Obwieszczenie Ministra Infrastrukturyz dnia 26 lipca 2018 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie klasyfikacji statków powietrznych 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. poz. 1032), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. poz. 1040 i 1163).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. poz. 1040 i 1163), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Załącznik nr 1   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 7 sierpnia 2013 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych1)Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

klasyfikację statków powietrznych;

2)

szczegółowe warunki i wymagania dotyczące używania objętych nimi rodzajów statków powietrznych i sprzętu.

§ 2.

1.

Ze względu na charakterystykę i przeznaczenie statki powietrzne dzieli się na klasy.

2.

Ze względu na wymagania techniczne oraz wymagane dokumenty zdatności do lotu statki powietrzne dzieli się na kategorie i podkategorie.

3.

Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych określa tabela nr 1 w załączniku do rozporządzenia.

4.

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2 w załączniku do rozporządzenia.

5.

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczby miejsc dla poszczególnych podkategorii określa tabela nr 3 w załączniku do rozporządzenia.

§ 3.

Wpisy w dokumentach potwierdzających zdatność do lotu, wydanych przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub podmioty, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 2013 r. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków   (Dz. U. z 2016 r. poz. 1993 oraz z 2018 r. poz. 1041), w zakresie klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych, dokonane przed dniem wejścia w życia niniejszego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.

§ 4.

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie klasyfikacji statków powietrznych   (Dz. U. poz. 1333 oraz z 2007 r. poz. 592).

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia2)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 6 września 2013 r..
1)
Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 6 września 2013 r.

Załącznik nr 2   -   Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych

   Tabela 1.   

Wykaz klas, kategorii i podkategorii statków powietrznych oraz ich oznaczeń wraz z dodatkową charakterystyką statków powietrznych3)Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), które weszło w życie z dniem 14 czerwca 2018 r.

1)

Klasa
Kategoria
Podkategoria
Dodatkowa charakterystyka
A.
Samolot
K1. Podstawowa
A1. Transportowy duży
MTOM >8618 kg
A2. Transportu lokalnego
MTOM ≤8618 kg
A3. Lekki
A3.1. Normalna
MTOM ≤5700 kg
A3.2. Użytkowa
A3.3. Akrobacyjna
A4. Bardzo lekki
MTOM ≤750 kg
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
G.
Szybowiec
K1. Podstawowa
G1. Użytkowa
E0. Bez napędu
E1. Z napędem
E2. Z napędem pomocniczym
G2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
MG.
Motoszybowiec
K1. Podstawowa
MG1. Użytkowa
T. Turystyczny
MG2. Akrobacyjna
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
H.
Śmigłowiec
K1. Podstawowa
H1. Duży
MTOM >3175 kg
H2. Mały
MTOM ≤3175 kg
H3. Bardzo lekki
MTOM ≤600 kg
K2. Konwencyjna
Nie dotyczy
K3. Specjalna
         

1) Niniejsza klasyfikacja dotyczy statków powietrznych lądowych, wodnych i amfibii. W przypadku konieczności wyróżnienia w dokumentach statku powietrznego jego dodatkowej charakterystyki jako amfibii lub statku powietrznego wodnego wykorzystuje się symbole: (Am) dla amfibii i (S) dla statku powietrznego wodnego oraz odpowiednio dodatkowe określenia: statek powietrzny pływakowy lub łódź latająca.

AG.
Wiatrakowiec
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
B.
Balon
K1. Podstawowa
B1. Gazowy
B2. Na ogrzane powietrze
B3. Gazowy i na ogrzane powietrze
F. Wolny
C. Na uwięzi
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
AS.
Sterowiec
K1. Podstawowa
AS1. Gazowy
AS2. Na ogrzane powietrze
AS3. Gazowy i na ogrzane powietrze
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
M.
Hybryda
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
PR.
Spadochron ratowniczy
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
Osobowy
UMW.
Statek powietrzny
bezzałogowy
ciężki
K1. Podstawowa
Nie dotyczy
MTOM >150 kg
K2. Konwencyjna
K3. Specjalna
UML.
Statek
powietrzny
bezzałogowy
lekki
K3. Specjalna
UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny
MTOM >25 kg i ≤150 kg
K5. Niekwalifikowana
UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny
MTOM ≤25 kg
       


UL.
Urządzenie latające2)
K6.
H. Historyczna
UL-A. Samolot
UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2)
UL-MG. Motoszybowiec
UL-H. Śmigłowiec
UL-AG. Wiatrakowiec
UL-B. Balon
UL-AS. Sterowiec
UL-HG1. Lotnia bez napędu
UL-HG2. Lotnia z napędem
UL-PHG. Motolotnia
UL-PPGG. Motoparalotnia
UL-PG. Paralotnia bez napędu
UL-PPG. Paralotnia z napędem
UL-GG. Wiroszybowiec
UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter)
UL-HP. Mięśniolot
UL-M1. Hybryda bez napędu
UL-M2. Hybryda z napędem
UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2)
UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy
UL-P3. Spadochron towarowy
UL-P1.:
- R. Ratowniczy
- J1. Główny
- J2. Zapasowy
K6. - MTOM ≤600 kg
K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3
A. Amatorska
R. Replika
E. Eksperymentalna
K4. Kwalifikowana
K5. Niekwalifikowana
UL-P25. Spadochron towarowy
MTOM ≤25 kg3)
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
Masa własna ≤70 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem
Masa własna ≤115 kg
           

2) Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii określa tabela nr 2.
3) W przypadku spadochronów MTOM jest sumą masy spadochronu i masy podwieszonej do niego.

   Tabela 2.   

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające według kategorii z uwzględnieniem masy i warunków włączenia do kategorii4)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.


Oznaczenie kategorii
Kategoria
Masa
Warunki włączenia do kategorii
K6H
Historyczna
MTOM ≤600 kg
Nieskomplikowany statek powietrzny, którego pierwotny projekt został stworzony przed dniem 1 stycznia 1955 r. i którego produkcja została zakończona przed dniem 1 stycznia 1975 r., lub statek powietrzny o niewątpliwym znaczeniu historycznym związanym z:
1) udziałem w ważnym wydarzeniu historycznym lub
2) istotnym krokiem w rozwoju lotnictwa, lub
3) istotną rolą, jaką odegrał w siłach zbrojnych państwa członkowskiego Unii Europejskiej
K6A
Amatorska
MTOM ≤600 kg
Statek powietrzny zbudowany w co najmniej 51% przez amatora lub stowarzyszenie amatorów nienastawione na zysk, na ich własny użytek, nie w celach zarobkowych
K6R
Replika
MTOM ≤600 kg
Replika statku powietrznego spełniającego kryteria statku powietrznego historycznego lub replika statku powietrznego wykorzystywanego przez siły zbrojne z wyjątkiem projektów przyjętych przez EASA; projekt struktury jest podobny do projektu struktury oryginalnego statku powietrznego
K6E
Eksperymentalna
MTOM ≤600 kg
Statek powietrzny specjalnie zaprojektowany lub zmodyfikowany do celów badawczych, celów eksperymentalnych lub naukowych, budowany w pojedynczym egzemplarzu
K4
Kwalifikowana
Określa tabela nr 3
K5
Niekwalifikowana
Masa własna ≤70 kg
UL-70. Jednoosobowe bez napędu
- używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych,
- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115,
- niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym
Masa własna ≤115 kg
UL-115. Jednoosobowe z napędem
- pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l,
- nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS),
- obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2
- masa startowa nie przekracza 200 kg
MTOM ≤25 kg
UL-P25. Spadochrony towarowe
- dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25
         

   Tabela 3.   

Podział statków powietrznych klasy urządzenia latające kategorii kwalifikowanej ze względu na ograniczenia w zakresie masy, prędkości i liczb miejsc dla poszczególnych podkategorii5)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.


OGRANICZENIA1)
STATKI POWIETRZNE2)
 
UL-A. Samoloty
UL-H. Śmigłowce
UL-PHG. Motolotnie
UL-G.E1. Szybowce z napędem
UL-MG. Motoszybowce
UL-HG2. Lotnie z napędem
UL-M2. Hybrydy z napędem
UL-O. Skrzydłowce (ornitoptery)
UL-AS. Sterowce UL-B. Balony
UL-GG Wiroszybowce
UL-HG1. Lotnie bez napędu
UL-PG Paralotnie bez napędu
UL-GEO. Szybowce bez napędu
UL-G.E2. Szybowce z napędem pomocniczym
UL-150. Bezzałogowy statek powietrzny
(skreślona)
UL-AG. Wiatrakowce
UL-PPG. Motoparalotnie
UL-PPG Paralotnie z napędem
UL-P1. Spadochrony osobowe (R/J1/J2)
UL-P3. Spadochrony towarowe
UL-P2. Spadochronowe systemy ratownicze
Liczba osób/miejsc
lądowe
amfibie lub wodne
nie dotyczy
1
2
 
1 lub 2
1 lub 2
nie dotyczy
1
2
1
2
MTOM (kg)3)
300
450
330
495
704)
804)
1004)
 
560
nie dotyczy
MTOM (kg)5)
315
472,5
nie dotyczy
nie dotyczy
Prędkość6)
65 km/h (35 węzłów)
                       

1) Ograniczenia w zakresie prędkości i liczby miejsc nie dotyczą statków powietrznych o maksymalnej masie własnej, łącznie z paliwem, nieprzekraczającej 70 kg.
2) Ujęte w tabeli ograniczenia dla statków powietrznych wyposażonych w napęd dotyczą zarówno statków powietrznych wyposażonych w napęd mechaniczny, jak i statków powietrznych napędzanych siłą mięśni pilota lub załogi (mięśniolotów; UL-HP).
3) W przypadku użytkowania statku powietrznego jako statku powietrznego wodnego i lądowego jego masa nie przekracza odpowiednio obu limitów.
4) Dla tych statków powietrznych zamiast MTOM określa się maksymalną masę własną łącznie z paliwem.
5) MTOM ze spadochronowym systemem ratowniczym - dotyczy samolotów, motolotni, szybowców z napędem, motoszybowców i lotni z napędem oraz hybryd posiadających cechy co najmniej jednego z tych statków powietrznych.
6) Prędkość (CAS - Calibrated Air Speed) przeciągnięcia lub prędkość minimalna w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nie większa niż podana w tabeli.
3)
Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (Dz. U. poz. 1040 i 1163), które weszło w życie z dniem 14 czerwca 2018 r.
4)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
5)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.