Na podstawie art. 34 ust. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń
(Dz. U. poz. 2486 oraz z 2018 r. poz. 378, 650 i 1629) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń albo w zakresie reasekuracji, jeżeli wnioskodawcą jest osoba fizyczna,
dołącza się:
1)
oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych;
2)
informację o osobie, wydaną z Krajowego Rejestru Karnego lub przez właściwy organ
państwa obcego, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczącą
o niekaralności za przestępstwa określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”;
3)
kopię:
a)
świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub średnie branżowe lub
b)
świadectwa dojrzałości, lub
c)
dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
4)
oświadczenie o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych
i Reasekuracyjnych albo kopię uchwały Komisji, o której mowa w art. 34 ust. 11 ustawy,
zwalniającej z egzaminu;
5)
informację o przebiegu dotychczasowej pracy zawodowej;
6)
świadectwa pracy, umowy agencyjne lub inne dokumenty, potwierdzające co najmniej dwuletnie
doświadczenie zawodowe odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji zdobyte
w okresie ośmiu lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia
na wykonywanie działalności brokerskiej;
7)
oryginał albo kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie
umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania
działalności brokerskiej odpowiednio w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
8)
oświadczenie, że wnioskodawca nie jest pozbawiony prawa prowadzenia działalności gospodarczej
na mocy prawomocnego orzeczenia sądu zgodnie z art. 373 lub art. 374 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 2344 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 398, 685, 1544 i 1629);
9)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był członkiem zarządu brokera ubezpieczeniowego
lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie
działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
10)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub reasekuracyjnym,
któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń
lub reasekuracji;
11)
oświadczenie o danych osobowych wnioskodawcy, o których mowa w art. 59 ust. 1 pkt
2 lit. a i b ustawy;
12)
oświadczenie o adresie miejsca zamieszkania wnioskodawcy;
13)
oświadczenie wnioskodawcy o postępowaniach karnych toczących się przeciwko niemu albo
o braku takich postępowań.
§ 2.
Przepisów § 1 pkt 4 i 6 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca dołączy do wniosku:
1)
świadectwa pracy lub inne dokumenty potwierdzające, że wnioskodawca przez co najmniej
5 lat wykonywał czynności bezpośrednio związane z czynnościami brokerskimi odpowiednio
w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji w okresie 10 lat bezpośrednio poprzedzających
złożenie wniosku;
2)
pozytywną opinię odpowiednio brokerów ubezpieczeniowych albo brokerów reasekuracyjnych,
pod kierunkiem których wykonywał czynności, o których mowa w pkt 1.
§ 3.
Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń albo reasekuracji, jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną, dołącza się:
1)
dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 1-3 i 8-13, dotyczące wszystkich członków zarządu;
2)
dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 4-6, dotyczące członków zarządu, którzy spełniają
warunki określone w art. 34 ust. 4 pkt 1 lit. e i f ustawy, albo dokumenty, o których
mowa w § 2, dotyczące członków zarządu, którzy spełniają warunki określone w art.
34 ust. 8 i 9 ustawy;
3)
oryginał albo kopię polisy stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej odpowiednio
w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
4)
oświadczenie wnioskodawcy o:
a)
braku akcjonariuszy lub udziałowców posiadających co najmniej 10% udziału w jego kapitale
zakładowym albo
b)
tożsamości akcjonariuszy lub udziałowców posiadających co najmniej 10% udziału w jego
kapitale zakładowym oraz o wysokości tych udziałów, które zawiera dla:
-
osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, ich dane osobowe, o których
mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-e ustawy, oraz firmę, pod którą jest prowadzona
taka działalność,
-
osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ich dane osobowe, o których
mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy,
-
osób prawnych, ich dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a, b i d ustawy;
5)
oświadczenie wnioskodawcy o:
a)
braku osób, które mają z nim bliskie powiązania, albo
b)
tożsamości osób, które mają z nim bliskie powiązania, które zawiera dla:
-
osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, ich dane osobowe, o których
mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-e ustawy, oraz firmę, pod którą jest prowadzona
taka działalność,
-
osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ich dane osobowe, o których
mowa w art. 59 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy,
-
osób prawnych, ich dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 pkt 2 lit. a, b i d ustawy.
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia
2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
8 września 2014 r. w sprawie wykazu dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia
na wykonywanie działalności brokerskiej (Dz. U. poz. 1275), które traci moc z dniem
wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia
2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. poz. 2486 oraz z 2018 r. poz. 378, 650 i
1629).