne,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
parametry i wskaźniki pracy silników:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metody oceny zbioru wartości parametrów pracy silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
indykowanie silników - sposoby realizowania i wykorzystania przebiegów indykatorowych
w bieżącej eksploatacji silników,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wyznaczanie wskaźników pracy silnika; średniego ciśnienia indykowanego i efektywnego,
mocy indykowanej oraz użytecznej, jednostkowego zużycia paliwa i oleju cylindrowego,
emisji składników spalin,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
pola pracy silników głównych,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
ograniczenia eksploatacyjne minimalnych i maksymalnych obciążeń silników,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
czynniki eksploatacyjne wpływające na ograniczenia,
|
|
|
|
|
|
|
|
g)
dopuszczalne przeciążenia silników głównych.
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Współpraca układu głównego napędowego silnik - śruba - kadłub:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
dobór obciążenia eksploatacyjnego silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
ocena pracy układu napędowego silnik - śruba na podstawie parametrów i wskaźników
pracy silnika,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
możliwości kształtowania charakterystyk współpracy układu napędowego w jego eksploatacji,
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
charakterystyka optymalnej sprawności układu napędowego ze śrubą nastawną i stałą,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
wpływ warunków pływania na przebieg charakterystyki napędowej statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
f)
praca głównego układu napędowego w stanach ustalonych i nieustalonych,
|
|
|
|
|
|
|
|
g)
manewrowanie statkiem:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
ruszanie z miejsca,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przyśpieszanie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zwalnianie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
hamowanie,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
zmiana kierunku ruchu.
|
|
|
|
|
|
|
22
|
Ochrona środowiska morskiego w eksploatacji statku:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
instalacje zęzowe:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji do uruchomienia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
uruchomienie i nadzór w czasie pracy odolejaczy okrętowych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
metody utylizacji odpadów ropopochodnych na statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
biologiczno-mechaniczne oczyszczalnie ścieków:
|
|
|
|
|
|
|
|
-
przygotowanie instalacji do uruchomienia,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
obsługa podczas pracy,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
parametry robocze pracy oczyszczalni ścieków.
|
|
|
|
|
|
|
23
|
Czynności przejęcia, pełnienia i zdania wachty maszynowej:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
czynności związane z przejmowaniem wachty w siłowni: czas na przejęcie wachty i kontrolę
wszystkich pracujących maszyn, mechanizmów pomocniczych i systemów, zapisanie odchyleń
od normalnych wartości wyjaśnienie przyczyn odchyleń; kontrola: poziomu mediów roboczych,
ważniejszych parametrów pracy, kontrola stanu zęz siłowni; sprawdzenie i kontrola
dziennika maszynowego; procedura przejmowania wachty,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
czynności związane z pełnieniem wachty: regularna kontrola wszystkich pracujących
mechanizmów i urządzeń; kontrola i rejestracja ważniejszych parametrów pracy silnika
głównego i innych urządzeń; sprawdzanie stanu obciążenia silnika; pomiary związane
z obliczaniem mocy efektywnej, zużycia paliwa i sporządzanie bilansów; posługiwanie
się systemem łączności wewnętrznej statku; czynności związane z przekazywaniem wachty
maszynowej.
|
|
|
|
|
|
|
24
|
Wykrywanie niesprawności silnika głównego, silników pomocniczych, kotłów i innych
urządzeń siłowni:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
zastosowanie nowoczesnych technik diagnostycznych i analizy trendu zmian rejestrowanych
parametrów pracy urządzeń,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
identyfikacja i lokalizacja niesprawności silnika głównego: aparatura paliwowa, grupa
tłokowo-cylindrowa, układ wymiany ładunku i doładowania, układ tłokowo-korbowy,
|
|
|
|
|
|
|
|
c)
identyfikacja i usuwanie niesprawności silników pomocniczych (silnik tłokowy, turbina
parowa),
|
|
|
|
|
|
|
|
d)
identyfikacja i usuwanie niesprawności kotłów i instalacji parowo-wodnej,
|
|
|
|
|
|
|
|
e)
identyfikacja i usuwanie niesprawności urządzeń roboczych instalacji okrętowych:
wirówek paliwa i oleju, sprężarek, pomp, wymienników ciepła, filtrów itp.
|
|
|
|
|
|
|
25
|
Eksploatacja układów napędowych siłowni okrętowych. Metodyka postępowania w przypadku
ograniczonej zdatności głównego układu napędowego statku, silników pomocniczych i
innych ważnych układów funkcjonalnych instalacji. Ograniczenia mocy użytecznej silników
napędowych w różnych warunkach i sytuacjach eksploatacyjnych. Eksploatacja siłowni
okrętowych w warunkach klimatycznych szczególnie odbiegających od normalnych.
|
|
|
|
|
|
|
26
|
Eksploatacja siłowni okrętowej w stanach awaryjnych:
|
|
|
|
|
|
|
|
a)
awaryjne zatrzymanie systemu elektrycznego statku (blackout),
|
|
|
|
|
|
|
|
-
najczęstsze przyczyny i możliwości zapobiegania,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
sposoby przywracania właściwości eksploatacyjnej statku,
|
|
|
|
|
|
|
|
b)
praca silnika napędu głównego w stanach awaryjnych,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wyłączenie z ruchu cylindra silnika napędu głównego,
|
|
|
|
|
|
|
|
-
wyłączenie z ruchu turbosprężarki.
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem
|
44
|
6
|
|
44
|
94
|