Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 31 marca 2017 r.w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 34 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy   (Dz. U. z 2017 r. poz. 15) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wzór spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów oraz sposób jego sporządzania i aktualizacji;

2)

wzór zawiadomienia o wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania oraz sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem wyborców osobach stale zamieszkałych w kraju;

3)

wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób wydawania i ewidencjonowania tych zaświadczeń.

§ 2.

1.

Do spisu wyborców, o którym mowa w § 1 pkt 1, kapitan statku, zwany dalej „kapitanem”, wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 34 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy.

2.

Spis wyborców składa się z:

1)

części A - w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

części A i części B - w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

3.

Część A spisu wyborców obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi.

4.

Część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, wpisanych do rejestru wyborców w gminach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

5.

Części B spisu wyborców nie sporządza się na statku, na którym nie przebywają obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi.

§ 3.

Kapitan, w razie wątpliwości, może zweryfikować dane zgłoszone przez wyborcę, sprawdzając je we właściwych organach Rzeczypospolitej Polskiej przy wykorzystaniu dostępnych mu środków komunikacji.

§ 4.

1.

Wzór części A spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

2.

Wzór części B spisu wyborców stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.

3.

Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.

§ 5.

1.

Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.

2.

Formularz spisu wyborców wypełnia się dwustronnie.

3.

W razie sporządzania formularza spisu wyborców w formie wydruku komputerowego:

1)

można przyjąć układ spisu wyborców odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;

2)

nie stosuje się warunku określonego w ust. 2.

§ 6.

1.

Kapitan powiadamia niezwłocznie urząd gminy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wyborcy o wpisaniu go do spisu wyborców.

2.

Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.

3.

W przypadku powiadamiania urzędu gminy z użyciem środków komunikacji elektronicznej nie jest wymagany podpis kapitana oraz pieczęć kapitana, pod warunkiem umieszczenia na powiadomieniu imienia i nazwiska kapitana.

4.

Powiadomienie przekazuje się, wykorzystując dostępne środki komunikacji elektronicznej zapewniające bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

5.

W wyjątkowych sytuacjach jest dopuszczalne przekazywanie powiadomienia z użyciem innych dostępnych środków łączności.

§ 7.

Kapitan podpisuje formularz spisu wyborców imieniem i nazwiskiem oraz parafuje każdą jego stronę.

§ 8.

1.

Zaświadczenie o prawie do głosowania opatruje się numerem, podpisem oraz pieczęcią kapitana statku i wpisuje do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.

2.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.

3.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.

4.

Po wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania, kapitan skreśla wyborcę ze spisu wyborców, zamieszczając w rubryce spisu „Uwagi” adnotację „zaświadczenie”.

5.

Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi kapitan.

6.

Informacja o wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania jest rejestrowana przez wskazanie numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy.

7.

W przypadku wydania zaświadczenia o prawie do głosowania osobie upoważnionej rejestracji podlegają również imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby upoważnionej.

8.

W przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim rejestruje się dane o obywatelstwie, imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.

9.

Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania kapitan może prowadzić w postaci papierowej albo w systemie informatycznym.

10.

Zaświadczenie o prawie do głosowania sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

11.

Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście za pokwitowaniem lub przez osobę pisemnie upoważnioną, pod warunkiem podania w upoważnieniu swojego numeru PESEL albo numeru paszportu lub nazwy i numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wyborcy.

12.

Ewidencja wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzona w postaci papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z wyborów.

§ 9.

1.

Spis wyborców kapitan przekazuje w jednym egzemplarzu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów.

2.

Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie osoby uprawnionej do udziału w wyborach na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.

3.

Aktualizacji, o której mowa w ust. 2, podlegają oba egzemplarze spisu wyborców.

§ 10.

1.

Po sporządzeniu spisu wyborców, a przed dniem głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:

1)

zostały pominięte w spisie wyborców - jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez kapitana;

2)

zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki.

2.

Ze spisu wyborców skreśla się osoby:

1)

wobec których kapitan wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji;

2)

umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki;

3)

którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.

3.

Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu wyborców „Uwagi” umieszcza się odpowiednią adnotację „reklamacja” lub „omyłka”.

§ 11.

1.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 9 ust. 2 i 3 oraz § 10.

2.

Adnotacje, o których mowa w § 8 ust. 4 i § 10 ust. 3, uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich (Dz. U. poz. 586), które zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy (Dz. U. poz. 1043) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik nr 1   -   Część A spisu wyborców (wzór)

Załącznik nr 2   -   Część B spisu wyborców (wzór)

Załącznik nr 3   -   Zawiadomienie o wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania (wzór)

Załącznik nr 4   -   Zaświadczenie o prawie do głosowania (wzór)