1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji transpozycji następujących dyrektyw
Unii Europejskiej: 1) dyrektywy 92/29/EWG z dnia 31 marca 1992 r. dotyczącej minimalnych
wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w celu poprawy opieki medycznej
na statkach (Dz. Urz. WE L 113 z 30.04.1992, str. 19-36, z późn. zm.); 2) dyrektywy
96/98/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie wyposażenia statków (Dz. Urz. WE L 46
z 17.02.1997, str. 25, z późn. zm.); 3) dyrektywy 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r.
ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości
24 metrów i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.); 4) dyrektywy
98/41/WE z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie rejestracji osób podróżujących na pokładzie
statków pasażerskich płynących do portów państw członkowskich Wspólnoty lub z portów
państw członkowskich Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 188 z 02.07.1998, str. 35, z późn. zm.);
5) dyrektywy 99/35/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie systemu obowiązkowych przeglądów
dla bezpiecznej, regularnej żeglugi promów typu ro-ro i szybkich statków pasażerskich
(Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, str. 1, z późn. zm.); 6) dyrektywy 2002/59/WE z dnia
27 czerwca 2002 r. ustanawiającej wspólnotowy system monitorowania i informacji o
ruchu statków i uchylającej dyrektywę 93/75/EWG (Dz. Urz. WE L 208 z 05.08.2002, str.
10); 7) dyrektywy 2003/25/WE z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych wymogów
statecznościowych dotyczących statków pasażerskich typu ro-ro (Dz. Urz. UE L 123/22
z 17.05.2003, str. 286); 8) dyrektywy 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie
minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33);
9) dyrektywy 2009/15/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm
dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach oraz odpowiednich
działań administracji morskich (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 47); 10) dyrektywy
2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo
portu (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 57); 11) dyrektywy 2009/17/WE z dnia 23
kwietnia 2009 r. zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE ustanawiającą wspólnotowy system
monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 101);
12) dyrektywy 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami
dotyczącymi państwa bandery (Dz. Urz. UE L 131 z 28.05.2009, str. 132); 13) dyrektywy
2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu
do przewozu rzeczy i osób drogą morską (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009, str. 29, z
późn. zm.); 14) dyrektywy 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm
bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1); 15)
dyrektywy 2010/36/UE z dnia 1 czerwca 2010 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego
i Rady 2009/45/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.
Urz. UE L 162 z 29.06.2010, str. 1); 16) dyrektywy 2010/65/UE z dnia 20 października
2010 r. w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do portów lub
wychodzących z portów państw członkowskich i uchylającej dyrektywę 2002/6/WE (Dz.
Urz. UE L 283/1 z 29.10.2010, str. 1); 17) dyrektywy 2011/15/UE z dnia 23 lutego 2011 r.
zmieniającej dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającą wspólnotowy
system monitorowania i informacji o ruchu statków (Dz. Urz. UE L 49 z 24.02.2011,
str. 33).
2)
W brzmieniu ustalonym przez art. 130 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948), która
weszła w życie z dniem 1 marca 2017 r.
3)
Dodana przez art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o zmianie ustawy o zapobieganiu
zanieczyszczaniu morza przez statki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 785),
która weszła w życie z dniem 29 kwietnia 2017 r.
4)
Rezolucja IMO A.739(18) z dnia 4 listopada 1993 r. - Wytyczne do upoważniania uznanych
organizacji działających w imieniu administracji (Dz. Urz. MIiR z 2014 r. poz. 62).
5)
Rezolucja IMO MSC.349(92) z dnia 21 czerwca 2013 r. - Kodeks dla uznanych organizacji
(Kodeks RO) (Dz. Urz. MIiR z 2015 r. poz. 25).
6)
Rezolucja IMO A.1070(28) - Kodeks wdrażania instrumentów prawnych IMO, przyjęty przez
Zgromadzenie Ogólne IMO w dniu 4 grudnia 2013 r. (Dz. Urz. MIiR z 2014 r. poz. 76).
7)
Zdanie pierwsze w brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
8)
W brzmieniu ustalonym przez art. 33 pkt 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2016 r. o wyposażeniu
morskim (Dz. U. z 2017 r. poz. 32), która weszła w życie z dniem 6 stycznia 2017 r.
9)
Przez art. 5 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
10)
W brzmieniu ustalonym przez art. 33 pkt 2 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 8.
11)
W brzmieniu ustalonym przez art. 33 pkt 2 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa
w odnośniku 8.
12)
W brzmieniu ustalonym przez art. 33 pkt 2 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
8.
13)
Rezolucja IMO A.1049(27) - Międzynarodowy kodeks rozszerzonego programu inspekcji
podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych, 2011 (Kodeks ESP, 2011), przyjęta
przez Zgromadzenie IMO w dniu 30 października 2011 r. (Dz. Urz. MIiR z 2014 r. poz.
76).
14)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
15)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 94 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy
wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60), która weszła w
życie z dniem 1 września 2017 r.
16)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
17)
Cześć wspólna w brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. b ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
18)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 6 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
19)
Dodany przez art. 5 pkt 6 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
20)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 94 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 15.
21)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
22)
Rezolucja IMO A.894(21) - Międzynarodowy lotniczy i morski poradnik poszukiwania i
ratownictwa (IAMSAR) (Dz. Urz. MI z 2011 r. poz. 35).
23)
Dodany przez art. 5 pkt 8 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
24)
Rezolucja IMO MSC.286(86) z dnia 5 czerwca 2009 r. - Zalecenia IMO dotyczące Karty
Danych Bezpieczeństwa (MSDS) (Dz. Urz. MTBiGM z 2011 r. poz. 9).
25)
Dodany przez art. 5 pkt 9 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
26)
Okólnik MSC.1/Circ.1475 - Wytyczne IMO dotyczące weryfikowanej masy brutto kontenera
przewożącego ładunek (Dz. Urz. Min. Gosp. Mors. i Żegl. Śródl. z 2016 r. poz. 19).
27)
Okólnik MSC.1/Circ.1497 - Kodeks praktyki IMO/ILO/UNECE dotyczący pakowania jednostek
transportowo-ładunkowych (Kodeks CTU) (Dz. Urz. Min. Gosp. Mors. i Żegl. Śródl. z
2016 r. poz. 19).
28)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 287 z 29.10.2013,
str. 90, Dz. Urz. UE L 267 z 30.09.2016, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 354 z 23.12.2016,
str. 32.
29)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 10 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
30)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 10 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
31)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 11 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
32)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 11 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
33)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 11 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
34)
Dodany przez art. 5 ustawy z dnia 25 maja 2017 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne
i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1215), która weszła w życie z
dniem 25 lipca 2017 r.
35)
Dodany przez art. 5 pkt 12 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
36)
Dodany przez art. 5 pkt 13 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
37)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r.
poz. 732 i 1238, z 2008 r. poz. 1055, z 2009 r. poz. 519, 753 i 817 oraz z 2010 r.
poz. 857.
38)
Ustawa została ogłoszona w dniu 24 października 2011 r.