Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 19 lipca 2018 r.w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 53e § 12 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy   (Dz. U. z 2018 r. poz. 754, 1000 i 1349) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa wzór i sposób prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych, zwanego dalej „wykazem”.

§ 2.

1.

Wykaz prowadzi urzędnik wyborczy, o którym mowa w art. 53b § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, zwanej dalej „ustawą”.

2.

Wykaz prowadzi się w postaci księgi albo w postaci elektronicznej w systemie teleinformatycznym.

3.

Wykaz w postaci elektronicznej zawiera odpowiednio wszystkie dane przewidziane we wzorze wykazu w postaci księgi.

4.

Dane do wykazu wpisuje urzędnik wyborczy.

5.

Wzór wykazu prowadzonego w postaci księgi jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 3.

1.

Po przygotowaniu pakietu wyborczego, o którym mowa w art. 53g § 1 ustawy, i umieszczeniu go w kopercie na pakiet wyborczy, do wykazu wpisuje się dane określone w rubrykach nr 1-4 załącznika do rozporządzenia.

2.

Datę nadania pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej wydanego przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650 i 1118).

3.

Datę doręczenia pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie potwierdzenia doręczenia otrzymanego z placówki pocztowej operatora wyznaczonego w postaci papierowej.

4.

Jeżeli wyborca nie może pisemnie pokwitować obioru pakietu wyborczego, datę doręczenia pakietu wyborczego odnotowuje się w wykazie na podstawie pisemnego stwierdzenia tego faktu przez osobę doręczającą pakiet wyborczy na druku potwierdzenia doręczenia stosowanym przez operatora wyznaczonego. Dodatkowo w rubryce „Uwagi” odnotowuje się wyjaśnienie przyczyny braku pisemnego pokwitowania odbioru pakietu wyborczego przez wyborcę.

5.

W wykazie, w rubryce „Uwagi”, odnotowuje się także dokonanie przez wyborcę zwrotu pakietu wyborczego w stanie nienaruszonym, jak również fakt niedoręczenia pakietu wyborczego do wyborcy.

§ 4.

Aktualizacji danych w wykazie dokonuje się od razu po uzyskaniu informacji, których wpisanie do wykazu jest wymagane. O dokonanej aktualizacji informuje się niezwłocznie wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia oraz aktualizacji wykazu pakietów wyborczych (Dz. U. poz. 120), które zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. poz. 130 i 1349) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik   -