Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 16 marca 2018 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2017 r. poz. 959 i 1089 oraz z 2018 r. poz. 138 i 650) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. poz. 1032) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:

1)

w tabeli nr 1:

a)

po klasie „UMW. Statek powietrzny bezzałogowy ciężki” dodaje się klasę „UML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki” w brzmieniu:

UML.Statek powietrzny bezzałogowy lekki
K3. Specjalna
UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny
MTOM >25kg i ≤ 150 kg
K5. Niekwalifikowana
UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny
MTOM ≤ 25 kg
       

b)

klasa „UL. Urządzenia latające” otrzymuje brzmienie:

UL.Urządzenie latające2) 
K6.
H. Historyczna
UL-A. Samolot
UL-PPG. Paralotnia
UL-PL:
UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)
z napędem
- R. Ratowniczy
UL-GG. Wiroszybowiec
- Jl. Główny
- J2. Zapasowy
UL-MG. Motoszybowiec
K6. - MTOM ≤600 kg
UL-H. Śmigłowiec
UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)
K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3
UL-AG. Wiatrakowiec
UL-HP. Mięśniolot
UL-B. Balon
UL-M1. Hybryda
UL-AS. Sterowiec
bez napędu
UL-HG1. Lotnia bez napędu
UL-M2. Hybryda z napędem
UL-HG2. Lotnia z napędem
UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)
     
UL-PHG. MotolotniaUL-PPGG. MotoparalotniaUL-PG. Paralotnia bez napędu
UL-P2. Spadochronowy system ratowniczyUL-P3. Spadochrontowarowy
 
 
A. Amatorska
     
R. Replika
E. Eksperymentalna
K4. Kwalifikowana
K5. Niekwalifikowana
UL-P25. Spadochron towarowy
MTOM ≤ 25kg3) 
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
Masa własna <70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem
Masa własna ≤ 115 kg
           

2)

w tabeli nr 2 kategoria „K5” otrzymuje brzmienie:

K5
Niekwalifikowana
Masa własna ≤ 70 kg
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
- używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym
Masa własna ≤ 115kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 1,- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilotai paliwa, nie przekracza 10 kg/m2,- masa startowa nie przekracza 200 kg
MTOM ≤ 25 kg
UL-P25. Spadochrony towarowe
- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25
         

3)

w tabeli nr 3 skreśla się kolumnę „UM-150. Bezzałogowy statek powietrzny”.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).