Na podstawie
art. 32 ust. 2a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin
(Dz. U. z 2018 r. poz. 132, 138, 730 i 912) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa organ właściwy w sprawach zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy
Służby Więziennej oraz ich rodzin, zakres jego działania, stopień dysponenta środków,
siedzibę organu, strukturę organizacyjną oraz sposób powoływania i odwoływania organu
oraz jego zastępców.
§ 3.
Dyrektor Biura jest dysponentem trzeciego stopnia środków budżetu państwa.
§ 4.
Siedzibą Dyrektora Biura jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 5.
Do zadań Dyrektora Biura należą:
1)
ustalanie prawa do zaopatrzenia emerytalnego i wysokości świadczeń pieniężnych z tytułu
tego zaopatrzenia oraz ustalanie prawa do innych świadczeń i ich wysokości na podstawie
odrębnych przepisów funkcjonariuszom Służby Więziennej zwolnionym ze służby oraz członkom
ich rodzin;
2)
dokonywanie wypłat świadczeń pieniężnych w ramach zaopatrzenia emerytalnego oraz świadczeń
pieniężnych przysługujących na podstawie odrębnych przepisów, a także współpraca z
instytucjami finansowymi w tym zakresie;
3)
dokonywanie waloryzacji wypłacanych świadczeń pieniężnych;
4)
dokonywanie potrąceń i egzekucji ze świadczeń pieniężnych;
5)
ustalanie kwot nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych oraz dochodzenie ich zwrotu;
6)
współpraca z organami emerytalnymi i rentowymi w sprawach dotyczących zabezpieczenia
społecznego;
7)
współpraca - w granicach uprawnień - z organami administracji rządowej, organami jednostek
organizacyjnych Służby Więziennej oraz komórkami organizacyjnymi Centralnego Zarządu
Służby Więziennej;
8)
przedkładanie Ministrowi Sprawiedliwości zaopiniowanych wniosków o przyznanie zaopatrzenia
emerytalnego w drodze wyjątku;
9)
opracowywanie projektów aktów prawnych dotyczących zaopatrzenia emerytalnego;
10)
rozpatrywanie skarg i wniosków w sprawach z zakresu zaopatrzenia emerytalnego;
11)
prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej oraz wykonywanie budżetu państwa
według zasad określonych dla jednostek budżetowych;
12)
wykonywanie obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na
ubezpieczenie zdrowotne;
13)
prowadzenie informatycznej bazy danych dotyczącej osób uprawnionych do zaopatrzenia
emerytalnego oraz bieżąca aktualizacja tej bazy;
14)
udostępnianie informacji w sprawach dotyczących zaopatrzenia emerytalnego w zakresie
uregulowanym odrębnymi przepisami.