1.
W przypadku zaprzestania wykonywania działalności leczniczej podmiot udzielający świadczeń
zdrowotnych przekazuje dokumentację medyczną podmiotom, o których mowa w ust. 2-4
i 7, w sposób zapewniający zabezpieczenie przed jej zniszczeniem, uszkodzeniem lub
utratą oraz dostępem osób nieuprawnionych.
2.
Dokumentację medyczną podmiotu zaprzestającego wykonywania działalności leczniczej
przejmuje podmiot, który przejął jego zadania.
3.
W przypadku braku podmiotu, o którym mowa w ust. 2, za przechowywanie i udostępnianie
dokumentacji medycznej po zaprzestaniu udzielania świadczeń zdrowotnych odpowiada:
1)
podmiot tworzący albo sprawujący nadzór - w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego
przedsiębiorcą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej albo instytutu badawczego, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;
2)
podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych, z którym podmiot zaprzestający wykonywania
działalności leczniczej zawarł umowę o przechowywanie dokumentacji medycznej - w przypadku
podmiotu leczniczego innego niż określony w pkt 1 oraz praktyki zawodowej w rozumieniu
art. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
3)
właściwa okręgowa izba lekarska albo okręgowa izba pielęgniarek i położnych - w przypadku
śmierci odpowiednio lekarza albo pielęgniarki lub położnej, wykonujących zawód w formie
praktyki zawodowej w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
4.
W przypadkach, o których mowa w art. 108 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, organ prowadzący rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą wzywa podmiot
udzielający świadczeń zdrowotnych podlegający wykreśleniu do wskazania, w wyznaczonym
terminie, nazwy (firmy) i adresu podmiotu, z którym zawarł umowę o przechowywanie
dokumentacji medycznej.
5.
W razie bezskutecznego upływu terminu, o którym mowa w ust. 4, organ prowadzący rejestr
podmiotów wykonujących działalność leczniczą określa sposób postępowania z dokumentacją
medyczną, na koszt podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych podlegającego wykreśleniu.
6.
Do należności z tytułu kosztów, o których mowa w ust. 5, stosuje się przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
7.
W przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za przechowywanie
dokumentacji medycznej po zaprzestaniu wykonywania działalności leczniczej, za przechowywanie
dokumentacji medycznej odpowiada wojewoda. 8. Przepisów ust. 2-7 nie stosuje się do
dokumentacji medycznej, o której mowa w ust. 9. 9. Dokumentacja medyczna, o której
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, po zaprzestaniu wykonywania działalności leczniczej jest przechowywana i udostępniana
przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, właściwą w zakresie
systemów informacyjnych ochrony zdrowia, w Systemie Informacji Medycznej, o którym
mowa w art. 10 tej ustawy. 10. Podmioty, o których mowa w ust. 3 i 7, mogą zawrzeć
umowę, o której mowa w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, pod warunkiem zapewnienia ochrony danych osobowych oraz prawa do kontroli zgodności
przetwarzania danych osobowych przez podmiot przyjmujący te dane. 11. Osoby, które
w związku z realizacją umowy zawartej na podstawie ust. 10 uzyskały dostęp do informacji
związanych z pacjentem, są obowiązane do zachowania ich w tajemnicy, także po śmierci
pacjenta. 12. W przypadku zaprzestania przetwarzania danych osobowych zawartych w
dokumentacji medycznej przez podmiot, któremu powierzono takie przetwarzanie, w szczególności
w związku z jego likwidacją, jest on obowiązany do przekazania danych osobowych zawartych
w dokumentacji medycznej podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 i 7, który powierzył przetwarzanie
tych danych. 13. Przepisy art. 13, art. 14, art. 23, art. 24 i art. 26-29 oraz przepisy
wydane na podstawie art. 30 stosuje się odpowiednio do podmiotów, które przechowują
i udostępniają dokumentację medyczną po zaprzestaniu wykonywania działalności leczniczej
przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.