Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 14 września 2018 r.w sprawie sposobu dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 11n ust. 28 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o szczególnych formach sprawowania nadzoru przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych   (Dz. U. poz. 491, z późn. zm.2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. poz. 443 i 943, z 1998 r. poz. 860, z 2006 r. poz. 1592, z 2007 r. poz. 162, z 2010 r. poz. 1228, z 2012 r. poz. 908 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650 i 1544.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób dokumentowania kontroli operacyjnej;

2)

sposób przechowywania i przekazywania wniosków i zarządzeń;

3)

sposób przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tej kontroli;

4)

wzory stosowanych druków i rejestrów.

§ 2.

1.

Dokumentację kontroli operacyjnej, zwanej dalej „kontrolą”, stanowią:

1)

wniosek Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Sądu Okręgowego w Warszawie o zarządzenie lub przedłużenie kontroli;

2)

pisemna zgoda Prokuratora Generalnego na wystąpienie Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Sądu Okręgowego w Warszawie z wnioskiem o zarządzenie lub przedłużenie kontroli;

3)

postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie zarządzenia lub przedłużenia kontroli;

4)

zarządzenie kontroli przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadkach niecierpiących zwłoki;

5)

wniosek Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;

6)

pisemna zgoda Prokuratora Generalnego na zarządzenie kontroli przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadkach niecierpiących zwłoki;

7)

postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie kontynuowania kontroli zarządzonej przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadkach niecierpiących zwłoki;

8)

zażalenie Inspektora Nadzoru Wewnętrznego na postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie kontroli;

9)

zażalenie Prokuratora Generalnego na postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie kontroli;

10)

zarządzenie Inspektora Nadzoru Wewnętrznego o protokolarnym, komisyjnym zniszczeniu materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli;

11)

protokół komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli;

12)

notatka urzędowa z przeprowadzonej kontroli, sporządzona przez inspektora Biura Nadzoru Wewnętrznego prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę.

2.

Dokumentację kontroli stanowią także materiały zgromadzone podczas jej stosowania, w szczególności:

1)

nośniki, na których zostały utrwalone treści rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji albo treści korespondencji lub zawartość przesyłek, a także nośniki z danymi utrwalonymi z informatycznych nośników danych, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, systemów informatycznych i teleinformatycznych;

2)

kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;

3)

dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach i kopiach, o których mowa w pkt 1 i 2.

3.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7 i 10-12, sporządza się według wzorów:

1)

formularza zawierającego: wniosek Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Sądu Okręgowego w Warszawie o zarządzenie lub przedłużenie kontroli, decyzję Prokuratora Generalnego w zakresie zgody na złożenie tego wniosku oraz postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie zarządzenia lub przedłużenia kontroli - który jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

formularza zawierającego: wniosek Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Prokuratora Generalnego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki, decyzję Prokuratora Generalnego w zakresie tego wniosku, zarządzenie kontroli przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadkach niecierpiących zwłoki oraz wniosek Inspektora Nadzoru Wewnętrznego do Sądu Okręgowego w Warszawie w przedmiocie kontynuowania kontroli zarządzonej przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadkach niecierpiących zwłoki i postanowienie Sądu Okręgowego w Warszawie w zakresie tego wniosku - który jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3)

formularza zarządzenia Inspektora Nadzoru Wewnętrznego o protokolarnym, komisyjnym zniszczeniu materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli - który jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

4)

formularza protokołu komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli - który jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

5)

formularza notatki urzędowej z przeprowadzonej kontroli, sporządzonej przez inspektora Biura Nadzoru Wewnętrznego prowadzącego sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę - który jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

4.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1:

1)

pkt 1-7 oraz pkt 12 - sporządza się w trzech egzemplarzach;

2)

pkt 8-11 - sporządza się w dwóch egzemplarzach, przy czym dokumenty, o których mowa w pkt 10, mogą być sporządzane w jednym egzemplarzu w przypadku przekazywania kopii tych dokumentów w drodze teletransmisji z zastosowaniem odpowiednich urządzeń i narzędzi kryptograficznych.

5.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1, przechowują:

1)

Sąd Okręgowy w Warszawie - pierwszy egzemplarz wydanych postanowień, pisemnych zgód Prokuratora Generalnego, wniosków o zarządzenie lub przedłużenie kontroli i zarządzeń kontroli, a także zażaleń Inspektora Nadzoru Wewnętrznego lub Prokuratora Generalnego;

2)

Prokurator Generalny - drugi egzemplarz postanowień Sądu Okręgowego w Warszawie, pisemnych zgód, wniosków o zarządzenie lub przedłużenie kontroli i zarządzeń kontroli, zażaleń Prokuratora Generalnego oraz pierwszy egzemplarz notatek urzędowych;

3)

Inspektor Nadzoru Wewnętrznego zarządzający kontrolę lub wnioskujący o zarządzenie kontroli - trzeci egzemplarz postanowień Sądu Okręgowego w Warszawie, pisemnych zgód Prokuratora Generalnego, wniosków o zarządzenie lub przedłużenie kontroli i zarządzeń kontroli, drugi egzemplarz notatek urzędowych i zażaleń Inspektora Nadzoru Wewnętrznego na postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie, protokołów komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas kontroli i zarządzeń o protokolarnym, komisyjnym zniszczeniu materiałów uzyskanych podczas kontroli oraz pojedynczy egzemplarz zarządzenia o wstrzymaniu lub zakończeniu kontroli;

4)

komórka organizacyjna wykonująca zarządzenie w sprawie kontroli - kopie trzecich egzemplarzy postanowień sądu, pisemnych zgód prokuratora, wniosków o zarządzenie lub przedłużenie kontroli i zarządzeń w tej sprawie lub wyciągów z tych zarządzeń niezawierających uzasadnień, zarządzenia o protokolarnym, komisyjnym zniszczeniu materiałów uzyskanych podczas kontroli, drugi egzemplarz protokołów komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas kontroli oraz trzecie egzemplarze notatek urzędowych.

§ 3.

1.

Sąd Okręgowy w Warszawie prowadzi rejestr postanowień dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego. Wzór rejestru w formie zwizualizowanej jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

2.

Prokurator Generalny prowadzi rejestr zgód dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego. Wzór rejestru w formie zwizualizowanej jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

3.

Inspektor Nadzoru Wewnętrznego prowadzi rejestr wniosków i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego. Wzór rejestru w formie zwizualizowanej jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Przekazywanie dokumentacji kontroli odbywa się za pośrednictwem inspektora Biura Nadzoru Wewnętrznego posiadającego pisemne upoważnienie.

2.

Inspektor Biura Nadzoru Wewnętrznego posiadający pisemne upoważnienie, osobiście doręcza wniosek o zarządzenie lub przedłużenie kontroli lub zarządzenie kontroli wydane w przypadku niecierpiącym zwłoki przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego, wraz z materiałami uzasadniającymi potrzebę zastosowania kontroli, bezpośrednio do Prokuratora Generalnego oraz do Sądu Okręgowego w Warszawie, a także osobiście odbiera od tych podmiotów dokumenty po podjęciu przez nie stosownej decyzji.

§ 5.

1.

W przypadku kontroli polegającej na stosowaniu środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie w sposób niejawny informacji i dowodów oraz ich utrwalanie, w szczególności obrazu, treści rozmów telefonicznych i innych informacji przekazywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnej lub środków komunikacji elektronicznej, a także zapisanych na informatycznych nośnikach danych, zawartych w telekomunikacyjnych urządzeniach końcowych, oraz w systemach informatycznych i teleinformatycznych, informacje i dowody uzyskane w trakcie jej prowadzenia dokumentuje się w formie komunikatów, obejmujących treści zarejestrowane, z uwzględnieniem cech identyfikacyjnych adresata i nadawcy.

2.

Informacje i dowody, o których mowa w ust. 1, pozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub mające znaczenie dla toczącego się postępowania karnego dokumentuje się w sposób odzwierciedlający zarejestrowaną treść.

3.

Informacje i dowody, o których mowa w ust. 1, niepozwalające na wszczęcie postępowania karnego lub niemające znaczenia dla toczącego się postępowania karnego można dokumentować w formie streszczenia.

4.

Streszczenie, o którym mowa w ust. 3, powinno umożliwiać przeprowadzenie analizy informacji uzyskanych podczas stosowania kontroli.

5.

W przypadku zarejestrowania informacji i dowodów, o których mowa w ust. 1, w języku obcym dokumentuje się je niezależnie od trybu określonego w ust. 2-4 także w języku polskim, jako tłumaczenie z języka obcego.

§ 6.

1.

Dokumentację, o której mowa w § 2 ust. 2, przetwarza się i przechowuje w odrębnych zbiorach tworzonych dla poszczególnych podmiotów, wobec których jest stosowana kontrola.

2.

Pozostałą dokumentację dotyczącą stosowanej kontroli przetwarza się i przechowuje w odrębnych zbiorach dokumentów związanych z realizacją czynności operacyjno -rozpoznawczych.

§ 7.

1.

Protokolarnego, komisyjnego zniszczenia materiałów niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania karnego lub niemających znaczenia dla toczącego się postępowania karnego albo zgromadzonych podczas kontroli zarządzonej przez Inspektora Nadzoru Wewnętrznego w przypadku, gdy Sąd Okręgowy w Warszawie nie wyraził zgody na jej kontynuowanie, dokonują inspektorzy Biura Nadzoru Wewnętrznego prowadzący sprawę lub funkcjonariusze komórki organizacyjnej wykonującej zarządzenie w sprawie kontroli Inspektora Nadzoru Wewnętrznego.

2.

Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do materiałów zawierających informacje, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego   (Dz. U. z 2017 r. poz. 1904, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2405 oraz z 2018 r. poz. 5, 106, 138, 201, 730, 771, 942, 1387 i 1467.), zwanej dalej „Kodeksem postępowania karnego”, oraz do materiałów mogących zawierać informacje, o których mowa w art. 178a i art. 180 § 3 Kodeksu postępowania karnego, albo informacje stanowiące tajemnice związane z wykonywaniem zawodu lub funkcji, o których mowa w art. 180 § 2 Kodeksu postępowania karnego, w odniesieniu do których sąd zarządził ich niezwłoczne zniszczenie.

§ 8.

1.

Zniszczenie materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli, o których mowa w § 7, przeprowadza się przez:

1)

fizyczne zniszczenie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3;

2)

usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów.

2.

W przypadku gdy usunięcie z nośników lub z ich kopii utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia.

§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 97 i 225).
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. poz. 443 i 943, z 1998 r. poz. 860, z 2006 r. poz. 1592, z 2007 r. poz. 162, z 2010 r. poz. 1228, z 2012 r. poz. 908 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650 i 1544.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2017 r. poz. 2405 oraz z 2018 r. poz. 5, 106, 138, 201, 730, 771, 942, 1387 i 1467.

Załącznik nr 1   -   Wniosek (wzór)

Załącznik nr 2   -   Wniosek (wzór)

Załącznik nr 3   -   Zarządzenie (wzór)

Załącznik nr 4   -   Protokół komisyjnego zniszczenia materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli operacyjnej (wzór)

Załącznik nr 5   -   Notatka urzędowa z przeprowadzonej kontroli operacyjnej (wzór)

Załącznik nr 6   -   Rejestr postanowień Sądu Okręgowego w Warszawie dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego (wzór)

Załącznik nr 7   -   Rejestr zgód prokuratora generalnego dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego (wzór)

Załącznik nr 8   -   Rejestr wniosków i zarządzeń dotyczących kontroli operacyjnej prowadzonej przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego (wzór)