1.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zabytek wpisany na Listę Skarbów Dziedzictwa,
zwany dalej „zabytkiem”, w czasie przewożenia, podlega ochronie wykonywanej przez
pracownika ochrony specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej w rozumieniu ustawy
z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2017 r. poz. 2213 oraz
z 2018 r. poz. 138 i 650), zwanego dalej „konwojentem”.
2.
Na terytorium państwa innego niż Rzeczpospolita Polska zabytek w czasie przewożenia
podlega ochronie przez osobę posiadającą uprawnienia do wykonywania na terenie tego
państwa działalności w zakresie ochrony osób i mienia z bronią.
3.
Właściciel lub posiadacz zabytku, odpowiadający za organizację przewożenia zabytku,
przekazuje pisemną informację dotyczącą przewożenia zabytku państwowej instytucji
kultury, której celem statutowym jest wyznaczanie i upowszechnianie standardów w zakresie
muzealnictwa i ochrony zbiorów, koordynującej i sprawującej nadzór nad przewożeniem
zabytku.
4.
Instytucja kultury, o której mowa w pkt 3, przekazuje otrzymaną informację Policji.
5.
Przewożenie zabytku, na którego stan zachowania ma wpływ temperatura, wilgotność powietrza
lub drgania o minimalnym nawet natężeniu, wykonuje się przy użyciu środka transportu
wyposażonego w system powiadamiania o zagrożeniach, wskazujący w trakcie przewożenia
zabytku miejsce usytuowania środka transportu oraz zmiany, które zagrażają bezpieczeństwu
przewożonego zabytku, oraz zapewniającego utrzymanie stałej temperatury i wilgotności
powietrza, a także eliminującego drgania związane z przemieszczaniem się środka transportu.
6.
W przypadku gdy przewożony zabytek jest muzealium w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy
z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2018 r. poz. 720), w przewożeniu zabytku
uczestniczy kurier muzealny.
7.
Ochronę podczas przewożenia zabytku wykonuje:
2)
dwóch konwojentów - w przypadku gdy wartość zabytku jest równa albo większa niż 5
i mniejsza niż 15 jednostek obliczeniowych, o których mowa w ppkt 1;
3)
trzech konwojentów - w przypadku gdy wartość zabytku jest równa albo większa niż 15
i mniejsza niż 50 jednostek obliczeniowych, o których mowa w ppkt 1;
4)
czterech konwojentów - w przypadku gdy wartość zabytku jest równa albo większa niż
50 jednostek obliczeniowych, o których mowa w ppkt 1.
8.
W przypadku gdy wartość przewożonego zabytku jest wyższa niż 15 jednostek obliczeniowych,
o których mowa w pkt 7 ppkt 1, przewożenie zabytku odbywa się z udziałem Policji.
9.
O udział Policji w przewożeniu zabytku występuje instytucja kultury, o której mowa
w pkt 3.
10.
Podczas przewożenia zabytku drogą lotniczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
ochronę wykonuje co najmniej jeden konwojent.
11.
W przypadku przewożenia samochodem zabytku o wartości większej niż 15 jednostek obliczeniowych,
o których mowa w pkt 7 ppkt 1, przydziela się do ochrony dodatkowy pojazd samochodowy
co najmniej z dwoma konwojentami.
12.
Przewożenie zabytku planuje się tak, aby mogło być wykonywane w dni robocze. Planowane
rozpoczęcie i zakończenie przewożenia zabytku osoba dowodząca konwojentami zgłasza
telefonicznie do instytucji kultury, o której mowa w pkt 3.
13.
W przypadku gdy przewidywany jest dłuższy postój, miejsce postoju przewożonego zabytku
i organizację jego ochrony właściciel lub posiadacz uzgadnia wcześniej z kierownikiem
jednostki Policji, na terenie działania której postój jest planowany.
14.
Przy wyznaczaniu dłuższego postoju w czasie przewożenia zabytku bierze się przede
wszystkim pod uwagę możliwości wykorzystania do tego celu zamkniętych terenów muzeów
i innych obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne w
rozumieniu ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia lub terenów
pozostających w trwałym zarządzie organów lub instytucji państwowych, po wcześniejszym
uzgodnieniu przez właściciela lub posiadacza zabytku z tymi organami lub instytucjami
możliwości spełnienia wymagań dotyczących przechowywania i zabezpieczenia zabytku
podczas postoju.